bij NLS 100% baangarantie?

Nou ik ga mijn geld dus echt niet op die manier op het spel zetten zomaar 15000 euro om te kijken of je wel enthousiast bent. Ik doe het pas als ik door een strenge selectie kom en een goeie garantie fonds heb vooral in dit soort tijden.
NLS doet qua selectie hetzelfde als andere scholen (zijnde basically gesprek en grading plus aanverwante skill testjes), alleen laten ze bewust de psychologische test achterwege omdat het profiel dat gevraagd wordt bij elke airline weer anders is. Die filosofie werkt kennelijk, want er zijn afgestudeerde NLSers die bij KLM er niet door komen maar bij Trans wel en anderen die bij Trans er niet doorheen komen maar bij KLM wel (en nog vele anderen), maar uiteindelijk komt (nog steeds) praktisch zo goed als 100% van de uiteindelijk afgestudeerde NLSers aan de bak als vlieger. Psychologische testen zijn natuurlijk allemaal te trainen (kijk maar naar Schellingen), hoe vaker je ze doet hoe beter. Een voorbereide airworker doet het nou eenmaal een stuk beter dan iemand die the holy airworkgrail nog niet gevonden had.

De beginfase theorie is deel van het afvalproces, al zal dat in deze tijden van database herkenning minder zwaar zijn (voor elke vliegschool student!) dan vroeger. En die 15.000 euro (of iets in die richting) ben je niet kwijt bij NLS, daar is het garantiefonds nou juist voor. Als jij niet in staat blijkt het tempo of niveau aan te kunnen en je ondanks hulp het niet haalt krijg jij je geld terug. Niet als je er zelf mee stopt of er overduidelijker niets aan wil doen.

Ik weet dat er een enkeling bij Trans eruit gekickt is, maar ook dat dit geen "NLSer" was maar een persoon (of personen) die los de theorie (modulair) bij NLS gevolgd hadden en onterecht als "NLSer" gelabeled werd(en). Zegt dat wat over alle modulaire lessers? Tevens ken ik meerdere verhalen van KLSers die in hun route training bij KLM en KLC eruit gekickt zijn, meestal door arrogant / puberaal gedrag. En er is vast ook wel een EPST looser ergens ooit bij een airline uit de opleiding gevallen. Dat gebeurt constant en vanwege meerdere redenen. Maar dat zegt meer of die paar uitzonderlijke personen dan over een vliegopleiding. Elke klas bij elke school heeft wel een paar sukkels, zelfs in KLS klassen die allemaal door die door jou geprezen "strenge selectie" zijn gekomen (zo goed is ie dus ook weer niet kennelijk?). Dus je opmerkingen raken kant noch wal.

In mijn OBS klas (later EAT gaan heten, later EFTO gaan heten, nu heet het failliet) viel het grootste gedeelte af tijdens de theorie. Van alle jongens (alleen maar jongens) die in mijn groep voor de praktijkopleiding zaten (6 man) is iedereen uiteindelijk aan de bak gekomen. Ik kan je garanderen dat het in vergelijking een bagger opleiding is en dat ze totaal niets aan connecties hadden, maar twee zitten er bij KLM, 1 bij Lufthansa, 1 bij VLM, 1 bij Easyjet en 1 bij Martinair. Wat zegt dat nou? Tsja... helemaal niets denk ik. Behalve dat generaliseren erg makkelijk is. Ik denk dat je een goede school vooral afmeet door te kijken hoeveel van hun afgestudeerde studenten (degene die het niet kunnen hebben het garantiefonds om op terug te vallen) uiteindelijk bij airlines als vlieger terecht komen. En dat doet NLS nog steeds heel erg goed (net als EPST en KLS). Wil je per se KLM dan is KLS natuurlijk de overduidelijke keuze (en ook daar heb je geen garantie).
 
alleen laten ze bewust de psychologische test achterwege omdat het profiel dat gevraagd wordt bij elke airline weer anders is. Die filosofie werkt kennelijk, want er zijn afgestudeerde NLSers die bij KLM er


Nee, dat is niet waar. In mijn tijd (Opa spreekt) deed je psychologisch en de NASS (dat was toen net nieuw). De NASS is ontwikkeld als psychologische test voor de Amerikaanse Marine vliegdienst. De eerste paar jaar deed je zowel psychologisch in Soesterberg (telde niet mee) en de NASS, puur om de resultaten te eiken. Toen dat goed bleek overeen te komen zijn ze gestopt met de psychologische tests in Soesterberg.

Dr Havinga: 'wat zie je in deze inktvlek'.
Overload: (ziet een k#t) 'ehhhhhhhhh, Satan?'
Dr. Havinga: 'En in deze inktvlek dan?'.
Overload: (ziet nog een k#t) 'ehhhhhhhhhh een vliegtuig?'.
Dr. Havinga: 'Welk dier heb je nou getekend (kijkend naar het lege vel dat Overload had ingeleverd).
Overload: 'Twee vlooien in de sneeuw'.
Dr Havinga: 'Geschikt als vlieger'.
 
Haha, moest echt even lachen daar Overload.

Misschien is het al eerder besproken, maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord kunnen vinden waarom de NLS opleiding slechter is geworden sinds de praktijk naar Evora is verhuisd.
 
Nee, dat is niet waar. In mijn tijd (Opa spreekt) deed je psychologisch en de NASS (dat was toen net nieuw). De NASS is ontwikkeld als psychologische test voor de Amerikaanse Marine vliegdienst. De eerste paar jaar deed je zowel psychologisch in Soesterberg (telde niet mee) en de NASS, puur om de resultaten te eiken. Toen dat goed bleek overeen te komen zijn ze gestopt met de psychologische tests in Soesterberg.
Ah, zodoende. Goed, voorgaande was het antwoord dat ik kreeg van NLS, maar die weten ook niet alles natuurlijk. Dus psycho, grading en vaardigheidstraining uit 1 apparaat, wel lekker efficient. Soesterberg heb ik ook nog moeten doen voor OBS. Knoppen indrukken, klokjes kijken etc. Nogal NASS-achtig inderdaad.

Inktvlekken heb ik ook nog mogen meemaken, voor KLC. Ik zag overal doodgereden katten in. Ik geloof dat dat niet zo erg is, zolang je af en toe maar zegt dat het door de vorm, dan weer door de kleur was en dat je af en toe vraagt of je het ondersteboven mocht zien. Droomboom, paradijsboom, fantasieboom.... jajajaja. Zolang ze maar detail hadden, dan was je diep. En wortels, dan was je stabiel. En je huis moest genoeg ramen hebben, anders was je gesloten. Ja, echt strenge selectie. En zo lek als een mandje natuurlijk met een beetje voorbereiding.
inktvlek-smile.gif
 
Haha, moest echt even lachen daar Overload.

Misschien is het al eerder besproken, maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord kunnen vinden waarom de NLS opleiding slechter is geworden sinds de praktijk naar Evora is verhuisd.

Omdat je in Zuid-Portugal weinig IFR omstandigheden vind. De jongens en meisjes komen met 3,5 minuut IFR op 200 uur totaal de TR ingerold. Sessie 1: raw data ILS met een 737.....ja dan wordt het lastig.
 
Er zijn hier honderden onderwerpen over te vinden omtrent baangarante. Baangarantie bestaat niet. De enige scholen die je een baangarantie bieden zijn de Lufthansa Schule, Air France sponsorships, Netjets cadet scheme, Luxair sponsorship, Air Berlin Flugschule, CTC wings, Cathay Pacific sponsorship schema, Etihad cadetship en misschien dat ik er een aantal ben vergeten.
Zelfs de volledig gesponsorde opleiding van Cathay biedt geen baangarantie. Moet je je voorstellen, hoe airlines zich niet willen binden...
 
Ik weet dat er een enkeling bij Trans eruit gekickt is, maar ook dat dit geen "NLSer" was maar een persoon (of personen) die los de theorie (modulair) bij NLS gevolgd hadden en onterecht als "NLSer" gelabeled werd(en).

Nosig, ik weet dat je vriendin de opleiding bij de NLS doet op dit moment maar het klinkt alsof jij op dit moment roze contactlenzen draagt wat betreft deze opleiding.

Laat ik het nogmaals schetsen: In voorgaande jaren werden op een man of 70 wellicht 1 of maximaal 2 tijdens de type rating of lijntraining eruit geschopt. Afgelopen opleidingsseizoen werden dat er opeens een stuk of 10. Ja, dat is shocking en zoals we ook al eerder hebben vastgesteld, het gebrek aan een sim-grading voor iedereen die binnen een jaar een 'erkende' opleiding heeft afgerond draagt daar zeker aan bij, maar staat wel los van het niveau (or lack thereof) van de betreffende studenten. Eén van deze personen was een EPST'er (attitude probleem) en een stuk of 6 waren ab-initio NLS (en nog een paar modulair). Dat is ook SHOCKING. Zozeer zelfs dat ze bij Trans zeiden dat ze eerst maar eens even geen NLS'ers meer gingen aannemen.

Probleem in vrijwel alle gevallen? Basic raw data flying. Hoogte, snelheid, koers. Hoe basic wil je het hebben? Da's net als een chirurg die niet weet hoe hij een scalpel moet gebruiken. Als het echt één persoon was dan was het waarschijnlijk een persoonlijk probleem. Maar als het een uitzonderlijk hoog aantal is van dezelfde school en niet van andere scholen, dan ligt het probleem bij de school, zeker als de studenten zelf aangeven dat het instructieniveau door ongemotiveerde lokale en/of zeer onervaren instructeurs in een niet-optimale omgeving (Evura) daar zeker aan bijdraagt.

Dus ik ben HEEL benieuwd of deze jongens en meisjes die uit de opleiding zijn gezet ook worden geteld in de "100% heeft een baan" statistieken.
 
Ik moet zeggen dat we bij Ryanair helaas hetzelfde zien. Er zijn er ook heel wat die de grading niet doorkwamen. Overigens is het niveau van Stella nog veel slechter.
Veel nieuwe cadets, van alle NL vliegscholen, hebben trouwens attitude problemen. In zo'n mate zelfs dat FR heeft overwogen om maar eens een poosje met Nederlanders te stoppen.... (Interessant is dat Nederlanders die in het buitenland hun opleiding hebben gedaan dat helemaal niet hebben, het lijkt dus iets te zijn wat je op de scholen aangepraat wordt)
Ik vloog laatst met een cadet die zelf instructeur op de NLS was geweest en dat verklaarde een hoop.
 
Nosig, ik weet dat je vriendin de opleiding bij de NLS doet op dit moment maar het klinkt alsof jij op dit moment roze contactlenzen draagt wat betreft deze opleiding.
Eén van deze personen was een EPST'er (attitude probleem) en een stuk of 6 waren ab-initio NLS (en nog een paar modulair).
Ik weet dat jij weet dat ik mijn vriendin daar zit. En dan zal je ook weten dat ik als beetje senior airworker (al was het dan erg lang niet actief) dat ik ook niet zomaar elke school uitkies, zeker niet als ik zelf 6 jaar op een vage wachtlijst heb gestaan. Waar ik een hekel aan heb zijn gehypte geruchten, daarom ben ik voor wat betreft een paar sterke en beeld bepalende geruchten gewoon direct gaan vragen wat er van waar was en waarom. Een klm gerucht dat rond ging bleek voor een groot deel terecht (tijd geleden) en is ondertussen hersteld, het trans gerucht bleek geheel niet waar.

Het Trans gerucht ging dat er stuk of 10 NLSers uit de route training gekickt waren. We hebben dit gerucht op die manier direct aan NLS voorgelegd voor uitleg, het bleek dat geen enkele van deze jongens ab initio NLSer waren maar allemaal jongens die los de theorie volgden (uitbesteed door andere school of modulair) bij NLS en zich als zodanig voordeden. Als Trans hierdoor geen NLSers meer zou aannemen zou dat natuurlijk diep triest zijn (daar had ik overigens nog niet van gehoord).

Jij komt nu weer met hele andere getallen, ben ik of jij dan voorgelogen? Mijn mening is gebaseerd op wat ik een zo direct mogelijke bron vind, niet zomaar op een roze bril visie. Echt naïef ben ik niet meer na mijn opleiding en afzeikperiode, maar geruchten geloof ik ook niet meer blind. De laatste paar NLSers en EPSTers die bij KLM binnen kwamen heb ik nog geen slechte verhalen over gehoord, hoe verklaar je dat dan? Ligt het wellicht aan Trans? Of gewoon net een slecht deel van een klas? Of waren er meer (alle) niet-volledig NLSers dan jij dacht? En ja, ik weet dat Evora een mooi weer veld is, net als de KLS en EPST velden in Arizona. Zoveel puur IFR weer heb ik overigens ook niet South Carolina meegemaakt, noch met de afronding in EHRD. Als het echt laag bewolkt was, was het freezing level het probleem en konden we toch niet vliegen. En het lijkt me dat je in het donker ook prima IMC kan spelen.

Zou het meer een generatie probleem zijn (wat ik in de vorige posts proef)? Die jeugd van tegenwoordig? Het gevolg van de mamoetwet en andere onderwijs ondermijnende maatregelen van de laatste decennia? Of zijn we een paar oude mopperkonten die denken dat alles vroegah beter was? Of is het gewoon een triest uit de hand gelopen roddel waar niets van klopt?
 
Inktvlekken heb ik ook nog mogen meemaken, voor KLC. Ik zag overal doodgereden katten in. Ik geloof dat dat niet zo erg is, zolang je af en toe maar zegt dat het door de vorm, dan weer door de kleur was en dat je af en toe vraagt of je het ondersteboven mocht zien. Droomboom, paradijsboom, fantasieboom.... jajajaja. [/IMG]
Dit soort tests worden door de meerderheid van de psychologen niet meer erg serieus genomen (op een paar fanatieke aanhangers na). Dat ze dan ook gebruikt worden om beslissingen over mensen hun droomcarriere te nemen.. :(
 
Het Trans gerucht ging dat er stuk of 10 NLSers uit de route training gekickt waren. We hebben dit gerucht op die manier direct aan NLS voorgelegd voor uitleg, het bleek dat geen enkele van deze jongens ab initio NLSer waren maar allemaal jongens die los de theorie volgden (uitbesteed door andere school of modulair) bij NLS en zich als zodanig voordeden. Als Trans hierdoor geen NLSers meer zou aannemen zou dat natuurlijk diep triest zijn (daar had ik overigens nog niet van gehoord).

Iig één was wel NLS Ab Initio, vliegt nu gelukkig wel ergens anders maar leuk is 't toch niet.
 
Nosig: Nee, de school die is afgezeken (en behoorlijk gegeneerd) zal je ongetwijfeld de waarheid vertellen. Mijn bron is meerdere mensen uit de aannamecommissies en instructeurs en examinatoren die eerste hand met deze mensen te maken hebben gehad. En ook nog eens andere collega's die sommige van de verwijderde personen persoonlijk kenden.

Overigens, als je als particulier een ATPL cursusje bij de NLS (of een andere school doet), zul je gewoon grading moeten doen omdat je niet als ab-initio van een school komt. Een slechte instrument scan en belabberde basic flying skills worden daar in ieder geval wel uitgehaald.
 
Ik moet zeggen dat we bij Ryanair helaas hetzelfde zien. Er zijn er ook heel wat die de grading niet doorkwamen. Overigens is het niveau van Stella nog veel slechter.
Ik vloog laatst met een cadet die zelf instructeur op de NLS was geweest en dat verklaarde een hoop.
Ik kan me voorstellen dat net 1 persoon een hoop kan uitmaken voor een groep mensen. Las in 'Op de Bok' van augustus stuk over Stella. Behalve dat ze de gebouwen van NLS hebben overgenomen zitten er kennelijk ook meerdere instructeurs en andere mensen die daar les geven. Iemand uit mijn vliegklas is (of was in ieder geval) ook instructeur daar op Teuge, naast het feit dat ie ook instructeur is in mijn divisie (en een goede ook). Dus dezelfde mensen die jij had leiden nu bij Stella mensen op die het kennelijk erg slecht doen. Het wordt wel moeilijk generaliseren zo...

Overigens weet ik nog goed hoe moeilijk het was om raw data een ILS met een A310 te vliegen tijdens mijn KLC grading (10 jaar terug). Raw data leert iedereen, op elke vliegschool, constant tot en met je examens. Maar een kist die 50 keer zwaarder is dan een Piper Chieftain en met grote straalmotoren is toch wel een heel andere ervaring. Het zei eerder wat over mijn ervaring met een zeer zware jet vliegen dan over basic flying skills. Gelukkig was dat voor iedere ab initio zo en wordt er wel gekeken naar je voorervaring (alhoewel je die tegenwoordig na een 737 MCC cursus wat beter zou moeten zijn).

Zie jij daadwerkelijk ab initios steeds slechter presteren, of dat het duidelijk is dat gasten niet eerst langs IST zijn gegaan om even goed te trainen, of is het wellicht moeilijk om je voor te stellen hoe we het zelf deden op dat moment in onze carriere?
 
Overigens, als je als particulier een ATPL cursusje bij de NLS (of een andere school doet), zul je gewoon grading moeten doen omdat je niet als ab-initio van een school komt. Een slechte instrument scan en belabberde basic flying skills worden daar in ieder geval wel uitgehaald.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Een NLS ab initio vlieger is geen ab initio als ie van school komt? Bij gradings worden normaliter slechte basis skills er wel uitgehaald, maar bij Trans dus niet begrijp ik?
 
Nosig: Een particulier zou een grading hebben gedaan en met benedenmaatse basic flying skills niet in de opleiding zijn gegaan = nog maar eens een argument waarom het verhaal van de NLS dat het voornamelijk niet ab-initios waren nogal ongeloofwaardig is.

Ik ben ook sim instructeur en ik zie inderdaad dat de laatste 1-2 jaar er een scherpe 'drop' is in de basic flying skills van veel nieuwe vliegers. Magenta line pilots, FMC buffs allemaal, maar echt vliegen schiet er nog wel eens bij in. Maar hieraan gekoppeld is vaak de attitude. Je merkt bij de allernieuwste generatie dat ze hun eigen standaard bijzonder laag hebben en weinig gedreven zijn om zo goed mogelijk te presteren en dat is iets heel bizars voor de meesten van ons. Ik wijt dat eerder aan een shift in maatschappij (society) dan dat het specifiek aan een school ligt.

Dat gezegd, je kunt natuurlijk blijven zeggen hoe lastig het wel niet was om voor het eerst op een grote jet te vliegen maar als de ab initio's van andere scholen hier zo weinig last van hebben dat ze mogen blijven, dan moet je je nog steeds achter de oren krabben. En verdorie, de NLS'ers zijn nog wel de enigen die rechtstreeks op een CAE 737NG sim oefenen!

Daarom, het is vaak een combo van skills (oefening) en attitude. Nu ga ik wel een beetje speculeren, maar attitude kan schoolbreed ingelepeld worden. Zelfs als het 100% onder de studenten onderling wordt gekweekt en niet door de schoolleiding of instructeurs. Een macho, laidback, don't care, I'm the best en een grote bek tegen de instructeur attitude is iets wat tegenwoordig makkelijk aanslaat bij de jonge generatie die nooit meer "u" zegt tegen iemand omdat ze vinden dat respect verdiend moet worden en niemand beter is dan zij. En ook dat is even bot generaliserend maar wel een enorme valkuil waar ik met eigen ogen jonge mensen in zie donderen.

Tip voor mensen die zich aangesproken voelen: Wees er gewoon bedacht op. Zorg dat je zelf niet een dergelijke attitude hebt of krijgt maar je altijd respectvol in blijft zetten, dan komt het serieus, allemaal goed!
 
Bedankt voor je uitleg, maar ik snap het nog steeds niet (kan aan mij liggen). Doen NLS ab initios geen grading bij Trans dan ofzo?

Over het "Vroeger had men nog respect voor ouderen" zullen we het nog wel eens hebben met een airwork borrel. Ik zal de komende jaren wel met nieuwe ab initios gaan vliegen, maar tot nu toe heb ik alleen naast bazen gezeten (meestal ex NLS maar met ervaring elders) die net een paar jaar ouder zijn dan het nieuwe grut. Dus ik zal jou ervaring nog wel gaan meemaken, in zoverre ze in de selectie en opleiding er al niet uitgefilterd zijn. Magenta en FMS buffs kan ik er op de F50 niet uithalen natuurlijk.
 
Ok, eff de drie E's van even terugschakelen, even doorkoppelen, even karaktariseren naar de basis, check check en dubbel check! (Bert Visscher, wat een vent!)

Het is toch zo dat er afgelopen winter 10 mensen bij trans tijdens de type rating zijn afgevallen, waarvan 1 EPST-er in de line training en 9 NLS-ers gedurende de sim? Waarvan de ervaring varieert tussen ab-initio en een paar duizend uur bij een andere toko. En in hoeverre hebben andere maatschappijen ook dit probleem? Van collega's die bij onze zuiderburen vliegen hoorde ik ook al verhalen van ontslagen/proeftijd niet verlengd KLS-ers+NLS-ers.

@Iz
U :)-) zit dicht bij het vuur bij trans. Zijn dit de echte harde cijfers, of de welbekende 'ongeveer, niet meer dan dat, maar wellicht iets minder-cijfers'?

@Nosig
Probeer je ons duidelijk te maken dat deze getallen niet kloppen? Of dat het toeval is dat het dit jaar veel NLS-ers blijken te zijn?

Gr!
FF
 
Het is toch zo dat er afgelopen winter 10 mensen bij trans tijdens de type rating zijn afgevallen, waarvan 1 EPST-er in de line training en 9 NLS-ers gedurende de sim? @Nosig Probeer je ons duidelijk te maken dat deze getallen niet kloppen? Of dat het toeval is dat het dit jaar veel NLS-ers blijken te zijn?
Correct, ik had hetzelfde gerucht gehoord / gelezen hier en heb dat voor laten leggen aan NLS om te vragen of dat klopte en zo ja waardoor dat kwam en wat er aan gedaan werd. Ik weet de exacte getallen niet meer zeker, maar wat is mij bijgebleven is dat er 1 jongen ofzo af was gevallen maar dat de andere "NLSers" geen NLSer waren maar mensen die los de theorie bij NLS gevolgd hadden en zichzelf als zodanig gelabeled hadden (of waren) en dat er dus verder niets van het gerucht feitelijk klopte. Dit dus in tegenstelling tot de getallen waar Iz mee komt, ik weet niet waar de waarheid zich bevindt.

Hoe de getallen ook zijn, ik vind het sowieso frapant dat er in zeer korte tijd 10 mensen bij Trans door een selectie komen (waar zover ik weet altijd een grading bij zit) en dan alsnog de opleiding niet lijken aan te kunnen, waar ze dan ook vandaan mogen komen. Dan zou je denken dat er eerder iets mis is met de selectie danwel met de opleiding.
 
Back
Top