Het blauwe boekje GVSS..wat doen we moeilijk..

R

Royaldman

Guest
Hallo mensen..

Ik heb dus een vraagske..

Voor mij is het nog lang niet zover hoor voor ik aan een opleiding kan beginnen, maar ik vind het heel leuk om nu veel bezig te zijn met kennismaking van alles wat je op je pad tegen komt in de selectie voor de opleiding..

Ik vroeg mij dus af he.. Je krijgt dat blauwe boekje..maar is hij niet via een andere weg te verkrijgen dan alleen van de opleiding.?? Anders kan ik misschien ergens op letten tijdens het vliegen op mijn Flight Sim op mijn computer..

Of eventueel door te sturen naar elkaar..waarom moeilijk dan als het makkelijk kan..

Waarom 10 dagen van te voren i.p.v. boekje door geven aan anderen zodat die ook eerder kunnen beginnen met leren en misschien net als ik oefenen op FS..??

Nou greetzz

Royal D Man
 
10 dagen om dat boekje uit je hoofd te leren is meer dan voldoende. Ik zie er ook niet echt het nut van in om dit boekje al eerder in je bezit te hebben/eerder al te leren. Het is natuurlijk ook een kleine test van de KLS, als je zakt voor het toetsje over het boekje mag je namelijk meteen naar huis ;). Zou niet eerlijk zijn wanneer sommige mensen er meer tijd voor hadden om het te leren dan de ander.

Maar nogmaals, maak je niet druk, dat boekje is echt goed te leren in 10 dagen. Ook zonder enige voorkennis van het vliegen.
 
naja opzich ik weet wel iets van vliegen...

ik doe al fs sinds fs 95 uit kwam...

anyway thnx
 
goed he?? citaat van het jaar meteen... das toch een klassieker.. die fs 95..blokkendoos vliegen
 
maar ik vind het heel leuk om nu veel bezig te zijn met kennismaking van alles wat je op je pad tegen komt in de selectie voor de opleiding..

Ga PPL boeken lezen/leren. Daar kan je ook een boel van opsteken als voorkennis.
Daar heb je denk ik meer aan dan al die zogeheten geheimzinnige info in dat blauwe boekje. (Hier zal vast alleen iets in staan over powersettings enzo en misschien wat checklisten)

Als je wat PPL theorie leert dan ben je al in de goeie richting.
 
Het is onderdeel van de selectie dat je het blauwe boekje in 10 dagen helemaal in je kop stampt. Hiermee testen ze meteen of de snelheid waarmee jij nieuwe dingen leert wel goed is. Het boekje doorgeven zou dus een vorm van fraude zijn. Maar als we toch al niet meer zo moeilijk doen, waarom zetten we niet ook meteen even alle vragen uit die theorie test op internet, doen we meteen de goeie antwoorden van PO1 d'r ook even bij. Heb je alvast de tijd om ze uit je hoofd te leren. ;)
 
Alle ATPL-vragen die je gaat krijgen bij het CBR staan ook al op internet...
Nouja bijna allemaal dan.
 
Royaldman, je beantwoord toch eigenlijk je eigen vraag al? ''Het blauwe boekje GVSS... wat doen we moeilijk..''
Precies, wat doen we moeilijk? Want waarom doet iedereen zo enorm de moeite om dat boekje vóór die tien dagen al in handen te krijgen? Dat blauwe boekje waarvan je de complete tekst kan samenvatten op 1,5 A4-tje. Dat boekje wat echt te simpel is en je ook binnen twee dagen zou kunnen leren. Velen zijn je al voor gegaan en velen zullen volgen. Dit boekje wordt gewoon netjes ingeleverd, om het ook zo eerlijk mogelijk te houden voor iedereen. Naast het feit dat deze tien dagen ook inderdaad gelden als een soort selectie (alhoewel dit dan wel heel erg mild is) is het niet echt eerlijk als dat blauwe boekje hier op Airwork rondcirculeert, terwijl mensen die niet van Airwork afweten, dat boekje dan dus niet van tevoren krijgen.
Nee hoor, lekker houden zo...
 
Heb je de moeite genomen om van die paar alinea's een samenvatting te maken? Je kunt ook gewoon plaatjes kijken, net als vroeger in de kleuterklas.

En dan geloven in de pijlen die verkeerd staan? Nee dank je. ;) Die samenvatting heeft me niet meer dan een half uurtje gekost hoor.
 
Voor alle mensen die er van overtuigd zijn dat het onzin is om het blauwe boekje aan andere mensen beschikbaar te stellen:

Waar is jullie collegialiteit gebleven? Wel straks gebruik maken van alle informatie die we beschikbaar stellen voor selecties, gradings etc. maar zo gauw iemand vraagt om hulp, hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet zoveel zelfvertrouwen hebben dat ze het gaan halen, moet er hypocriet gedaan worden...

@ Royaldman: fs 95?? Briljant:grijns:
Ik hoop dat iemand je nog wat toestuurd, vind het heel goed van je dat je je nu al zo voorbereid.
 
En dan geloven in de pijlen die verkeerd staan? Nee dank je. ;) Die samenvatting heeft me niet meer dan een half uurtje gekost hoor.

Dat is juist de hele truc dat die pijlen verkeerd staan. Even een testje of je wel goed gelezen hebt. (En misschien ook een beetje luiigheid om het te verbeteren van de KLS...)
 
Voor alle mensen die er van overtuigd zijn dat het onzin is om het blauwe boekje aan andere mensen beschikbaar te stellen:

Waar is jullie collegialiteit gebleven? Wel straks gebruik maken van alle informatie die we beschikbaar stellen voor selecties, gradings etc. maar zo gauw iemand vraagt om hulp, hoogstwaarschijnlijk omdat ze niet zoveel zelfvertrouwen hebben dat ze het gaan halen, moet er hypocriet gedaan worden...

@ Royaldman: fs 95?? Briljant:grijns:
Ik hoop dat iemand je nog wat toestuurd, vind het heel goed van je dat je je nu al zo voorbereid.

Zoals er al gezegd is, gaat het daar helemaal niet om. Je krijgt het boekje niet voor niets 10 dagen van tevoren, dat is ook een test van de KLS. En het zou ook gewoon niet eerlijk zijn tegenover anderen die de gvss moeten doen, want dan krijgen zij het boekje veel later. Bij sommige dingen in de selectie gaat het er juist om dat je iets kunt zonder je er goed op voor te hoeven bereiden. En er staat al meer dan genoeg info op airwork/andere sites over de selectie om je meer dan goed voor te kunnen bereiden.
 
Kerel,

Begin is met het boek ''De lucht in, maar waarom met u''(Dit boek gaat niet alleen over vliegen&vliegtuigen) Ik denk dat je daar veel meer aan hebt dan het blauwe boekje van de KLS en je vliegspelletje. Daarnaast kan je alvast beginnen met het leren van wat ppl stof. Zoek even op airwork en je vind gigantisch veel informatie.

Succes!
 
Zoals er al gezegd is, gaat het daar helemaal niet om. Je krijgt het boekje niet voor niets 10 dagen van tevoren, dat is ook een test van de KLS. En het zou ook gewoon niet eerlijk zijn tegenover anderen die de gvss moeten doen, want dan krijgen zij het boekje veel later. Bij sommige dingen in de selectie gaat het er juist om dat je iets kunt zonder je er goed op voor te hoeven bereiden.

Bij de selectie van Trans bij AHFC krijg je een aantal cases voorgelegd. De meeste cases zijn wel op airwork te vinden, maar zijn daar niet neergezet door AHFC. Dat is gedaan door (toekomstige) collega's van je. Is ook niet eerlijk voor mensen die nooit op airwork komen. Maar stopt ons dat om die informatie te delen? Nee, want er is altijd wel iemand die er van profiteert, heeft niets te maken met of alles wel eerlijk is voor iedereen. The word "utopie" comes to mind....

En er staat al meer dan genoeg info op airwork/andere sites over de selectie om je meer dan goed voor te kunnen bereiden.
Heb zomaar het gevoel dat het niet aan jou is om te zeggen of iemand zich goed voorbereid voelt voor een selectie. Als iemand graag meer info wil, of alle info te pakken wil krijgen, dan is dat alleen maar lovend vwb de voorbereiding. En als iemand zich daardoor beter voelt... [Assumption mode=on]Als je de gevraagde info niet wil verstrekken omdat je bang bent dat iemand met minder aanleg of met minder moeite door de selectie komt, dan moet je dat gewoon zeggen.[Assumption mode=off]

Happy landings!
 
Smarty2000. Goede argumenten.
In eerste instantie zou ik zeggen: waarom moeilijk doen voor zo'n boekje wat je binnen een paar uur in je kop hebt gestampt. Het valt echt reuze mee. But then again: wat voor de één makkelijk is hoeft voor de ander dat absoluut niet te zijn.

Toen ik het eerste gedeelte van de topic las was mijn mening: niet doen, niet eerlijk, gewoon die 10 dagen van tevoren benutten. Maar deze gedachte is inderdaad behoorlijk hypocriet: Er staan talloze vragen van PO1, situaties van PO2 en te verwachten vragen in de COVA hier op Ariwork (waar ik trouwens dankbaar gebruik van heb gemaakt om mij beter voor te bereiden op de selecties). Daar komt nog eens bij dat heel veel selecties bij luchtvaartmaatschappijen ook uitvoerig beschreven staan. Alleen maar om je beter voor te bereiden op wat komen gaat. Daar hoor ik allemaal niks over. Schijnbaar vindt niemand dat erg. Geen protest dat airworkers zich nu beter voor kunnen bereiden op een selectie dan niet-airworkers. Waar trek je dan de lijn? Waarom het ene wel en het andere niet?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden...
Ik heb ze niet, daarom zou ik het niet erg vinden als dat boekje gewoon online komt.
 
Dank u dito , smarty2000 en beechdriver..

Wat jullie al zeggen..

alle voorbereidingen staan hier allemaal wel...maar niet zoiets als het blauwe boekje..naja zoals ik het al begrijp.. is het helemaal niet zo moeilijk als wat ik er van denk..maar toch..he..goed voorbereiden is het halve werk..en bedankt voor de tip om PPL stof te leren..

en id..ATPL examens staan ook overal..dus dat mag dank toch ook??

keep on coming with the info I should say..

en ja FS95.. jaaaa die kennen de meeste niet he...maar sindsdien ben ik er al mee bezig..
eergister nog een speedlink joystick gekocht met echte gashendel..

greetz van een zeer fanatieke gek die de lucht in wil
 
Meer dan logisch dat iedereen die aan een selectie deelneemt zich zo goed mogelijk wil voorbereiden. Daarbij hoort dus ook zoveel mogelijk specifieke informatie van alles dat er ook maar van diegene zal worden gevraagd of verwacht.

Toch vind ik dat je jezelf ook niet voor de gek moet houden door alles al van tevoren te weten. Je kan van tevoren perfecte antwoorden bedenken op diverse vragen die al bekend zijn bij mede airworkers... Maar als je daardoor niet je ware aard laat zien tijdens een gesprek en uiteindelijk blijkt dat je helemaal niet zo zeker van jezelf bent en eigenlijk ontzettend moelijk leert ofzo, ik noem maar wat, dan heb je jezelf er ook mee.

Natuurlijk zeg ik niet dat ik het onzin vind om uberhaupt informatie te geven over diverse selecties, ik zou alleen niet teveel details geven. Meerdere mensen hebben mij PB's gestuurd met zeer specifieke vragen over selecties (ik heb 2 selecties gedaan) maar ik heb ook regelmatig aangegeven dat ik bereid ben om globale info te geven, om een beetje stress weg te nemen, maar dat het niet voor niets een SELECTIE is.

Wat heeft het dan voor nut om alles van tevoren al te weten?
 
Back
Top