Ryanair's manier van bezuinigen

Maar jij zwengelt die vergelijking RYR - KLM vaak zelf aan. ;)

No offense. Jij hebt toch KLM anders meegemaakt dan een vlieger. Dan is en blijft het van wat je hoort van een ander en het deel wat je zelf ervan ziet op de grond in AMS. Met een mogelijke IPB reis op de jumpseat daar gelaten. Maar de meeste jongens op jouw afdeling deden dat werk om erna als vlieger bij de KLM aan de slag te kunnen. Wat bij de meeste ook gebeurde. Ik heb hetzelfde werk bij Martinair gedaan en is toch heel anders dan de kisten zelf vliegen met alles wat erbij komt kijken en dat vanuit die positie zelf ervaren. Of weet bijv. een dispatcher in STN ook alles over RYR en hoe het is om er te vliegen als vlieger? Dan moeten we die anders 's vragen op dit forum te komen. :)

Als je ooit nog naar KLM wilt hoop ik dat ze jou dan ook nog willen, want wat vandaag vanzelfsprekend en mogelijk is, kan morgen zomaar onwaarschijnlijk zijn.

Topic gaat trouwens toch over 'Ryanair's manier van bezuinigen', niet zozeer over of het slecht gaat met ze. Maar bezuinigen doen ze toch? Of heb jij je week unpaid leave nog niet toegewezen gekregen deze maand?

Maar ik moet nog even wat eten in het hotel hier en dan aan het werk, dus succes en tot spreeks.
 
Ik weet aardig goed hoe het bij KLM zit, laten we het daar maar op houden, en daar is niets mis mee. Mooi bedrijf zoals ik altijd al heb gezegd.
In zeven jaar bij Ryanair heb ik nooit het maximale aantal vlieguren gewerkt en nooit een maand vrij gehad. Dat krijgen alleen Brookfield mensen en dat heeft er niets mee te maken dat ze hoog aan hun uren zouden zitten, maar omdat ze, als ze 12 maanden achter elkaar zouden werken, een vast contract zouden moeten krijgen. Daarom mogen ze maar maximaal 11 maanden per jaar werken.
Ik heb 191 dagen per jaar vrij. 5-4-5-4. Kan een jaar vooruit plannnen. Fantastisch.
De meeste mensen krijgen die week vrij niet, ik ook niet. Dat was paniek zaaien en dat heb ik in een andere thread al aangegeven. (dat gaat ook niet, want we hebben te weinig vliegers)
 
Het gras is altijd ergens groener. En als je er dan komt blijkt het een ander soort gras te zijn.
dat Overload het naar zijn zin heeft kan ik me goed voorstellen. Een voorspelbaar schema, redelijk hoog op de senioriteitslijst, goed salaris (zegt hij zelf), wat wil je dan nog meer? Naar de KLM omdat de vliegtuigen blauw zijn, of omdat er een Nederlands / Frans vlaggetje op staat? Maakt niet veel uit, overal waar je begint begin je weer aan de bodem van de lijst, reserve zitten, onzekerheid als de economie slechter gaat (laatste er in, eerste er uit), minder salaris en weer als f/o moeten fungeren (wat voor sommigen heel moeilijk is).
Waar ik nu werk (en dat kan echt niet met KLM of Ryanair vergeleken worden) hadden we een f/o die naar Air Astral (oid) is gegaan om B777 te gaan vliegen. Hij is nu weer terug omdat het salaris een stuk minder was en ze hem meer beloftes maakten dan ze waar konden maken. En geloof me, bijna niemand wil hier waar ik nu zit terugkomen.

En wat ryanairs manier van bezuinigen: Als een veld plotseling de rates gaat opschroeven, of de brandstof een stuk duurder verkoopt dan een veld iets verderop, dan is het toch logisch dat je naar een andere oplossing gaat zoeken? Als het je niet aanstaat, ga maar een deur verderop!
Als een luchthaven, vooral de kleinere, het goed aanpakt dan kan het korting geven aan een bedrijf als ryanair met veel vliegbewegingen met kleinere kisten meer opbrengen dan 1 keer per dag een 747 die wat vracht ophaalt of aflevert. Ik ben benieuwd hoeveel mensen op Maastricht hun baan hebben verloren. Parkeerwachters, koffieshopserveersters, schoonmakers, huurauto medewerkers, hotelpersoneel, laders, lossers, ticketagents, misschien zelfs wel verkeersleiders. Dit raakt de locale economie. En als een luchthaven dat niet ziet, dan zijn ze stom.
 
Last edited:
Nogmaals van mijn kant was het geen Ryan bash. Ik vond het alleen verwonderlijk dat, net nu iedereen inkrimpt, ryanair een pak routes stopt en de zwartepiet aan de velden toespeelt. Zo van "joa maar aan os lig het nie he!"
Volgens Overload is dat niet zo dus ik zal hem op zijn blauwe ogen geloven.

Maare Overload het is wel waar. Je trekt zelf meestal de vergelijking met KLM.
(vlieg ik overigens niet, maar bij de zuiderburen)
 
Nou dat komt omdat ik meestal door KLM-ers wordt aangevallen om de een of andere reden. Buiten de KLM laat iedereen elkaar in z'n waarde, maar KLm-ers vinden het vaak nodig om kritiek of commentaar op andere bedrijven te leveren lijkt het.

Overigens kan Ryanair niet echt bezuinigen omdat we al op de baseline zitten. Veel speelruimte is er dus niet.
 
Ik wil graag weten waarom je denkt dat de oude kisten net zo hard van de hand worden gedaan. Ik heb geprobeerd er een aantal te kopen en dat lukt helaas nog niet omdat we er momenteel te weinig hebben. Kan je me in contact brengen met je bron bij Ryanair. Ik heb alleen met Howard Miller, de financieel directeur gesproken en hij zei voorlopig nee.

Weet je wat de Dikke van Dale daarop zegt....

HOOGMOEDSWAANZIN
-ziekelijke eigenwaan -ziekelijke trots


Laten we terug on topic gaan nu. (En dit niet het zoveelste Ryanair vs KLM topic laten worden, ik weet dat het de KLM-ers hoog zit, maar doe het niet hier)

Ik snap niet waar die KLM frustratie bij jou vandaan komt, je hebt de neiging om je er elke keer tegen te verdedigen. En inderdaad, scherp van AWOL, jij slingert het zelf aan...... :confused:

Bounty weet dat ook best, want een aantal van hen zijn collega's van hem.

Weet van niks, eerlijk waar niet. Mocht het waar zijn, prima, ik heb nooit beweerd dat Ryanair een slechte club is. Hij of zij zal daar wellicht persoonlijke redenen voor hebben.

In zeven jaar bij Ryanair heb ik nooit het maximale aantal vlieguren gewerkt en nooit een maand vrij gehad.

Niet jokken in Sinterklaas tijd, dan krijg je de roe....

Aan de andere kant heb ik een collega die vlak bij Bounty woont en vaker thuis is in Nederland dan Bounty....

Again Overload, feiten graag... Je hebt a) geen inzage in mijn rooster en b) in de afgelopen 2 maanden ben ik welgeteld 3 nachten van huis geweest. Dit slechts als side info, omdat ik me wel tot feiten beperk. Of is jou collega op verplicht onbetaald verlof gestuurd, dan heeft hij/zij wellicht toch meer AMS nachten gelogd...

En ter verduidelijking, ik val jou niet aan omdat je Overload bent of dat je bij Ryr werkt, dat zou belachelijk zijn en niet correct. Ik ageer slechts op onjuiste en soms rare info van jouw kant. Dat zou ik bij iedereen doen.

Ten slotte nog een vraag ? Waarom praat jij in de derde vorm als je het over jezelf hebt ? Last van persoonlijkheidsstoornis ?

Adios, checking out, Ajax kijken... (oh sorry, niet ontopic...)
 
- Ryanair wilde geen kisten verkopen, heb meerdere gesprekken met HM daarover gehad. Onassis kan dat bevestigen. Wat daar grootheidswaanzin aan is begrijp ik niet.
- Ik heb alleen KLM genoemd omdat ik aangaf dat ik wel bij andere maatschappijen heb gewerkt, namelijk KLM. Ik heb KLM nooit aangevallen, integendeel. Ik bemoei me namelijk op dit forum niet met andere maatschappijen. Ik help alleen mensen die naar Ryanair willen en geen (nauwelijks tenminste) mensen die naar KLM willen meer.
- In zeven jaar bij Ryanair heb ik nooit een maand vrij gehad en het meeste wat ik heb gevlogen was een keer 820 uur, toen ik nog co was. Wat is daar zo vreemd aan? Denk je dat we opeens allemaal 900 uur zijn gaan vliegen ofzo?
- Ik heb meerdere KLC en KLM roosters in mijn mailbox zitten (om met vrienden af te kunnen spreken) en krijg daar regelmatig updates van toegestuurd (wat een drama, niet vooruit kunnen plannen en steeds een ander rooster krijgen), ik heb dus een heel aardig beeld van hoe die er uit zien.
- Mensen met verplicht onbetaald verlof schijnen er wel te zijn (een paar dan, die hoog in de uren zaten), maar ik ken ze niet dus dat valt wel mee.

Back on topic. Het ging over of het slecht ging met Ryanair.

Overload houdt niet van Ajax.
 
Misschien duidt de hoogmoedswaanzin die Bounty 53 noemt op de kisten die JIJ wilde kopen. Misschien hoor, want dat had natuurlijk makkelijk gekund. Het is tenslotte een goede tijd om een maatschappij te beginnen of in kisten te handelen. Ik wilde laatst ook een kist kopen, maar had net een paar tientjes tekort in mijn portemonnee en toen ging het niet door. :yeehaa: Sure!

Laten we de vraag wat aanscherpen: voor welke maatschappijen buiten RYR om heeft Overload gevlogen? Niks persoonlijks, maar ben het wel met Bounty eens wat betreft soms rare en onjuiste info. Zo herinner ik me ooit te hebben gelezen dat door jou verteld werd dat captains 200.000 euro per jaar mee naar huis nemen ofzo bij RYR. En dat in 820 uur of minder? Knappe deal, maar of ik het geloof.......:confused: Ik bedoel te zeggen; Tell it as it is. Mensen komen er toch wel achter dat of als het anders is en hoe ze dan daarna over jou denken zeggen ze waarschijnlijk niet direct in je gezicht, maar tegen collega's onder het genot van. :biertje:

Back on topic: gaat toch nog steeds over 'Ryanair's manier van bezuinigen' en nog steeds niet over of het slecht met ze gaat? Ryanair heeft de costindex verlaagd hoor ik. Dat zou een brandstofbesparing opleveren, want je vliegt iets langzamer. Is dat misschien een bezuiniging?
 
B

B

Overload,

Noem behalve dat 5 om 4 rooster eens iets wat bij Ryanair beter geregeld is dan bij de KLM.

Het is in ieder geval niet::confused:
- Het pensioen, dat is namelijk een stuk beter geregeld bij de KLM
- De typerating, die schijnt nogal duur te zijn bij Ryanair....
- Financiele zekerheid, als ze je even niet nodig hebben krijg je onbetaald verlof
- De B737, die je je hele cariere gaat vliegen
- Je buitenlandse base die je in vele gevallen niet zelf uitzoekt
- De bestemmingen waar je op vliegt, waar je een goede 25 min verblijft
- Die 800 a 900 uur die je vliegt per jaar
- Dat brookefield contract waarbij je bij ziekte/arbeidsongeschiktheid geen cent krijgt
- Je uniform, dat colaatje of je broodje dat je zelf moet betalen


Stiekem droomt overload er zelf van om ooit zo'n mooie blauwe B777 te vliegen.....
Vandaar mischien die frustratie..:kerst:
 
Purno, nu moet ik jou een beetje aanvallen. Volgens je profiel onder jouw smiley kom je net kijken. 1000uur, frozen ATPL. Ik kan Ryanair heel goed vergelijken met Southwest, dat voor mij een beetje dichter bij huis ligt. Als je voor een ryanair, easyjet, southwest kiest dan weet je dat je de rest van je leven een 737 vliegt (OK, of een A320 bij Easy). Je weet dat als je eenmaal een typerating hebt, elke recurrent iets makkelijker wordt. Je hoeft niet om de zoveel jaar opniew voor enkele weken de klas in omdat er weer een nieuwe kist geleerd moet worden. Ben je eenmaal captain, blijf je captain. Hoe hoger je senioriteit, hoe beter je je leven kunt plannen. Kerst, Nieuwjaars, trouwdag, verjaardagen, alles kun je plannen. Ga je van type veranderen, begint alles weer onderaan en krijg je de overblijfselen toegeworpen.

Alle vluchten zijn dagvluchten. Geen 10 uur jetlag en om 0100 lcl ergens in een ver land doodmoe de cockpit inkruipen omdat je niet hebt kunnen slapen omdat er overdag maids druk waren kamers schoon te maken (luid praten, gierende stofzuigers), het hotel verbouwd moest worden, een en al getoeter van auto's op straat beneden je raam, zelfde met knetterende bromfietsen en dan 'savonds alle andere gasten hun kamers binnen kwamen en de deur dicht knalden. Niet iedereen heeft behoefte aan long-haul, widebody. Ik heb zeer vaak gehoord: hoe minder stewardessen, hoe beter (belangrijke reden voor sommige vrachtvliegers, geloof het of niet). En als ik tien chagerijnige tantes in een blauw pakkie achter me aan moet slepen...... (sorry KLM, het straalt er vanaf).

De buitenlandse base: het zal me niets verwonderen dat als je bij AF/KLM in de nabije toekomst aangenomen wordt dat ze je ook ergens onvrijwillig een base aanwijzen:SPL, CDG, Lyon of waar ze je ook maar nodig hebben. Rome, Milaan? Ik vlieg met mensen die in de jaren 80 via Viasa en ALM bij de KLM gedetacheerd waren en AMS als base hadden. Die gasten woonden toch echt in het caraibisch gebied.

800 uur per jaar vliegen is redelijk, wat, ongeveer 80 uur per maand. Vergeet niet dat een groot deel daarvan grondtijd is als je op een 737 vliegt. Bij 2 uur block zit misschien wel 30 minuten taxieen en 1 1/2 uur vliegen. Bij longhaul vlieg je net zoveel maar is de grondtijd een heel stuk minder.

25 minuten op bestemming, wat is daar verkeerd mee? Als je longhaul pax vliegt dan mag je ergens 26 uur zijn, longhaul vracht 12 uur en dan ga je weer. Wat doe je in die 26 uur: post flight brew (als je op een tijd aankomt dat de bar open is), 6-8 uur slapen, wat eten, naar het zwembad als het nog open is, wat rond hangen, nog eens 5 uur slapen en 3 uur voor vertrek wakker worden. Ga je buiten het hotel kijken? Ligt er aan waar je bent. En als je ergens een paar keer bent geweest, dan heb je het wel gezien.

Uniform: bij bedrijven waar ik het meest van verwacht had moest ik hetzelf aanschaffen, bij een bedrijf (1) waar ik het juist niet verwacht had werd het me vertrekt. Ironic.
Colaatje, broodje: vraag me af hoe dat bij KLC zit.

Onbetaald verlof: zal bij de KLM ook gebeuren als het goed tegenzit. En als je Overloads verhaal gelezen hebt, dan gold dat maar voor enkelen. In de VS hebben ze furlough, ontslag met terugroep rechten. Je behoud senioriteit, maar verliest alles. Dat gaat heel wat verder dan een week onbetaalde vakantie, je weet namelijk niet wanneer ze je weer een keer nodig hebben, over een maand of over 7 jaar?

Overload had de kans om 7 jaar geleden een vliegbaan te krijgen met een snel promotie traject. KLM was toen nog niet eens aan het aannemen. Geloof me. Ik ken jongens die in 96 / 97 selectie hadden gedaan en in 2001 nog taxichauffeur of bartender waren, te wachten tot ze een keertje een telefoontje kregen met een klasdatum. Overload zat in die tijd bij de KLM (4 jaar zegt hij hierboven ergens), kreeg de kans om te gaan vliegen en heeft dat met beide handen aangepakt. En schijnbaar tot grote tevredenheid. Als ik in zijn schoenen stond, zou ik weggaan? Denk het niet.
 
Ik krijg hier eenbeetje een slappe hanger van intussen. Hoe wil je in godesnaam wat RYR doet vergelijken met wat KLM doet en daar dan tussen beslissen wat beter is. Het gaat er maar net om wat je zelf wil. Ik kom ook maar net kijken maar dit kan ik toch echt wel beoordelen. (Vind ik ook altijd zo'n poep argument, "je komt net kijken". Waarom beoordel je iemands mening niet op zijn merits in plaats van op senioriteit?)

Verder kan ik je ook met het grootste gemak vertellen waar ik liever aangenomen zou worden, KLM of Ryanair. En dan zou ik het nu alleen al over de secundaire arbeidsvoorwaarden hebben en niet eens over de vloot diversiteit. Maar dit is mijn persoonlijke mening, als iemand anders een stijve krijgt van 73-boren bij de ieren en vroeg captain zijn met alle voor's en na's: felicitaties! Het is alleen maar goed als iemand zijn ambities waarmaakt.

Maar om nu een twee kompleet verschillende bedrijven te gaan vergelijken m.b.t. wat beter is terwijl, zelfs overload, niet beide bedrijven vanuit de cockpit (dus hetzelfde werkveld) mee heeft gemaakt vind ik wel erg ver gaan. Hoogstens kan je zeggen wat je denkt dat beter bij je past, en als dat je gelukkig maakt nogmaals, felicitaties. Je hebt iets bereikt wat heel veel mensen niet hebben bereikt en wat ze ook nooit gaan bereiken.
 
Als mensen gewoon even op de Ryanair website zouden kijken zouden ze zien dat het aantal routes toch echt aan het toenemen is. Goed, ze stoppen op Blackpool en Maastricht, maar dat zijn dan ook niet bepaald geweldige velden met maar een paar routes. Omdat ik zelf een tijd vlak naast Maastricht heb gewoond vind ik het jammer dat ze er mee stoppen maar aan de andere kant, waarom zou een luchtvaartmaatschappij moeten doorgaan op een route die voor hun niet of nauwelijks winstgevend is?
 
Nou Overload,

Dat je het bij RYR naar je zin hebt dat snap ik aan de ene kant wel qua misschien lifestyle ergens in BS of ergens anders.

Het enige waar je een punt hebt is dat de roosters bij KLC (dus niet KLM) veel veranderen.

Bij mainline valt dat reuze mee en beweer ik dat je icm carmen zelfs meer controle hebt over je rooster dan jij.
Anyway.....ik meen ook te weten dat je in het verleden pogingen hebt gedaan om deze kant op te komen.

Er ligt iig ergens een CV van je.

En ja je hebt bij de KLM gewerkt........en ja daar hebben we een hoop geleerd........en NEE.....het is niet meer hoe het toen was.......de afdeling niet meer......de hele KLM niet meer.

En dingen waarvan ik toen dacht dat ik ze snapte, blijken nu ineens niet zo heel relevant meer.....


Oh ja.....M,.....je bent nog steeds een prutser....hahahaha:grijns:
We moeten een keer met een paar van de oude garde bij Rembrands gaan zitten.


PS...Als baas RYR bij KLM als co aan de slag gaan is nie makkelijk......er zijn een aantal typische KLM dingen die je dan moet gaan slikken als co en das lastig.

Heb al een aantal gesprekken gehad met ex RYR mannen die erg veel aanpassingsproblemen hebben gehad.

DL.
 
Heb al een aantal gesprekken gehad met ex RYR mannen die erg veel aanpassingsproblemen hebben gehad

Begin daar nou ajb niet over, want dr is wat gespuis aangenomen door de KLM (door de fantastisch werkende selectiemethode) ,waarvan bekend en voorspelbaar van was, dat aanpassingsproblemen 1 van de beste eigenschappen van de bewuste personen waren...en nee die kwamen niet alleen van RYR...

Anyhow: Overload is kennelijk wel een topic in de sauna bij de Fokker-boys
Ik heb t liever over lekkere wijven en bier, maar ja dat is natuurlijk persoonlijk

Het is allang niet meer on-topic, wat een gezeik zeg
 
Kunnen we alsjeblieft eens kappen met de eeuwige gezeik over zowel RYR als KLM??? Purno wat zit je in godsnaam te lullen man? Is het blauwe gevoel je nu al boven je pet gestegen? Heb je die 3e streep al binnen?

Ik word strontziek van die arrogante KLS / 2 streep KLM figuren die menen top gun himself te zijn zodra ze die blauwe stropdas dragen. Laat iemand lekker vliegen waar hij vliegt als hij het bij die toko leuk vind. RYR is KLM niet en vice versa en nu geen gezeik meer. PUNT
 
Back
Top