Groot tekort aan piloten?

Sweetsurrender

New member
KLM Flight Academy neemt minder leerlingen aan
De KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde neemt komend studiejaar minder leerlingen aan. Werden er afgelopen jaar nog 180 leerlingen aangenomen, dit jaar zijn dat er slechts zestig. Ook geplande nieuwbouw gaat voorlopig niet door. De KLM neemt vanwege de kredietcrisis geen vliegers meer in dienst.

De andere vliegschool die op de luchthaven in Eelde gevestigd is, de Dutch Flight School, neemt volgens de eigenaresse nog wel leerlingen aan. Volgens haar is bij andere maatschappijen binnen en buiten Europa nog steeds een groot tekort aan piloten.

Bron: http://www.nom.nl/ng01/index.jsp?articleid=41365
Nou ben ik toch even heel erg benieuwd; waar is dit grote tekort aan piloten dan te vinden? Ik probeer hiermee niet een van beide scholen aan te vallen of te verdedigen, ben gewoon heel erg benieuwd waar op dit moment een tekort is. Denk dat dat heel wat mensen wat stress en zorgen zou schelen namelijk...
 
Ik denk dat je meer op de lange termijn moet kijken. Dan zal er zeker een tekort ontstaan. Op de korte termijn zijn er voldoende vliegers(ook pas sinds kort). De economische crisis heeft de groei zo goed als stop gezet. Daar reageren de meeste scholen op. Maar het is in het verleden ook vaker voorgekomen dat de scholen opeens veel te weinig mensen opleidt.

De vraag is hoe lang deze crisis door gaat en hoe lang er dus geen extra vliegers nodig zijn?
 
Tegen het jaar 2000 komt er een enorme pensioengolf en dan ontstaat er dus enorm tekort aan vliegers. Echt waar. Kan je zo opzoeken in de senioriteitslijsten.
 
Vliegscholen roepen al jaaaaaaaaaaaren dat er een groot vliegertekort is of er aan komt. Logisch, maar niet eerlijk tegenover de kandidaat leerling.

Het is nu ook niet geloofwaardig meer. Wereldwijd worden vliegers ontslagen of vallen maatschappijtjes om. Ook bij andere grote bedrijven buiten de luchtvaart moeten veel werknemers vertrekken. Wie dan nog de vliegschool propaganda gelooft steekt zijn kop in het zand of wil gewoon kost wat kost vlieger worden. Met dat laatste is niks mis, als je je maar realiseert wat de consequenties kunnen zijn.

Dat een vliegschool de prognose naar beneden bijstelt is prijzenswaardig en nee ik kom niet van de KLS.
 
Chemtrails, pensioengolven, ambtenaren die verstand van zaken hebben, vliegschooleigenaren die er enkel zijn om jou te helpen piloot te worden.....

Paashaas en sinterklaas, move over.
 
Of ik snap jou niet helemaal, of jij hebt een typfout gemaakt...

Takes some hours and beers to get these yokes :grijns:

On-topic: Ik durf de vergelijking wel te trekken met dat andere gokspelletje waar je soms een heleboel geld in kan verliezen/winnen. Bij beleggen ga je meestal niet voor de korte termijnwinst, je belegt geld en gaat dan rustig zitten wachten tot het wat doet.
Grootste verschil is natuurlijk dat je belegt met geld wat je niet nodig hebt en dat je bij het beleggen in je vliegopleiding dat doet met geleend geld. End of the story: kortzichtigheid wordt over het algemeen niet beloond, dus ik kan er in komen dat over 5 jaar best wel weer piloten nodig zijn.
 
Over 5 jaar zal er een tekort aan piloten zijn, maar niet aan 180hrs piloten met een fATPL.
 
End of the story: kortzichtigheid wordt over het algemeen niet beloond, dus ik kan er in komen dat over 5 jaar best wel weer piloten nodig zijn.
Gezien het fact dat meeste erg achter komen dat verkeersvlieger nu gewoon een baan is, waar je voornamelijk op een paar knopjes drukt. Het meeste vliegen dat je zelf doet is tijdens je training om piloot te worden.

Wel eens opgevallen dat de oude garde piloten (o.a. 707, 727, zelfs de DC9) er niet uitzagen als een brildragende computer nerds:p:
 
maar niet aan 180hrs piloten met een fATPL.
Dat wilde ik ook net zeggen. Een tekort kan, maar dan een tekort aan ervaren vliegers.
In Europa en daarbuiten een tekort? Die worden gevuld met ervaren vliegers van de op de fles gegane airlines.
ben gewoon heel erg benieuwd waar op dit moment een tekort is.
Simpel: bijna nergens.
 
Jullie hebben toch ook altijd zoveel mensen nodig????

Jij snapt de grap niet. Daarvoor moet je eerst een tijd geen baan hebben en die zin elke keer te horen krijgen als er mensen zijn die je onnodig advies willen geven...
 
Last edited:
Artikel is verkeerd overgenomen van RTV Noord. Directie van DFA beweert niet dat er een groot tekort is, maar denkt dat de recessie niet zo lang zal duren.
 
Dat de recessie niet zo lang zal duren? Die gasten daar in groningen moeten hun hoofd uit hun reet halen. Voor zover ik weet zit jij op de DFA en ik zeg dit dan ook niet om je af te kafferen, maar wat voor autoriteit is de DFA (Of is het tegenwoordig "Dutch Flight School"?) in godsnaam om een uitspraak te maken in die trant? (Ik ga er nu even vanuit dat de DFA dat ook daadwerkelijk heeft gezegd)

Overal ter wereld maken ze zich zorgen om de economische vooruitzichten omdat het er simpelweg veel te slecht uit ziet overal, maar nee wacht ...de DFA zegt dat de recessie niet zo lang zal duren. Oh ok, laat ik dan maar 150K over de balk smijten en vervolgens zonder baan zitten. Kijk jij kan er niets meer aan doen en dús moet je gewoon je best doen tijdens je opleiding, maar als ik NU de keus zou moeten maken zou ik lekker wachten. Het heeft geen zin om gebrevetteerd en al op de bank te zitten danwel vakken te vullen en rente af te tikken aan de bank.

Thanks but no thanks.

PS: Smarty, hoe veel uur heb jij dan waardoor jij die grap wel zou moeten snappen? ;)
 
Er kan schaarste gaan ontstaan

Er kan schaarste gaan ontstaan

Over een paar jaar kan er echt schaarste aan goed gequalificeerde vliegers ontstaan. Ik zeg schaarste, geen tekort! Een tekort aan low timers zal er denk ik niet komen.

Banken geen steeds voorzichtiger worden aan wie ze krediet verstrekken. Omdat de salarissen zo gedaald zijn in de luchtvaart, is het financieel niet meer verantwoord om iemand 150 000 Euro te verstrekken voor een F ATPL. De returns on investment zijn te laag en het risico is te hoog.

Maar ....... de industry onderkend dit probleem en in plaats van sponsorships te verstrekken zijn ze met het concept MPL gekomen. Een MPL brevet kan gehaald worden door minder actual uren te vliegen en meer simulator time. Kosten gaan dus omlaag en daardoor wordt de drempel om vlieger te worden ook laag gehouden. Dus wordt het aanbod ook verhoogd en kunnen de salarissen laag blijven. Hele slimme lobby van de airlines. Allemaal onder het mom van verhoogde veiligheid.

Het animo sterk zal teruglopen. Het is gewoon geen goede career meer. Het nieuwe is er ook snel af en het betaald slecht. Denk je nu echt dat ik nog excited wordt als ik om 0330 gebeld wordt door crewing voor een Palma? De maatschappijen creeren hun eigen problemen.

Kijk naar de situatie bij BMI Baby. Vliegers worden op vrijdag ontslagen omdat het management ze niet mag. Bond wordt afgetrokken van drie maanden die ze aan geld mee krijgen en ........ het moederbedrijf is aan het recruiten voor First Officers, die mega veel moeten betalen voor line training en daarna kunnen opzouten.

Ik denk dat dit veel kandidaten zal tegenhouden.
 
En waar staat dan dat zij het hebben overgenomen van RTV Noord?

RTV Noord was gisteren bij de KLS en DFA om een reportage te maken. Beelden staan wel op youtube voor als je het wilt zien. Vind trouwens wel dat je de laatste tijd best neerbuigend doet met je antwoorden.

@oostblokman; Niemand kan voorspellen hoelang die trouble duurt, ook DFA niet. Ik wil ook niet beweren dat wat er gezegd wordt, juist is.. maar even kort door de bocht samengevat: Baggersituatie op het moment, maar dat zal niet eeuwig duren.
Wie weet begint over 2 jaar weer een stijgende lijn (wanneer ik hoop klaar te zijn met de opleiding, mocht de medical geen probleem zijn). Zou mooi zijn. Voor hetzelfde geld zitten we dan nog dieper in de put. Er is gewoon geen touw aan vast te knopen.

Stel, de economie zakt alleen nog maar meer? Wat moet je dan, nog langer wachten om te beginnen met je opleiding? Ja, een andere mogelijkheid is om eerst een andere opleiding te doen, maar ook die schuld moet weer worden afbetaald. En de manier om dat te doen is werk zoeken. Ook in de niet-luchtvaartwereld is het op dit moment erg lastig om werk te vinden. Vooruitplannen heeft geen zin wat dat betreft, je weet toch niet wat je aantreft.
 
Last edited:
Back
Top