Ryanair typerating en MEP

mjs

Member
Hallo allemaal,

Vorige week ben ik naar East Midlands geweest en vrijdag werd ik gebeld, ik ben erdoor! Joepie allereerst!

Maar ik heb een vraag over de Multi Engine Piston rating, die van mij verloopt begin maart, waarschijnlijk zal ik voor die tijd niet met de typerating beginnen, nu is mijn vraag: "weet iemand ofdat ik deze moet renewen?"

Met vriendelijke groeten

Marc
 
Heb er zelf niet mee te maken gehad, maar ik meen mij een topic te herinneren dat de KLM van mensen vroeg de IR nog minimaal 3 maanden geldig te hebben voor aanvang van de type rating? Misschien vind je het topic met de zoekfunctie. En anders gewoon even je (toekomstige) baas bellen:)

Gr!
FF

Ooh ja....en gefeliciteerd natuurlijk!:biertje::yeehaa:
 
Vliegers bij Ryanair mogen geen MEP hebben (wel van Ryr, maar niet van de IAA). Wil je dat toch, dan staat in OPS manual A een aanvraagformulier dat je naar de CP moet sturen. Die bekijkt de noodzaak van een MEP dan op individuele basis.
 
Afgelopen maandag in Dublin (bij de IAA) mijn brevet opgehaald, met 737 typerating EN MEP rating.....
 
Belangrijk is dat je ME-IR geldig is, MEP is vrij waardeloos tenzij je daarin later nog wil vliegen natuurlijk.
 
JC, je mag niet MEP of SEP vliegen van de IAA, zorg dat je dat naleest in OPS A.
 
Last edited:
Waarom mogen zij die ratingen niet hebben Overload?
Als je die apart bij een IAA FTo haalt, mag het dan ook niet?

@ mjschra, van harte.
Mijn ME-IR moest ook geldig zijn voordat ik aan de een rating zou beginnen.
 
Je mag die rating wel hebben. Als je op een IAA JAR brevet vliegt, mag je niet vliegen buiten Ryanair. Ook niet SEP of MEP prive. Vraag me niet waarom. Zowel Ryanair als de vliegers zijn er erg boos over. Een van de redenen dat ik nog steeds op een NL Jar vlieg.

Je moet om aan je TR te beginnen volgens mij een geldig MEP hebben. (of in elk geval een ME)
 
Maar om even antwoord op de gestelde vraag te geven: Je hebt je geldige MEP nodig, anders kan je geen geldige basecheck doen en kan het IVW vervolgens geen brevet met je 737 rating afgeven. Er waren tijdens mijn RYR-TR 2 gasten die nog even snel een paar rondjes koffiemolen moesten vliegen....vandaar ook de minimale 3 maanden: 6 weken TR, dan hebben ze nog 6 weken om je in te delen voor je basecheck...

Groet en succes
 
Het hangt er een beetje van af of de type rating opleiding ook als ME rating geldt. Ik moest initieel ook een geldige twin rating hebben voordat ik met de F50 opleiding begon. Dit was nogal moeilijk te krijgen, precies in de maand dat vanwege de nationaal > JAA omzetting iedereen zijn twin weer geldig wilde maken. Aangezien KLC ook F16 vliegers wilde opleiden waren ze gelukkig net bezig om de F50 ook als twin opleiding goed te keuren waardoor ik alsnog puur met CPL IR (en SEP) de F50 TQ in kon, zonder ME rating dus.

Ik lees dat je geen MEP samen met een type rating mag hebben, klinkt heel erg vaag. Maar volgens mij gaat de komende maanden de EASA FCL gelden waar veel moeilijker nationaal van afgeweken mag worden. Ik kan me dus voorstellen dat zeer spoedig dat soort vage regels niet meer gelden.

Hieronder kan je de nieuwe EASA documenten doorlezen:
http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/r_npa.php
De nieuwe FCL regeling (voorstel) staat bij NPA 2008-17c. Nog zo'n 3 maanden te gaan tot publication? Weet iemand daar meer over?
 
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde probleem gehad, me MEP en ME-IR verliepen. Toen heb ik IVW gebeld en die hebben mij verteld dat ik alleen een ME-IR nodig had voor me type ( slagroomklopper) . In de JAR-FCL staat ook alleen de ME-IR vermeld en niks over de MEP. En in die EASA kan ik helemaal niks terug vinden.

Bel je Ryanair toch even op, elk land heeft weer z'n eigen regeltjes. Zonde om je MEP te gaan verlengen, kost toch weer een hoop geld.
 
Behalve als je type opleiding (slagroomklopper of stofzuiger) dus zelf ook geldt als ME opleiding. IR is tegenwoordig niet meer gekoppeld aan iets. Dus als je op je type een IR had en daarnaast een SEP zonder IR, dan is je IR nu gewoon los en geldig op zowel type als SEP (en dan zal IR dus ook los afgetekend moeten worden door examinator). Kwam er met mijn nieuwe ATPL papiertje achter, IVW heeft dat de examinatoren nog niet verteld. Het is dus weer zoals het vroegah was, "gewoon een IR".

Dat betekent dus ook dat als je een SEP met IR hebt en je hebt van de airline een "ME IR"nodig, dat dat dus niet een ME IR examen hoeft te zijn maar enkel ME.
 
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor alle reacties, ik moet zo even iemand van Ryanair terug bellen die mij er een "officeel" antwoord op geven kan, maar de replies helpen zeker, ik heb ook met Oxford gemailed en je hebt je MEP niet eens nodig om de eerste IR te vernieuwen.
Mijn ME-IR is nog geldig tot aan juni
Ik laat wel even weten wat Ryanair zegt.

Marc
 
Hallo allemaal,

Net een mail terug gehad van de recruitment officer en hij zei dat een geldige Multi engine class rating *MEP* niet nodig is zolang de ME-IR nog geldig is, gelukkig is dat het geval.
Ps. Ik heb geen IVW license maar een CAA dus eigenlijk heeft het IVW er niet zoveel mee te maken, right?
 
Vliegers bij Ryanair mogen geen MEP hebben (wel van Ryr, maar niet van de IAA). Wil je dat toch, dan staat in OPS manual A een aanvraagformulier dat je naar de CP moet sturen. Die bekijkt de noodzaak van een MEP dan op individuele basis.

Oh?

Ik heb van de IAA anders netjes nog een MEP gekregen, alhoewel die nu weer verlopen is.
 
Behalve als je type opleiding (slagroomklopper of stofzuiger) dus zelf ook geldt als ME opleiding. IR is tegenwoordig niet meer gekoppeld aan iets. Dus als je op je type een IR had en daarnaast een SEP zonder IR, dan is je IR nu gewoon los en geldig op zowel type als SEP (en dan zal IR dus ook los afgetekend moeten worden door examinator). Kwam er met mijn nieuwe ATPL papiertje achter, IVW heeft dat de examinatoren nog niet verteld. Het is dus weer zoals het vroegah was, "gewoon een IR".

Waar heb je deze informatie vandaan, heb even zitten zoeken op ivw maarre...:confused:

Tot nog toe is mij altijd verteld dat je IR ratings voor zowel ME als SE apart moet afleggen......maar dit zou anders mooi nieuws zijn!:yeehaa:
 
Back
Top