Het "echte" transcript US Airways 1549

Holy shit,

Ook absoluut respect voor die controller, horen we dat ook eens.
Geen mayday, simpel, hij heeft toch contact met radar.de controller geeft m gelijk voorrang, en geen andere machine die wat zegt omdat die al gehoord hebben dat ie een dubbele birdstrike heeft.
Als ik dat zou horen houd ik ook mn kop dicht.

kunnen sommige collegas wat van leren die gelijk binnen te kakkelen als ze een frequency change gehad hebben en niet effe uitluisteren wat er gaande is.
 
Geen mayday, simpel, hij heeft toch contact met radar.de controller geeft m gelijk voorrang, en geen andere machine die wat zegt omdat die al gehoord hebben dat ie een dubbele birdstrike heeft.

Ja, hij had inderdaad al voorrang gekregen, maar ik dacht meer aan een Mayday voor het eventueel eerder in gang zetten van de hulpdiensten richting Hudson (maar nogmaals, de tijd zal dit waarschijnlijk niet toegelaten hebben). Ik had het idee dat de controller nog steeds dacht dat hij vliegend een veld kon halen.
Viel me ook op hoe snel de communicatie met de andere velden ging om een baan vrij te houden. Echt super.

Maar absoluut respect voor de controller!!
 
ja, de fo was aan het proberen die motoren te herstarten. en daar heb je je handen aan vol
 
Hoi,

Wat een verbazing dat tijdens een non normal de PF ATC doet en de controls heeft. Is niet alleen standaard Airbus, ook op de Boeing gebeurt het zo. De reden dat Sully de PF werd tijdens deze non normal, zal zijn geweest dat tijdens een dual engine failure de Airbus overgaat in de EMER ELEC CONFIG en de captains' side alleen voorzien is van informatie op de displays; ook weer net als op de Boeing. Enige verschil is dat de electriciteit in dit geval voorzien wordt, d.m.v. een RAT, en op de Boeing d.m.v. batterijen (de 737 iig).

Groet.
 
Just someone: volgens mij leverden de motoren nog enigzins thrust waardoor men niet in een EMER ELEC CONFIG terecht is gekomen.

Verder moet je Fokkerkoning z'n post als ironie beschouwen aangezien bij KLM de vaste call ( ongeacht type) door PF is: ''Emergency checklist, my r/t''. De PF vliegt en doet de r/t terwijl de PNF de checklist leest en uitvoert.
 
Respect voor allen. Ik wordt er alleen wel gek van. Iedere keer tijdens boarding komt er minstens 1 dude/dudette langs "the office" om te vragen of Sully vandaag vliegt. zuchtttt.

Wel kewle dude trouwens.
 
Het was niet echt verbazing maar meer een vraag, even checken wat de rolverdeling was. Overigens is onder de "nieuwe" Boeing filosofie het overnemen van ATC door de PF niet meer verplicht, mag je zelf beslissen.
 
Heerlijk amerikaans filmpje weer! Gek dat je die austrian airlines gasten die die buiklanding met die fukker in een of ander weiland maakte nooit op tv hebt gezien! Ook een redelijke heldendaad zou je denken. Zal wel iets met het verschil in cultuur te maken hebben:grijns:
 
Heerlijk amerikaans filmpje weer! Gek dat je die austrian airlines gasten die die buiklanding met die fukker in een of ander weiland maakte nooit op tv hebt gezien! Ook een redelijke heldendaad zou je denken. Zal wel iets met het verschil in cultuur te maken hebben:grijns:

Ik denk dat dat vooral is omdat er geen filmpje van gemaakt is live.... En wellicht omdat heel veel mensen het ongelooflijk vinden dat een vliegtuig kan blijven drijven... en omdat het spannend is om een lading passagiers op de vleugels te zien staan van een zinkend vliegtuig in water van ongeveer nul graden. Het moet wel sensationeel blijven natuurlijk...
 
Hoe moeilijk is het om zo'n vliegtuig op water te landen? Ik denk niet dat velen uit ervaring zullen kunnen spreken, maar ik neem aan dat dit soort dingen wel getraind worden in de SIM?
 
Hoe moeilijk is het om zo'n vliegtuig op water te landen? Ik denk niet dat velen uit ervaring zullen kunnen spreken, maar ik neem aan dat dit soort dingen wel getraind worden in de SIM?

Ik heb het nooit getraind in de sim, is ook geloof ik niet te simuleren.
 
Back
Top