Beste vooropleiding?

PH-SBF

New member
Hoi iedereen,

Ik ben Johan en ben 16 jaar, ik zit op de middelbare school op het volgende niveau: VMBO-KADER.

Ik heb gelezen dat je via het het mbo naar het hbo kan gaan en dat je dan DE (piloten) opleiding kan/ mag gaan volgen.
Ik heb wel Wiskunde, Engels en Nederlands in mijn pakket, maar helaas geen Natuurkunde.

Mijn vraag:
Wat is de beste vooropleiding dat ik kan volgen en waar ook natuurkunde word gegeven.
En waar de (meeste) vliegscholen wel mee eens zullen gaan, ook al heb ik geen HAVO gedaan.

Antwoorden die b.v. wel degelijk bruikbaar kunnen zijn:
Luchtvaart toestel onderhoud ( noem maar iets op, deze opleiding zal waarschijnlijk ook niet bestaan)

Als jullie mij kunnen helpen, dan zou ik jullie echt dankbaar zijn !
Want, het is gewoon de baan van mijn stoutste dromen !

Vriendelijke Groet,

Johan
 
Hallo Johan,

Je kunt bij de HvA, aviation studies gaan doen.
Je leert dan met name dingen uit de luchtvaart en de techniek, na deze 2 jarige "voorstudie" zit twee jaar een vliegopleiding bij Stella Aviation, je hebt alleen nooit de zekerheid om de laatste 2 jaar door te komen omdat je net als iedereen selectie zult moeten doen.
Een andere optie is dezelfde soort studie alleen dan aan de Hanze Hogeschool in Groningen, deze school werkt samen met de KLS. Ook hier geld hetzelfde. Om hiervoor te worden toegelaten heb je volgens mij MBO niveau 4 nodig, en met Kader is dat ook nog een lange weg om te gaan. Als vliegen echt een passie van je is zou ik zeggen, Here you go! Ga ervoor, en je zult je dromen waarmaken ( hoop ik:dozey:)
Succes met je keuze.

Groetjes,

Wesley
 
Hallo PH-SBF, als je sneller een vliegopleiding wilt beginnen kun je beter na je VMBO naar het havo gaan. Maar HBO is natuurlijk ook wel goed, als je trouwens HBO ook hebt afgerond heb je hetzelfde "degree" als VWO. Een goede voorbeeld is Lufthansa Mainline/Cargo. Hierbij heb je een VWO graad nodig en je moet ook goed duits kunnen. Maar ik denk dat ik je niet het beste kan adviseren, want zelf zit ik nu in HAVO 4. Er zijn hier genoeg forumleden die je beter kunnen adviseren dan ik!

Safa
 
Als je in de zoekfunctie ' natuurkunde en opleiding' intikt, krijg je wel een aantal topics te zien die je kunnen helpen denk ik!

De meeste vliegscholen heb je havo voor nodig. Stella gaat ik geloof als enige in zee met mensen die MBO hebben gedaan.
 
Last edited by a moderator:
Beste Wessen, Safa en Marty,

Bedankt voor jullie reactie en tips !

Ik zal alles even uitgebreid, uitzoeken met deze tips !

Nogmaals BEDANKT !
Als ik verder nog ergens vast kom te zitten dan zal ik zeker weer terug komen !

Vriendelijke Groet,

Johan
 
beste PH SBF... Johan

Toch zou ik als ik jou was na vmbo havo proberen en uiteraard ook met nat1.
Je ben nog jong..ik sla mijzelf elke dag nog voor mijn kop dat ik niet havo meteen na mijn MAVO D heb gedaan zonder Nat1.En kan je vertellen..dat is nog niet zo handig..want ben nu al wat ouder..23.. en de meeste maatschappijen vragen als basis diploma een havo met wis b1/2 nat 1 engels en nederlands. dan heb je in ieder geval de juiste basis...
HBO is natuurlijk altijd handig.. maar krijg alsjeblieft geen spijt vande keuze om HVA of Hanze te doen zonder havo.. want daarna moet je als eerder vermeld ook selectie doen bij de vliegschool.... wat wel weer voordeel is dat wanneer je klaar ben meer kennis heb van vliegtuigtechniek.. en dat je ouder ben en dus minder kans heb om afgewezen te worden als je klaar ben omdat je te jong ben... en je heb geleerd voor een vak..wat handig is als je niet meteen een job kan vinden als vlieger na je opleiding..

ik ga dit jaar ook havo 4 en 5 doen.. en ook dit jaar selecties doen bij verschillende scholen..

succes Johan
PH SBF
 
Hoi Royald,

Stel ik de hersenen er niet voor om HAVO te kunnen doen.
Wat dan ? wat kan ik het beste na het VMBO gaan doen dan ipv HAVO ?

Gr. Johan
 
Als je de hersenen niet hebt voor HAVO zou ik sowieso niet aan het vliegerschap beginnen...
 
Jawel, ik weet wel zeker dat ik het gaat halen, maar stel dat het niet lukt door iets, wat zou de 2e optie dan kunnen zijn.

Ik geef niet zo snel op als ik het ook echt wil gaan doen.
Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld, maar als je echt voor de volle 100% piloot wilt worden en het is ook mogelijk maar dan via een om weg, dan zou ik zelf bij mezelf denken, maakt mij allemaal niet uit hoelang het duurt, zolang ik maar piloot mag/kan worden.
En dan kunnen mensen nog zo hard zeggen je gaat het niet halen of je kan het niet, maakt mij niets uit, ik ga het proberen punt uit.
 
Slim, dom, omweg ja of nee... de theorie blijf nogsteeds "havo" niveau. Dusssssss

Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld

Je hebt t wel nodig.

*Plaatje van JD is verleidelijk..
 
Jawel, ik weet wel zeker dat ik het gaat halen, maar stel dat het niet lukt door iets, wat zou de 2e optie dan kunnen zijn.

Ik geef niet zo snel op als ik het ook echt wil gaan doen.
Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld, maar als je echt voor de volle 100% piloot wilt worden en het is ook mogelijk maar dan via een om weg, dan zou ik zelf bij mezelf denken, maakt mij allemaal niet uit hoelang het duurt, zolang ik maar piloot mag/kan worden.
En dan kunnen mensen nog zo hard zeggen je gaat het niet halen of je kan het niet, maakt mij niets uit, ik ga het proberen punt uit.


*CYNISCHE MODE AAN* Voor de HAVO geldt Nederlands als verplicht vak. Wordt dus een lastig verhaal SBF! *CYNISCHE MODE UIT*

Met de juiste instelling kom je er vast en zeker wel. Ik ben alleen wel van mening dat de beroepsopleiding toch wel wat zwaarder is dan de HAVO opleiding. Daarnaast is de HAVO opleiding alleen ook niet de juiste graadmeter of je de beroepsopleiding zult gaan halen. Het kunnen verdelen van je aandacht en je oog-hand coördinatie bijvoorbeeld staan daar geheel los van. Bij de selectiefase van een vliegschool zal daar ook naar gekeken worden.

Succes in ieder geval met je keuze!

Groet,
PH-FLY
 
Omweg of niet.. als je het wil is dat in ieder geval een goed begin. maar je heb wel een vorm van intelligentie nodig hebben.

ikkan ook wel zeggen dat ik directeur van de nederlandse bank wil worden. Maar dat is voor mij niet weg gelegd, maar hard werken doet een hele hoop.


doe je best en ga ervoor..

ik doe dat ook..
 
is het wel mogelijk om na VMBO-kader meteen door te stromen naar de HAVO?? Is het nietzi dat je eerst VMBO-TL een jaar moet doen??
 
Nou, misschien is het handig om eerst te vragen: waarom doe je VMBO-K? Is het je motivatie/inzet? Slim zijn, en jezelf inzetten verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Misschien dat je HAVO niveau wel aankan, maar dat je inzet gewoon niet goed genoeg is. Enorm zonde natuurlijk. Ik concludeer nu trouwens niks, het is gewoon een vraag om te kijken hoe het voor jou ervoor staat. Nog één laatste vraag: hoeveel tijd besteed je aan je huiswerk? Ben erg benieuwd, misschien kun je toch nog naar HAVO toe, of in ieder geval VMBO-TL.

@bbastienne
Precies, je hebt eerst VMBO-TL nodig. Vandaar mijn vraag :).
 
Ik wens je het beste met het bereiken van de baan van je stoutste dromen Johan. Wat ik je aan zou raden is dat je gewoon lekker HAVO Natuur en Techniek gaat doen. HAVO omdat dat in jouw positie en leeftijd simpelweg de beste basis geeft in de kortste tijd en Natuur en Techniek omdat dat moet.

Als je HAVO niveau niet aan kan op school dan zou ik je afraden om deze opleiding te gaan doen zoals Nosig al zei. Je moet overigens beter luisteren naar die meneer want hij heeft je veel zinnigs te vertellen. Nu als de sodemieter aan het werk!
 
Dus je doet kader? .. hmm
Maar je moet echt Havo gaan doen .. en als je denkt dat het je niet lukt .. Moet je niet aan een vliegopleiding beginnen .. Anders ga je een hele lange weg in ..

Ik zit nu Zelf in Havo 4 Natuur&techniek .. Best zwaar xD maar het lukt aardig ..
Maar ik zal je uitleggen wat je kunt doen ..

Volg Vliegtuigonderhoudstechnicus Niveau 4 .. Of Vliegtuigmonteur niveau 3 {waar jij dan zult gaan}. Dus eerst Vliegtuigsmonteur -> 3 jaartjes studeren , Daarna 1 jaartje of 2 VOHT..
en daarna kan je een hbo opleiding volgen .. Aviation engineering .. Maar als je een HBO opleiding wilt volgen , moet je ook de capaciteiten van een havo leerling hebben !..

Alvast veel succes ,

Groetjes Erdi,
 
Dit is niet om je te demotiveren .. We willen je gewoon helpen :D.
Of praat met je leraar of decaan .. Zij kunnen je goede informatie geven
 
Wat een gediscussie weer over beste vooropleiding. Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO, maar HAVO is minimaal. Niet zeiken, gewoon HAVO doen. Lukt het je niet, wil je het niet of kan je het niet dan lukt het je ook niet om je ATPL theorie te halen en groundschool te halen en je TR te halen, dan lukt het je dus ook niet om piloot te worden.
 
Wat een gediscussie weer over beste vooropleiding. Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO, maar HAVO is minimaal. Niet zeiken, gewoon HAVO doen. Lukt het je niet, wil je het niet of kan je het niet dan lukt het je ook niet om je ATPL theorie te halen en groundschool te halen en je TR te halen, dan lukt het je dus ook niet om piloot te worden.

Kort maar krachtig, super...;)
Maar vergeet niet, waar een wil is is een weg!
Wat mij betreft de belangrijkste factor, ben je bereid om je er 100% voor te geven?
Zorg dan voor de beste papieren, waaronder ik versta VWO/HBO.
You're going to get there!
Succes:D!
 
Back
Top