bij NLS 100% baangarantie?

bahar58

New member
Geen enkele opleiding kan je na het afstuderen een baan garanderen. Maar de NLS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat je snel aan het werk kunt. De afgelopen drie jaar heeft 100% van alle afgestudeerde studenten een baan kunnen vinden!
De NLS bemiddelt actief tussen haar studenten en diverse luchtvaartmaatschappijen.
NLS gebruikt bij het helpen van een baan het netwerk van het moederbedrijf CAE.
In de afgelopen jaren heeft 100% van onze studenten een baan gekregen.
Tijdens de opleiding krijg je sollicitatietrainingen.

:dozey:Na de geruchten over de werkloze piloten is er toch een twijfel bij me opgekomen want zo een opleiding kost natuurlijk heel wat en dan heb je je vliegbrevet en dan kan je niet gelijk aan de slag en zit je met zo een schuld rest van je leven.

Nou is mijn vraag klopt dit ook echt, en waarom mensen toch naar een ander luchtvaartschool willen gaan als de NLS een baan garantie biedt:dozey:
 
Nou is mijn vraag klopt dit ook echt, en waarom mensen toch naar een ander luchtvaartschool willen gaan als de NLS een baan garantie biedt:dozey:

Je zegt het zelf al... Maargoed, bij mijn weten biedt de NLS geen baangarantie net als iedere andere nederlandse vliegschool.
 
NLS biedt geen baangarantie als je de tekst ook goed leest staat dat er volgens mij best duidelijk: Geen enkele opleiding kan je na het afstuderen een baan garanderen zeggen ze maar daarbij vergeten ze een aantal opleiding zoals de luchtmacht en nog wat scholen in het buitenland.
Mijn conclusie is dus dat het niet klopt dat de NLS een baangarantie biedt.

Bovendien staat er in de tekst dat 100% van de studenten een baan vindt naja dat is volgens mij nogal een rekbaar begrip aangezien je ook postbode kan worden en je dan toch een baan hebt. (met alle respect voor de postbodes)

Een ander punt wat er niet in vermeld wordt is in hoeveel tijd deze mensen een baan hebben gevonden zo ken ik gevallen waarbij afgestudeerden jaren lang moesten wachten op een baan en in die tussentijd wel met een giga schuld zaten. Dat je tijdens je opleiding solicitatie training krijgt is niet zo heel bijzonder aangezien dat bij best veel luchtvaartscholen gebeurt, KLS bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen kijk bij je keuze van luchtvaartscholen naar de luchtvaartmaatschappijen die van deze scholen af nemen. Ik ben zelf bezig met de selectie bij de KLS en kies deze school voornamelijk omdat de klm van deze school de hoofd afnemer is waar je goeie doorgroei mogelijkheden hebt. NLS levert geen studenten aan klm, hebben ze wel de laatste tijd gedaan maar daar zijn ze mee gestopt (was nog voor de economie in storte) wat dus ook wat over de NLS verteld waren trouwens niet veel studenten en het was maar een proef die blijkbaar niet geslaagd is.
Een ander punt wat ik in twijfel trek bij de NLS is de selectie. Ik ben niet lang geleden bij een opendag geweest op de NLS en toen bleek dat er 70 procent door de selectie komt! Terwijl dit bij scholen als KLS en EPST in de buurt van de 14 procent ligt, blijkbaar selecteert de NLS veel minder streng en zal de kwaliteit minder zijn dan KLS en EPST. Er komt ook nog eens bij dat veel veel afgekeurde KLS ers het nog eens proberen bij de NLS en er daar wel door komen ra ra wie selecteert strenger.

Ik probeer niet de NLS omlaag te halen okal ik wel van mening ben dat scholen als KLS EPST en KLU een stuk betere vliegers aflevert.
 
Ik zou wel eens concrete cijfers willen van klassen van nls, met hoeveel er van een klas bij welke maatschapijwerken en hoeveel er nog geen baan hebben pas dan, krijg je een goed overzicht.
 
Een ander punt wat er niet in vermeld wordt is in hoeveel tijd deze mensen een baan hebben gevonden
Het staat er inderdaad vrij duidelijk, NLS geeft geen baangarantie maar doet hun best mensen aan een baan te helpen. Zover ik dat doorkrijg van andere ex NLSers is dat inderdaad het geval en alhoewel het soms in zeer slechte tijden inderdaad lang kan duren is volgens mij praktisch 100% wel degelijk aan de slag ergens als vlieger.

NLS levert geen studenten aan klm, hebben ze wel de laatste tijd gedaan maar daar zijn ze mee gestopt (was nog voor de economie in storte) wat dus ook wat over de NLS verteld waren trouwens niet veel studenten en het was maar een proef die blijkbaar niet geslaagd is.
Dat is niet juist, tot recentelijk leverde NLS net als EPST ab initio vliegers aan KLM. Dat is pas sinds kort niet meer het geval. NLS leverde sowieso al sinds haar bestaan vliegers aan KLM (KLS is zelfs uit NLS ontstaan) en dat is niet veranderd. Je bent in de war met Stella, die mogen na de niet geslaagde ab initio proef geen vliegers meer aan KLM leveren. Ervaren vliegers mogen ook solliciteren bij KLM, maar dan alleen mits ze KLS, NLS, KLu of MLD gedaan hebben.

KLS en EPST in de buurt van de 14 procent ligt, blijkbaar selecteert de NLS veel minder streng en zal de kwaliteit minder zijn dan KLS en EPST. Er komt ook nog eens bij dat veel veel afgekeurde KLS ers het nog eens proberen bij de NLS en er daar wel door komen ra ra wie selecteert strenger.
De selectie is in de laatste 20 jaar niet anders geweest geloof ik, toch vliegen van alle wat oudere klassen bijna iedereen bij KLM. Zelf heb ik geen NLS gedaan, KLS kwam ik niet door de selectie (de slechtere vallen tijdens de opleiding er al uit daar, die is een stuk korter dan bij KLS)... toch ben ik goed terechtgekomen. Wellicht is de school belangrijker dan de selectie, wellicht zijn de selecties bij EPST en KLS (zeker bij KLS) nogal overtrokken (luxe probleem met zoveel aanmeldingen)? Goed voer voor een discussie. Overigens heb ik een ander getal dan 70% gehoord, volgens mij was het eerder 17%. Voeg daarbij toe de 1 a 2 man die elke klas in de eerste 4 maanden sneuvelen en je zit op hetzelfde "niveau".

Ik probeer niet de NLS omlaag te halen okal ik wel van mening ben dat scholen als KLS EPST en KLU een stuk betere vliegers aflevert.
KLu is een totaal ander product dan een airline. KLu vliegers worden op andere dingen geselecteerd en getrained. Ondanks het feit dat airlines meestal dol zijn op luchtmacht vliegers (wellicht uit een soort vooroordeel, lucky for them zeg maar) is hun voormalige werkplek totaal anders dan bij een airline (even niet kijkend naar al die F60, Hercules, KDC10 vliegers etc). Te zien aan het rapport van onderzoeksraad van de luchtvaart betreffende het Bonanza ongeluk is dat KLS toentertijd, ondanks een eerder ongeval, niet goed in elkaar zat. Waarschijnlijk is dat nu anders, maar het is moeilijk te zeggen dat een school zoveel beter is dan de ander als de vliegers van alle drie die scholen tegenwoordig voor zo goed als 100% bij grote airlines zitten. Vaak gebruiken ze identieke boeken, alleen de ene (NLS) in een sneller tempo dan de ander (KLS). Allemaal hebben ze een groot gedeelte van het vliegen uitbesteed aan een cheap land, bij allemaal doe je uiteindelijk hetzelfde JAA examen en bij alle drie kom je dus zo goed als altijd (uiteindelijk) goed terecht... en ook via alle drie dus bij KLM (alsof dat iets zou zeggen).

Dus je verhaal zou van nut zijn als het zou kloppen, maar dat doet het niet.
 
My God, gebruiken ze dat Exel sheetje nog steeds?

Kijk nou eens goed wat er werkelijk staat.

"Van de mensen die vorig jaar een baan vonden, zit xx% bij Ryanair, yy% bij Denim en zz% bij Transavia, etc. etc., totaal: 100%".

Met andere woorden: alle mensen die een baan hebben gevonden, hebben een baan gevonden!

Ammahoela, zo lust ik er nog wel een paar. 100% van de mensen die geen baan hebben gevonden, hebben geen baan gevonden.

100% van de afgestudeerden die direct op de 777 bij KLM aan de slag konden, konden direct aan de slag op de 777 bij KLM!

Het klinkt allemaal prachtig, maar het is zo doorzichtig als wat. Dat sheetje op de introductiedag was voor mij de eerste aanwijzing (gevolgd door meerdere) dat dit prachtige bedrijf met haar rijke historie toch wel iets te verbergen heeft, wil je je eigen klanten zo belazeren!

€0,02... :dozey:
 
Citaat: Het staat er inderdaad vrij duidelijk, NLS geeft geen baangarantie maar doet hun best mensen aan een baan te helpen. Zover ik dat doorkrijg van andere ex NLSers is dat inderdaad het geval en alhoewel het soms in zeer slechte tijden inderdaad lang kan duren is volgens mij praktisch 100% wel degelijk aan de slag ergens als vlieger.

Ik geloof ook dat veel NLS ers uiteindelijk wel als vlieger terecht komen alleen soms moet er lang gewacht worden voordat er een baan gevonden wordt, sommige worden in de tussentijd bijv. fligthdispatcher wat ook onwijs leuk is. Gebeurt soms trouwens ook bij de KLS of EPST.
Wat ik probeer aan te geven is dat ik aanraad bij de keuze van een school vooral te kijken naar welke maatschappijen de studenten gaan. Wat ik zelf zoek is een luchtvaartmaatschappij met doorgroei mogelijkheden. Het lijkt me het einde om een aantal jaar ik de Eu op kleine Fokkers te vliegen maar ben het niet van plan mijn hele leven te doen, mijn doel is om uitendelijk op grotere toestellen zoals een 777 of een 747-400 te vliegen. Er zijn luchtvaartmaatschappijen waar dat wel bij kan en sommige luchtvaartmaatschappijen kan dat niet. Veel NLS ers komen ook bij de KLM uiteindelijk terecht maar doen dit wel via een omweg dus eerst bij een andere luchtvaartmaatschappij.

Citaat: Dat is niet juist, tot recentelijk leverde NLS net als EPST ab initio vliegers aan KLM. Dat is pas sinds kort niet meer het geval. NLS leverde sowieso al sinds haar bestaan vliegers aan KLM (KLS is zelfs uit NLS ontstaan) en dat is niet veranderd. Je bent in de war met Stella, die mogen na de niet geslaagde ab initio proef geen vliegers meer aan KLM leveren. Ervaren vliegers mogen ook solliciteren bij KLM, maar dan alleen mits ze KLS, NLS, KLu of MLD gedaan hebben.

Naja het klopt dan toch dat de NLS geen studenten aan de KLM levert? De verwachtingen zijn ook niet groot dat de NLS in deze economisch minder voordelige tijden weer zal gaan leveren aan KLM. Ik bedoelde het overgens direct het klopt namelijk dat uiteidelijk veel NLS studenten als nog bij de KLM komen maar dan wel via een omweg. Als je je kans zo groot mogelijk wilt maken om bij de KLM te komen kies dan voor de KLS zou ik zeggen.


Citaat: De selectie is in de laatste 20 jaar niet anders geweest geloof ik, toch vliegen van alle wat oudere klassen bijna iedereen bij KLM. Zelf heb ik geen NLS gedaan, KLS kwam ik niet door de selectie (de slechtere vallen tijdens de opleiding er al uit daar, die is een stuk korter dan bij KLS)... toch ben ik goed terechtgekomen. Wellicht is de school belangrijker dan de selectie, wellicht zijn de selecties bij EPST en KLS (zeker bij KLS) nogal overtrokken (luxe probleem met zoveel aanmeldingen)? Goed voer voor een discussie. Overigens heb ik een ander getal dan 70% gehoord, volgens mij was het eerder 17%. Voeg daarbij toe de 1 a 2 man die elke klas in de eerste 4 maanden sneuvelen en je zit op hetzelfde "niveau".

Ik weet niet of de selectie hetzelfde is gebleven feit is wel dat de NLS zijn selectie aan het aanpassen is. Een ander punt is dat de NLS binnen 1 dag (zonder lichamelijke keuring) geselecteerd bent terwijl je bij de KLS veel langer bezig bent. Ik kan me niet voorstellen dat de selecties even goed werken , waar dat de KLS maanden nodig heeft en je wordt gevraagd om o.a een week langs te komen voor je vliegaanleg de NLS binnen een paar uurtjes je gekeurd heeft. Daar plaats ik nogal vraagtekens bij. Dat er 70 procent door de selectie heen komt wordt door de NLS zelf verteld en ook door de studenten zelf.

Citaat: KLu is een totaal ander product dan een airline. KLu vliegers worden op andere dingen geselecteerd en getrained. Ondanks het feit dat airlines meestal dol zijn op luchtmacht vliegers (wellicht uit een soort vooroordeel, lucky for them zeg maar) is hun voormalige werkplek totaal anders dan bij een airline (even niet kijkend naar al die F60, Hercules, KDC10 vliegers etc). Te zien aan het rapport van onderzoeksraad van de luchtvaart betreffende het Bonanza ongeluk is dat KLS toentertijd, ondanks een eerder ongeval, niet goed in elkaar zat. Waarschijnlijk is dat nu anders, maar het is moeilijk te zeggen dat een school zoveel beter is dan de ander als de vliegers van alle drie die scholen tegenwoordig voor zo goed als 100% bij grote airlines zitten. Vaak gebruiken ze identieke boeken, alleen de ene (NLS) in een sneller tempo dan de ander (KLS). Allemaal hebben ze een groot gedeelte van het vliegen uitbesteed aan een cheap land, bij allemaal doe je uiteindelijk hetzelfde JAA examen en bij alle drie kom je dus zo goed als altijd (uiteindelijk) goed terecht... en ook via alle drie dus bij KLM (alsof dat iets zou zeggen).

Dus je verhaal zou van nut zijn als het zou kloppen, maar dat doet het niet

Ik noemde de luchtmacht omdat het over een 100 procent baangarantie sprak. Bij de luchtmacht ontvang je ook je ATPL en heb je een baangarantie. Ik ben het volledig met je eens dat je ze niet mag vergelijken. En indd de KLM is niet alles maar waarom zouden al die NLS ers dan toch naar de KLM willen ze komen er indd wel maar via een omweg dus mensen die naar de KLM willen kunnen beter bij KLS gaan kijken.
 
"In de afgelopen jaren heeft 100% van onze studenten een baan gekregen."

Ik heb het al eerder gezegd, een baan bij de frietboer is OOK een baan. Juridisch gezien staat hier helemaal niets over een baan als piloot bij een maatschappij. Ook bij uitspraken als "een baan in de luchtvaart" (Als fuelboer) zet ik mijn vraagtekens.
 
@ Daniël:

Ik weet niet of de selectie hetzelfde is gebleven feit is wel dat de NLS zijn selectie aan het aanpassen is. Een ander punt is dat de NLS binnen 1 dag (zonder lichamelijke keuring) geselecteerd bent terwijl je bij de KLS veel langer bezig bent. Ik kan me niet voorstellen dat de selecties even goed werken , waar dat de KLS maanden nodig heeft en je wordt gevraagd om o.a een week langs te komen voor je vliegaanleg de NLS binnen een paar uurtjes je gekeurd heeft. Daar plaats ik nogal vraagtekens bij. Dat er 70 procent door de selectie heen komt wordt door de NLS zelf verteld en ook door de studenten zelf.

Je komt op de KLS selectie 4 dagen langs om 5 vluchten te doen (vlucht F buiten beschouwing gelaten). Deze vluchten variëren van 20-45 minuten. Je krijgt weliswaar voor elke vlucht een briefing, maar de totale tijd op de sim is ongeveer gelijk aan de tijd op de NASS. Ik heb beide sims gedaan en je kan ze eigenlijk moeilijk met elkaar vergelijken omdat de uitvoering anders is. De Nass had een onderdeel, psychomotor co-ordination capability and speed and accuracy of information processing, dat je ongeveer kon vergelijken met de Frasca (instrumenten aflezen) en deze vond ik persoonlijk veel moeilijker. Je moest circa 30 keer dezelfde oefening doen en elke keer zag je een altimeter, stopwatch en directional gyro. Je zag boven deze instrumenten een waarde staan die in een X tijd moest zijn behaald en je had 5 sec bedenktijd om te bedenken welke waarde de instrumenten na elke 10 sec moesten aangeven. Daarbij komt nog dat bij de Frasca voor het gemak alleen N,S,W,E werd gevolgd en niet ergens ertussenin en de tijdsverloop was steeds 30,60,90,120 sec, terwijl bij de NASS kon het er ook tussenin zitten (10,15,20,25, etc.)

Het klopt inderdaad dat de selectie gaat worden aangepast, in mijn interviewgesprek met Landsman vertelde hij ook zoiets dergelijks.
 
Ehhh, ik ben al weer een poosje klaar dus ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar je verhaal klopt voor geen meter Daniel. (zie Nosig)
Mijn NLS klas (midden jaren 90) bestond uit 15 man, geselecteerd uit iets meer dan 2000 aanmeldingen. De selectie duurde een maand of twee, inclusief een medical, sim sessies (nass) interview etc. Daarna werd je toegelaten tot de echte selectie. Die bestond uit 3 maanden intensieve theorie met daarna 9 theorie examens en 25 uur vliegen, gevolgd door een vlieg examen en een aantal sim sessies. Als je dat allemaal gehaald had(meestal vielen er per klas nog een aantal mensen af, bij mijn klas iets van viijf of zes geloof ik) werd je pas toegelaten tot de eigenlijke opleiding. (zoniet, dan was je drie maanden en 15000 gulden kwijt, een goede manier om je motivatie te testen) Veel mensen die het niet haalden hebben vervolgens bij de KLS en Rob vd Sigtenhorst toch een opleiding kunnen doen omdat de selectie daar veel minder zwaar was.
Nogmaals, het zal allemaal wel wat veranderd ziijn, maar 70 procent die de selectie haalt lijkt me onzin. Het was altijd tussen de 0.5 en de 1 procent.
Verder sluit ik me aan bij Nosig.
 
Volgens mij is er indd heel wat verandert dan. 0,5 a 1 procent slaat echt helemaal nergens op zo streng zijn ze niet eens bij de luchtmacht!

Nou ik ga mijn geld dus echt niet op die manier op het spel zetten zomaar 15000 euro om te kijken of je wel enthousiast bent. Ik doe het pas als ik door een strenge selectie kom en een goeie garantie fonds heb vooral in dit soort tijden.
 
Mijn NLS klas (midden jaren 90) bestond uit 15 man,

Oh how times have changed. Die percentages zijn er al lang niet meer, alleen al vanwege het feit dat het aantal aanmeldingen behoorlijk is teruggelopen en de opleidingscapaciteit van de opleidingen is vergroot.

Daarnaast is de NLS die jij kende en de NLS die vandaag bestaat heel wat anders. En dat is er niet beter op geworden met de opleiding in Portugal.
 
Er zijn hier honderden onderwerpen over te vinden omtrent baangarante. Baangarantie bestaat niet. De enige scholen die je een baangarantie bieden zijn de Lufthansa Schule, Air France sponsorships, Netjets cadet scheme, Luxair sponsorship, Air Berlin Flugschule, CTC wings, Cathay Pacific sponsorship schema, Etihad cadetship en misschien dat ik er een aantal ben vergeten.

Een school als de NLS, EPST, KLS, Stella, of wat voor commerciële instelling dan ook is alleen geïnteresseerd in je geld. Als ze beweren dat ze je sollicitatietrainingen geven, je handje vast houden bij de selectie, dan doen ze dat alleen maar om zodoende je anderhalve ton te incasseren.

En de NLS is zeker niet meer zoals het vroeger was. Nu ze in Portugal vliegen, hoor ik hier en daar dat er qua flying skills nogal wat ontbreekt. Dacht dat ik hier paar maanden geleden een post van Iz had gelezen dat er zelfs een aantal NLS'er uit de TR klas van Transavia waren gegooid. Als je uit de TR gegooid wordt, moet je het wel heel bond maken. Transavia investeert in die kandidaten voor de selectie en grading (kost ook erg veel geld) en als je het dan nog kunt verpesten, ben je niet goed bezig. M.i. zal de reputatie van de NLS bij Transavia dan ook onder nul zijn gezakt.
 
Dat is ook wat ik heb gehoord maar ik heb ook begrepen dat de NLS zijn selectie wilt gaan aanpassen en de kwaliteit weer wilt gaan verbeteren en ik hoop dat dit suc6 zal opleveren en de school weer net zo goed wordt als vroeger. Weet iemand hoe het met de Brigecours van de NLS staat?
 
Die bestond uit 3 maanden intensieve theorie met daarna 9 theorie examens en 25 uur vliegen, gevolgd door een vlieg examen en een aantal sim sessies. Als je dat allemaal gehaald had(meestal vielen er per klas nog een aantal mensen af, bij mijn klas iets van viijf of zes geloof ik) werd je pas toegelaten tot de eigenlijke opleiding.

Toen ik in 1995 A1/PPL-theorie examen deed in Nieuwegein, stonden er ook altijd groepjes NLS'ers in uniform te wachten op de uitslag. Mij werd indertijd verteld dat als ze die PPL-examens niet haalden, ze meteen uit de opleiding werden gegooid. Onder het motto: als je deze theorie al niet aan kan, dan lukt dat met B1/ATPL al helemaal niet. Klopt dat, komt dat overeen met wat jij hier schetst?
 
Dat is ook wat ik heb gehoord maar ik heb ook begrepen dat de NLS zijn selectie wilt gaan aanpassen en de kwaliteit weer wilt gaan verbeteren en ik hoop dat dit suc6 zal opleveren en de school weer net zo goed wordt als vroeger.

Hmm, hoezo "wil(t)" gaan aanpassen? Als ze de selectie te slap vinden moeten ze de selectie gewoon lastiger maken. De lat hoger leggen. Zo lastig is dat niet. En wie heeft je verteld dat ze dit willen gaan doen? Wie doet zo'n uitspraak bij de school? Beetje vaag..
 
Toen ik in 1995 A1/PPL-theorie examen deed in Nieuwegein, stonden er ook altijd groepjes NLS'ers in uniform te wachten op de uitslag. Mij werd indertijd verteld dat als ze die PPL-examens niet haalden, ze meteen uit de opleiding werden gegooid. Onder het motto: als je deze theorie al niet aan kan, dan lukt dat met B1/ATPL al helemaal niet. Klopt dat, komt dat overeen met wat jij hier schetst?


Ja, precies dat. Als je een B3 examen niet haalde kreeg je een herkansing. Als je een PPL examen niet haalde niet, tenzij je een goeie reden had of op de andere vakken een heel hoog cijfer. (onderdeel van de zgn 'selectie opleiding'. Verder moest je op de NLS minstens 70% hebben om te slagen, landelijk (ook KLS) was dat 60%. En de examens waren voor iedereen in het Nederlands, maar werden voor de NLS candidaten in het Engels (heel, heel erg slecht Engels....) vertaald.
 
Back
Top