Het "echte" transcript US Airways 1549

Waterlandingen worden niet geoefend in de sim. Je hebt het dan over zo'n extreem onwaarschijnlijke gebeurtenis dat dergelijke dingetjes alleen in extra sim tijd op verzoek gedaan worden (altijd leuk, kijken hoe die glijdt). Op zich is het niet heel anders dan normaal landen, behalve dat je je gear op hebt, wellicht je flaps up (en dus stuk hogere landingspeed). Checklisten gaan uit van voorbereidingstijd, die was er hier niet. Het moeilijkste is de diepte inschatten omdat je vaak geen referentie hebt visueel voor hoogte (behalve in de Hudson). Op zee gaan lucht en water visueel gezien vaak in elkaar over, zonder objecten. Golfslag, stroming, allemaal omstandigheden die het moeilijker kunnen maken. Initieel heb je best glide speed om zover mogelijk te komen, net voor landen wil je alles eruit melken tot net boven stall speed (want je wil wel genoeg controlability hebben om wings level te houden (en de RAT genoeg speed geven) en om de rate of descent laag te houden. Allemaal volgens mij niet veel anders dan de glijlandingen uit de basis opleiding.

Er zullen vast wel vliegers hier zijn die watervliegtuigen hebben gevlogen en meer ervaring hebben daarmee.
 
Het is wel degelijk te simuleren, maar er moet wel data beschikbaar zijn om een sim erop de kunnen programmeren. Omdat het echter zeer zelden voorkomt is het waarschijnlijk niet rendabel genoeg om hier onderzoek aan uit te besteden (denk aan op afstand bestuurde vliegtuigen ditchen in het water om er data uit te vissen).
 
Ik denk niet echt dat het veel boeit wat de kist precies doet zodra hij het water raakt. Op dat moment kan je als vlieger toch eigenlijk niets meer doen (geen controls meer, remmen kan niet, reversen niet). Dus gewoon een glijlanding, of het nu naar terrein of water is, is op zich al voldoende simulatie (en dat kan gewoon).

Ook dat is een zeer unlikely event echter. Het uitvallen van beide motoren wordt wel goefend, waarbij je in de glide daarna meestal weer weer een motor aan de gang krijgt. Je kan wel proberen de glijlanding daarna door te simuleren (het gedeelte na touch is toch irrelevant), maar onzinnig omdat elke situatie in zo'n geval weer totaal anders is. En ook niet echt moeilijk, gewoon flaren zoals gewoon met de snelheid zo laag als mogelijk. Je zou een recurrent doen waarbij je als oefening precies probeert te glijden naar een veld. Leuk, maar tijdrovend (duur) voor iets wat wellicht 1 keer in de 20 jaar op aarde gebeurt. En als het een keer gebeurt, zoals met de Sioux city DC10, is het nog maar de vraag of je dan wel volledige controls hebt, wat je hoogte is, wat je opties zijn etc (was ook niet echt een glijlanding, meer een crippled constant turning descent). Wat dat betreft is een lange, rechte rivier ook geen uitdaging.

Dus kan wel, maar met een reguliere (dure) sim sessie heeft het oefenen van andere dingen veel meer nut. Denk er nu wel over om dat eens te doen als we volgende keer tijd over hebben in sim.
 
Interessant filmpje:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=imDFSnklB0k[/YOUTUBE]

P.S.: Dit is niet hetzelfde filmpje als in de post van Boss du Manche hierboven.
 
Last edited:
Die laatste is super.

Op het laatst Economy Passengers met natte voeten op de vleugel en Businessclass Passengers hoog en droog op de slides :grijns:.
 
De 3D simulaties vallen uit de lucht ineens haha. Vond ze ook wel mooi!
 
Shit,

dat piepje is .... concentratie verhogend ... NOT
Vraag me af hoe ik zou reageren... de stress van de situatie heb je al, maar dat piepje zou niet helpen.

En zitten er op de bus geen switches om de EGWPS uit te zetten?
 
De master cautions en warnings zijn uit te drukken, dat kan in flightsim ook maar is zo te zien niet gedaan in die ene simulatie. De andere horns ook wel, maar ik vermoed dat dat net even geen prioriteit heeft gehad op dat moment.
 
Back
Top