De "beste" keuze?

username:Pilot

New member
Beste lezers,

Ik zit met een stel vragen, waar ik,na lang denken nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik ben op dit moment 21 jaar oud en wil erg graag piloot worden(verrassend:D).

Nu zit ik echter met een probleem, en dat is dat ik afgewezen ben bij de EPST. Nu weet ik dat dat geen belemmering hoeft te zijn om het bij een andere vliegschool te proberen. Echter heb ik niet het perfecte vakken pakket gehad op de Havo( 2e fase oude stijl). Dit is namelijk E&M geweest. Dus heb ik alleen Wiskunde A1,2 en geen natuurkunde.

Al voor de selectie bij de EPST was ik al begonnen aan een HBO studie in de richting economie. Inmiddels heb ik mijn propedeuse behaald.:yeehaa:.

Maar nu zit ik dus op het punt, dat ik ervoor kan kiezen om nog 3 jaar door te studeren om mijn Bachelor diploma te halen. Dit kan erg handig zijn aangezien het natuurlijk nooit zeker is dat ik een baan kan vinden. En met een mooi hbo-diploma kan ik ervoor zorgen dat ik toch een goed salaris heb.
Een andere optie is om nu te stoppen met mijn hbo opleiding, en met tot mei volledig te storten op mijn havo certificaten Wiskunde B1,2 en Natuurkunde 1,2. Zodat ik daarna met alle benodigde papieren kan gaan solliciteren bij vliegscholen.

Een andere optie is om een andere hbo-opleiding te gaan volgen zoals aan de Hanzehogeschool de opleiding Technische Bedrijfskunde/Airline Pilot & Management. Of bijvoorbeeld Aviation Studies in A'dam.

Kortom een heleboel opties die alleen een voordeel hebben tov de andere. Een ander aspect dat meespeelt is natuurlijk het economische klimaat. Dit is op dit moment niet gunstig, maar misschien wel weer gunstig omdat je pas over ca. 2 jaar aan de bak kunt, en dan in een goede periode terecht komt. Dus ik wil me het liefst niet laten leiden door de markt bewegingen.
 
Wat is precies je vraag? wil je advies of?
Wat ik wel kan zeggen is, dat technische bedrijfskunde opzich een erg mooie opleiding is. Op het moment volg ik zelf een HBO studie technische bedrijfskunde. Binnen de opleiding krijg je ook het vak natuurkunde en ook nog het vak energietechniek waar erg veel natuurkunde bij komt kijken. Dus miscchien is deze natuurkunde ook wel van voldoende niveau voor de luchtvaart scholen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ook ligt het wiskunde niveau van de opleiding rond het niveau van Havo (oude stijl) B1,2.

Mvg,
Silent-D
 
@ Username, by the way je mag best wel proberen wat meer creatief te zijn.

Anyhow, je opties?
Hier is een advies van een mede airworker die niet altijd, willens en wetens, goed begrepen wordt maar against all odds zijn mening geeft.

1. Ga je huidige opleiding afmaken. Dat is je basis van waar je later verder kunt.
2. Switchen naar een meer gerelateerde aviation study is ook niet verkeerd.

Beide, 1 en 2, zijn op het moment betere opties ten opzichte van blind met enorme schuld in een opleiding te stappen die je wel een papiertje garandeerd, als je niet ten minste te stom bent om voor de duivel te dansen, maar een baan daarna is misschien een fata morgana.

Zorg er voor dat je een beroeps matige basis hebt als je in deze tijd aan een vlieg opleiding wil beginnen.
Je hoeft me niet te geloven, als je dat niet doet ben je in goed gezelschap van nogal wat wannabees, op dit board.
Als je mijn advies wel aan wil horen? Maak je hbo opleiding af, wel of niet gerelateerd aan de aviation sector, en kijk in de tussentijd, 2,3,4, jaar naar de ontwikkelingen in de luchtvaart.

Gaat het straks. later, 2012?, beter dan nu, kan je altijd nog tijdens je HBO of Universitaire tijd je opties open houden en zodoende op een goed moment, als dat nog komt in te stappen. Al er vliegers nodig zijn maakt het niet uit of je 21 of 29 bent.

Samenvattend, dat je bij een vliegschool bent afgewezen zegt niets over je capaciteiten. Het zijn moment opnamen en zijn gerelateerd aan de waan van de dag waarin dit soort scholen helaas moeten opereren. Vandaag niet goed? morgen wel. You want fries with that?

Maak je HBO of UNI af en voorkom dat je in 2011 met holle ogen en een lege maag naar je frozen ATPL zit te kijken en bij je zelf denkt, did I miss something?

Cheers
Art:kerst:
 
Sluit me helemaal bij Art aan. De vooruitzichten in de luchtvaart zien er op dit moent zo slecht uit dat het beter is om je vliegopleiding uit te stellen en je HBO af te maken.

Als die "droombaan in de cockpit" straks een tijd op zich laat wachten heb je een goede opleiding en zit je dus financieel niet meteen diep in de shit. Ook als je straks vliegt kan een HBO opleiding van pas komen als je op management posities wil solliciteren etc etc. Vier jaar leeftijdsverschil maak denk ik niet zo veel uit.

Veel sterkte
 
mee eens. Het kan geen kwaad om jezelf te onderscheiden met een HBO/WO diploma op de verzadigde markt der AI's

kies een opleiding die je leuk vindt, en niet alleen eentje waarvan je denkt dat je die het snelst af kan ronden omdat je dan eerder opnieuw selectie kan doen, of omdat je denkt dat die studie je meer kans geeft om de selectie door te komen. Houd altijd rekening met het scenario waarbij je geen enkele selectie haalt en dan zit je misschien met bijvoorbeeld een TB-bachelor waar je zelf geen ene r**t aan hebt.
 
Zoals jullie al zeggen is het goed om een hbo-diploma op zak te hebben, zeker in deze tijden. Mooi mijn hbo afmaken en daarna opnieuw proberen met solliciteren. Dan ben ik een hele hoop levenservaring & een diploma rijker.

Bedankt!:kerst:
 
@username

Zelf heb ik destijds, toen ik 26 was, na mijn HBO studie selecties gedaan bij EPST. Helaas toen afgewezen omdat ik toendertijd a) te oud zou zijn en b) men zich afvroeg of ik niet te eigenwijs was en niets van anderen zou willen aannemen. Beslissing gerespecteerd, wat kan je anders, en ben gaan werken op basis van mijn HBO diploma.

Nu aantal jaren later toch besloten om op modulaire wijze mijn echte ambitie te realiseren. Het is niet de makkelijkste manier, denk verre van dat, maar geeft wel voldoening wanneer je weer een onderdeel hebt gehaald. En het is ook een fijne gedachte dat er door mijn werk elke maand ook een normaal salaris wordt gestort. Mijn advies zou dan ook zijn, maak je studie af (wellicht wel een juiste richting kiezen) en kijk hoe de markt er dan uitziet.

En wellicht dat je in de tussentijd al iets met vliegen kan gaan doen, suggestie zou zijn of motorvliegen of bij een zweefvliegclub al wat feeling gaan krijgen.

Maar denk vooral aan de toekomst en staar je inderdaad niet blind op het papiertje ... eh zeg ik dat dit zo graag zn papieren wil halen (never mind).

Merry x-mass all
 
Nog een optie is om tijdens je opleiding een (avond) cursus bij het James Boswell Instituut te volgen voor wiskunde en natuurkunde. Die certificaten worden door de meeste vliegscholen en airlines geaccepteerd, de cursussen zijn gedurende de zomervakantie of tussentijds voor 3 maanden of je doet alleen examen daar (goedkoper), alles kan. Je hoeft dus niet het ene op te geven voor het andere. Ik denk dat dat een mooie tussenstap is en dat je over een jaar (als je de certificaten binnen hebt) dan alsnog kan evalueren wat je opties zijn (selectie KLS of NLS bijvoorbeeld tijdens studie doen).

Ben het niet geheel eens met Art, het verleden heeft aangetoond (zoals Stabilo ook zegt) dat je wel degelijk snel te oud kan zijn voor zowel airlines als vliegscholen (uitzonderingen daargelaten), je buffer wordt ook snel minder dan.
 
Wat betreft de leeftijd wil ik wel benadrukken dat men dat destijds (zo'n) 7 jaar geleden vertelde.

En als "oudere" heb je het logischerwijs lastiger dan wanneer het overgrote deel jongeren van in de twintig de markt opkomen. Maar hey lees het forum en er zijn genoeg voorbeelden van jongens en meiden die het als oudere ook nog lukt. En in het buitenland schijnt het vaak helemaal geen issue te zijn. Ik was onlangs voor mijn ATPL theorie brushups in de UK en had daar het verhaal verteld dat ik voor mn 35e klaar moest zijn, want anders was het geheel kansloos. Ik heb sommige mensen nog nooit zo vreemd zien kijken ... dus ik vragen. Kort verhaal : leeftijd doet niet echt terzake, het gaat hen er meer om wie jij bent en of ze het met jou kunnen uithouden.
 
Nog een optie is om tijdens je opleiding een (avond) cursus bij het James Boswell Instituut te volgen voor wiskunde en natuurkunde. Die certificaten worden door de meeste vliegscholen en airlines geaccepteerd, de cursussen zijn gedurende de zomervakantie of tussentijds voor 3 maanden of je doet alleen examen daar (goedkoper), alles kan. Je hoeft dus niet het ene op te geven voor het andere. Ik denk dat dat een mooie tussenstap is en dat je over een jaar (als je de certificaten binnen hebt) dan alsnog kan evalueren wat je opties zijn (selectie KLS of NLS bijvoorbeeld tijdens studie doen).

Ben het niet geheel eens met Art, het verleden heeft aangetoond (zoals Stabilo ook zegt) dat je wel degelijk snel te oud kan zijn voor zowel airlines als vliegscholen (uitzonderingen daargelaten), je buffer wordt ook snel minder dan.

Zou dat beter zijn dan bijvoorbeeld een LOI cursus te doen, om via die weg de certificaten te behalen? Want dat ben ik aan het overwegen om tijdens mijn hbo studie nu 2 vakken erbij te doen.
 
Zou dat beter zijn dan bijvoorbeeld een LOI cursus te doen, om via die weg de certificaten te behalen? Want dat ben ik aan het overwegen om tijdens mijn hbo studie nu 2 vakken erbij te doen.

LOI gebruikt de landelijke examens die je 1 keer per jaar doet. Bij JB kan je om de 3 maanden examen doen, lijkt mij veel praktischer / sneller / makkelijker.
 
Back
Top