Wiskunde D of Natuur Leven en Technologie?

Maakt niet uit, toen ik het op TV zag kon ik eerst ook niet geloven dat dat de oorzaak was (Air Crash Investigation), maar je mond valt echt open van verbazing. Ook bij dat filmpje van Nosig, ongelofelijk hoe het zo kan lopen. Gelukkig is het met die vlucht van Air France wel goedgegaan..
 
Ik blijf het vreemd vinden dat het uberhaubt toegestaan is om frans te spreken over de radio's binnen de EU... de examens zijn volgens mij toch ook overal engels
 
M&O? Dat had ik ook bij mij N&T profiel (oude tweede fase), naar mijn idee een nutteloze aanvulling op een N&T profiel. Economie heb je dan meer aan als je toch iets economisch wilt hebben, maar M&O voegt weinig toe naar mijn idee.
 
boschr,

Ik heb enkele maanden geleden ook voor M&O gekozen (met daarbij nog eens economie). Ik heb er spijt van. Ik doe vaak in mijn 'tussenuurtjes' mee met de klas WiD, wat mij betreft vult dat ook niet echt aan bij een eventuele toekomst als verkeersvlieger(kansrekening etc.). Helaas geven ze geen NL&T bij ons, zo te horen is het interessant om te volgen.
Als ik je een advies mag geven ( wat overigens nu te laat is:grijns: ), had een 2e vreemde taal (Fa/Du) gekozen voor e.v.t. een VWO erachteraan(talen zijn overigens nooit weg) en NL&T, naar 'horen zeggen' meer gebaseerd op vliegen.
Wellicht kun je je keuze nog aanpassen, bij ons was dat in ieder geval wel mogelijk.

M&O is natuurlijk een mooi vak om leuke compensatie puntjes mee te verdienen!:p:
Succes!;)
 
@Wessen,

Ik kan mijn profiel nog tot en met 17 april veranderen. Ik zit er nou weer aan te denken om N&T met NL&T en Wi D te kiezen, aangezien ik van de week heb gehoord dat je het ook beide kan kiezen. Talen kan ik niet in het profiel N&T kiezen, behalve Spaans.

Ik kan ook waarschijnlijk naar vwo, omdat mijn cijfers erg goed zijn. Nadat ik mijn diploma heb is het bijna zeker dat ik een combinatie hbo-vliegopleiding ga doen, zie mijn andere topic. Wiskunde D lijkt mij daarvoor erg geschikt, aangezien ik verschillende mailtjes al heb gestuurd naar verschillende combinatie hbo-vliegopleidingen.

Bij Spaans-elemitair leer je vooral het begrijpen van teksten. Wat is jullie oordeel daarover.... is dit handig om te kiezen? (N&T met Wi D en NL&T of N&T met NL&T en Spaans of N&T met Wi D en spaans?)

Dit zijn de hoofdstukken in 4 havo bij NL&T:

Code Titel Domein Download Forum RSP
nlt3-h021 Smaak maken I Materiaal Zuid-Holland
nlt3-h019 Maak het verschil B Materiaal Noord
nlt3-h017 Glastuinbouw en energie C Materiaal Limburg
nlt2-h014 De Bodem Leeft C Materiaal Utrecht
nlt2-h012 Medische beeldvorming D Materiaal Eindhoven
nlt1-h011 Een Feest zonder Katers F Materiaal Regionaal Steunpunt Eindhoven
nlt1-h010 Forensisch onderzoek E Materiaal Regionaal Steunpunt Amsterdam
nlt1-h009 Plaatsbepaling en navigatie H Materiaal Regionaal Steunpunt Amsterdam
nlt1-h008 Nulenergiehuis C Materiaal Regionaal Steunpunt Amsterdam
nlt1-h007 Sportprestaties G Materiaal Regionaal Steunpunt Zuid-Holland
nlt1-h006 Digitale Techniek I Materiaal Regionaal Steunpunt Amsterdam
nlt1-h005 Wat zeg je? E Materiaal Regionaal Steunpunt Noord

nlt1-h003 Aërosolen en Vuile Lucht C Materiaal Utrecht

nlt1-h002 Dynamische modellen havo B Materiaal Utrecht
nlt1-h001 Het Beste Ei F Materiaal Noord

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
 
Ik snap nog steeds niet wat je nou met Spaans wil doen. Als je meer keuze uit vliegerbanen wil hebben heeft dat nauwelijks zin, Duits (en Frans) daarentegen wel.
 
Ik ben het met nosig eens. Duits of Frans is beter om te kiezen dan Spaans. Ik heb destijds Duits gekozen omdat het als verkeersvlieger altijd handig is een extra taal te spreken. Ik vind Duits hierbij beter dan Spaans omdat ik denk dat Lufthansa eerder voor de hand ligt dan Iberia. Daarnaast moet je Frans/Duits hebben indien je nog vwo wil doen na de havo.

De modules zijn best pittig kan ik uit eigen ervaring zeggen. Van sommige modules vraag je je af wat je er nou eigenlijk aan hebt. Andere modules zijn daarentegen wel zeer interessant, zeker als je de ambitie hebt om later verkeersvlieger te worden. Voorbeeld is de module plaatsbepaling en navigatie.
 
Duits of Frans beter dan Spaans? Dit ligt geheel aan de kiezer, Duits of Frans is wel handiger als je dichter bij huis wilt werken, maar als je naar het zuiden wilt door het baggerweer hier bijvoorbeeld, dan zou ik spaans nemen.
 
Maar je zal gewoon niet (makkelijk) aan een baan komen in Spaanstalige landen, hoeveel er ook van zijn. In Spanje (zie andere threads) is dit decennium nog bijna niemand kennelijk aangenomen. Die paar mensen die bij Iberia en zo aangenomen zijn waren directe vriendjes of familie van hoger management (vliegers daar kennen is niet voldoende begrijp ik). De grootste markt in Zuid Amerika ligt zonder twijfel in Brazilië, en daar spreken ze geen Spaans. Daarbij moet je Braziliaan zijn om daar aan het werk te komen (en universitair geschoold, afhankelijk van waar je kijkt).

Daarentegen nemen airlines in Frankrijk, Engeland en vooral ook Duitsland wel vliegers aan uit het buitenland (veel NL), ook ab initio en zonder rare corrupte praktijken. Dus ik zie nog steeds niet in wat je aan Spaans zou hebben.
 
ik denk dat het weinig verschil maakt welke taal je kiest want het enige wat je leert op school is basis. neem aan dat het je er niet veel beter van wordt als je kunt zeggen wat je vandaag gaat doen en wat je lievelingsvak is ;)

spaans is trouwens wel de 2e wereldtaal dus.. :D
 
Last edited:
Als je die taal zo graag wilt leren, ga er dan een tijd werken/rondtrekken wanneer je tussen je selectie en opleiding moet wachten. Ik weet niet of elke school lange wachttijden à la KLS heeft (lijkt me toch wel), maar in die tijd kun je echt wel een taal leren als je naar dat land gaat.
Ik ben het met Poes eens dat je op de middelbare school vrij weinig leert qua talen. Engels dan wel weer, omdat je daar sowieso op een wat hoger niveau zit. Maar als ik kijk wat ik in vijf jaar Frans of vier jaar Duits heb geleerd is dat niet echt bijzonder veel. Dat voegt vrij weinig toe.
 
spaans is trouwens wel de 2e wereldtaal dus.. :D

Eh.. nee dat is Hindi, de 1e plaats is voor Mandarin. Misschien kan je daar voor kiezen ? :grijns:
Maar spaans is wel nr 3.

En nu op mijn aller offtopicst:

Je kan ook 'Ter Sami' gaan leren, dan wordt je de 7e persoon die dat kan :p:
 
Eh.. nee dat is Hindi, de 1e plaats is voor Mandarin. Misschien kan je daar voor kiezen ? :grijns:
Maar spaans is wel nr 3.

En nu op mijn aller offtopicst:

Je kan ook 'Ter Sami' gaan leren, dan wordt je de 7e persoon die dat kan :p:

haha, je hebt in zekere zin ook wel gelijk. hindi en mandarin worden door het grootste aantal mensen gesproken maar hebben eigenlijk geen betekenis op wereldschaal. engels en spaans daar in tegen worden wel veel gebruikt!;)

weetje nu al welk vak je gaat kiezen dan?:D
 
Ik denk (1e optie) Wi D en NL&t of anders (2e optie) Wi D en M&o of anders (3e optie) Wi D en Spaans.

en zo kun je natuurlijk verder gaan..;) je moet bij jezelf te rade gaan wat je nou leuk vindt.

economische kant? zo ja, Misschien M&O?
Natuurkant? zo ja, NL&T
Talen? zo ja, spaans?

ik denk zelf dat je niet zo veel hebt aan spaans (basis) en m&o omdat dat niet bij je profiel past. tenzij je dat heel leuk vindt, dan is het wel een goede optie.

in elk geval, succes met je keuze!:D
 
Je gaf aan dat je cijfers goed waren, dat is een goede zaak, maar weet je zeker dat je dan naar het VWO mag? Volgens mij is het (helaas) alleen mogelijk om van 3HAVO naar 3/4HAVO te gaan en maak je pas weer kans op VWO als je je diploma hebt. Mocht dit trouwens niet zo zijn mijn excuses. Verder denk ik ook niet dat Spaans een goede aanvulling is. Frans en Duits daarentegen zouden- mocht je VWO willen gaan doen- in mijn ogen beter zijn.
Toch heeft M&O weer als voordeel dat je zo de kleine lettertjes uit het garantiefonds kan gaan toveren(daar zijn volgens mij ook mensen voor om in te huren).
Als ik de mogelijkheid had koos ik voor een Fa of Du/NL&T.
Succes!;)
 
hele late reactie.... maar ik ben toch overgeplaatst(naar het volgende jaar) naar de vwo-afdeling. Ik volg daarom nu al lange tijd op het vwo N&T met Wi D en Spaans (NL&T kon je niet kiezen op het vwo!) Ook heb ik duits gekozen als taal i.p.v. Frans.

adios
 
Back
Top