Groot tekort aan piloten?

Ik vind wel dat de objectiviteit nu iets teveel verloren gaat. Ten eerste is de markt in de VS totaal anders, met salarissen die een heel stuk lager liggen maar zo ook de kosten voor opleiding.
Relatief gezien dus precies hetzelfde.
On top of that vraag ik mij af of er wel zoiets als wettelijke flight time limitations in de VS bestaan (of dat men sowieso vliegveiligheid een bepaalde prioriteit geven).
Ik denk dat je meer moet denken in de richting van total duty uren, positionings, lay overs etc i.p.v. block hours.
Het hele systeem werkt gewoon anders daar. De markt, de wet, de airlines, de vakbonden, de politiek en de cultuur zit daar gewoon heel anders in elkaar. Je kan dat niet 1 op 1 met Europa vergelijken.
Onzin. Het kan zijn dat men bij de KLM/KLS er anders over denkt, maar de wetten van de aerodynamica en de wetten van de markt werken overal precies hetzelfde. Niemand is imuun! Ook Europa komt in een recessie en ook in Europa gaan er ontslagen vallen, al springen de vakbonden en politiek hoog of laag.
...maar het is zeker niet zo zwart hier als Sully doet overkomen daar.
Jij werkt duidelijk niet voor een low-cost airline. Sterker nog, jij werkt zeker niet voor een Ierse of Britse low-cost airline.
...maar het is zeker niet zo zwart hier als Sully doet overkomen daar.
Ik vermoed dat je een erg beperkt/blauwkleurig plaatje van de wereld hebt. Op zich mooi voor jou dat je misschien direct van de KLS naar de KLC bent gegaan, of dat je jaaaaren geleden als direct entry nog bij de KLC bent binnengekomen, maar vergeet niet dat het in een complete shark pool out there is voor piloten zonder uren en/of met de verkeerde vliegschool op hun CV. Ik kwam ooit eens een KLM piloot tegen toen ik werkeloos was en vroeg hem of hij tips had waar ik kon solliciteren. Hij antwoorde op mijn vraag met de wedervraag: "oh, is het zo moeilijk dan om een baan te vinden?" Aardige gast verder, niks mis mee, maar hij was totaal clueless over wat er buiten de blauwe KLM wereld zich afspeelde en "vrije markt piloten."

Ik ken inmiddels het klappen van de zweep en ik weet hoe moeilijk het is om 1) een baan te vinden en 2) om die baan vast te houden bij een recessie, dus tenzij een airline je een baangarantie kan geven in deze extreem onzekere tijden: BEGIN ER NIET AAN!
 
En welke banen denk je dat de Zoom/XL etc piloten met 3k+ uren azen? Precies dezelfde als de mensen die net anderhalve ton hebben neergelegd....volgens mij is er nog nooit een tekort aan piloten met 200tt geweest, en zal dit er ook nooit komen. Het enige tekort dat er in opgaande jaren zal zijn is van rated piloten met veel uren.

Verder lijkt het me de komende jaren niet waarschijnlijk dat de kosten voor een vliegopleiding gaan zakken, maar met de huidige output van scholen als Stella/DFA/NLS die zelfs in de huidige staat van de luchtvaart het een goed plan vinden om méér klassen te laten starten, wordt het aanbod van lowtimer's steeds groter en zullen de primaire en secundaire voorwaarden verder eroderen. Misschien niet zo snel bij de KLM die beschermd wordt door de VNV, maar zeker wel bij de rest.

Netto (duurdere opleidingen + mindere voorwaarden): Zou ik me gaan afvragen of de lifetime earnings opwegen tegen je investering.
 
Heb ergens gehoord dat Stella klassen gaat verminderen? NLS houdt t zelfde als vorig jaar, DFA houdt ook jaarlijks dezelfde capaciteit, simpelweg omdat meer niet past.
 
Hallo 19,
Edit: ook de stap die hij neemt van de rijkdom per huishouden naar rijkdom per persoon vind ik apart. Dat zou betekenen dat er nu meer mensen en minder huishoudens zijn dan 10 jaar geleden, mat andere woorden: de huishoudens zijn groter geworden. Klopt dat wel?

Er zijn meer singles.....
 
De een z'n dood is een ander z'n brood, vwb Sterling is Trans er mooi ingesprongen en SAS is er ook als de kippen...eh... gieren bij. En zo zie je ook steeds meer mergers om de efficientie te vergroten. Goed voor de grote jongens, slecht voor de kleintjes.


SAS ontslaat 3000 mensen.
Virgin ontslaat 600 mensen.
Air France ontslaat 1200 mensen.

Ben het met Avi eens dit keer.

In Nederland onderschatten jullie het nog omdat je het niet om je heen ziet gebeuren, maar dit is veel, veel erger dan 9-11, en zeker de grootste crisis voor de luchtvaart ooit.
 
Last edited:
Ik denk dat je meer moet denken in de richting van total duty uren, positionings, lay overs etc i.p.v. block hours.

De 60 uur die ik eerder noemde is de max duty hours per 7 dagen (ik dacht eerder blok, 100 uur geldt wel voor blok per 28 dagen). Per maand is wettelijk 190 uur duty (dus van begin dag incheck tijd tot 10 minuten na laatste on blocks). Da's dus de helft vergeleken met het getal van Sully.

Onzin. Het kan zijn dat men bij de KLM/KLS er anders over denkt, maar de wetten van de aerodynamica en de wetten van de markt werken overal precies hetzelfde. Niemand is imuun! Ook Europa komt in een recessie en ook in Europa gaan er ontslagen vallen, al springen de vakbonden en politiek hoog of laag.

Het is in de VS al eeuwenlang een totaal andere markt, ik doel niet alleen luchtvaart. Survival of the fittest, uitgeholde arbeidsvoorwaarden, tegen elkaar uitgespeelde vakbonden etc. Grote groepen werknemers worden veel sneller ontslagen, de algehele arbeidsflow is veel dynamischer daar. Je hoort mij niet zeggen dat het niet slecht gaat in Europa, maar het is echt een andere wereld hier (al worden een aantal dingen steeds meer zoals in Amerika). Geen idee hoe men daar bij de KLS over denkt, noch wat dat met het onderwerp of mijn argumenten te maken heeft.

Jij werkt duidelijk niet voor een low-cost airline. Sterker nog, jij werkt zeker niet voor een Ierse of Britse low-cost airline. Ik vermoed dat je een erg beperkt/blauwkleurig plaatje van de wereld hebt. Op zich mooi voor jou dat je misschien direct van de KLS naar de KLC bent gegaan, of dat je jaaaaren geleden als direct entry nog bij de KLC bent binnengekomen, maar vergeet niet dat het in een complete shark pool out there is voor piloten zonder uren en/of met de verkeerde vliegschool op hun CV.

Dat ik niet voor Ryanair vlieg zegt nog niet dat ik niet weet hoe de luchtvaartmarkt in elkaar zit, noch heeft dat iets met mijn argumenten te maken. In dit geval heeft Ryanair sowieso een andere markt in handen dan de grote carriers, zij bieden een ander product (en dan doel ik niet alleen op de uitgeklede, goedkopere service), zijn dan ook geen directe concurrent. Met het point to point vliegen vanaf velden die geen hub zijn bestond nog niet echt voor die tijd. En je kan nou ook niet bepaald zeggen dat zij voor een salaris verlaging gezorgd hebben in de Europese luchtvaart. Sterker nog, ik denk dat je bij Ryanair een hoger salaris (ook als starter) krijgt dan bij welke Europese legacy carrier dan ook (al gaat dat nu ook redelijk omlaag begrijp ik dankzij de Brookfield contracten). Dat alleen al is in groot contrast met wat je in de VS ziet. En ik heb zo het gevoel dat een "5 op 4 af" rooster (noodgedwongen door diezelfde wet) ook niet de norm is in de VS.

Ik kwam ooit eens een KLM piloot tegen toen ik werkeloos was en vroeg hem of hij tips had waar ik kon solliciteren. Hij antwoorde op mijn vraag met de wedervraag: "oh, is het zo moeilijk dan om een baan te vinden?" Aardige gast verder, niks mis mee, maar hij was totaal clueless over wat er buiten de blauwe KLM wereld zich afspeelde en "vrije markt piloten."

En wat wil je daar nu mee zeggen dan?

Ik ken inmiddels het klappen van de zweep en ik weet hoe moeilijk het is om 1) een baan te vinden en 2) om die baan vast te houden bij een recessie, dus tenzij een airline je een baangarantie kan geven in deze extreem onzekere tijden: BEGIN ER NIET AAN!

En dan maar met een opleiding beginnen juist als er economische voorspoed is? Dat je precies klaar bent bij de volgende neergaande luchtvaart cyclus / recessie? Vertel het maar, wat is wijsheid?
 
Last edited:
Virgin 150-200 vliegers (halen ze de zomer denk je?)
SAS 450 vliegers.
AF weet ik niet.
Sterling falliet en de MPL cadets krijgen nooit meer werk.

Lichtpuntje. Ryanair neemt vanaf April 260 cadets en 60 captains aan. Maar we zijn een van de weinigen waar het (nog) goedgaat. :-(
 
Nee. Als er ontslagen vallen is het groundstaff bij afhandelaars. We nemen vliegers en cc aan momenteel. MOL wil de regering dreigen met ontslagen ivm de nieuwe luchtvaart tax. Zie basic t's thread. En nu gaat Overload naar bed.
 
K*t, verkeerde topic!

Moderators, homies van me, kunnen jullie dit verplaatsen naar het andere topic van 19 of 77 pls?

OK, geregeld.
Maar, Q, een vriendelijke opmerking. Het benoemen van een deel van de vrouwelijke anatomie in je bijdrage is zo schoolplein achtig, beter niet meer doen. Heb je even geholpen zoals je ziet.

White out
 
Last edited by a moderator:
KLM has significantly reduced the number of flights foreseen in Summer 2009:

- ALA - 5 weekly was 6 weekly - A332
- ATL - 6 weekly was daily - A332
- CTU - 3 weekly was 5 weekly - B772ER
- DTW - dropped was 7 weekly - A332
- DXB - 10 weekly was 12 weekly - B772ER
- EBB - 5 weekly was 4 weekly - A332
- HKG - 7 weekly was 10 weekly B74E, up to 10x weekly in winter 2009/2010
- ICN - 5 weekly was daily B74E
- PVG - 12 weekly was 2 daily - B74E
- JNB change of aircraft from B74E to B772ER
- KIX change of aircraft from B772ER to B74E
- AMS-ORD-AMS route will operate as follows:
- Febr & March 2009 = 5x/weekly
- April & May 2009 = 6x/weekly
- June -> Sept 2009 = daily
- October 2009 = 6x/weekly
 
Nosig

Nosig

Dat bedrijven als Ryanair geen bedreiging zijn voor KLM is een fabeltje. Wishful thinking my friend. Als de recessie in NL dadelijk lekker gaat doorbijten, dan krijgt Schiphol ook t.z.t. een "take it or leave it" deal van MOL, en gaat Ryanair hetzelfde spelletje spelen als nu in Dublin. (zie ook beneden mijn opmerking over het tegen mekaar uitspelen van vakbonden en het uithollen van arbeidsvoorwaarden binnen Europa) Dan kunnen de KLM stessen ook achterin broodjes gaan verkopen en met een vuilniszak vlak voor de landing de rotzooi ophalen, om de concurrentie het hoofd te bieden. Nogmaals, kijk maar naar de VS als je de toekomst van de Europese luchtvaart wilt zien.

VirginAmerica begint nieuwe routes zeg je? Nou mooi, regel jij meteen effe een GreenCard voor FlyFens dan? Of wil je ermee zeggen dat airlines in Europa ook nieuwe routes kunnen gaan openen? Hmmmm, ik dacht dat jouw point was dat de luchtvaart in de VS juist vol-ko-men anders in elkaar zat dan hier in Europa... Wat wil je er mee zeggen? Nieuwe routes kan ook een teken van desperation zijn, omdat ouwe routes niet winstgevend zijn.

Het is in de VS al eeuwenlang een totaal andere markt, ik doel niet alleen luchtvaart. Survival of the fittest, uitgeholde arbeidsvoorwaarden, tegen elkaar uitgespeelde vakbonden etc.
En wat wil je daar nu mee zeggen dan?
Dat bedoelde ik dus met die opmerking over die KLM piloot die ik tegenkwam. Blijkbaar leef jij ook in een totale blauwe/roze wereld. Om voorbeelden van het uitspelen van vakbonden, uitgeholde arbeidsvoorwaarden, survival of the fittest in Europa te vinden hoef je niet ver te zoeken. Kijk maar naar de wurgcontracten, salarissen en arbeidsvoorwaarden van Air Holland, Tulip, Air Excel, BASE, Germania, Vueling etc. Ook bij "goeie" bedrijven als EasyJet en Ryanair worden verschillende bases, vakbonden (niet voor Ryanair, daar IS niet eens een vakbond) genadeloos tegen mekaar uitgespeeld. En wat te denken van de toekomstige plannen voor Martinair en Transavia binnen de KLM Group...? Allemaal rozengeur en manenschijn? Waarschijnlijk wel voor de KLM vliegers, maar de rekening gaat hoogstwaarschijnlijk betaald worden door de vliegers van MP en HV. Verdeel en heers, ook in Europa! Dat is juist het "mooie" van zo'n crisis voor werkgevers. Vakbonden krijgen een "take it of leave it" (anders vallen er gedwongen ontslagen) deal voor hun neus geschoven en kunnen dat vervolgens aan hun achterban proberen uit te leggen.

En dan maar met een opleiding beginnen juist als er economische voorspoed is? Dat je precies klaar bent bij de volgende neergaande luchtvaart cyclus / recessie? Vertel het maar, wat is wijsheid?
Het probleem is timing. Timing is of key importance, en met de enorme financiele problemen zou ik zeker nog een aantal jaartjes wachten met een pilotenopleiding met bijbehorende schuld.
 
Cousin Avi,

Ik zeg niet dat het niet slecht gaat (goed, blijkt slechter te gaan dan ik tot nu toe op luchtvaartnieuws had gelezen). Ondanks het feit dat er plenty voorbeelden van commerciële kortzichtigheid en uitbuiterij ook in Europa te vinden zijn is de arbeids cultuur en de huidige situatie nog steeds anders dan in de VS. Het komt in de VS veel vaker voor dat hele volkstammen van staat verhuizen omdat een fabriek lay offs heeft. Men kan daar sowieso makkelijker ontslaan, de wet biedt daar minder bescherming en onderling overleg hebben ze ook nooit van gehoord. En in diezelfde richting wordt ondernemerschap meer bevordert, onstaan er veel sneller bedrijven etc. Natuurlijk zie je trends dat we ook die kant op gaan, zeker met het steeds globaler worden van de meeste bedrijven. Maar fundamenteel zit Europa nog steeds anders in elkaar, ik denk persoonlijk dat we dat onderscheid nog wel een tijd zullen houden (alhoewel ik de indruk krijg dat de UK vaker US cultuur dan Europa cultuur overneemt). Bedrijven zoals (wijlen) Tulip Air en (wijlen) Base zijn daar volgens mij gemeengoed, alle regionals zitten zo in elkaar. Dat is hier meer uitzondering dan regel (nog, gelukkig). Die andere airliners die je noemt zaten qua salaris volgens mij nog steeds een heel stuk beter dan welke regional dan ook in de US (even los van het feit dat ze niet meer bestaan en dus ook geen druk uitoefenen op de rest van de markt zoals in de VS).

Ik ben ook vrije markter, volledig de verkeerde school gekozen in een grote dip tijdens Golfoorlog I en had pas 6 jaar na m'n opleiding een vliegende baan (met dank aan vloot verandering, Azie crisis, SARS, 9/11 en NLSers, KLSers en later ook EPSTers die er met de sporadische baantjes vandoor gingen vanwege hun schoolachtergrond), ondanks de 100 uur die ik mocht kopen bij uitbuiter Tulip Air op de Chieftain. En door die 6 jaar heb ik ook genoeg andere mensen leren kennen die tijdenlang op zoek zijn geweest, op randje van armoede hebben geleefd of een type rating hadden gekocht bij KLM excel net voordat het failliet ging, bij Air Holland waren begonnen en daarna naar Dutchbird zijn gegaan, alsmede de KLSers die naar Alitalia, Austrian en LH zijn gegaan. Ik moet wel zeggen dat zo goed als iedereen met wie ik in opleiding zat en die ik in die jaren ben tegengekomen op de grond uiteindelijk wel ergens terecht zijn gekomen (als vlieger, ja).

Ik ken dus de risico's, heb ook bijna het vliegen aan de wilgen gehangen door de frustratie en heb tot m'n 29e thuis gewoond om de kosten aan te kunnen (die optie had ik gelukkig, daarbij was mijn schuld ook niet zo hoog als bij de huidige vliegschoolverlaters). En ja, het gaat slecht overal. En ja, je ziet steeds meer "Amerikaanse" trends. Maar nee, ik denk dat Europa fundamenteel qua cultuur (als je al over 1 cultuur kan praten) anders in elkaar zit en anders zal blijven. De vergelijkingen van Sully gaan nog steeds niet op hier. Maar dat wil nog niet zeggen dat je heel wat risico's hebt als je nu (of wanneer dan ook) met een vliegopleiding plus schuld begint. Jij zegt dat de timing pas goed is over een paar jaar, ik vermoed dat het eerder kan. Maar wij weten er allebei net zo weinig van. Deze crisis is voor moderne tijden redelijk uniek, toch hebben zich vroeger wel zulke crisissen voorgedaan die nu anders worden aangepakt dan toen. Of dat nu effect heeft weet niemand nog, ook wij niet. Hoe dan ook, het blijft letterlijk een hele gok.
 
Last edited:
Het probleem is timing. Timing is of key importance, en met de enorme financiele problemen zou ik zeker nog een aantal jaartjes wachten met een pilotenopleiding met bijbehorende schuld.

Niet timing maar mentaliteit en moraliteit zijn of key importance. Vroeguh ... pakkum beet tot 15 jaar terug ... kon men met visie spreken van min of meer bewuste timing. Maar door de (op)komst van het web is het onmogelijk geworden dat 1 menselijk individu met zijn enkele brein het totaal van ontwikkelingen/redenaties van miljarden breinen kan volgen terwijl je er nu wel toegang tot hebt. Financieel economische ontwikkelingen zijn tegenwoordig vaak het gevolg van details die razendsnel grote proporties aannemen.

Terug naar mentaliteit en moraliteit. Als jij echt wilt vliegen en je durft failliet te gaan (mentaliteit) en/of je het aan de laars lapt of schuldeisers hun poen terugkrijgen (moraliteit), dan doe je gewoon de opleiding.
Het is een rebelse en boute uitspraak, maar gezien het afgelopen jaar waarbij de hele wereld in zijn greep is als gevolg van hebzucht van een handjevol boeven, mijns inziens geoorloofd.
 
Mooi hè, als er grote sommen met geld worden verloren zijn het boeven. Op het moment dat ze grote sommen met geld binnen sleepten op wat voor manier dan ook, wilde iedereen met ze meedoen en was er niets aan de hand. De boeven, dat zijn wij allemaal...
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=mzJmTCYmo9g[/YOUTUBE]
 
Last edited:
Ook toen ze grote sommen "geld" binnen haalden waren het in mijn ogen boeven ... en natuurlijk we zijn allemaal opportunisten.

Even een ankedote. Ik heb me altijd verbaasd over het volgende.
Ten tijde van de oprichting van de optiebeurs verscheen een artikeltje over de veroordeling van een student. Deze student had opties geschreven die recht gaven op de aankoop van zijn fiets. Hij was er in geslaagd om meer dan een ton in guldens binnen te halen. Dit was een extreme vorm van shortselling (ik spreek nu over eind jaren tachtig vorige eeuw). Ik was het eens met de veroordeling, want het was in mijn ogen oplichting.
Echter in de jaren daarna heb ik meegewerkt aan het ontwikkelen van systemen waarbij shortselling mogelijk was en dat alles met goedkeuring van alle autoriteiten. In al die jaren had en heb ik een onbehaagelijk gevoel ...
 
Echter in de jaren daarna heb ik meegewerkt aan het ontwikkelen van systemen waarbij shortselling mogelijk was en dat alles met goedkeuring van alle autoriteiten. In al die jaren had en heb ik een onbehaagelijk gevoel ...
Ik had begrepen dat short selling al bestond in de VOC tijd? Verder geen flauw benul waar ik het over heb, per ongeluk keer gelezen.
 
Allemaal heel leuk en aardig die deskundige reacties hier, maar willen de mensen die naast hun ATPL nog een Master degree in Economics of Business Administration hebben hun hand opsteken? Ik vrees dat dat er weinig zijn hier......

Laten we eerlijk zijn; als de mensen die ervoor gestudeerd hebben het niet eens weten of durven te zeggen, wie zijn jullie (of ik) dan om te zeggen hoe deze recessie gaat verlopen. Oftewel; een hoog televaag borrelpraatgehalte...:blabla::blabla:

No offence, er worden hier vast goed bedoelde adviezen gegeven, maar ga er voorzichtig mee om...

hoi

moet ik toch ook nog even mijn hand opsteken, met mijn masters degree in international economics and business :)

Maar een (gewaagde) analyse laat ik toch liever aan de actieve collega's economen over, die zitten er toch beter in en hebben de resources en tijd voor zoiets. De rest blijft toch een beetje stam-kroeg-economie, wel leuk maar niet erg wetenschappelijk onderbouwd :)

mvg
 
Back
Top