Opleiding Aviation op HvA, 2009-2010

Aanraden m.b.t. de moeilijkheidsgraad of om andere redenen? Als je wilt weten hoe vliegtuigsystemen en bv. vluchtplanning werken, zou ik deze studie aanraden. Heb zelf geen managementstudie gekozen omdat daar mijn interesse niet lag.

Je krijgt circa 2 technische vakken op de kls hebt die te doen zijn <
 
Ik was ook geintresseerd in deze opleiding. Ken iemand op de kls die het mij niet echt aan kon raden. Je krijgt circa 2 technische vakken op de kls hebt die te doen zijn. Hij raadde mij een management studie aan. Ben niet blind op zijn mening af gegaan dus toch even wezen kijken op opendag bij hva. Hier schrok ik ook nog eens heel erg van het percentage afvallers. Van de 300 halen ongeveer 40 studenten de propedeuse in een jaar. Meer dan de helft stopt al binnen een jaar.
Wil jullie deze studie zeker niet af raden maar ga wel even langs de opendag & ga daar een beetje contacten. En ja, ik begrijp dat de kls ook zwaar zal worden maar daar heb je toch iets meer streven als je piloot wilt worden.

nogmaals; ik raad deze studie niet af maar, voor deze mensen die niet goed zijn in natuurkunde etc raad ik aan eerst een afweging te maken.

Emirates,

Gemiddelde afvalpercentage van een rechten studies wel eens gezien?

Uit je verhaal maak ik een beetje op dat dit een van de redenen is om voor jouw niet te kiezen voor een studie waarbij de afvalpercentages hoog zijn?

Ik ben van mening dat je door deze opleiding een goede voorbereiding hebt op het vervolg van een vliegopleiding. Als je in het 3e jaar instroomt, heb je al erg veel kennis opgedaan van een aantal ATPL vakken. Wat resulteert in het sneller opnemen en begrijpen van de ATPL theorie.

Cheers,
 
ik zal het persoonlijk niet doen omdat ik niet goed ben in natuurkunde, hierbij een
vakkenlijst van aviationstudies:

-Aërodynamica
-Elektronica
-Mechanica
-Meteorologie
-Natuurkunde
-Vliegtuiginstrumenten
-Wiskunde

tegenover theorie kls:
-Air Law
-Meteorology
-Principles of Flight
-General Navigation
-Radio Navigation
-Airframe/systems/power plant
-Performance
-Communications VFR
-Communications IFR
-Operational procedures
-Instruments/electronics
-Human performance and limitations
-Mass and Balance
-Flight planning and monitoring

Dan vind ik het een te groot risico voor mezelf. En bij de opendag raden ze me dit dan ook niet aan. Ik zeg ook zeker niet dat het slecht is maar alleen dat je niet een te snelle beslissing moet nemen wat ik vorig jaar wel heb gedaan. Nu ondertussen natuurkunde bijspijkeren. Bij de meeste studies zul je wel meer leren over één of meerdere vakken voor je toekomst bij de kls. Rechten > airlaw? ;)
 
Hou er rekening met dat vakkenlijst van aviation niet volledig is.
Je hebt het namelijk alleen over het 1e leerjaar.

Het tweede jaar: Hierin krijg je vooral vliegtuiggerichte vakken zoals Aërodynamica, Navigatie en Motoren.

In ieder geval succes met je keuze!
 
Ja, het is best een pittige studie, maar het percentage afvallers ligt niet heel erg boven het gemiddelde tov andere HBO-studies. En 40 mensen hun propedeuse in één jaar is zelfs heel redelijk.

Ik vind het zelf een geweldig leuke studie en twijfel nog of ik het 'flight traject' wil gaan doen. Maar als je echt alleen komt om piloot te worden en voor de rest helemaal geen interesse hebt in de engineering kant van de luchtvaart, worden het wel zware jaren en dan zou ik je ook aanraden gewoon direct naar een vliegschool te gaan.
 
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6641

Misschien hebben jullie hier iets aan.
Hier spreken ook wat leerlingen over de inhoud van de opleiding.

En zet het allemaal even uit je hoofd dat ik aviation studies compleet heb laten vallen vanwege 'de cijfertjes' aub. Ben dit jaar met een opleiding gestopt. Werk nu fulltime & ben elke dag wel op het internet aan het uitzoeken geweest. Ik ga al mijn redenen niet op dit forum plaatsen. Het enige advies wat ik nog zal geven is; ga naar de opendag! En vooral naar de voorlichting over aviation studies in de collegezaal. Zeer nuttige voorlichting geven ze daar.
 
gister brief gehad over account op de hva site!
Regelmatig in de gaten houden voor informatie. Ook bericht gehad dat ze niet gaan loten, dus er is genoeg plaats!:)
Een vraag voor de huidige studenten; Is het handig om een laptop aan te schaffen voor de opleiding? Ik doe het zoiezo, maar is het handig voor op school?
Ik ben woonachtig in Delft dat houdt in dat ik er anderhalf uur doe om naar school te gaan. Ik hoop gewoon mijn tijd nuttig te besteden in de stiltecoupés. Heeft iemand daar ervaring in?

Wannabe.
 
Wannebe,

Ik heb de brief ook gehad, dus dat is positief nieuws!
Ik neem aan dat het wel handig is om een laptop aan te schaffen, zodat je al je belangrijke documenten altijd bij de hand hebt. Ik zelf zou niet meer zonder kunnen!!

Studeren in de trein is wel goed te doen, alleen als het erg druk is word het wel wat lastiger ivm ruimtegebrek. Ik ben momenteel zelf al aan het kijken voor kamers in Amsterdam tot nu toe een aantal bezichtigingen gehad. Dus ik hoop snel een plekje te vinden, aangezien ik zelf uit Den Bosch kom.

Zie je in september!

Rieuw
 
het is idd handig een laptop te hebben! Ikzelf heb gisteren ook die brief gekregen en ben benieuwd hoe het jaar gaat worden! greetz
 
Een laptop kopen zou handig zijn, maar er zijn weinig mogelijkheden om daarmee te werken in de studieruimtes. Deze zijn vaak bezet. Dus ga er niet vanuit dat je op school lekker rustig kan werken met je laptop(buiten je ingeroosterde uren). Het is er vaak erg druk, met uitzondering van sommige plekken. De meeste studenten hebben een laptop, ik denk dat je opvalt als je er geen een hebt :)

gr
 
Ik ben ook van plan me aan te melden voor deze studie, en als specialisatie voel ik momenteel toch het meest voor Aviation Management.

Zijn er ook mensen die voor Aviation Flight (Stella) kiezen? En zo ja, heb je zin om je beweegredenen openbaar te maken? Puur uit interesse.
 
Een laptop is handig, maar niet perse noodzakelijk. Ik ken mensen die hun hele opleiding zonder hebben gedaan, maar ze zijn wel zeldzaam :D. Ik merkte zelf dat in mijn eerste groep minder de de helft een laptop had. Nu zit ik in periode 4 en iedereen uit m'n projectgroep heeft er een. Dus als je twijfelt, koop er dan nog geen als je nog niet begonnen bent, heb hem zelf ook pas een maand na de eerste lesweek gekocht ofzo.

Ik wil misschien wel het Flight traject gaan doen. Ik ben afgelopen twee weken én naar een open dag (vanuit school dan) voor luchtverkeersleiding (LVNL) geweest én naar Stella in Maastricht.

Stella geeft mij persoonlijk een beter gevoel dan de KLS (daar was ik vorig jaar op een open dag) en in mijn ogen is het dus ook een goede vliegschool. Ik weet nog niet zeker of ik die test wil gaan doen, aangezien de economie de komende tijd nogal onvoorspelbaar is. In het ergste scenario (economisch gezien) doe ik eerst gewoon 4 jaar HVA en doe ik dan een test bij een vliegschool.
 
Ey,
Ik zit ook op Aviation 1e jaar. En ik adviseer je echt om een laptop te nemen. I/h begin van het schooljaar probeerde ik het te doen met de computers die er staan, dit is echt een ramp, alleen al het vinden van een onbezette computer. En in de project groep kun je anders weinig doen als je geen laptop tot je beschikking hebt. Uit pure noodzaak heb ik er dus toch maar een gekocht.
Gr
 
Lol iedereen krijgt al die brieven joh met die inlogcodes enzo, ik heb alleen nog gehad met dat er niet geloot word enzo:p
zal wel weer liggen aan mijn achternaam:p ben het nu wel onderhand gewend overal als laatste aan de beurt te komen:p:(,maarja nu maar wachten tot ook ik die brief eindelijk krijg zeg:p(A)
Hope to see y'all in september:D
 
Yes Yes heb dan toch die brief gehad en al beetje zitten rondchecken op intranet enzo, beetje kijken hoe de vakken zijn en het rooster. Ziet er allemaal wel cuuwl uit. Kan echt niet meer wachten tot september:O:p

Laatsss
 
Ik had me HvA account geactiveerd een week terug. En omdat ik een heel ander wachtwoord moest gebruiken als normaal( minimaal 1 speciaal teken en cijfer). Ben ik dat weer vergeten.. Erg dom van mezelf. Had graag ff rondgekeken en naar huidige roosters willen kijken. Dus ik een email naar klantenservice van de HvA gestuurd. Maar nee ze konden mij geen nieuw wachtwoord geven ivm 'extreme' beveiliging. Ik moest maar naar Amsterdam komen. Ga binnekort maar ff bellen of ze een nieuwe brief kunnen sturen. Nogmaals erg dom van mezelf omdat niet op te schrijven maar goed.

Wannabe.
 
hey allemaal!

Ik heb me een tijdje geleden ook aangemeld voor Aviation en heb er onwijs veel zin in. Weet iemand toevallig wanneer je weet in welke klas je zit? heb nmlk een maatje waarbij ik wel in de klas wil zitten..Kunnen we samen reizen.. Misschien gewoon maar bellen met de HvA??

ciaoox
 
hey allemaal!

Ik heb me een tijdje geleden ook aangemeld voor Aviation en heb er onwijs veel zin in. Weet iemand toevallig wanneer je weet in welke klas je zit? heb nmlk een maatje waarbij ik wel in de klas wil zitten..Kunnen we samen reizen.. Misschien gewoon maar bellen met de HvA??

ciaoox

Dat weet je waarschijnlijk pas op de eerste dag. Aan de hand van de mensen die present zijn (presentie lijst) word een indeling gemaakt. Het eerste anderhalf jaar blijft dat zo door gaan, daarna kan je pas zelf groepjes samen stellen. Het heeft als nadeel dat je soms bij wat mindere types wordt ingedeeld (Die soms niet uit zijn te staan). Maar dat is juist ERG leerzaam en zo leer je ook nog eens een hoop mensen kennen.
 
Hey allemaal. Ik heb me ook ingeschreven voor Aviation @ HvA. Ik heb momenteel net als wannabeevlieger inlogproblemen, maar dat zal wel goed komen. Ik kom trouwens van het VWO af (N&T + N&G) maar dat wil niet zeggen dat ik een studiebol ben want het heeft me in totaal 8 jaar gekost (maar: de aanhouder wint, nietwaar? ;)). Misschien is het leuk om een groep op te richten op dit forum voor iedereen die Aviation doet of gaat doen? Ik ken al 3 mensen uit mijn omgeving die ook Aviation ga doen, wie weet komen we bij elkaar in de klas.

@Emirates: Ik zou niet zo schrikken van de afvalpercentages hoor. Het is met alle studies zo dat een deel afvalt, je hebt er altijd priekers bij die niet genoeg werken ervoor, of mensen die niet gemotiveerd zijn/het toch niks vinden. Bij de KLS selectie zijn de afvalpercentages trouwens nog hoger ;)
Ik moet trouwens zeggen dat ik wel begrijp dat je wat afgeschrikt werd, want op die open dagen komt er altijd zo'n hark van een voorlichter met een standaardverhaal over hard werken en veel afval, redelijk monotoon verteld zonder leuke anekdotes ofzo, niet bepaald mijn manier van voorlichten. Ik vond het in elk geval nogal ergelijk (ik ben een paar keer naar open dagen geweest, elke keer hetzelfde). Ik denk dat de HvA hier nog veel kan verbeteren door studenten aan het woord te laten, dat komt veel natuurlijker over en is interessanter om naar te luisteren imho. Ik vermoed dat de HvA het momenteel zo doet om "degelijk" over te komen, maar zo'n standaard verkooppraatje werkt m.i. gewoon niet. Maargoed, dat is offtopic. Ik kan trouwens iedereen die van plan is Aviation te gaan doen aanraden een meeloopdag te volgen. Dit geeft je een veel beter beeld van de studie dan die praatjes op de open dagen. Ik had op de open dag al even met een vierdejaars studente gesproken (een mooie dame trouwens :)) en dat gaf me al een betere indruk, maar de meeloopdag was voor mij overtuigend dat dit de geschikte studie voor mij was. Wel viel het me op dat wat Hornet85 eerder schreef in een briljante posting voor een groot deel wel klopt, maar gelukkig heb ik redelijk wat relativeringsvermogen...

Bij Aviation kennen ze over het algemeen maar 5 type vliegtuigen (B737, B747, B777, A320, en A330) alles wordt hier aan gerelateerd. Als je een term opgooit als de Il-76 of An-12 kijken ze alsof ze uit een ei komen. De Boeing C-17 werd laatst nog afgeschetst als een fictief vliegtuig bij het zien van een drawning. Sommige vakken zijn zo oud dat de boeken spreken over hoe het zit de A300 en de Lockheed L-1011. Oh en KLM is heilig, KLM hoor je 100x per dag.

Ik wil in dit topic meteen graag een vraag stellen aan degenen die nu al Aviation doen. Ik weet nu al dat ik graag wil gaan voor het Aviation Management traject, dit is voor zover ik weet gelijk aan Aviation Engineering met uitzondering van het laatste jaar. Op de open dag heb ik daarover al even met een docent gesproken, hij vertelde me toen dat dit het zogenaamde "honours traject" is en dat je er voor moet solliciteren en goede cijfers moet hebben. Dat wist ik nog niet, dus goed om te weten. Maar ik hoorde laatst dus via via dat om uberhaupt voor Aviation Management in aanmerking te komen dat je het eerste jaar meteen je P moet halen. Nu zou ik graag willen weten of dat klopt? Zowieso ga ik daar wel voor, maar dit zou een extra motivatie kunnen zijn.
 
Last edited:
Back
Top