Mogelijkheden HAVO E&M diploma

Ik heb daarstraks opnieuw gebeld. De medeling was dat de KLS geen invloed heeft op de toelatingseisen en dat die rechtstreeks vanuit de KLM worden gesteld... Tevens heb ik gevraagd of het mogelijk is om met een nieuw samengesteld diploma die regeling te omzeilen maar daar kon geen zekerheid over worden gegeven; het verzoek of ik volgende week even wil terugbellen.

Edit; naar aanleiding hiervan heb ik even de KLM gebeld, die verbonden mij door met schiphol en die verbonden mij weer door met KLM etc. geen enkele vorm van informatie ingewonnen...
Edit2; nog even rondgesurfd en als ik het goed heb begrepen mag je dus wel met deelcertificaten deelnemen aan de opleiding Airline Pilot & Management bij de hanze hogeschool waarbij je dus ook gewoon verkeersvlieger via de KLS wordt. De logica is dus ver te zoeken in deze...
 
Last edited:
Dat is wel heel raar zeg.. Vooral dat de KLS je doorverwijst naar de KLM. De school zou toch wel wat over hun eigen selectie moeten weten.
 
Ik heb heel even de titel aangepast omdat ik nog een vraag heb over het examen Natuurkunde. Via de LOI is het redelijk makkelijk om natuurkunde 1 te volgen. Heeft iemand ervaring met het doen van examens voor alleen Natuurkunde? Wat ik begreep is dat je voor 1 januari jezelf aan moet melden en je vervolgens een centraal examen doet (net als middelbare scholen), maar ook nog een ander soort examen. Ik word hier niet helemaal wijs van, misschien heeft iemand dit ook gedaan en weet hij/zij hoe dit in elkaar steekt.
Het zou spijtig zijn als ik pas volgend jaar examen kan doen, terwijl ik alleen nog Natuurkunde nodig heb.
 
Hi Rong,

Ik ben dus nu bezig met volledig Havo bij de Loi. ik had geen natuurkunde in mijn mavo examen vroegah, maar nu doe ik dus E&M met wiskunde B ipv wis A en Natuurkunde 1 als extra vak. Het vak Natuurkunde kun je krijgen dmv. bijvoorbeeld eerst Basis natuurkunde te doen, wat voor zelfs zo een leek als ik best goed te doen is.

Daarna doe je Natuurkunde 1 zoals je dat op school zou krijgen.

Volgens mij kun je ook eventueel Natuurkunde examen doen in Juli en December van dit jaar bij James Boswell.

Dat wil ik waarschijnlijk gaan doen. Dus dat scheelt een hoop tijd. Daaar kun je gewoon voor inschrijven en meedoen.



De leerstof die je van LOI krijg is erg overzichtelijk en eventueel kun je nog een vergoeding krijgen van IB groep. Zodat dat certificaat zelfs bijna gratis is.. anders kost het ongeveer 670 eukies..

Hoop dat je wat aan mijn info heb..

groeten
 
Hoi Ron,

Afgelopen zomer heb ik het volledige staatsexamen HAVO Natuur & Techiek afgelegd om deel te kunnen nemen aan de NLS. Daar zat dus ook het examen Natuurkunde in. In mijn geval weliswaar Natuurkunde 1,2.

Het examen zit alsvolgt in elkaar:

Je schrijft je inderdaad voor 1 januari in voor deelname aan het examen.

Voor 1 mei moet je een werkstuk hebben ingeleverd voor jou vak, Natuurkunde 1dus. Dit werkstuk moet voldoen aan bepaalde criteria die je krijgt meegedeeld. Je moet je voorstellen dat je met het maken van dat werkstuk een uur of 5 bezig bent.

Vervolgens neem je deel aan het landelijke, centraal schriftelijk examen van Natuurkunde 1. Dat is dus het examen dat tegelijkertijd ook door alle scholieren in Nederland wordt afgelegd.

Tot slot leg je ongeveer een maand later je mondelinge examen af. Hierbij worden vragen gesteld over de stof van het vak Natuurkunde 1. Ook moet je tijdens dit examen een presentatie geven over je eerder ingeleverde werkstuk.

Na afloop van het mondelinge examen hoor je direct of je je certificaat hebt.

Succes.
 
Edit2; nog even rondgesurfd en als ik het goed heb begrepen mag je dus wel met deelcertificaten deelnemen aan de opleiding Airline Pilot & Management bij de hanze hogeschool waarbij je dus ook gewoon verkeersvlieger via de KLS wordt. De logica is dus ver te zoeken in deze...

De logica van APM is op elk niveau ver te zoeken, want ook MBO-4-studenten kunnen zich er aanmelden, maar maken vervolgens geen kans op een baan bij KLM.

Tot slot is KLS ook niet alles. Als ze hierover moeilijk al doen, zou ik zoiets hebben van dan niet. Er zijn nog tal andere manieren om je ATPL te halen. Maar ik bewonder je doorzettingsvermogen in deze.
 
Dag RonG,
ik zit met hetzelfde probleem. Heb E&M met M&O + Wiskunde B afgerond vorig jaar.
Nieuwe studie gestart (2008-2009) die me niet beviel & nu bij piloot terecht gekomen. Nu wil ik zo snel mogelijk natuurkunde 1 halen maar de informatie hierover is ook niet helder. Bij het LOI verwijzen ze je door naar de ib-groep met de vraag; kan ik nog deelnemen aan het staatsexamen? De IB-groep antwoord weer simpel nee, je moet in september beginnen. En dit heb ik ook bij meerdere instellingen te horen gekregen. Een lastige zaak! Denk dat voor mij James Boswell ook een van de weinige opties zou zijn. Ik blijf deze discussie in ieder geval volgen & hoop op meer tips!
 
Emirates,

Als je nu LOI doet.. kun je nog morgen beginnen.. dan krijg je pakket van Havo Natuurkunde.. eventueel aan te vullen met Natuurkunde Basis.
Hierover wordt ongeveer gerekend dat je er 8 maanden over doet. Eventueel sneller.. Ik ben sneller bezig.. is best goed te doen.

En volgens mij kun je bij JBI inschrijven voor Examen.. Heb je voor de rest niets extras nodig..

Dan kun je examen doen .. hou me te goede.. in december..

correct me if i am RonG.. haha
 
word natuurkunde dan ook 'officieel' meegenomen op je diploma (als je dit aangeeft bij de ib-groep)? niet dat je zo'n certificaat hebt dat door de helft van de scholen niet word geaccepteerd.. :haha:
anders lijkt me dit zeker wel wat, hoop het dan zeker wel sneller te doen als 8 maand, dacht meer aan de helft, is dit te doen?

ain't nothing RonG about that! :D
 
Als je de tijd neemt id.. dan is het in 4 maandjes wel te doen ja.. en het is gewoon een erkend certificaat. moet je volgens mij bij Ib groep inleveren met werkstuk enzo.. maar dan is het officieel.. LOI is erkende opleider daarin.. en examen wordt afgenomen bij IB groep.
 
Het examen wordt niet afgenomen bij de IB groep hoor. Het JBI is echter een uitstekende manier om toch een natuurkunde certificaat te bemachtigen. Het is georganiseerd in samenwerking met de Universiteit Utrecht, daar wordt het examen ook afgenomen.
Er zijn idd wel universiteiten die het niet erkennen, check dat even van tevoren. Maar vliegscholen erkennen dit over het algemeen wel.
JM
 
Ik ga in mei sowieso naar de informatieavond van EPST.
KLS is geen optie meer, tenzij ik vwo opnieuw ga halen.
Misschien als de markt weer aantrekt dat KLS ook weer wat soepeler wordt met toelatingseisen, maar dat valt te betwijfelen.

Ik heb mij nog niet verdiept in het JBI. Zover mijn kennis tot nu toe dus gaat, zou ik mij dit jaar aan moeten melden voor het examen Natuurkunde 1 van volgend jaar.
Als de informatieavond bij EPST goed bevalt ga ik me wel alvast inschrijven voor die selectie, voordat ook daar regels veranderen mbt toelatingseisen.
Het liefste heb ik dan wel al mijn natuurkunde voordat ik daadwerkelijk aan de opleiding zou beginnen.
 
Hi Rong,

Nou ik ben laatst geweest bij EPST..
Moet zeggen.. tot op heden vind ik dat een heel goed concept wat ze daar hebben.. duidelijk en gericht.. en gefocused op de vraag vanuit de markt.. en op je opleiding.. je zit namelijk al die tijd in oxford sweden of arizona.. Daar moet je tegen kunnen.. ik in ieder geval wel en ik denk ook serieus na over de weg van EPST oxford..

Kijk daar zeer zeker.. het zal je bevallen..
 
...je zit namelijk al die tijd in oxford sweden of arizona.. Daar moet je tegen kunnen.. ik in ieder geval wel en ik denk ook serieus na over de weg van EPST oxford..

Das wel handig! Erg grote kans dat je na je opleiding lange tijd of voor altijd in het buitenland zal gaan wonen.
Iets om in je achterhoofd te houden...
 
Ik heb ook geen moeite om in het buitenland te zitten.. heb zelf al 8 maanden op gran canaria gezeten.... das een eilandje.. en dat verveelt...maar een GB of een duitsland oostenrijk.. is best te doen.. enige als je voetbal fan ben.. ja je moet ff je cluppie op afstand aanmoedigen.. haha.. of je trips goed plannen.. en ja Hagelslag he en drop.. moetmaar opgestuurd worden..

Zelf lijkt mij het geweldig om voor Cathay te vliegen.. maar we zien wel..

mijn noodsenario ligt klaar als ik in NL niet aan de bak kom..
 
Zelf lijkt mij het geweldig om voor Cathay te vliegen.. maar we zien wel..

mijn noodsenario ligt klaar als ik in NL niet aan de bak kom..

Ja met voldoende doorzettings- en aanzpassingsvermogen kan je makkelijk in het buitenland gaan wonen, al moet je beseffen dat ook GB en Duitsland landen zijn waar je ook geluk moet hebben om terecht te komen.
Met een beetje mazzel vind je een baan in Nigeria of erger en dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Besef waar je aan begint!


Wat betreft Cathay... ik hoop niet dat dat je backup plan is want daar kom je alleen binnen als je al honderden of duizenden uren jet hebt en een loodzware selectie haalt, net als bijna alle grotere clubs waar dan ook ter wereld.
 
Alles in het leven heb je geluk voor nodig.. Doorzettingsvermogen is voor veel dingen nodig.. maar dat is er dan ook zeker wel.
 
Back
Top