Ryanair's manier van bezuinigen

Volgens MOL hebben ze met Boeing destijds een "rapaceous" deal gesloten...komt er kort en goed op neer: kostprijs..Nu is de vraag naar toestellen met die capaciteit (189 pax) enorm, dus die worden aan Jan-en-alleman goed gesleten.
GOL in Brazilie heeft er een aantal gekocht, en de Russen kopen er een stuk of 30 (undisclosed wie)
 
35 om precies te zijn.

@Flash. Dat klopt, een heel aantal kisten worden op termijn waarschijnlijk aan Boeing terug verkocht. Voor meer dan er voor betaald is. Boeing verkoopt of leases ze dan refurbished. Winst voor Ryanair en winst voor Boeing.
 
Toch moeten die verdiensten op een bepaald moment weg gaan vallen, neem ik aan? Leuk die deals, maar van tijdelijke aard toch?
 
Overload, dlmac suggereert dat je bij klm gesolliciteerd hebt. ("er ligt hier nog n cv van je")...

Nou ga je hier gek genoeg niet op in, maar aan welke functie moeten we dan denken? MFO?
 
Nosig, JetBlue, Ryanair, Easy, Britisch Airways ed. sluiten een mega order af voor een bepaald type kist, en krijgen die voor een behoorlijke korting. De productie van die serie wordt over een bepaalde tijd uitgespreid en de prijs veranderd niet. Nu, een aantal jaren later is de kostprijs (inflatie) hoger geworden. Maatschappijen die nu graag een nieuwe kist willen kunnen er niet voor betalen of zien een wachtlijst die jarenlang is. Jonge gebruikte vliegtuigen zijn moeilijk te vinden, en vragen dus een premium prijs. Vandaar dat Ryanair en Jetblue deze vliegtuigen voor meer kunnen verkopen dan ze gekost hebben. BA besteld 777's en na 15 jaar gaan de eersten er uit worden vevangen door nieuwe kisten uit dezelfde order, en die oude kist is een van de eersten op de gebruikte markt en vangt ook een goede prijs.

Wat je ook veel ziet is dat een nieuw type vliegtuig uitkomt en bedrijven er orders op zetten. Bijv 787, 777F. Je maakt een deal met Boeing voor bijv. 20 vliegtuigen, terwijl je er maar 10 nodig hebt. Je betaalt relatief weinig omdat de eerste serie vliegtuigen aan vertraging onderhevig is, kinderziektes heeft, deel uitmaakt van het testprogramma e.d. In het contract staat dat Boeing een penalty betaalt als de aflevering vertraagd wordt. Zodra de eerste afleveringen plaatsvinden en je de penalty uitgekeerd gekregen hebt besluit je dat je 10 vliegtuigen niet nodig hebt en je verkoopt die slots aan een ander bedrijf dat net besloten heeft dat het nieuwe type aan de beloftes voldoet en ze nu best goed in de vloot zouden passen (bijv om een oude 767 of 747-200 te vervangen). Ze batalen meer dan jij hebt (misschien huidige nieuwprijs plus iets extra?). En jij verdient er ondertussen heerlijk aan.
 
O, wat krijg ik toch weer een jeukaanval op de ochtend van de Dag des Heren...

Piemeltjes dat jullie zijn, wat wordt er toch weer ongelooflijk gezeken. Laten we vroeg beginnen met goede voornemens, deze discussie stopzetten en even stilstaan bij de volgende puntjes:

1) We hebben een medical class I;
2) We vliegen (bijna) allemaal bij een goed betaalde club, op een leuke bak of hebben daar uitzicht op;
3) Het enige wat we de komende jaren hoeven te doen, is met onze Van Liers of Van Bommels ons uitgestippelde carriere-padje te bewandelen en gezond blijven.

En desondanks presteren sommigen het hier om als een stel verongelijkte koorknaapjes met krassende stemmetjes hun gelijk te willen behalen in verzandde en uitslag-genererende discussies.


Dus, doe de samenleving een lol en kap met dat gepiep en gejank.

Ik wens u allen een vredig, veilig, goed betaald en vooral gezond 2009. :kerst:

K.

blablabla:snore:

Misschien krijg je hier minder uitslag van..
 
@ 180BT

Wat is jouw problem??
Je loopt wat om je heen te schoppen maar een duidelijke indicatie waar je misnoegen ligt kan ik niet vinden in je poison postings.

Met name je aversie wegens Overload waar hij duidelijk en niet mis te verstaan, zijn visie en uitleg geeft , gaat bij jouw in het verkeerde keelgat, is dat preocupatie??

180 BT, ik ken je niet en ken ook je achtergrond niet, maar als je wil discussieren omtrent de visie van Overload doe het dan met aantoonbare feiten en niet met sound bites en one liners.
Ik heb zo het vermoeden dat jullie elkaar kennen, wellicht niet ter harte, maar dat hoeft hier op Aiwrork niet. Factional exhanges of views, en als dat niet meer kan, dan gaan we beter allemaal naar de Muppet show.

As per the score till now, 180BT, in my humble opinion, you have lost the plot.

Cheers
Art
 
Dear Art,

In het verleden heb ik (en vele anderen met mij) al meerdere malen keiharde feiten omtrent RYR op tafel gelegd. Als jij dat poison posts noemt, dan vrees ik (with all due respect), dat jij de plot verloren hebt..Voor de rest is er volgens mij helemaal niets mis met een stevige en pittige discussie met af en toe een steek onder water.

Vwb Overload, ik heb absoluut geen aversie tegen hem, en ja ik weet ook wie hij is en wat hij doet bij RYR. Als jij hem ook kende zou je weten dat hij full of shit zit en lijdt aan hoogmoedswaanzin. Maar zonder zijn fantasie zou dit Forum wel een stuk saaier zijn, dus in ieder geval ik kijk weer uit naar zijn volgende bijdrage. Of ben jij niet stiekem benieuwd hoe hij uiteindelijk het hele RYR management weet te overtuigen de halve vloot aan hem te verkopen..

Voor al die anderen die vrezen jeuk op te lopen zijn hier volgens mij voldoende alternatieve topics te vinden met een lager bloeddrukgehalte..
 
Overload, dlmac suggereert dat je bij klm gesolliciteerd hebt. ("er ligt hier nog n cv van je")...

Ik dacht dat dit wel bekend was? Heb in 2004 tegelijk met Bounty gesolliciteerd, maar ben niet gegaan.

@180 backtrack. Ik ken jou niet dus ik weet niet waarom je altijd loopt te liegen, maar jij hebt nog nooit een feit over Ryanair op tafel gelegd. Wel veel dingen die je via, via gehoord had of zelf verzonnen of dingen die je uit hun verband hebt gerukt. Ik vermoed al lange tijd dat jij wellicht een van de KLM-ers bent die niet mogen terugkomen en daardoor nogal verbitterd. Het advies van Overload; hou je bij dingen die je zeker weet en dat betekent in de praktijk dat je niet teveel over andere bedrijven moet suggereren. Als er hier vragen komen over Ryanair, zoals in dit topic, dan neem ik altijd de tijd om die netjes en correct te beantwoorden, doe jij dat voor je eigen bedrijf. Op deze manier maak je alleen maar een slechte en licht onvolwassen indruk, zie de reactie van Art.
 
Op twee na grootste maatschappij in Europa, grootste international carrier in de wereld

Overload,

Even vooraf, ik ben geen Ryanair basher. Zat net wel even jouw beweringen te checken puur uit nieuwsgierigheid. Volgens Wikipedia hebben i.i.g. BA, AF/KLM en Lufthansa meer kisten dan Ryanair. Daarnaast vervoerde LH bijv. al beduidend meer passagiers in 2007. Of bedoel je met het woord "groot" wat anders?

Groet CH
 
Nog een keer lezen. De Lufthansa group (8 maatschappijen dacht ik) vervoerde samen inderdaad meer pax dan Ryanair. O'Leary hoopte dit jaar twee keer zoveel passagiers te vervoeren als BA, maar dat redden we denk ik niet.
Overigens moet je wel bedenken dat je Shorthaul en Longhaul passagiers aantallen niet echt kan vergelijken. Een passagier van STN naar DUB is een internationale passagier. Een passagier van DUS naar JFK is ook een internationale passagier. Het is dus niet helemaal een eerlijke vergelijking.

Dit staat echter op Wikipedia:
Ryanair is the third largest airline in Europe in terms of passenger numbers and the world's largest in terms of international passenger numbers.

Eind van dit jaar (Maart dus in Engeland) heeft Ryanair 195 kisten (Na de verkoop van een aantal kisten). Target voor 2011-2012 is 102 Miljoen passagiers met 305 kisten. Tegen die tijd is de groei in Europa zo'n beetje voltooid en gaat Ryanair waarschijnlijk focussen op service om klanten vast te houden in tegenstelling tot wat ze nu doen, namelijk mensen laten vliegen die nog nooit gevlogen hebben of normaal niet zouden vliegen. (krantje bij uw ontbijt meneer?)

Op dit moment wordt hard nagedacht over vervanging van de 737, vanaf ongeveer die tijd (2012-2015). Probleem is dat er dan nog geen alternatied beschikbaar is, aangezien een narrowboddy 787 nog wel even duurt en Airbus ook nog geen A320 family vervanger heeft.
 
Ok nu gaan we net zo'n welles nietes discussie krijgen die al meerdere keren in dit topic voorkwam. Maar omdat je schrijft "nog een keer lezen" moet ik wel even de feiten juist weergeven.

Passagiers 2007

Ryanair (zie http://www.ryanair.com/site/NL/about.php?page=About&culture=NL&pos=HEAD)
Ongeveer 40-45 miljoen.

Lufthansa (zie http://www.lufthansa-financials.de/servlet/PB/menu/1024099_l2/index.html)
56,4 miljoen. Lufthansa Group 62,8.


AF / KLM (zie http://corporate.klm.com/assets/files/publications/NL_Jaarverslag0708.pdf)
KLM + AF 75 miljoen. KLM daarvan 23,4 miljoen, AF dus 52,6

Beide dus een stuk meer, BA heb ik niet gekeken maar is ook meer neem ik maar even aan.

Dat BA, AF / KLM en LH allemaal meer kisten hebben weet iedereen.

Waarom gaat Ryanair niet asap in Italie uitbreiden om daar veel geld te verdienen? Nu Alitalia slecht loopt is daar een goede markt voor (analoog Lufthansa Italy).
 
Ryanair is the third largest airline in Europe in terms of passenger numbers and the world's largest in terms of international passenger

Bovendien gaat het over dit jaar. Ryanair groeit momenteel enorm en wil de komende paar jaar verdubbelen. (de pax aantallen van vorig jaar zeggen dus ook niet zoveel aangezien de vloot toen kleiner was) De verwachting/hoop is dat we dit jaar 58 Miljoen pax vervoeren. (afhankelijk van wanneer we de nieuwe kisten eindelijk krijgen)

vwb Italie.
Omdat we kisten te kort komen en omdat de politiek wat moeilijk doet. Komend voorjaar komen er drie nieuwe bases bij die zich gaan richten (oa) op intern verkeer binnen Italie.

Excuses voor de 'nog een keer lezen' opmerking. Ik heb earlies en Overload functioneert niet met earlies...
 
Last edited:
Haha je schreef zelf "op twee na grootste", pas later kom je met die engelse text. Boeit ook verder niet. Het gaat me er meer om dat jij / Ryanair beweert de grootste international carrier te zijn, dat is gewoon onzin (mogen ze van mij graag worden, ipb tickets worden me een beetje te duur).

Goede zet van Italie. Dat gaat Alitalia nog merken, hadden ze er maar niet zo een zooitje van moeten maken. Is er al wat nieuws m.b.t. longhaul, dat was toch de bedoeling in de nabije toekomst?

Grt
 
@ 180BT

Nee hoor, er is niets mis met een pittige discussie en af en toe een prikje in de buik.
Mijn idee van een feitelijke discussie is zoals het bedoeld is met het woord feitelijk.

Mijn bezwaar, het woord irritatie gaat me hier wat te ver, omtrent jouw qualificatie van een (ex?) collega, is dat je het zo strikt persoonlijk op pakt, dat helpt de discussie helemaal niet, erger, je nodigt uit tot ingraven met stereotiepe denkbeelden. Mag ik even citeren, "Vwb Overload, ik heb absoluut geen aversie tegen hem, en ja ik weet ook wie hij is en wat hij doet bij RYR. Als jij hem ook kende zou je weten dat hij full of shit zit en lijdt aan hoogmoedswaanzin. Maar zonder zijn fantasie zou dit Forum wel een stuk saaier zijn, dus in ieder geval ik kijk weer uit naar zijn volgende bijdrage."

Kijk 180BT, dat zijn geen speldeprikjes meer maar een regelrechte character assasination, Daarmee heb je de grens van behoorlijk communicatief gedrag overschreden, en gezien je eerdere postings niet voor de eerste keer.

Maar, dat is mijn mening en Overload kan best voor zichzelf opkomen.
We gaan hier trouwens fors off topic en ik stel voor om een en ander in een nieuw topic verder te debatteren, in het, "alles wat slecht is aan iedereen topic" bijvoorbeeld.

Met Uw welnemen, natuurlijk.:kerst:

Cheers
Art
 
Passagiers 2007

Ryanair (zie http://www.ryanair.com/site/NL/about.php?page=About&culture=NL&pos=HEAD)
Ongeveer 40-45 miljoen.

BA heb ik niet gekeken maar is ook meer neem ik maar even aan.

BA http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways
Ongeveer 33 miljoen per jaar. Die verwachting van 58 miljoen per jaar (jaar zijnde t/m maart) komen dichtbij het dubbele, toch? Zeker als BA dit jaar tegenvallende cijfers zal hebben (wat nu al het geval is).

Het gaat me er meer om dat jij / Ryanair beweert de grootste international carrier te zijn, dat is gewoon onzin

Dat weet jij helemaal niet. Als de definitie van international carrier is het maken van vluchten of vervoeren van pax die van het ene naar een ander land gaan, dan zou dat best wel eens kunnen. LH, BA en AF (KL niet meer) maken ook grote aantallen domestic (niet international) vluchten. Als je die van het totaal afhaalt zou Ryan Air zeker groter kunnen zijn, aangezien volgens mij zo goed als al hun vluchten internationaal zijn. Dito voor alle Amerikaanse airlines. In Europa waar elke staat een apart land is kan je zo'n claim to fame makkelijker halen dan als US carrier. Tot nu toe lijken de getallen dus nog goed te kloppen, maar het is natuurlijk maar wat je als referentie neemt (vwb aantal transfer pax zullen ze ongetwijfeld onderaan de lijst staan).
 
Het gaat me er meer om dat jij / Ryanair beweert de grootste international carrier te zijn, dat is gewoon onzin

Dat beweert Wikipedia, want daar komt bovenstaand citaat uit. Ik heb al aangegeven dat het verder weinig relevant is.
Zie ook de post van Nosig.

Ben benieuwd hoe het in Italie afloopt, gezien men daar nogal nationalistisch is. (understatement van de dag)
 
CH,

Je gaat een beetje kort door de bocht..
Een kleine breakdown van de figures:

KLM
23,4 miljoen passagiers
33.002 arbeiders
132 vliegtuigen

Elke 710 pax 1 personeelslid
177.272 pax per toestel gemiddeld
250 man nodig om 1 kist in de lucht te houden

Air France
52,6 miljoen passagiers
102.442 arbeiders
255 vliegtuigen

Elke 413 pax 1 personeelslid
206.274 pax per toestel gemiddeld
402 man nodig om 1 kist in de lucht te houden

Ryanair
50 miljoen passagiers (je was even vergeten dat je 2006 cijfers gebruikte maar dat is je vergeven)
3.500 arbeiders
195 vliegtuigen

Elke 14.285 pax 1 personeelslid
256.410 pax pax per toestel gemiddeld
slechts 18 man nodig om 1 kist in de lucht te houden


In feite vervoert RYR dus dubbel zo veel pax vervoert dan KLM met slechts een tiende van de arbeidscapaciteit.
Dus RYR is groter in vloot, efficiency, passagiersaantallen en omzet/winstverhouding...
Maar je weet toch dat KLM allang niet meer bestaat?
Is een aantal jaren geleden gewoon gedecimeerd tot een brand-name met een Frans hoofdkantoor

Ik zou wel weten waar ik mn geld op zou zetten in de tijd van een wereldrecessie


En de grootste? Die heb ik
 
Back
Top