Drie doden bij ongeluk met Nederlands vliegtuig

EDWN = VFR/VMC ONLY !!

Ok, heb jij hun vliegplan gezien? Oftewel, jij wist dat dat hun eindbestemming was? Misschien wel hoor, maar het kan ook een gevalletje ijs zijn geweest (eng. fail) en dan glide naar nearest runway? Ik probeer alleen maar te zeggen dat we de feiten niet weten en niet gelijk maar weer moeten roepen "pilot error" e.d.

Afwachten wat het onderzoek brengt....
 
:eek:fftopic:
Waarom had hij zijn IFR approach gecancelled, wat voor voordeel zou hij hierin gezien kunnen hebben?

You Tell Me, I Tell You.

Zie ook de twee ongeval verwijzingen #14 (different stories, same outcome).

M.b.t. het N403HP incident wou ik het hierbij laten.
 
Stelletje t*ssers, er is weer een gevalletje gebeurd in NY, of jullie het onderzoek willen doen?

Ik weet niet wat je achtergrond is, maar van 'basis' luchtvaartongevallen (General Aviation) onderzoek heb je 'kennelijk' weinig begrepen.

De feiten:

1. Eindbestemming (PH-SMT) was EDWN

2. Thuisbasis (PH-SMT) is EDWN

3. EDWN is VFR/VMC ONLY !!

4. Nearest WX:
METAR ETHE 141820Z 22003KT 2800 BR BKN003 BKN008 03/03 Q1016 YLO=
METAR ETHE 141920Z 24002KT 2800 BR BKN004 BKN009 03/03 Q1017 YLO=

5. PH-SMT was niet voorzien van TKS 'Wing' Ice protection (FIKI certified)

Seeing Is Not Believing (PDF) !!

Het heeft niks met dit ongeval te maken, maar lees DIT 'ook' maar eens.
 
Last edited:
Ik heb hier even wat vragen en opmerkingen.

1. Juliet Whiskey schrijft, "ken het veld, lastig, verwarrend s'nachts, pikdonker etc."
Er is dan blijkbaaar geen enkele verlichting, baanlampen etc?
En, JW, dat was dan Night VFR neem ik aan, kan dat in Duitsland nog?

2. GBOF schrijft, EDWN = VFR/VMC only

3. ph-gjk schrijft, "Correct me if I'm wrong, maar Nordhorn heeft geen Instrument approaches. m.a.w. ook al vlogen ze IFR, de approach moet VFR zijn geweest".

4. Vraag, is Nordhorn 24 uur open, is er een soort van verkeersleiding?

5. Vraag. Kist kwam uit Polen, s'nachts, IFR flight plan neem ik dan aan.
Ergens in descent moet je dan cancellen en vfr verder naar een gesloten veld? Welke controller geeft die clearence? En dat allemaal met een metar zoals door gbof geplaatst. En wie verteld je dat de baan vrij is als je die op approach niet kan zien? Zelf een GPS approach ontworpen met eigen bedachte minimums?

Al met al een heel griezelig verhaal, met fatale afloop.

En eh, Chupito, als je niet wil begrijpen waar mensen als GBOF het over hebben, kan je beter je toon wat matigen en proberen een en ander te volgen.
En omtrent, laten we de resultaten van "het onderzoek" afwachten, dat resultaat is er ongeveer over drie jaar en jij gaat ons hier niet vertellen en betuttelen als een stelletje snotneuzen dat mensen met werkelijke ervaring zich niet bepaalde dingen af kunnen vragen en erover met elkaar van gedachten kunnen wisselen.
Niemand heeft het hier over pilot error gehad.
En om je nog even verder op weg te helpen, op dit moment, as we speak, wordt er in elk bemanningscentrum, elke cockpit, elke crewroom, elk overnight crew hotel en elk luchtvaart bulletin board ter wereld gediscussieerd over de A320 ditching in de Hudson river.
Ga jij in je wijsheid die vijfhonderdduizend mensen maar eens even aanschrijven dat zoiets eigenljk niet kan en dat ze maar het onderzoeks rapport moeten afwachten. Grow up.

De hele affaire is diep en diep triest, zeker gezien de voorgeschiedenis.

Weinig Cheers deze keer.
Art
 
dat was dan Night VFR neem ik aan, kan dat in Duitsland nog?
Yep, ondertussen ook (toegestaan) in België.

de approach moet VFR zijn geweest.
Correct.

is Nordhorn 24 uur open, is er een soort van verkeersleiding?
Neen, EDWN is niet 24h open.

Bij vooraf aangekondigde departures/arrivals 'binnen bepaalde uren, bijvoorbeeld max. 22.30 LMT' blijft het (ongecontroleerde) veld 'langer' open.

Ook is er geen verkeersleiding, INFO 15 NM 3000 ft (GND) ONLY !

Kist kwam uit Polen, s'nachts, IFR flight plan neem ik dan aan.
Correct, de kist kwam uit Polen.

Type vliegplan weet ik niet!

Niemand heeft het hier over pilot error gehad.
Correct ;)
 
Uit de aerodrome directory:

314eask.jpg


Kaartjes worden later weggehaald i.v.m. jeppesen copyright
 
Last edited:
Wat ik (correct me if i'm wrong) uit de kaartjes kan opmaken.

A/D: ABN white/white

RWY 06/24 (LDA 680m): edge lights ONLY !

Geen ALS en VASI/PAPI e.d.
 
Ik weet niet wat je achtergrond is, maar van 'basis' luchtvaartongevallen (General Aviation) onderzoek heb je 'kennelijk' weinig begrepen.

Klopt, nooit de moeite voor gedaan. Laat ik aan de profi's over.

Speculeren kan iedereen, ook ik. Ik ga daar echter verdomde voorzichtig mee om, uit respect voor diegene die het leven gelaten hebben bij zo'n crash.

De manier waarop jij schrijft doe je alsof de oorzaak al bekend is en niet alleen in dit geval ook LOAV, waardoor anderen wellicht denken dat je de waarheid spreekt (voorbeeld is dat 777-300ER vraagt waarom hij IFR gecancelled heeft, terwijl dat niet uit het onderzoek is gebleken).

CFIT kan inderdaad gezien het weer de oorzaak zijn, maar wie weet heeft de beste persoon wel een hartaanval gekregen of iets dergelijks waardoor hij de controle over de kist heeft verloren. Omdat de reden nog niet officieel bekend is vind ik dat de piloot het voordeel van de twijfel moet krijgen. That's all
 
Mijn condoleances aan familie en nabestaanden. Dit is niet het vlieg-nieuws waar wie dan ook op zit te wachten in ieder geval.
 
Iemand hier nog iets over te speculeren?

EDWN
E2180/08 - DECLARED DIST CHANGED AND BOTH THR DISPLACED DUE TO LIMITEDOBSTACLE CLEARANCE DUE HIGH TREES:RWY 06 TKOF 580M, LDG 680M. RWY 24 TKOF 680M, LDG 580M.BTN SS+30 AND SR-30 LDG AT RWY 06 ONLY AND TKOF AT RWY 24 ONLY. 22 DEC 11:332008 UNTIL 31 MAR 23:59 2009. CREATED: 22 DEC 11:33 2008
 
Niets over te speculeren, maar wel de vraag waarom dat 4 jaar geleden al niet gedaan is? (ik weet het, beetje mosterd na de maaltijd-opmerking....)

Sterkte aan de nabestaanden en de leden van Vliegclub Twenthe!
 
Zoals al vermeld de havenmeester blijft langer op verzoek. Dit gebeurd regelmatig, op velden als Stadtlohn en Nordhorn, met name door mensen die om zakelijke redenen van A naar B vliegen en zelfde dag weer terug. De meeste mensen vliegen VFR, enkele hebben de moeite genomen een IR rating te halen. Voor zover ik weet had de piloot geen IR en daarom vloog de Instructeur mee.
Het vliegveld is geschikt voor nachtvliegen ook al is er geen papi/vasi, approachlight syteem instrument approach, er is wel baanverlichting,luchthaven baken en dat is "voldoende".
Heb er in het verleden zelf ook enkele nachtvluchten gedaan. Bij de bomenrij aan het einde van de 24 kreeg ik altijd een "unheimisch" gevoel, met name in het donker daar je daar in het donker, diepte en afstand moeilijk kunt inschatten.
Met de weer gegevens van Rheine-Bentlage en Twenthe kan ik me haast niet voorstellen dat het weer op Nordhorn significant beter is geweest (BKN 003 BKN 009).
En met die gegevens lijkt het erop dat men het simpelweg geprobeerd heeft.
"De auto staat op Nordhorn dus laten we het toch maar proberen i.p.v. direct uit te wijken naar EDDG of EHGG anders moeten we óók nog overnachten of een taxi nemen ............."
 
Last edited:
waardoor hij de controle over de kist heeft verloren. Omdat de reden nog niet officieel bekend is vind ik dat de piloot het voordeel van de twijfel moet krijgen. That's all

:eek:fftopic:

Met respect, afgezien van een (mogelijk) medisch falen, is hij (m.i.) de controle over z'n kist niet verloren.

Bekijk DEZE en DEZE foto (nog) maar eens goed.

Uit voornoemde foto's kun je opmaken, dat hij straight and level (al dan niet op A/P) gecontroleerd de boomtoppen is in gevlogen :huilt:

note: het lokale weer was zelfs zo slecht, dat 'n reddingshelikopter aan de grond bleef.
Auf Grund des schlechten Flugwetters musste der Notarzthubschrauber die Suchflüge einstellen.
Bron

Het heeft totaal niets met dit ongeval te maken, maar waarom denk je dat de EASA
In an 2005 interview with AOPAs (UK) General Aviation magazine, EASA’s executive director Patrick Goudou said the EASA would tackle the N-registered problem by ensuring there are no advantages to be gained by operating on a(ny) foreign register. A current and outrageous EASA Operations proposal says foreign registered aircraft are required to conform to EASA rules, even if it invalidates their Foreign Certificate of Airworthiness. In other words, sooner or later the EASA will make it impossible to base an N-registered aircraft in EASA count(r)y and Aviate, Navigate, Communicate it on an(y) FAA (US) Airmen certificate
 
EHGG anders moeten we óók nog overnachten of een taxi nemen ............."

EHGG was ook niet alles.
METAR EHGG 141855Z AUTO 25005KT 1400NDV R23/0800VP2000U BR BKN001/// BKN004/// BKN024/// 03/03 Q1016 TEMPO 0300 VV001=

METAR EHGG 141925Z AUTO 25004KT 2200NDV BR FEW040/// OVC045/// 03/03 Q1016 TEMPO 0300 VV001=

METAR EHGG 141955Z AUTO 25005KT 0700NDV R23/0800V1300N FG OVC000/// 03/03 Q1016 TEMPO 0300=

EDDG:
METAR EDDG 141850Z 25005KT 4500 BR SCT023 BKN037 03/02 Q1016 TEMPO BKN009=

METAR EDDG 141920Z 24004KT 4500 BR FEW013 SCT015 BKN022 03/02 Q1017 TEMPO BKN009=

METAR EDDG 141950Z 24004KT 4000 -DZ BR BKN006 03/02 Q1017 NOSIG=
 
BNK003 BKN009 neem ik aan... anders niet zo'n probleem


Je hebt helemaal gelijk Bkn 003 en Bkn 009

EHGG was ook niet alles.

Ik had nog niet eens naar het weer van EHGG gekeken ging me er alleen maar om dat deze 2 velden de meest voordehand liggende "alternates met Instrument approaches waren".

Persoonlijk zou ik dan zelf in deze situatie een voorkeur voor EDDG hebben gehad.
1. vanwege het weer natuurlijk
2. van daaruit zit je snel op de A30 naar het westen en in 30 à 40 minuten in Nordhorn.
 
Back
Top