kosten om je current te houden

Ik heb niet de juiste link. Als je naar de foto kijkt via het airwork menu (cockpit en dan rechts de fotogallerie kiezen) zie je de foto in een of andere viewer. Ik weet niet wat de link is. Toch moet het kunnen, want anderen hebben zo ook foto's geplaatst.
 
Misschien zijn ze op het brevet van QED iets vergeten ?
Ik heb een JAA CPL met IR, op mijn brevet staat onder het kopje
XIII Remark(s):
IR for Single Engine ratings only

Ook toen ik nog een PPL had stond het er zo op (maar volgens mij heeft QED ook een CPL).

Dat is idd grappig... staat er bij mij niet op! (niet dat ik daar enig recht aan denk te ontlenen....daarvoor ken ik het ivw/kiwa te goed) .. en het klopt van die CPL.. :)
 
Dit is de link:

http://www.airwork.nl/photopost/data/2/Brevet.jpg

Als je wilt kun je deze nu hier ook als afbeelding invoegen. Wellicht wel zo handig (doe jij dat in je eerdere post?).

Trouwens, bedankt voor het inscannen! Goed om eens te kunnen zien wat er staat over de IR!

Jij bedankt !
Overigens is er op de achterkant van het brevet ruimte voor een examinator om de verlenging af te tekenen. Op de achterkant heeft de examinator ook geschreven dat de IR (single engine) verlengd is tot 1 sep 2011. Ook hier wordt dus gesproken over een single engine rating. De achterkant zal ik niet scannen (ik wil niets online zetten met namen op).
Groet,

Leon.
 
Overigens is er op de achterkant van het brevet ruimte voor een examinator om de verlenging af te tekenen. Op de achterkant heeft de examinator ook geschreven dat de IR (single engine) verlengd is tot 1 sep 2011. Ook hier wordt dus gesproken over een single engine rating.

Hoi Leon,

Bedankt voor je extra toelichting. Als ik het zo zie ga ik toch weer geloven dat een IR wel aan een ME of SE class gebonden is. Dat werd hierboven echter diverse keren ontkracht maar ook bevestigd. Ik vrees dat we er niet uit gaan komen.

In ieder geval bedankt iedereen voor de bijdragen! Wellicht moeten we het vwb IR hier maar bij laten, veel heeft dit eigenlijk ook niet meer met "Kosten om je current te houden" te maken. (Behalve dan dat het goedkoper is je IR Profcheck op een SE dan ME kist te doen).

Als echter iemand met een éénduidige verklaring kan komen voor dit tegenstrijdige thema hoe het uiteindelijk is hoor ik dat uiteraard graag.

Kan het wellicht zijn dat als je je brevet haalde toen de IR aan een class was gebonden, dit niet wordt aangepast op je brevet bij de jaarlijkse profcheck. Als de IR dan nu wel los is, kan het zo zijn dat bij de ene piloot wel een restrictie op het brevet staat, terwijl er bij de andere niets staat. Dat zou ook verklaren waarom de een zegt dat de IR los is en de andere juist het tegendeel beweert.
 
Mijn brevet heeft een IR(A) rating, een SEP, Emb170 en Fokker50 rating (en een LPE4 tot 5 maart, maar dat is een ander verhaal). Geen remarks verder. Ik kan mijn IR dus bijhouden via een profcheck op enkel Emb170, maar dat zou dus in principe ook enkel op SEP kunnen. Bij mijn IR verlenging staat ook niet "embraer only" of zo. Ik kan hem dus op één van de profchecks laten aftekenen en de rest vfr doen, waarna hij voor het hele brevet geldig is. Ik vermoed dat als je eenmaal op een ME een IR examen hebt gedaan dat er vervolgens geen restricties meer op zitten. Heb je het EASA proposal doorgenomen? Dat is de wet over een jaar.
 
Ik vermoed dat als je eenmaal op een ME een IR examen hebt gedaan dat er vervolgens geen restricties meer op zitten. Heb je het EASA proposal doorgenomen? Dat is de wet over een jaar.

Klinkt inderdaad als een logische verklaring, bedankt!

Ik probeer wel eens stukjes van de EASA pdf door te nemen, maar vind het meestal redelijk ingewikkeld.:wegkwijt:
 
Nu mijn vragen over de IR beantwoord zijn, zal ik jullie graag nog wat vragen willen stellen over de kosten om current te blijven:

- Hoeveel kost de Loss Of License Insurance voor piloten in opleiding en hoeveel kost de LOL voor werkloze piloten (Ik bedoel dus niet de normale LOL, die kost geloof ik zo'n 600€ - 1,000€ / jaar meen ik in een ander topic te hebben gelezen).
- Zijn er nog andere verzekeringen nodig?

Antwoorden worden zoals altijd zeer gewaardeerd!
Kompas.
 
Nosig, let wel op dat jouw en mijn IR alleen nog maar geldig is op MPA kisten...
 
JC said:
Nosig, let wel op dat jouw en mijn IR alleen nog maar geldig is op MPA kisten...

Nope. Geen remarks, geen restricties. Mijn IR is geldig op al mijn type en class ratings, single pilot, multi pilot, single engine, multi engine.
 
Klinkt misschien gek voor je maar op dit moment mag ik alleen dat ja, en niet single pilot

Maar je mag toch niet "multi-crew" vliegen op een TB20?

(ja, je kan er wel met z'n tweeen in gaan zitten, dat snap ik ook, maar dat is geen "multi-crew". Het vliegtuig moet (ook) multi-crew gecertificeerd zijn. Dus met twee "multi pilot only" IR op in single pilot vliegtuig IFR mag dus niet. tenminste: zo heb ik dat altijd begrepen :confused: )
 
Na het behalen van het 'frozen ATPL papiertje' heb ik aan het einde van het eerste jaar de ME/IR check in een FNPT II gedaan en mijn MEP laten verlopen.

In het tweede jaar moet de check dus actual gedaan worden.
Kiwa gaf aan dat je dan een trainingssessie (3h sim of 1,5h actual) moet doen
voordat je een (ME/)IR examen in een Multi Engine vliegtuig (piston) mag doen.
(MEP was in mijn geval minder dan een jaar verlopen)

Mijn vragen zijn:
- Wat is een ME/IR? (die benodigd is voor een TQ)
- Hebben jullie ditzelfde meegemaakt? (Aangezien iedereen het er over heeft dat het goedkoper is om het eerste jaar in de sim te doen)

Thanks in advance!
 
Een ME/IR is een IR waarbij het examen en de profcheck op een ME (om het jaar een actueel vliegtuig en een simulator) toestel gedaan moeten worden.
 
Back
Top