Een verkeersvliegtuig landen

{off-topic} Zijn er nou veel mensen die hun base training niet halen?

{on-topic}
Denk ook niet dat het veel zin heeft om een 737 te landen zonder echte vlieg-ervaring, zoals Overload al zegt dat nieuwe fo/s al achter het vliegtuig aanlopen, laat staan iemand zonder enige vliegervaring...
 
Ken wel KLS-ers die tijdens hun grondschool (nog geen meter gevlogen) met paps meemochten naar SPL voor een simulatorsessie op een full-motion tijdens een vrij uurtje. Die hebben dus wel zo'n ervaring gehad.

Jij misschien Talsma? Of iemand anders op Airwork?

Het was iemand anders z'n paps. Had ik nee moeten zeggen dan?
 
Ik kreeg net een nieuwsbrief van een bepaalde website waar dit in stond:

PMDG MD 11
(PC CD ROM)
For Microsoft FSX.
Microsoft FS2004 version available.
RRP: £54.99
Street Date: Out Now!

PMDG's award winning development team is faithfully capturing the nuance, feel and character of this great airliner to a degree of detail never before seen in desktop simulation.

Employing a highly skilled team of Technical Advisors from the aviation field, PMDG's development team has daily input from MD-11 Captains, First Officers, Field Technicians, Training Managers and even engineers involved in the design/build of the airplane at Douglas nearly twenty years ago. All of this technical expertise means that the PMDG MD-11 precisely matches it's majestic real world counterpart!

Alleen ging het om een ander toestel, dat ook niet van PMDG was...
 
Waar ik wel naar benieuwd ben trouwens; zijn de handelingen die een Flight Simmer uitvoerd gelijk aan wat er IRL gebeurd?
 
Last edited:
Ligt er aan waar de Flight Simmer zijn procedures vandaan heeft gehaald.
 
[natte droom scenario aan]
Stel... de stewardess komt naar je toe gerend met de angst in haar ogen... je bent de enige die het vliegtuig nog kan redden sinds de beide vliegers niet meer in staat zijn om het toestel te vliegen.
Je rent naar de cockpit en ziet daar 2 lege stoelen en een heleboel knopjes die je maar al te goed kent van Flight simulator.
Je neemt plaats... en dan?
[natte droom scenario uit]

Hoe zou je de radio bedienen? weet je hoe je zendt en bv van freq wisselt?
Waar zit je en waar zou je heen gaan? Hoe zie je waar je naar toe kan uitwijken en hoe kom je bij een ander vliegveld recht voor de baan?
 
Gewoon dezelfde R/T als in Flightsim toepassen en de vlucht afmaken. Wat nou uitwijken.
 
[natte droom scenario aan]
Stel... de stewardess komt naar je toe gerend met de angst in haar ogen... je bent de enige die het vliegtuig nog kan redden sinds de beide vliegers niet meer in staat zijn om het toestel te vliegen.
Je rent door de cabine en ziet daar een heleboel lege stoelen en twee kno(o)pjes die je helemaal niet kent van Flight simulator.
Je neemt plaats... en dan?
[natte droom scenario uit]

Het was toch een natte droom :D
 
Gewoon doorvliegen naar de bestemming ;) Hoef je ook niet te berkenen of je boven je MLW zit :grijns:
 
[natte droom scenario aan]
Stel... de stewardess komt naar je toe gerend met de angst in haar ogen... je bent de enige die het vliegtuig nog kan redden sinds de beide vliegers niet meer in staat zijn om het toestel te vliegen.
Je rent door de cabine en ziet daar een heleboel lege stoelen en twee kno(o)pjes die je helemaal niet kent van Flight simulator.
Je neemt plaats... en dan?
[natte droom scenario uit]

Het was toch een natte droom :D

Haha vroeg me al af hoe lang t zou duren ;)
 
Landen met alleen SIM is mogelijk (piper warrior dan)

Landen met alleen SIM is mogelijk (piper warrior dan)

Hoi Putty,

Afgelopen weekend eindelijk mijn allereerste (les)vlucht gemaakt in een Piper Warrior (dat dekt toch ook wel de lading?) na enkel wat uurtjes FS2004.

Op een C172 en aanverwante apparaten acht ik het ONMOGELIJK dat iemand met enkel en alleen PC-sim ervaring, zonder aanwijzingen, deze BEWUST veilig aan de grond krijgt.

Ik heb de kist volledig zelf gevlogen, inclusief de landing. Nu had ik wel mooi windje tegen +/- 5 graden, en had ik wel wat moeite om de kist niet teveel te corrigeren, maar ik heb hem toch mooi netjes aan de grond gezet.

Kortom: Met enkel sim ervaring heb ik, zonder speciale briefing of checklist, dat apparaat mogen landen (ja, wow, dat had ik nu ook niet echt verwacht, maar het gebeurde gewoon).

En tadaa .. ik ben er nog!

De instructeur liet me blijkbaar lekker mijn gang gaan en noteerde uiteindelijk als aanvulling in mijn (splinternieuwe) logboek dat ik SIM ervaring had (wat ik bewust maar even niet had ingevuld, leek me wat dom om daarmee te gaan pronken).

Wat betreft de natte droom van Steph: ik denk dat je alleen met Flight Sim toch wel wat in paniek raakt als je opeens achter de pedalen moet. En of je dan ook de juiste knoppen weet te vinden, geen idee.
Maar door het simmen maak je wel een betere kans, hoop ik... en niet alleen voor jou, Steph, want de meeste 737's vervoeren ... mensen :eek:

Groet,
TheCies

P.S. Het voetenstuur is wel effe wennen en de gevoeligheid van de kist, dat voel je alleen in real life!
 
.
Maar door het simmen maak je wel een betere kans, hoop ik... en niet alleen voor jou, Steph, want de meeste 737's vervoeren ... mensen :eek:

Ik denk dat een vliegtuigtype á 737 niet zozeer moeilijker aan de grond te krijgen is vanwege het aantal stoelen aan boord maar meer vanwege de complexiteit van de systemen en vooral het configureren van het vliegtuig voor het landen. (en... hoe zoek je een vliegveld op? Hoe krijg je jezelf voor de baan?)
Op het moment dat je in de cockpit zit maakt het niet uit hoeveel mensen er achterin zitten, of je vracht vervoert of je schoonmoeder.

Nogmaals; weet je hoe je de autopilot/fms moet instellen? wanneer je welke flaps moet selecteren en nog veel simpeler; hoe je de radio zou kunnen bedienen in geval je die zou willen bedienen?

ps voetenstuur gebruik je niet in een jet.
 
Last edited:
welke knop???? goede vraag. De huidige generatie vliegtuigen is behoorlijk gestandadiseerd. De oudere generaties hadden een maatschappij-specifieke lay-out. Ik heb 727's gevlogen met standaard de fire-handles in het glare shield, enkelen hadden deze handles in de overhead.
De 3 DC10's die we nu hebben zijn allemaal verschillend. 2 hebben alle gewichten in kilo's, die andere in pounds (lbs). Twee kisten hebben schakelaars die voorwaarts "off" gaan (Douglas) die andere voorwaarts "on" a la Boeing. Een kist heeft GPS met FMS style display, een andere INS met GPS update, die andere puur INS (triple mix voor update - eeuuhh wa' s da?). De INS kisten moet je elk waypoint invoeren, de FMS voer je het airway nummer in en slekteer je runway en SID/STAR. Een kist heeft lagere gewichten dan die andere twee. Alle drie hebben een ander TCAS /GPWS systeem.
Confused?
 
@ Metrodriver: Hulde! Bij deze voor mij de post van de maand!

@ TheCies? Met welke simervaring wilde je pronken? Als het Microsoft Flight Sim is dan kan ik mijn logboek ook nog aanpassen en ben ik geen lowtimer meer? Ben ik daar trots op: nee. Heb ik er veel van geleerd: ja. Wanneer heb ik er ooit wat aan gehad? Toen ik tijdens mijn MCC moest diverten en ik in de FMC lekker een plaatje kon maken van waar de nieuwe destination was en ik zo de hoeveelheid situational awareness wat kon opkrikken. Leren vliegen doe je er niet van.
Waarom ben je niet solo trouwens? Toen ik de eerste les landingen ging oefenen (dus niet in de eerste vliegles) dacht ik ook hé dat gaat lekker. De instructeur deed alleen onopvallend nog een hoop.
 
Hoi allemaal,

Ik reageerde enkel op het bericht van Putty, die van mening was dat het voor met enkel wat SIM ervaring niet mogelijk is een C172 aan de grond te zetten.

Ja, ik was trots, en ja, ik moet nog (heel) veel leren! (Gelukkig ben ik dan ook lid geworden van dit forum, want hier steek je toch wel een hoop op)

Ik ben benieuwd hoe mijn volgende les gaat zijn....

Groet,
TheCies
 
Back
Top