Vrouwelijke F-16 piloten

tes0248312

New member
Weet iemand hoe het zit met vrouwelijke F-16 vliegers? Want bij de voorlichting zei die man dat hij dacht dat er wel ooit 2 vrouwen door de selectie kwamen en de opleiding deden maar dat ze het fysiek niet aankonden om de controls nog goed te bedienen bij 9 of 10G... weet iemand iets meer hierover? ben benieuwd!
 
Er zijn in het verleden iig vrouwelijke F16 vliegers geweest. Of dat nu nog zo is weet ik niet. Ook in andere landen zijn er vrouwelijke straaljagervliegers geweest. Of er statistisch meer of minder vrouwen de selectie en opleiding halen kan ik ook niets over zeggen.
 
Op dit moment zijn er volgens mij geen vrouwelijke F16 vliegers IN NEDERLAND... zijn er wel geweest.. Heeft ooit nog een pagina groot artikel in de telegraaf gestaan of de vrouw die een paar tanks in Bosnie heeft gebombardeed.. terwijl ze het eigenlijk niet mocht... A la, wel de levens van een paar gasten op de grond gered, die werden namelijk door die tanks ingesloten... Bovendien heeft er jarenlang nog een vrouwelijke F16 vlieger achter gewoon geloof ik..:p

THUNDERBIRDS TEAM had ook een vrouw er inzitten...
 
Last edited:
De voorlichter bij mijn voorlichting zei idd, dat er op dit moment geen vrouwelijke f16 piloten zijn en dat er maar 15 operationeel zijn op heli's. Ook zei die man dat ze wel meer vrouwen erbij willen hebben, en dat de F16-mannen zelf al hadden aangegeven dat ze toch ook wel wat vrouwen erbij zouden willen hebben..
Maarja, selectie blijft selectie. En aangezien vrouwen van nature minder kracht hebben (kijk naar het schaatsen, of naar de snelheid van een sleeppush in het hockey. Vergelijk de snelheid van Maartje Paumen maar eens met die van Taeke Taekema, die bal van taekema zie je niet eens zo snel gaat ie. Of naar een Marathon loper), blijft het voor vrouwen erg lastig om door de selecties heen te komen...
Then again, ik ga er gewoon voor hoor!!
 
Heeft ooit nog een pagina groot artikel in de telegraaf gestaan of de vrouw die een paar tanks in Bosnie heeft gebombardeed

Klopt, Manja Blok was dat. Vliegt nu als baas (bazin?) voor een Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De luchtmacht deed in de jaren 80/90 haar best om vrouwen te werven, maar is daarop teruggekomen omdat er onderweg té veel vrouwen afvielen.
 
Klopt, verder naast haar nog 2 vrouwen operationeel geweest op de F-16. 1 is nu een collegaatje van mij bij KLC de ander vliegt als ik me niet vergis op de PC-7. Verder zijn er nog wel een paar geweest die de opleiding hebben gedaan, maar om bepaalde redenen niet afgemaakt hebben en bv transport zijn gaan vliegen.

Over Manja en Bosnie:

http://www.veteranen-online.nl/vredesmissies/F16pilote.htm
 
De luchtmacht deed in de jaren 80/90 haar best om vrouwen te werven, maar is daarop teruggekomen omdat er onderweg té veel vrouwen afvielen.

En daar zijn ze, als ik de voorlichter mag geloven, nu weer op aan het terug komen. Oftewel, dat ze wel weer meer vrouwen willen binnen de KLu op vliegers-functies...
 
(kijk naar het schaatsen, of naar de snelheid van een sleeppush in het hockey. Vergelijk de snelheid van Maartje Paumen maar eens met die van Taeke Taekema, die bal van taekema zie je niet eens zo snel gaat ie. Of naar een Marathon loper)

De reden waarom mannen sneller zijn dan vrouwen met schaatsen en de marathon is niet perse de kracht, het heeft vooral met de lichaamsbouw van de vrouw te maken.
Daarnaast heb ik ooit gehoord dat vrouwen juist beter tegen G-krachten kunnen dan mannen. Wat hier van waar is weet ik ook niet.
 
De reden waarom mannen sneller zijn dan vrouwen met schaatsen en de marathon is niet perse de kracht, het heeft vooral met de lichaamsbouw van de vrouw te maken.
Daarnaast heb ik ooit gehoord dat vrouwen juist beter tegen G-krachten kunnen dan mannen. Wat hier van waar is weet ik ook niet.

Nee niet alleen kracht, maar ook spieropbouw en, raar of niet, hormonen. Testosteron is namelijk een spierversterkend hormoon, (en daar daarom ook op de doping lijst). En aangezien mannen in de regel meer testosteron dan vrouwen hebben, hebben ze dus ook meer spiermassa. Daarbij komt dat vrouwen, relatief gezien meer gewicht met zich mee dragen. Kijk naar hoeveel vrouwen borstverkleiningen ondergaan omdat ze rug/nek klachten hebben....

Maargoed, ook al heb ik m'n geslacht "tegen". ga woensdag net zo hard PO1 doen.
 
Mijn ouwe heer heeft nog F-16 gevlogen op Leeuwarden met een vrouw (meende die Manja). Vrouwen kunnen over het 'algemeen' inderdaad beter tegen G-Krachten dan mannen.;)
 
De reden dat vrouwen over het algemeen beter tegen g krachten kunnen heeft te maken met de lichaamsbouw. Ze zijn over het algemeen kleiner en daarom is de afstand tussen hart en hersenen kleiner. Dit is een vrij belangrijke factor in de hoeveelheid bloed die het hart naar de hersenen kan pompen. Dit zorgt er weer voor dat je minder snel een blackout hebt. Neem aan dat dit voor korte mannen net zo goed geldt.
 
bij de usaf thunderbirds vliegt ook een vrouw in de f16 formatie dacht ik. Dan ben je zeker wel goed! Alles kan dus :)
 
Mijn ouwe heer heeft nog F-16 gevlogen op Leeuwarden met een vrouw (meende die Manja). Vrouwen kunnen over het 'algemeen' inderdaad beter tegen G-Krachten dan mannen.;)

Als je pa bij 322 heeft gevlogen en aan je naam te zien is dat zo, dan is het Manja (TOOTS).
 
G-krachten is wel slecht voor een vrouw, het is slecht voor de baarmoeder... (ooit gehoord)

Goeie theorie. Volgens mij is er grote kans dat de baarmoeder gaat draaien waardoor vruchtbaarheid sterk afneemt en onvruchtbaarheid erg dichtbij is. Dat komt niet goed uit als je een kinderwens hebt en ook neemt de vruchtbaarheid over het algemeen met toenemende leeftijd af.

Het feit dat het hart bij vrouwen dichter bij de hersenen ligt heb ik ook ergens begrepen. De over het algemeen kortere afstand die het bloed van hart tot hersenen moet afleggen is gunstig. Dit heeft met verschil in verhoudingen te maken tussen man en vrouw. Volgens mij hebben kleinere mannen niet direct voordeel tegenover langere mannen, omdat het met verhoudingen werkt, wat ook vrij relatief is natuurlijk.
Het is dus een kwestie van de voordelen tegen de nadelen afwegen. Waarbij ook in acht moet worden genomen dat vrouwen meest van tijd ooit wel kinderen willen en er dan toch even tussenuit moeten, waarbij de luchtmacht dus ook nadeel ondervind, of dat vrouwen bij voorbaat toch maar liever van het beroep af zien.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat ook hormonen zeker een rol spelen.
 
Goeie theorie. Volgens mij is er grote kans dat de baarmoeder gaat draaien waardoor vruchtbaarheid sterk afneemt en onvruchtbaarheid erg dichtbij is. Dat komt niet goed uit als je een kinderwens hebt en ook neemt de vruchtbaarheid over het algemeen met toenemende leeftijd af.

hoe wil je een baarmoeder draaien??
 
Lijkt me idd sterk.. Kan me wel voorstellen dat er veel kracht op komt waardoor de vruchtbaarheid afneemt.
 
hoe wil je een baarmoeder draaien??

Zo sterk hoeft dat niet te zijn. Het is niet zo dat deze een rondje draait :grijns:
Om dat te begrijpen moet je een beetje weten hoe de baarmoeder in het lichaam ligt. Simpel gezegd bedoel ik met draaien, dat de baarmoeder achterover kan hellen (draaien), waardoor de juiste hoek (baarmoedermond) met de vagina voor bevruchting verdwijnt. Zoiets kan volgens mij best gebeuren onder invloed van G-krachten, althans verhoogd het denk ik wel zeker de kans op deze complicatie. Niet zo sterk als het lijkt denk ik, als je nagaat dat je negatieve en positieve G-krachten op die baarmoeder en natuurlijk ook de rest van het lichaam uitoefent.

Lijkt me idd sterk.. Kan me wel voorstellen dat er veel kracht op komt waardoor de vruchtbaarheid afneemt.

Waarom zou de vruchtbaarheid dan wel (anders) afnemen door die krachten?
 
Zat inderdaad ook een vrouw op de F16 die later naar de PC7 is gegaan(dochtertje van generaal *piep*, was eigenlijk te klein, maar kwam toch door de selectie, ra ra ra). Zit nu in de burgerluchtvaart als ik me niet vergis.
 
Last edited:
Zat inderdaad ook een vrouw op de F16 die later naar de PC7 is gegaan(dochtertje van generaal Macco, was eigenlijk te klein, maar kwam toch door de selectie, ra ra ra). Zit nu in de burgerluchtvaart als ik me niet vergis.

Blijft natuurlijk een verhaal, zou dit verhaal niet zo posten, zeker niet met namen, als je haar zelf niet de kans geeft om haar eigen verhaal te vertellen...

Er zit nog een vrouw op de pc-7.

Daarbij Manja Blok heeft gewoon kinderen, geen probleem dus blijkbaar na een loopbaan vol G's.
 
Back
Top