PPL op lelystad halen: welke club?

*toch nog enigzins nerveus twijfel of ik die vlucht morgen nog wel wil maken, een gewaarschuwd mens telt voor twee*

Nergens voor nodig ;)

Zowel met de 'technische' luchtwaardigheid (ACH) als met S&T is niks mis.

Vroeger trapten we tijdens de preflight eens hard tegen 'n wiel en als de boel niet uit elkaar viel, was 't luchtwaardig :grijns:

Oftewel, kick the tires and light the fires :D

De reden van de 'relatief' lage S&T huurprijzen is eerder aangegeven.

Bij de KLM aeroclub is 'n C172 circa € 10,00 per uur duurder dan 'n C150 bij S&T (zie #17).

Op een volledige PPL opleiding (min 45 uur) is dit 'n verschil van € 450,00.
Voor dit prijsverschil (€ 450,00) heb je m.i. veel meer vliegtuig ......

Note: niet iedereen haalt z'n PPL met 45 uur.
M.a.w. het werkelijke prijsverschil kan 'iets' hoger liggen.


Een ander bijkomend voordeel is, dat je (met instructeur en mits goedkeuring instructeur) nog eens iemand kunt meenemen.

Zeker ff bij de KLM aeroclub langsgaan.

Have a nice flight ;)
 
Nu ben ik het wel met GBOF eens en gelukkig maar! :)

Voor dat prijsverschil zou ik kiezen voor een C172. Maar als geld belangrijk is, reken dan ook instructie ed door. Ga uit van 50 a 60 uren tot je PPL. Misschien ben je sneller, maar reken jezelf niet rijk!

Maar nogmaals een C172 die ook nog eens volledig IFR is, voor E122, dat mag goedkoop genoemd worden. Daarnaast lijkt de KLM aeroclub me een leuke club, waar je mensen ontmoet die veel van vliegen weten en daar kan je dus veel van leren.
 
Nu ben ik het wel met GBOF eens en gelukkig maar! :)

"There are old pilots and there are bold pilots but there are no old bold pilots"

Ik behoor tot de eerste .... (old, but not bold) :grijns:

Maar als geld belangrijk is, reken dan ook instructie ed door.
De instructiesom zal gelijk blijven, of je nu op een C150 lest of een C172 maakt geen verschil ;)
 
Last edited:
Om juridisch/technische redenen, o.a. ter voorkoming van (loon)dienstverband e.d., zijn de 'meeste' instructeurs zelfstandig(e).

Afrekening vliegtuighuur aan verhuurder.
Afrekening instructiekosten aan instructeur.

Hierdoor zal het instructietarief onderling m.i. niet 'echt' verschillen.
 
Om juridisch/technische redenen, o.a. ter voorkoming van (loon)dienstverband e.d., zijn de 'meeste' instructeurs zelfstandig(e).

Afrekening vliegtuighuur aan verhuurder.
Afrekening instructiekosten aan instructeur.

Hierdoor zal het instructietarief onderling m.i. niet 'echt' verschillen.

Niet helemaal correct, we hebben met de instructeurs afgesproken dat als ze les geven op onze kisten ook het clubtarief (45 euro per uur) rekenen. Voor een uur vliegen wordt in de praktijk 1.5 uur gerekend (uur vliegen, half uur debrief), dus 67.50. Niet alleen het tarief, ook de berekening is per bedrijf anders (sommige rekenen 2.5 uur voor een uur vliegen).

Ik zou dus inderdaad die kosten, als dat zo belangrijk is, ook doortellen. En het feit dat je waarschijnlijk daarna eerder de C172 wil huren dan de C152 (al is het maar om iemand mee te nemen) en dan toch weer 1 a 2 uur minstens aan het lessen bent weer om in te komen op de 172. Waarbij ik het lekkerder vind om daarna trips te maken op een kist die ik kan dromen omdat ik er m'n PPL op heb gehaald. Je kan ook veel meer dingen er op oefenen, omdat ie full IFR is. Ik geloof dat de C152 zeer basic VFR is (laatste keer dat ik er op vloog zat er geloof ik niet eens een transponder in, maar dat kan nu anders zijn).
 
Niet alleen het tarief, ook de berekening is per bedrijf anders (sommige rekenen 2.5 uur voor een uur vliegen).

Wel ff iets om op te letten dus ;)

Enkele willekeurige instructie tarieven:
ASL Flight Academy (ASLFA) standaard lesblok = 2 uur = € 94,00 btw inbegrepen.

Vliegclub Flevo (VCF) € 39,00 per uur (contributie € 225,00 per jaar)

Noord Nederlandse AeroClub (NNAC) € 49,80 per uur instructie 'zuivere vliegtijd + 5 min' (contributie € 350,00 per jaar :eek: ).

Dan zijn D E Z E contributie, huur en instructie tarieven meer dan :D
 
Nou, ik sta weer met beide benen op de grond hoor :D

Vanmiddag dus bij S&T langs geweest en van Roel een eerste uitleg tijdens de walkaround gehad. Gelukkig herkende ik al een en ander van mijn eigen zelfstudie op de theorie, dus dat scheelde: anders voel ik me helemaal zo'n nitwit.

Ik mocht zelf taxien en na de diverse checklists (HOEveel checks kun je in hemelsnaam op z'n lijst proppen !!) mocht ik zelf de takeoff doen. Maar dat is wel effe een raar en eng moment en wat reageert zo'n kist snel en direct op alles. Dat is toch wel het gene wat ik me vooraf niet zo goed heb kunnen voorstellen.

Veel turbulentie (naar mijn gevoel) op 700ft en al vrij rap dirigeerde Roel me door naar 1300ft waar het veel rustiger was. Vanaf de 05 linksaf over lelystad de A6 volgen, op weg naar Almere, waar mijn huis woont. Het thuisfront zou op de uitkijk staan, dus er moest een rondje over het huis gevlogen worden natuurlijk :) Na een volledige 360 door de polder in, richting zeewolde/harderwijk, want inmiddels begonnen de minuten al weer hard richting het geboekde half uur te tikken. Via Bravo (de B van Benzinepomp <gniffel) het circuit in, met enigzins een opgejaagd gevoel vanwege een Piper die achter me aansloot en zat te knipperen met z'n koplampen omdat ie haast had :blabla:

Vanaf daar nam Roel het over voor de landing, blijkbaar was ie al dermate misselijk van mijn op en neer en links en rechts gestuntel dat ie dat toch maar liever zelf deed :) Het taxi'en terug naar S&T mocht ik nog proberen, maar ook dat viel nog niet mee.

Leuke korte introductie, toch weer heel anders als verwacht maar daarom niet minder leuk. Na afscheid genomen te hebben van Roel even meteen doorgereden naar de KAC. Hartelijk ontvangen door twee heren die me de boel hebben laten zien, mij de C172 hebben laten proefzitten en die ronduit vertelde en al mn vragen hebben beantwoord.

Sja, en dan nu de vraag: ga ik door? En zo ja, bij een school of bij een club? In ieder geval staat voor mij vast dat ik maar beter niet op een C152 kan gaan lessen want dat is toch inderdaad wel krapjes. Ik moest mn knieen flink tegen de deur links en de knieen van m'n instructeur rechts duwen om z'n controls niet in de weg te zitten. Het ging, maar daar was het ook mee gedaan.

Eens kijken of ik binnenkort nog even bij de KAC kan langsgaan als de Piper binnen is en daar even in proefzitten of misschien wel achterin een rondje om de kerk meevliegen. Maar al met al een zeer geslaagde middag, veel geleerd, leuke mensen ontmoet en gesproken en veel geleerd.

En als Roel hier meeleest: dank je wel voor mijn luchtdope (want volgens mij gaat het inderdaad verslavend worden), het geduld dat je met me had en de les. Alle anderen hier uit het draadje: ontzettend bedankt voor alle tips, adviezen en informatie.
 
Een hele ervaring rijker! Er gaat niets boven (je eerste) vliegles. Die is en blijft heel speciaal. De sensatie van het zelf een vliegtuig besturen is onbeschrijfelijk en niemand die dat snapt behalve de personen die dat ook wel eens hebben gedaan. Pas op met borrels en verjaardagen : Voor je het weet heb je het nergens anders meer over :)

Hou ons op de hoogte welke keuze je hebt gemaakt, daar kan een volgende dan ook weer zijn/ haar voordeel mee doen.
 
Sja, en dan nu de vraag: ga ik door?

Eenmaal besmet met het vliegvirus en je bent 'n vogel voor de kat :D

For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return - Leonardo da Vinci -
 
Nou, mijn lief roept al weken : jaaaa, nou weet ik het wel. Vlieg dit, club dat, kist zo... :passed:

Ga samen vliegen! Kan je er tenminste met elkaar over bomen!

Leuk verslag, en ja, heel verslavend dat vliegen! Je wilt er alleen maar meer van! :grijns:

@ nosig, volgens mij is een transponder verplicht sinds 2005 (tenminste, stond in mijn theorie van Airlow and OPS) Correct me if I'm wrong!
 
@ nosig, volgens mij is een transponder verplicht sinds 2005 (tenminste, stond in mijn theorie van Airlow and OPS) Correct me if I'm wrong!
Dat zeg ik, zal nu wel anders zijn. Was tijdje geleden.

En mooie aan vliegen is dat je het inderdaad samen kan doen. M'n meisie vind het ook errug leuk...

295068_UHBbz-M-1.jpg


Lekker met de tandem over Texel, terrasje in Duitsland, Tempelhof event of gewoon een rondje rond de kerk...

313085365_3yKcB-M.jpg


313084529_csACx-M.jpg


313116182_LWXwf-M.jpg


Als dat geen feel-good plaatjes zijn :cool:
 
(mijn lief heeft hoogtevrees en wil niet eens achterin meevliegen.... helaas)

Hoogtevrees heeft normaal niets met vliegen te maken (hoe raar dat ook klinkt). Je bedoelt eerder vliegangst of claustrofobie? Of ze heeft nog nooit in haar leven gevlogen?
 
In het geval van vliegangst, misschiend dat dit helpt: Stichting Valk? Ik heb er veel goede verhalen over gehoord. Toch zonde als jullie niet samen kunnen vliegen, ook al ken ik er daar wel meer van . . .
 
Hoogtevrees heeft normaal niets met vliegen te maken (hoe raar dat ook klinkt). Je bedoelt eerder vliegangst of claustrofobie? Of ze heeft nog nooit in haar leven gevlogen?

Mijn lief (m) heeft wel vaker gevlogen, maar dat was geen probleem. Echter, hoogtevrees speelt vooral op bij relatief kleine hoogtes (het welbekende keukentrapje). We hebben een jaarkaart Walibi en de Goliath gaat ook niet van harte, laat staan de Tower of Dead (in Duitsland, destijds nog onderdeel van het Six Flags imperium)...
 
Mijn lief (m) heeft wel vaker gevlogen, maar dat was geen probleem. Echter, hoogtevrees speelt vooral op bij relatief kleine hoogtes

Als ze (hij?) die tower is in geweest (en de Goliath) heeft ze / hij echt geen hoogtevrees hoor. Hoogtevrees heb je alleen als er een verbinding met de aarde is, dus letterlijk op een toren of berg. Ik had flink wat angstzweet toen ik met een dagje uit bovenop een oude hoogspanningsmast stond om daar vanaf te abseilen. Echt knikkende knieën, ik hou daar niet van (uiteindelijk wel vanaf ge-abseild, als je eenmaal aan het touw hangt is de angst er af). Volgens zijn er niet veel mensen die daar helemaal geen last van hebben. Maar met vliegen heb je gewoon geen hoogtevrees (voor vliegangst is stichting VALK inderdaad ideaal). Dus ik denk dat je genoeg trips met haar / hem kan gaan maken (al zal het gehobbel in het begin op warme of winderige dagen wel gewenning vragen).
 
Back
Top