Als Europees ab-initio werken bij Aziatische Airlines?

Dat Air Asia verhaal is idd waar, dat je daar als IA heen kunt als je je type betaald. Maar helaas teld dit niet als een baan aangezien je heel veel geld moet neerleggen en ook nog eens in monkey nuts uitbetaald krijgt (net als wij hier in de UK). Het leverd gewoon niets op.

Er zat in Jerez een zoon van een Iberia training captain bij mij in de klas. Zijn vader bereikte de pensioen gerechtigde leeftijd en bleef nog even een aantal jaar doorvliegen omdat hij eerst wilde proberen zijn zoon binnen te loodsen. Om hem de beste kans te geven heeft hij hem eerst even via een kennis door de deur geschoven bij een andere airline in Spanje en hem een B757 + A320 rating laten halen. Dit is inmiddels 5 jaar geleden en hij werkt nog steeds niet bij Iberia.

Ze hebben twee jaar geleden wel een klas op de A320 laten beginnen maar die hebben de rating niet eens mogen afmaken voordat ze er al weer uit lagen. De kans dat je de loterij wint is groten dan dat je bij Iberia wordt aangenomen.
 
Er zijn best veel maatschappijen in Azie die AI's aannemen maar dat is voornamelijk lokaal personeel. Soort van discriminatie maar In Nederland werkt het ook een beetje zo. Verder heb je als maatschappij aan een AI iets meer werk dan iemand met ervaring. Die wil je graag binnen houden als je er veel in hebt geinvesteerd. Die kans is met lokaal personeel vrij groot.

Met personeel van de andere kant van de wereld is dat niet altijd zo. Een groot aantal komt om een paar uren te maken en dan terug te keren richting homeland om daar een baan te zoeken (zie de post van de starter van dit subject). Dat is een aantal maatschappijen niet ontgaan.

Daarom ... AI meestal alleen voor locals... de gaten opvullen met ervaren expats.
 
Ab Initio

Ab Initio

Misschien kan 19of77 je wat info geven, hij vliegt voor Sri Lankan Airlines dacht ik in Colombo.

Ab-initios at SriLankan are all Sri Lankan Nationals.

For Expat positions Type Rating plus hours required (500 F/O 1000 Capt).

Currently no hiring. They're not even taking back the Sri Lankans who went to Kingfisher earlier this year and want to come back. They're keeping Expats instead which is extremely unusual.

They also move Expats between fleets which is also extremely unusual.

Don't forget:- Expat = Contract Pilot = Expendable.
 
Last edited:
Cathay en Dragonair,

Beide hebben een cadet pilot programma, maar je moet een HK ID card hebben.
Je doet je opleiding in australie en schuift dan door naar de grote vloot.

Doe je de opleiding ergens anders moet je voor CX minimaal 1000 uur hebben om second officer te worden, om gelijk FO te worden bij CX/KA minimaal 3000 uur.

De meesten NJs hebben veel meer uren als ze beginnen.

Op het moment is er een aanname/interview stop bij beide bedrijven, eerst eens aanzien hoe deze recessie gaat lopen.

Voor bijna alle grote maatschappijen in het oosten heb je uren nodig, heb je die niet meestal dus een ID card.
 
Je werk pas bij een airline als je op de seniority list staat van die airline.

Ja zit wel wat verschil in he tussen Iberia en Air Nostrum/Denim voor laatstgenoemde kan je elke morgen voor een appel en een ei je bed uit komen.
 
singapore airlines vraagt aan haar vrachtpiloten om vrijwillig ontslag te nemen i.v.m. inzakkende markt
 
Back
Top