kosten om je current te houden

doku

Member
Ik heb een vraagje, zoals jullie weten.. gaat het niet erg goed met pilotenland. Nu vroeg ik me af wat je als werkloze per jaar kwijt bent om je compleet current te houden (rente even buiten beschouwing gelaten). Als iemand een opsomming kan geven inclusief de bijbehorende verzekeringen, medische herkeuring enzovoorts.

Bij voorbaat dank
 
heb mn SEP weer geldig gemaakt.

5 uur vliegen+instructeur =1000 euro
brevetaanvraag = 110
medical class 1 = 300

wil je multi geldig houden = wat uren @ minimaal 700euro per uur

rente: 120000/100x6%= euro= 7200 euro rente per jaar of 600 per maand.
hir kan je zelf jou eigen kosten en rente invullen

verzekering: heb net mijn LOL weer verlengd 685 Euro per jaar(hangt af van hoogte uitkering uiteraard)

dus op jaarbasis:
laten we zeggen dat je alles geldig hebt en het wil houden
SEP 4uur= 800(ook IR)
mep 2 uur=1400(minimaal)is makkelijk hoger
medical= 300
brevet=110
rente=7200
verzekering=685

totaal per jaar:10495 per jaar zonder aflossing, 875 euro per maand.

dit is gebaseerd op minimaal uren, zelf ga ik ervan uit dat als je een jaar niet gevlogen hebt je wat meer uren nodig hebt.

dit is vliegtechnisch,
komt er ook nog ziektekosten,huishuur,auto,huis verzekeringen,gas/water/licht etc bij lopen de maandlasten al heel snel op.


k.
 
Je zegt compleet current.
Dan zijn je medical, brevet en bevoegdheden natuurlijk belangrijk.

Vergeet je niet current te blijven met theorie?
Kost misschien geen extra geld, maar wel tijd!
:D

Kosten van je medical kunnen lager. Kijk bij AEC.
En het is dat IVW nu wil dat je ME-IR om het jaar actual doet.
Dus het ene jaar ben je iets meer kwijt dan het andere.
Flightware is geloof ik de goedkoopste voor de sim.
De 700 per uur voor actual is wel gemiddeld geloof ik.

En als je je SEP geldig wilt houden, zorg dat je een baantje krijgt als paradropper of rondvlieger. Dan kan het zijn dat je die kosten niet meer hoeft te maken.
 
heb mn SEP weer geldig gemaakt.

5 uur vliegen+instructeur =1000 euro
brevetaanvraag = 110
medical class 1 = 300

wil je multi geldig houden = wat uren @ minimaal 700euro per uur

rente: 120000/100x6%= euro= 7200 euro rente per jaar of 600 per maand.
hir kan je zelf jou eigen kosten en rente invullen

verzekering: heb net mijn LOL weer verlengd 685 Euro per jaar(hangt af van hoogte uitkering uiteraard)

dus op jaarbasis:
laten we zeggen dat je alles geldig hebt en het wil houden
SEP 4uur= 800(ook IR)
mep 2 uur=1400(minimaal)is makkelijk hoger
medical= 300
brevet=110
rente=7200
verzekering=685

totaal per jaar:10495 per jaar zonder aflossing, 875 euro per maand.

dit is gebaseerd op minimaal uren, zelf ga ik ervan uit dat als je een jaar niet gevlogen hebt je wat meer uren nodig hebt.

dit is vliegtechnisch,
komt er ook nog ziektekosten,huishuur,auto,huis verzekeringen,gas/water/licht etc bij lopen de maandlasten al heel snel op.


k.

:eek!: whooo das niet niets.. en je moet current blijven om te kunnen solliciteren? Stel ben al 2 jaar niet meer current en ga ergens solliciteren en word aangenomen. Kan ik mezelf dan nog snel current maken? Of net voordat de markt weer aantrekt en ik kans maak om aangenomen te worden mezelf current maken vooraleer ik solliciteer?
 
ja, maar dat je brevet nog geldig is, wil niet zeggen dat je current bent. Als jij 7 jaar na je laatste rondje vliegen in de simulator wordt gezet, om te bewijzen dat het bedrijf waar je bent uitgenodigd, JOU moet nemen, kun je het wel vergeten.
 
ja, maar dat je brevet nog geldig is, wil niet zeggen dat je current bent. Als jij 7 jaar na je laatste rondje vliegen in de simulator wordt gezet, om te bewijzen dat het bedrijf waar je bent uitgenodigd, JOU moet nemen, kun je het wel vergeten.

Ja daar heb je helemaal gelijk in!
 
heb mn SEP weer geldig gemaakt.

5 uur vliegen+instructeur =1000 euro
brevetaanvraag = 110
medical class 1 = 300

wil je multi geldig houden = wat uren @ minimaal 700euro per uur

rente: 120000/100x6%= euro= 7200 euro rente per jaar of 600 per maand.
hir kan je zelf jou eigen kosten en rente invullen

verzekering: heb net mijn LOL weer verlengd 685 Euro per jaar(hangt af van hoogte uitkering uiteraard)

dus op jaarbasis:
laten we zeggen dat je alles geldig hebt en het wil houden
SEP 4uur= 800(ook IR)
mep 2 uur=1400(minimaal)is makkelijk hoger
medical= 300
brevet=110
rente=7200
verzekering=685

totaal per jaar:10495 per jaar zonder aflossing, 875 euro per maand.

dit is gebaseerd op minimaal uren, zelf ga ik ervan uit dat als je een jaar niet gevlogen hebt je wat meer uren nodig hebt.

dit is vliegtechnisch,
komt er ook nog ziektekosten,huishuur,auto,huis verzekeringen,gas/water/licht etc bij lopen de maandlasten al heel snel op.


k.

Current blijven voor zowel SEP en MEP wordt gedaan op een simulator toch?
 
Current blijven voor zowel SEP en MEP wordt gedaan op een simulator toch?
Nee, behalve als je een multi engine (bijv. A320/737) rating hebt die wel in de sim is bij te houden. Maar dat is net zo duur (als niet duurder) dan een profcheck in een echte multi engine piston (Seneca bijv.). Single engine (C172 etc) is ook daadwerkelijk op echte kist. Aangezien tegenwoordig IR weer een losse rating is hoef je dat in ieder geval maar op 1 kist te doen (goedkoopst Single Engine). Als je die 737 rating al had, dan geldt die sim profcheck ook als IR check, in welk geval je dus niet met een Cessna naar Groningen / Rotterdam hoeft.

Bovenstaande is dus puur om het zaakje net aan wettelijk valid te houden. Wil je daadwerkelijk skills weer op hoog niveau hebben voor een selectie grading of type cursus, dan is het verstandig te investeren in instrument simulator tijd, bijvoorbeeld bij IST Flight Training.
 
Oke, stel je komt niet aan de bak na je opleiding, en je wilt natuurlijk current blijven, dan moet je dus MEP uren maken (Is SEP dan ook erbij nodig?). Moeten dat dan actual vlieguren zijn, of mogen dat ook certified sim-uren zijn? (Alsim?)

Wanneer je die uren hebt gevlogen met een instructeur erbij ben je weer current, en hoef je geen profcheck daar nog bij te doen, klopt dat?
 
Oke, stel je komt niet aan de bak na je opleiding, en je wilt natuurlijk current blijven, dan moet je dus MEP uren maken (Is SEP dan ook erbij nodig?). Moeten dat dan actual vlieguren zijn, of mogen dat ook certified sim-uren zijn? (Alsim?)

Wanneer je die uren hebt gevlogen met een instructeur erbij ben je weer current, en hoef je geen profcheck daar nog bij te doen, klopt dat?

MEP alleen zou voldoende zijn lijkt mij (of SEP alleen als je daarna sowieso een examen doet dat ook als multi engine examen geldt). Je zou jaarlijkse een single engine IR profcheck kunnen doen en 1 keer in de 2 jaar een VFR profcheck op een MEP. Ik ken geen MEP simulator die goed genoeg is om een profcheck op te doen. Een geavanceerde, full motion, full vision en daarvoor goedgekeurde simulator (in de praktijk dus alleen de grotere kisten) is goed genoeg voor een profcheck. Maar de kosten daarvan zijn vergelijkbaar met de huur van een MEP kist.
 
Ben ik weer. Ik heb dit even gekopieerd van epst.nl

* Na afronding vervolgopleiding gratis trainen om ervaring bij te houden in SIM3.
* Regelmatig trainen in SIM1 voor € 50 per uur per student.
* Gratis voorbereiding op grading (1 sessie in SIM1 met instructeur).
* Eenmalig gratis IR/ME renewal (alleen 1ste keer) op EPST simulator mits ME/IR nog niet verlopen is.

Die SIM3 is (als ik het me goed herinner) niet full-motion, maar is wel een 737NG sim. Je krijgt zo te lezen eenmalig gratis een IR/ME renewal. Wat zouden dan de kosten zijn voor het eerste jaar? En zou je die SIM1 kunnen gebruiken om currect te blijven of heb je dan een fullmotion sim nodig (wat SIM1 is)
 
KLS heeft sinds kort een prima recurrency plan gemaakt voor de afgestudeerde studenten, die nog niet ergens in dienst zijn:
Voor € 990,- pj 2x FNPT2 recurrency training, 2x BE-58 vlucht waarvan 1x profcheck en 2x 737NG full motion recurrency bij KLM.
Die laatste twee vluchten vervallen voor diegenen die niet (meer) op de KLM bufferlijst staan, prijs blijft hetzelfde.
 
Bij EPST verlengt men eenmalig kosteloos je ME/IR (A). In de UK wordt/werd namelijk onderscheid gemaakt tussen SE/IR vs ME/IR. Ik weet niet of dit inmiddels ook gewoon IR(A) is.

Je renewal is alleen de IR verlenging en dus niet de ME rating.

Bij EPST kan men gratis op sim 3 trainen (selectiesim). De sim heeft redelijk de layout van een 737 maar is niet gecertificeerd. Helaas werken niet alle items maar die sim is prima geschikt om je up to date te houden met de procedures, sop's en het hele CRM/MCC spelletje.

Sim 1 wordt voor AJFC/MCC gebruikt en is een FB replica van de 737NG. Hier kan na de opleiding voor een aantrekkelijk tarief o.l.v. een instructeur getraind worden.

Prima initiatief van EPST. Ik vind het vreemd dat veel andere scholen dit niet voor hun studenten regelen. Het gaat tenslotte ook om hun eigen reputatie.

Grtz,
 
Ben ik weer. Ik heb dit even gekopieerd van epst.nl

* Na afronding vervolgopleiding gratis trainen om ervaring bij te houden in SIM3.
* Regelmatig trainen in SIM1 voor € 50 per uur per student.
* Gratis voorbereiding op grading (1 sessie in SIM1 met instructeur).
* Eenmalig gratis IR/ME renewal (alleen 1ste keer) op EPST simulator mits ME/IR nog niet verlopen is.

Die SIM3 is (als ik het me goed herinner) niet full-motion, maar is wel een 737NG sim. Je krijgt zo te lezen eenmalig gratis een IR/ME renewal. Wat zouden dan de kosten zijn voor het eerste jaar? En zou je die SIM1 kunnen gebruiken om currect te blijven of heb je dan een fullmotion sim nodig (wat SIM1 is)

Bij EPST verlengt men eenmalig kosteloos je ME/IR (A). In de UK wordt/werd namelijk onderscheid gemaakt tussen SE/IR vs ME/IR. Ik weet niet of dit inmiddels ook gewoon IR(A) is.

Je renewal is alleen de IR verlenging en dus niet de ME rating.

Bij EPST kan men gratis op sim 3 trainen (selectiesim). De sim heeft redelijk de layout van een 737 maar is niet gecertificeerd. Helaas werken niet alle items maar die sim is prima geschikt om je up to date te houden met de procedures, sop's en het hele CRM/MCC spelletje.

Sim 1 wordt voor AJFC/MCC gebruikt en is een FB replica van de 737NG. Hier kan na de opleiding voor een aantrekkelijk tarief o.l.v. een instructeur getraind worden.

Prima initiatief van EPST. Ik vind het vreemd dat veel andere scholen dit niet voor hun studenten regelen. Het gaat tenslotte ook om hun eigen reputatie.

Grtz,

Jij bent hoogstwaarschijnlijk (net) klaar bij EPST? Heb je al uitgerekend wat je na die 32 maanden dekking van de ABN aan kosten hebt om je papieren current te houden en zou je dit in het geval van een ja kunnen delen met mij/ons? In deze onzekere tijden is wat anticipatie geen luxe namelijk
 
KLS heeft sinds kort een prima recurrency plan gemaakt voor de afgestudeerde studenten, die nog niet ergens in dienst zijn:
Voor € 990,- pj 2x FNPT2 recurrency training, 2x BE-58 vlucht waarvan 1x profcheck en 2x 737NG full motion recurrency bij KLM.
Die laatste twee vluchten vervallen voor diegenen die niet (meer) op de KLM bufferlijst staan, prijs blijft hetzelfde.

Hoef je dan na die 990e niet meer om te kijken naar je ''technische papieren'' op je verzekering,medical etc na?
 
Lening die men bij EPST afsluit is +- 155000 :eek:. Dat is inclusief alles (dus ook rentelast) Opleiding duurt +- 16 maanden. Je hebt dus nog een buffer voor na die tijd. Rentelast tikt nog het meest aan. +- 800 euro p/m. Jezelf current houden is het eerste jaar nog wel te doen. Daarna moet je toch echt weer het vliegtuig in voor je verlenging. Ik kan me niemand herinneren die dat heeft moeten doen maar wat niet is kan nog komen. Dit gaat uiteraard geld kosten. Tevens zal je moeten blijven vliegen. Doe je dit niet, dan denk ik dat het halen van je profcheck een zware dobber zal gaan worden.

EPST doet in iedergeval zijn uiterste best om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de afgestudeerde studenten gewaarborgd blijft en dat ze er klaar voor zijn als het moment daar is.
 
Je kan voor ME en IR geen uren maken om het geldig te houden. Dat geldt alleen voor SEP (12 uur in het tweede jaar, plus trainingsvlucht, etc.)

MEP alleen zou voldoende zijn lijkt mij (of SEP alleen als je daarna sowieso een examen doet dat ook als multi engine examen geldt). Je zou jaarlijkse een single engine IR profcheck kunnen doen en 1 keer in de 2 jaar een VFR profcheck op een MEP. Ik ken geen MEP simulator die goed genoeg is om een profcheck op te doen. Een geavanceerde, full motion, full vision en daarvoor goedgekeurde simulator (in de praktijk dus alleen de grotere kisten) is goed genoeg voor een profcheck. Maar de kosten daarvan zijn vergelijkbaar met de huur van een MEP kist.

Als je je IR profcheck op SEP doet mag je hem niet op ME gebruiken. Met 1 keer in de twee jaar VFR MEP, waar haal je dat vandaan? Volgens mij is je MEP maar 1 jaar geldig.

Je zou dus af kunnen met elk jaar een gecombineerde ME/IR profcheck.
 
Back
Top