Drie doden bij ongeluk met Nederlands vliegtuig

A take a look

A take a look

Na de Botlang kaartjes te hebben gezien (WOW dat is een beste displaced threshold op al zo een kort baantje, met geen vertical visual aid)
en ook de foto's hebben bekeken (WOW dat zijn echt hoge bomen; logisch die displaced threshold)
en ook de METARs te hebben bekeken (WOW dat is geen VFR weather)
is mijn gedachte: daar moet je niet 's nachts vliegen en proberen te gaan landen en zeker niet in dat weer.

Nou moet ik ook zeggen dat ik ruim 15 jaar geleden ook vluchtjes heb gemaakt waarbij ik de safety pilot was in een eenmotorig vliegtuig, en ook wel eens een keer heb doorgezet naar een destination terwijl ik wist dat het niet het meest verstandige was. De reden was simpel: ik wilde dat mijnheer X mij de volgende keer weer zou vragen, zodat ik weer wat centjes kreeg (was slechte tijd in de luchtvaart)

Het probleem was dat Mijnheer X (een PPL pilot, maar niet de PIC) niet de gevaren inzag en mij op het hart drukte dat het "toch wel heeeel fijn was" als we op ons eigen VFR veldje zouden landen. En dan was het compromis: we doen wel "a take a look" Als het echt te slecht is gaan we naar een IFR veld. En op DIE manier kun je toch in een situatie komen waar je niet in terecht in wilt komen!! Doorbreek de spiraal helemaal in het begin: NEE(!!!), het laatste weer dat ik heb (ook al is het van een veld verder op) is niet geschikt voor veld XYZ, wij wijken uit naar ABC!

Als +/- 23 jarige pilootje naast een 50 jarige eigenaar/directeur is dat niet eenvoudig; om verschillende redenen die men zelf mag invullen. Ik deed het in circa 95% van de gevallen dat gene wat mij het beste leek en die laatste 5% waarin we een "take a look" deden zat ik met geknepen billen, en een zweet randje er boven, te vliegen.

Het was ook de periode waarin ik besloot naar de grote luchtvaart te gaan; daar waren de regels immers duidelijker en stringenter. Inmiddels heb ik beroepshalve de gehele range van fixed wing vliegtuigen gevlogen van lichte piston tot zakenjet tot turbo props t/m wide bodies en denk dat iedereen die VFR vliegt van te voren duidelijk zijn minima moet bepalen voor
A) het veld van vertrek
B) enroute
C) het veld van aankomst

Dit moet je niet laten aankomen tot het laatste moment.

Wat er nu precies is gebeurd met deze vlucht zal moeten blijken uit het onderzoek. Echter lijkt het erop dat ze onder moeilijke (slechte) weersomstandigheden een nadering hebben getracht te maken op een zeer lastig veld voor nachtnaderingen. Zodoende bovenstaand verhaal, in de hoop dat het 1 of meer vliegers ervan weerhoudt om een "take a look" te gaan doen......

VFR flying almost as good as an orgasm (maar doe het verantwoord)

WB (nog steeds een verfent VFR vlieger!!)
 
In de LINK van BeechDriver staat:
Op basis van lichtpunten schat hij het horizontale zicht in op anderhalve kilometer. Het is in de hoogte wat mistig, maar het moet kunnen.

vinden de dood in het bos, bijna 1000 meter voor de landingsbaan.

het in het bos naar brandstof rook. Een gebrek daaraan kan niet de oorzaak zijn geweest van de crash.
 
Na de Botlang kaartjes te hebben gezien (WOW dat is een beste displaced threshold op al zo een kort baantje, met geen vertical visual aid)
en ook de foto's hebben bekeken (WOW dat zijn echt hoge bomen; logisch die displaced threshold)
en ook de METARs te hebben bekeken (WOW dat is geen VFR weather)
is mijn gedachte: daar moet je niet 's nachts vliegen en proberen te gaan landen en zeker niet in dat weer.

Nou moet ik ook zeggen dat ik ruim 15 jaar geleden ook vluchtjes heb gemaakt waarbij ik de safety pilot was in een eenmotorig vliegtuig, en ook wel eens een keer heb doorgezet naar een destination terwijl ik wist dat het niet het meest verstandige was. De reden was simpel: ik wilde dat mijnheer X mij de volgende keer weer zou vragen, zodat ik weer wat centjes kreeg (was slechte tijd in de luchtvaart)

Het probleem was dat Mijnheer X (een PPL pilot, maar niet de PIC) niet de gevaren inzag en mij op het hart drukte dat het "toch wel heeeel fijn was" als we op ons eigen VFR veldje zouden landen. En dan was het compromis: we doen wel "a take a look" Als het echt te slecht is gaan we naar een IFR veld. En op DIE manier kun je toch in een situatie komen waar je niet in terecht in wilt komen!! Doorbreek de spiraal helemaal in het begin: NEE(!!!), het laatste weer dat ik heb (ook al is het van een veld verder op) is niet geschikt voor veld XYZ, wij wijken uit naar ABC!

Als +/- 23 jarige pilootje naast een 50 jarige eigenaar/directeur is dat niet eenvoudig; om verschillende redenen die men zelf mag invullen. Ik deed het in circa 95% van de gevallen dat gene wat mij het beste leek en die laatste 5% waarin we een "take a look" deden zat ik met geknepen billen, en een zweet randje er boven, te vliegen.

Het was ook de periode waarin ik besloot naar de grote luchtvaart te gaan; daar waren de regels immers duidelijker en stringenter. Inmiddels heb ik beroepshalve de gehele range van fixed wing vliegtuigen gevlogen van lichte piston tot zakenjet tot turbo props t/m wide bodies en denk dat iedereen die VFR vliegt van te voren duidelijk zijn minima moet bepalen voor
A) het veld van vertrek
B) enroute
C) het veld van aankomst

Dit moet je niet laten aankomen tot het laatste moment.

Wat er nu precies is gebeurd met deze vlucht zal moeten blijken uit het onderzoek. Echter lijkt het erop dat ze onder moeilijke (slechte) weersomstandigheden een nadering hebben getracht te maken op een zeer lastig veld voor nachtnaderingen. Zodoende bovenstaand verhaal, in de hoop dat het 1 of meer vliegers ervan weerhoudt om een "take a look" te gaan doen......

VFR flying almost as good as an orgasm (maar doe het verantwoord)

WB (nog steeds een verfent VFR vlieger!!)


Hulde!
 
De enige conclusie die je uit het BFU rapport (van de PH-TWG 2004) kunt trekken is dat de authoriteiten het eigenlijk ook niet weten. Men omschrijft de omstandigheden waarin gevlogen werd, en spreekt eigenlijk alleen een vermoeden uit omtrent de mogelijke oorzaak.
(zoals altijd moet je het verhaal in de krant met een korreltje zout nemen)

Ik verwacht dat als, over 4 jaar, het volgende rapport gepubliceerd wordt men tot een zelfde conclusie komt. Zonder FDR of CVR zal men nooit tot een eenduidge oorzaak komen.
 
Tragisch ongeval, voor inzittenden en nabestaanden. Condoleances.

Helaas echter moeten we in dit soort gevallen vaak (te) lang wachten op conclussies/veronderstellingen van professionele onderzoekers. Onwenselijke en soms misschien gevaarlijke situaties blijven misschien langer dan nodig bestaan.

Maar mensen, ga niet je eigen jump-to-the-conclusion sprong maken:

Met respect, afgezien van een (mogelijk) medisch falen, is hij (m.i.) de controle over z'n kist niet verloren.

Bekijk DEZE en DEZE foto (nog) maar eens goed.

Uit voornoemde foto's kun je opmaken, dat hij straight and level (al dan niet op A/P) gecontroleerd de boomtoppen is in gevlogen

Zou het kunnen zijn dat het wrak de dag later al wat "toegankelijker" is neergelegd? Foto en videomateriaal van de ongevalslocatie vlak na het ongeval laten nml een iets genuanceerder beeld zien: http://www1.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/absturz112.html

Daarom dat onafhankelijk onderzoek soms ook met nogal "afwijkende" conclusies kan komen in tegenstelling tot de publieke opinie, welke misschien gevormd is door mensen met (veel) kennis, maar niet de vereiste informatie.

Er kan veel mis zijn gegaan op deze vlucht, vele zijn al genoemd en met wat moeite is er nog meer te bedenken. Het is (m.i.) goed om vooraf te bedenken wat je kan overkomen op dit soort trips, vliegen is soms net een trechter, eenmaal onderin de draaikolk, kan je alleen nog maar...

Wie kent niet de geur van de stal, waar je eigen koets staat om je het laatste stukje thuis te brengen? Soms heb je een engeltje bij je en besef je dat je een keuze hebt gemaakt die je misschien beter niet had kunnen maken. Soms ook niet...laat het je niet gebeuren. Veel ervaring kan wel eens betekenen dat je rugzakje met geluk bijna leeg is!

Liever een keertje teveel aan de grond, dan met een rot gevoel in de buik boven in de lucht me afvragen hoe ik weer beneden kom en waar...

Vliegplannetje
 
Maar mensen, ga niet je eigen jump-to-the-conclusion sprong maken:

Met respect, afgezien van een (mogelijk) medisch falen, is hij (m.i.) de controle over z'n kist niet verloren.

Bekijk DEZE en DEZE foto (nog) maar eens goed.

Uit voornoemde foto's kun je opmaken, dat hij straight and level (al dan niet op A/P) gecontroleerd de boomtoppen is in gevlogen.

Zou het kunnen zijn dat het wrak de dag later al wat "toegankelijker" is neergelegd? Foto en videomateriaal van de ongevalslocatie vlak na het ongeval laten nml een iets genuanceerder beeld zien: http://www1.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/absturz112.html

De foto verwijzing 'Bekijk DEZE en DEZE foto (nog) maar eens goed' had betrekking op het P46T (N403HP) ongeval. Zie 14-12-2008 Kleinflugzeug abgestürzt - Pilot tot (Bezirksfeuerwehrkommando Baden)
 
Ah, was mij niet helemaal duidelijk dat die foto's er niet bij hoorden, nu ik ze beter bekijk wijken ze qua model ook wat af...bij twijfel trek ik altijd even aan de bel, wel zo handig, zo zie je maar. Bedankt

Vliegplannetje
 
I am a Commercial Pilot and Instructor and have been working as „Havenmeester“ at Nordhorn for a couple at years. Most of the members of vliegclub twenthe know who I am.
I knew both of the pilots very well and I am very sad about the accident.
I knew them since a couple of years. They did a lot of Night arrivals at Nordhorn and did this with a very high standard of airmanship.
I don´t know why the accident happened, because I haven´t been on board of the aircraft,
but I like to publish some facts about what had happened that night.

The TB20 was on a Y Flightplan from Polen to Nordhorn.
The Aircraft did an ILS approach at EDDG and continued VFR to Nordhorn.
They had VFR Conditions at EDDG, otherwise they wouldn´t be allowed to continue VFR to Nordhorn.
There is NO METAR for Nordhorn, but there is a SYNOP Weather station at Lingen.
The METAR of Meppen and Bentlage doesn´t show the same weather as Nordhorn, especialy with low clouds and fog, because there´s a River near Bentlage and the airfield is surrounded by wet area, witch keeps the humidity higher and there for the cloudbase and visibility is always lower.

The same reason, a river and surounding moorland (veen) gives Meppen much worse weatherconditions than Nordhorn.
There is a military weatherstation (ETUN) located 1 NM south of nordhorn airfield.
This weatherstation publishes reports only during activation of the restricted area ED-R37.
That was not the case during the accident.
The havenmeester on duty reported that the weather was better than VFR minima.
The airplane did overfly the airfield from east to west and reported “field in sight”
Then continued to the West on a short left downwind to make an approach to the Runway 06
The accident happened at a position, where I would suspect it to be in the final turn, or just finished the turn.
It struck the trees in a steep left bank a few hundred meters south of the centerline.

A flightinstructor located at the apron listened to the sound of the approaching aircraft.
He wasn´t able to see it on final, because of some trees located at the western end of the apron.
He saw the aircraft overflying the airfield first. The engine sounded normal.
He heared that the prop was switched to fine pitch and he also heared that the plane was on an inbound track again(Doppler effect). Just prior to the impact the engine has been brought to full power again.
 
The TB20 was on a Y Flightplan from Polen to Nordhorn.
The Aircraft did an ILS approach at EDDG and continued VFR to Nordhorn.
METAR EDDG 141820Z 23006KT 4500 BR FEW009 SCT015 BKN035 03/02 Q1016 TEMPO BKN009=
METAR EDDG 141850Z 25005KT 4500 BR SCT023 BKN037 03/02 Q1016 TEMPO BKN009=
METAR EDDG 141920Z 24004KT 4500 BR FEW013 SCT015 BKN022 03/02 Q1017 TEMPO BKN009=
Source

There is NO METAR for Nordhorn, but there is a SYNOP Weather station at Lingen.
The METAR of Meppen and Bentlage doesn´t show the same weather as Nordhorn, especialy with low clouds and fog, because there´s a River near Bentlage and the airfield is surrounded by wet area, witch keeps the humidity higher and there for the cloudbase and visibility is always lower.

The same reason, a river and surounding moorland (veen) gives Meppen much worse weatherconditions than Nordhorn.
There is a military weatherstation (ETUN) located 1 NM south of nordhorn airfield.
This weatherstation publishes reports only during activation of the restricted area ED-R37.
That was not the case during the accident.
#17 estimated Ceiling Twenthe 'Enschede Airport' (EHTW) approx. 350 feet !!

The havenmeester on duty reported that the weather was better than VFR minima.
The havenmeester on duty 'Egon Beer' estimated the horizontal 'ground' visibility 1500 meters !!

"Er gebeurt niet veel op het kleine Klausheide en Egon Beer is speciaal voor deze landing van huis gegaan. Hij heeft op het totaal verlaten veld, omzoomd door bos, de terreinverlichting en die van de baan ingeschakeld. Op basis van lichtpunten schat hij het horizontale zicht in op anderhalve kilometer. Het is in de hoogte wat mistig, maar het moet kunnen."
Source

The airplane did overfly the airfield from east to west and reported “field in sight”
Then continued to the West on a short left downwind to make an approach to the Runway 06
The accident happened at a position, where I would suspect it to be in the final turn, or just finished the turn.
It struck the trees in a steep left bank a few hundred meters south of the centerline.

A flightinstructor located at the apron listened to the sound of the approaching aircraft.
He wasn´t able to see it on final, because of some trees located at the western end of the apron.
He saw the aircraft overflying the airfield first. The engine sounded normal.
He heared that the prop was switched to fine pitch and he also heared that the plane was on an inbound track again(Doppler effect). Just prior to the impact the engine has been brought to full power again.

With respect and without jumping into 'early' conclusion(s), your 'topic' contribution ......... Get Home-ites, Seeing Is Not Believing and/or Spatial Disorientation ingredients.
 
My sources are not Newspaper articel written by non aviation people.

The Visibility at Nordhorn has been better than 1500 meters.

Of course I´ve got my own Ideas about what has happened, but I don´t speculate on an open forum about that. I just wanted to show the facts from first hand.
 
My sources are not Newspaper articel written by non aviation people.

The Visibility at Nordhorn has been better than 1500 meters.

Based on Egon Beer's 'official' statement, several printed and online newspapers reported:
"Op basis van lichtpunten schat hij het horizontale zicht in op anderhalve kilometer. Het is in de hoogte wat mistig, maar het moet kunnen."

If Egon Beer made 'any' incorrect statement or wasn't happy about the publication, he 'Egon Beer' should have asked for rectification.

I don't know the German rules, but in The Netherlands harbourmasters are special investigators (bijzonder opsporingsambtenaar).

BTW Fuel starvation (PDF) wasn't the 'probable' cause.

Door de ligging net over de grens bij Oldenzaal is Klausheide populair bij Nederlandse vliegers, maar die reputatie brokkelt in rap tempo af. In de afgelopen vijf jaar kwamen acht Nederlanders om bij crashes. Hoewel omwonenden cynisch reppen van ‘een kerkhof voor Nederlandse vliegers

bron
 
My sources are not Newspaper articel written by non aviation people.

The Visibility at Nordhorn has been better than 1500 meters.

Of course I´ve got my own Ideas about what has happened, but I don´t speculate on an open forum about that. I just wanted to show the facts from first hand.

@GBOF Deel hier de mening van DITOP. De Twentsche Courant/ Tubantia aanhalen als bron, schijnt dat alle vage kranten met de letter 'T' beginnen(Telegraaf) heeft weinig zin. Want niet gehinderd door enige kennis......word daar een verhaal uit de duim gezogen.
 
@GBOF Deel hier de mening van DITOP. De Twentsche Courant/ Tubantia aanhalen als bron, schijnt dat alle vage kranten met de letter 'T' beginnen(Telegraaf) heeft weinig zin. Want niet gehinderd door enige kennis......word daar een verhaal uit de duim gezogen.

Zie je eigen post #17
"Ter aanvulling : de Ceiling op Twenthe lag op 350 ft"

Window Dressing?
 
Lastig..lastig… Dat het weer niet goed was lijkt mij toch wel duidelijk… of het goed genoeg was??? Wie zal het zeggen.. dat hangt ook van de vliegers af.. hiermee bedoel ik niet hun brevet of ervaring.. maar hun conditie… Zelf ook veel gevlogen (over “grote” afstanden) na een (lastige) vergadering (ook vaak als “safety” pilot…) als je moe bent en je moet pissen na 3 uur ofzo is weer dat je normaal aankunt al snel (nog) lastiger…

Dan toch maar weer speculeren (met respect – ik geen niemand de schuld ofzo):

Als je volgast geeft op/in/draaiend naar final dan duidt dat toch op: “Ik zit te laag – shit” of “een stall”..
 
Back
Top