AIS Flight Academy??? iemand hier ervaring????

Het gaat al lang niet meer over alleen je papiertje halen, het gaat over de experience, en dat mag blijkbaar een hele hoop centen kosten.

Dat idee begint mij ook steeds meer te bekruipen, heel eng allemaal, want oh oh, wat is de klap hard als je je later realiseert dat je geen baan hebt, maar wel €150 000.- schuld! En niet bepaald snel een baan zal krijgen.

Heb je net een paar jaar tegen jezelf lopen zeggen dat jij die ene gaat zijn die dat wel lukt. Kom je er achter dat het eigenlijk toch NET altijd die ander is die dat lukt. Tja, dan word je NIET BLIJ!!!

Maar goed, iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten.

Groeten en sterkte

:radar: André :radar:
 
Als toevoeging in het algemeen.

Ik vind dat leerlingen gepaaid worden met mooie woorden en mooie uniformpjes.
Jongens en meisjes van die jonge leeftijd zijn daar extreem gevoelig voor.
en voor dat je het weer gaat het niet alleen meer om je brevetje halen, maar om alles wat erbij hoort.

Ik deed mn opleiding in een pantelon en overhemd gekocht bij de C&A.
Had geen auto en had een cheapo horloge om de pols.
Instructeurs liepen of in normale kleren of ook gewoon een net wit overhemd.

Ik was laatst bij een vliegschool en ik heb me ogen uitgekeken.
Jongens met Breitlings om de pols en dure Raybands op de neus.
Maar ook dure auto's etc etc.
Je moet er immers wel als een echte piloot uit zien ;)
Dat je schuld door die dure shit nog meer word is natuurlijk bijzaak. En ach je verdiend straks toch zoveel! Toch ???

Maar het gaat zoveel verder, Leerlingen met strepen op hun schouders en instructeurs zelfs 4 dikke strepen! Ik zag er een uit een Cessna 152 lopen en moest toch wel even lachen. Waar gaat dit over mensen ?

Het gaat al lang niet meer over alleen je papiertje halen, het gaat over de experience, en dat mag blijkbaar een hele hoop centen kosten.

:confused:

Altimiter, je verwoord precies wat ik dacht. Ik ben mij deze zomer aan het oriënteren op vliegscholen en ben nu langs twee open dagen geweest, maar om eerlijk te zijn stoor ik mij mateloos aan precies datgene jij hierboven zo mooi beschrijft.

Als ik rondloop door zo'n pilotenfabriek voel ik mij eigenlijk gelijk al een beetje een hollandse boer. Het begint al op de parkeerplaats inderdaad. Al die dure bakken van die leerlingen. Kom ik daar aangereden in m'n veertien jaar oude gebakje, met als enige luxe-optie een rechterbuitenspiegel. Hebben ze dan allemaal rijke ouders, of is het geleend geld om toch alvast op een piloot te lijken? Als dit laatste het geval is dan vind ik dat maar vreemd. Je zou eerder denken dat elke euro die je niet hoeft uit te geven tijdens je opleiding je ook niet hoeft af te betalen, en dus ook geen rente over betaalt. Maar zoals gezegd; ik ben ook maar een nuchtere hollander. Als iemand tips voor mij heeft hoor ik het graag.

Verder stond er nog een groepje piloten-in-spé voor de ingang met de welbekende zonnebrillen op, terwijl ik toch echt dacht dat het bewolkt was die dag. Als je die lieden dan hoort praten met elkaar kun je uit hun gesprekken min of meer opmaken dat ze allemaal denken direct op een jet terecht te komen, zodra er weer aangenomen gaat worden.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik twee jaar lang naar dit geleuter moet luisteren. Ga ik toch weer twijfelen om gewoon te blijven werken en alles modulair te halen. Maar dan verklein ik waarschijnlijk weer m'n baankansen.
De voorlichter van een andere door mij bezochte school nam ook graag allemaal mooie woorden in de mond voor de simpelste dingen. Waarom in hemelsnaam? Zeg gewoon waar het op staat man! Wacht eventjes, natuurlijk niet, want dan wil niemand meer piloot worden. Stel je eens voor dat er een pilotentekort komt. It's all about the money ....
 
Last edited:
Maar als je toch echt verkeersvlieger wilt worden zonder een dure bak, mooie zonnebril etc; waar zou je dan op dit moment het beste je brevet kunnen halen bij welke school?

In het buitenland zijn er veel goedkopere opties dan binnen Nederland. Maar is de kans dan nog aanwezig dat je bij een grote maatschappij kan gaan werken?

Gr.
 
Wat ik nooit snap is dat mensen die piloot willen worden, dat alleen willen worden bij een grote maatschappij.

Je wilt toch piloot worden omdat je vliegen zo mooi vind? Of zien mensen het vliegen in die kleine cessna's en pipers tijdens hun integrated opleidingen als noodzakelijk kwaad?
 
Wat ik nooit snap is dat mensen die piloot willen worden, dat alleen willen worden bij een grote maatschappij.

Je wilt toch piloot worden omdat je vliegen zo mooi vind? Of zien mensen het vliegen in die kleine cessna's en pipers tijdens hun integrated opleidingen als noodzakelijk kwaad?

Wel eens gedacht aan zaken als baanzekerheid en pensioen ?
 
@immortal natuurlijk ga je voor het vliegen! Alleen er is toch niks mooiers om op een grote jumbojet te vliegen. Dat is toch je uiteindelijke doel. Ik zou het wel weten als je mocht kiezen tussen een boeing 777-300 of een cessna.

Maar je hebt zeker gelijk als je zegt dat je voor het vliegen gaat. Dat is natuurlijk ook het eerste doel. Maar ik bedoel welke vliegschool op dit moment de beste mogelijkheden heeft.

gr.
 
Je bent op het moment in NL gewoon een 'vrije markt jongen' als de KLM straks weer gaat aannemen uiteindelijk dan zul je idd gebaat zijn bij KLS.
 
Leuk en aardig dat er jaarlijks 500 Nederlanders als piloot worden 'uitgepoept', maar besef aub dat er op de Nederlandse markt 'maar' plek is voor zo'n 150/200 man per jaar (nu even niet), en dat de rest noodgedwongen naar het buitenland moet verkassen.

Prima dat je open staat voor een dienstverband in het buitenland, maar moet je niet beginnen bij een vliegschool waarbij je wel de mogelijkheid hebt om in Nederland te beginnen, en vervolgens als backup naar het buitenland kunt verkassen. Of begin je bij één van die vele 'paddestoelen' in Nederland die moeie praatjes verkoopt maar je eigenlijk geen kans hebt om in Nederland aan de bak te komen?

Doe lekker KLS, EPST of NLS. Prima scholen. Voor KLM, Transavia en Martinair (als die nog ooit gaan aannemen) zit je het beste bij de KLS. Ook de enige 4 (!) beschikbare plekjes bij Arkefly zijn opgevuld met KLS-ers. Daarnaast hebben de KLS-ers net vernomen dat ze met voorrang meegenomen worden in de selectie voor Lufthansa (en dochtermaatschappijen).

Bottomline: Ga maar lekker bij AIS je vliegopleiding doen!
 
Last edited:
Wel eens gedacht aan zaken als baanzekerheid en pensioen ?

Ik vind het op zich wel een goed argument, daar had ik zelf niet bij stil gestaan, maar ik denk niet dat de meeste 17 jarigen daar over nadenken. Ik in ieder geval niet toen ik zo oud was.

Daarnaast zie je dat juist de grote maatschappijen in de afgelopen crisis het het zwaarst hebben gehad. De afgelopen 2 jaar was de baanzekerheid bij een lowcost groter dan bij een major.
 
Tuurlijk mag je dat vragen..
Vliegschool bestaat niet meer, dus daar heb je niet veel aan ;)
Maar de markt was toen ook anders met veel minder opleiders. Nu worden er misschien wel 500+ leerlingen per jaar opgeleid door een groot aantal vliegscholen.. Dat was toen niet zo.
Ook waren de opleidingskosten niet zo hoog toen, ik was klaar voor rond de 90000 euries all in. Try that now ;)
Om nu je kansen in deze bizar slechte tijd zo groot mogelijk te maken kan ik alleen maar een vliegschool aanbevelen die een goede staat van dienst heeft.
EPST of KLS bijvoorbeeld.

Altimiter,
je bent er altijd als de kippen bij om vliegscholen zwart te maken maar als er gevraagd wordt waar jij je opleiding hebt gedaan speel je dommetje.
Wees een vent en vertel bij welke club jij je opleiding gehad hebt. Zoals je al aangaf bestaan ze al niet meer dus het kan geen kwaad.
En wat prijzen betreft; probeer nog eens biertje te kopen voor een gulden....:biertje:
 
Altimiter,
je bent er altijd als de kippen bij om vliegscholen zwart te maken maar als er gevraagd wordt waar jij je opleiding hebt gedaan speel je dommetje.
Wees een vent en vertel bij welke club jij je opleiding gehad hebt. Zoals je al aangaf bestaan ze al niet meer dus het kan geen kwaad.
En wat prijzen betreft; probeer nog eens biertje te kopen voor een gulden....:biertje:

Mag ik vragen wat de waarde is van het feit dat je weet waar iemand zijn opleiding heeft gedaan? Hij geeft alleen aan dat toen hij zijn opleiding deed de focus op iets anders lag dan op de "experience" die vandaag de dag op vliegscholen aan de orde van de dag is.
(San '85 geeft dat min of meer ook aan toen hij bij de open dag is geweest)

En voor de mensen die nog steeds denken dat op airwork alle vliegscholen zwart worden gemaakt, hebben niet helemaal door hoe erg het is als een vliegschool mensen opleid en met een enorme schuld op de arbeidsmarkt zet terwijl er geen werk is! Dat is gewoon hetzelfde als dat ik jou een auto verkoop op afbetaling, hem voor je deur aflever maar er zijn in de omgeving helemaal geen wegen meer om op te rijden.
 
Ik ben nu ook wel benieuwd naar Immortals vliegschool =P Echter is het wel zo dat AIS een school met een slechte reputatie is. Whatever onze Spinner ook wil zeggen.

En je kan wel eindeloos doordiscusseren wanneer en hoe de beste manier is om je opleiding te beginnen, maar de toekomst kan je toch niet voorspellen.
 
Beste Dvdtorres ,

Wellicht is het handig om eens op een open dag te komen.

@ RelaxedAirlines,

Gezien je profiel heb jij al veel ervaring op airwork :biertje:
 
Staat de AIS niet bekend als een van DE klikscholen in Nederland? Waarbij alleen maar Bristol geklikt wordt... Natuurlijk wordt er bij elke school bristol bekeken en goed bestudeerd, maar ik hoor dat AIS zijn reputatie daar niet goed aan heeft gedaan. En dat weten de maatschappijen net zo goed... Tenzij het niet waar is uiteraard, ik hoor en spreek.

Ik ben eigenlijk best benieuwd van wie je deze informatie hebt? Van iemand bij een airline die gaat over het aannamebeleid? Of gewoon via via op straat?
Volgens mij maakt namelijk iedere leerling van iedere vliegschool optimaal gebruik van de Bristol database(naast het gewone studeren natuurlijk;)).

Gr San
 
Wie kan er momenteel over een vliegschool nou beter oordelen dan een leerling aan die school ? En dan heb ik het niet over AIS in het bijzonder, nee over alle vliegscholen die hier de grond in gestampt worden of de hemel in geprezen worden. Wat helaas vaak gebeurd door personen die her en der wat praatjes horen. Ieder van jullie zou moeten weten dat de luchtvaart maar een klein wereldje is. Dat niet alleen, er worden ook verschrikkelijk veel verhalen opgeblazen of verdraaid.
Als ik nou morgen iemand opbel en zeg dat ik een voorzorgslanding heb gemaakt, dan staat er volgende week hier op Airwork dat ik degene ben die in Pakistan een kist heb laten crashen..
Stop een keer met speculeren en dingen verkondigen waarvan je niet eens zeker weet of ze kloppen. De enige manier waarop je een oordeel kan vellen is op basis van eigen ervaringen. Dit geldt zowel voor personen, als voor maatschappijen, als voor vliegscholen.

M.a.w. Zoek mensen die daadwerkelijk een eigen ervaring hebben met iets, en vraag of zij hun mening hier met ons willen delen. Alleen zo is Airwork enigszins betrouwbaar als het gaat om aan- en/of afradingen voor vliegscholen. Iets waar veel mensen in dit deel van het forum naar op zoek zijn.

Ik vind het allemaal maar een beetje een verhaal van de pot en de ketel.. Over scholen wordt hier geroepen dat ze onbetrouwbare informatie geven, doch zie ik hier niet veel anders dan onbetrouwbare informatie.
 
alleen zit je na deze informatie stortvloed niet met een rekening van een kleine 130k opgescheept.
 
Back
Top