Vraag en Aanbod

Switchen

Switchen

Hi Ditched,

Ook welkom in de discussie.
Heb je eerdere postings even doorgenomen en het ontbreekt je in ieder geval niet aan ambitie. Heb het nog niet eerder gezien, van de zeevaart naar de luchtvaart,
Wel de andere kant op, maar dat waren op leeftijd geraakte gezagvoerders die, meestal om hun tweede echtgenote of derde vriendin te imponeren, een zeilboot aanschaften.

Hoe oud ben je nu en heb je een familie die van je afhankelijk is?
Deze info alleen maar om het beeld van de life career change in het juiste perspectief te plaatsen.

Algemeen, interessante reacties dames en heren.
Wie volgt.

Cheers
Art

Dat was ook mijn indruk, totdat ik de laatste keer bij mijn medische keruing kwam en de arts-assistente mij vertelde dat ze juist opvallend veel mensen uit de zeevaart ziet overstappen naar de luchtvaart. Ik ben dus zeker niet de enige! Voor mensen uit de zeevaart is de luchtvaart erg aantrekkelijk, vanwege de gunstige(re) werktijden, betere verlof schema's en daardoor een beter sociaal leven. Vak-inhoudelijk lijken de beroepen erg op elkaar, vind ik.

Om antwoord op je vraag te geven: Tijdens de middelbare school wilde ik piloot worden, of stuurman. Mijn ouders konden toen absoluuut niet garant staan voor de kosten van een vliegopleiding dus werd het zeevaartschool. Ik ben op mijn 23ste tweede stuurman geworden, ik heb dit een aantal jaren met veel plezier gedaan, maar zag mezelf niet tot m'n pensioen het water dun varen. Ik zat tegen promotie tot eerste stuurman aan, maar toen zag ik begin 2007 ineens een kans via de modulaire weg toch mijn droom waar te maken. Het was dus de keuze of doorgaan en promotie maken of switchen voordat leeftijd een nadelige rol zou kunnen gaan spelen. Ik ben nu 28, er zijn geen mensen die financieel afhankelijk van me zijn en ik huur een goedkoop appartementje in de randstad. 150k ton schuld durfde ik echt niet aan, nu zou ik het nog niet doen trouwens.

Al met al blijkt de keuze een goede te zijn geweest. Ik heb enorm veel plezier in het vliegen en de nieuwe contacten die ik overal opdoe. Hoewel de tijd nu wat minder is heb ik er goede hoop op een baan in de luchtvaart te vinden. Mocht het uiteindelijk dan toch niet lukken, kan ik altijd nog terugvallen op mijn vaarbevoegdheid.

@Columbus, toevoeging aan m'n PM (ik lees pas net je berichtje hierboven). Ik zou je aanraden zolang mogelijk te blijven werken (neem aan dat je op de heen-en-weer-bootjes zit?). Neem een eventueel wat lager tempo in je vliegopleiding voor lief. Zelf heb ik behoorlijk doorgezet met de vliegopleiding, maar dat heeft toch hier en daar wel wat cash-flow-problemen gegeven.

THAT'S ALL FOLKS

Ditched
 
Last edited:
Stabilo,

Het vershil is dat hier mannen met een beetje meer SA staan :)

Groeten

:radar: André :radar:

Andre,

Ik zie dat ik nog veel te leren heb :eek!: , want ik kom er echt niet uit wat een SA betekent.

Sorry Art voor het hijacken van je topic.
 
@nosig,
Maar ik ken jou toch :yeehaa:
Verder ben ik het wel met je eens dat het hebben van connecties een voordeel kan opleveren. Vandaar dat een AB bijvoorbeeld ook altijd interessant kan zijn om naast alle mooie (sterke) verhalen die aan de bar verteld worden je ook de personen in kwestie kan leren kennen.
Met persoonlijke connecties kom je niet heel ver in NL, voor zover ik gezien heb is het puur de connectie van vliegschool met airline die telt. Alleen als je echt de topmannen in de airline kent die je op 1 hand kan tellen zal het wellicht verschil kunnen uitmaken (en dat ben ik nog niet, ken ik helaas ook niet peroonlijk, ken wel Overload :cool:). Maar in mijn wachtlijst periode van economische teruggang was het enige dat meetelde het feit of je ooit KLS, NLS of KLu/MLD gedaan had (ik dus niet). Dat is (helaas) wat ik bedoel met connecties... Om het op topic te houden, als je KLS afwijst omdat je een andere school leuker lijkt (of modulair dus) moet je goed beseffen dat dat veel meer consequenties zou kunnen hebben, afhankelijk van welke school dat is. Wat niet gezegd is dat je geen vliegende baan kan krijgen natuurlijk...

Ik vertel je de details nog wel eens met een AB of KB. Helaas weet ik ook niet wat SA inhoudt (South Africa, Sorry Art, Suffe Arrogantie, Slechte Alcoholtolerantie?).
 
Heren,

SA staat inderdaad voor Situational Awarenes.

En voor de duidelijkheid, ik zeg meer, niet volledige SA, althans niet als ik voormezelf spreek. Want dat zou dan van mijn kant een teken zijn van het niet hebben van SA. :)

En terug naar het Topic maar weer!

Groeten

:radar: André :radar:

PS: het doet me deugt dat er meer mensen zijn die zich bezig houden met positive cashflow tijdens de opleiding. En v.w.b. de contacten van scholen...... vooral veel jammerheid op dat gebied, er zijn mogelijkheden genoeg, als je je maar inzet, was zelfs voor mij het geval en ik ben al voorbij de 35!
 
Last edited:
Om even offtopic te blijven, een nadeel wat ik vind aan een modulaire opleiding is het mogelijke financiële plaatje op lange termijn.
In eerste instantie lijkt de 60k een stuk minder dan de genoemde 150k die een integrale student(e) kwijt is. Echter is de eerste vergelijking al niet helemaal correct. Want ik zou wel graag willen weten wat buiten de 60k dan je kosten zijn voor 'levensonderhoud'. Het levensonderhoud geef je in deze wel een andere invulling, maar is terdege aanwezig.
De 60k hoest een gemiddeld persoon niet zomaar op, dit moet geleend worden. Dit gaat zonder garantiefonds tegen een hoger tarief dan de integrale student. Daarnaast zul je ook moeten eten, drinken, huur betalen. Dit leen je niet, maar betaal je wel. Reken je dit ook even mee gedurende de 4 jaar van je opleiding? Verder komt, als ik de KLS even als voorbeeld neem (misschien van mijn periode niet een heel goed voorbeeld, edoch...) toch een groot gedeelte bij een Major terecht in de vorm van de KLM. Hierdoor kun je ipv de genoemde 42%, 52% aftrekken van de belasting, kunnen we voor het gemak toch al een besparing van 10k noemen.
Voortkomend uit de belastingschaal, heb je dus een hoger aanvang- en eindsalaris waarin je je geleende bedrag terug kan betalen en allicht ooit nog eens wat kan sparen bij gerenommeerde bedrijven als Landsbanki, Lehmann Brothers en Fortis. Kans is nou eenmaal groter om bij een integrale opleiding als bv de KLS bij een grote airline aan de slag te komen dan een modulaire opleiding (of trap ik nu wel heel veel mensen op hun tenen? ;)).

Waarschijnlijk zijn deze nadelen al vaak genoeg genoemd, maar zoals een vlieger betaamd ben ik lui aangelegd en ga ik het niet allemaal teruglezen...

Ik wil niet zeggen dat ik modulair een slechte optie vind, ik wil alleen aangeven dat ik het kortzichtig vind om zonder meer aan te nemen dat een modulaire opleiding goedkoper is dan een integrale opleiding, al zullen er ongetwijfeld voorbeelden van zijn.
 
Heb net vernomen dat AIS tussen de 25 en 35 studenten per jaar denkt af te gaan leveren.
Doel is uiteindelijk ongeveer 40 per jaar.
Agoeje.
MG
 
Pjotr Orno,

Ik snap je punt en denk ook dat je helemaal gelijk hebt wanneer het over de KLS gaat. Als ik zelf 20 zou zijn en zou worden toegelaten tot de KLS zou ik het denk ik ook gaan doen, ondanks de hoge prijs.

Als je naar de lifetime earnings gaat kijken van een KLM vlieger valt de initiele investering in het niets. Ook je belasting verhaal snijdt hout "so to speak". Het risico dat er mee gepaard gaat dat je eventueel niet aangenomen zou worden bij de KLM zou ik zelfs bereid zijn om te nemen.

Voor EPST geld wat mij betreft hetzelfde, hun track record v.w.b. het helpen aan een baan is ook heel erg goed voor zover ik weet. Tevens stellen zij hoge eisen aan hun leerlingen vandaar dat er zoveel afvallen bij hen. Kortom ook bij EPST zou ik het durven, als.......ik een jaar of 20 zou zijn.

DFA, LLS, STELLA, NLS, AIS, ASL, SeppeAir, EFTO, Allemaal NO GO, niet vanwege de kwaliteit, daar heb ik geen inzicht in behalve de verhalen die ik van sommige hoor. Maar voor mensen met een oudere leeftijd alleen al vanwege het financiele plaatje. Daarbij zijn er in een aantal gevallen gewoon geen connecties met Airlines dus is er helemaal geen voordeel.

Als ik kijk naar de mensen die bij mij in de klas zaten in de ATPL cursus bij Naples Air Center is het percentage dat een baan heeft ongeveer net zo hoog als bij een willekeurige andere school (70% tot 80%). En dat terwijl er niet eens een aanname assesment in zat en er ook een aantal FREAKS in de klas zaten die er niet eens in thuis hoorden (en gelukkig in sommige gevallen ook geen baan hebben of niet eens de opleiding afgemaakt hebben), maar ja, dat krijg je als er geen assesment aan vooraf gaat en de school alleen maar $$$$ ziet.

Echter, ben je boven de 28 - 32 of nog ouder (zoals ik:) ) dan zou ik zeker voor de Modulaire weg gaan. Met als voordeel dat je dan kan blijven werken. Afhankelijk van hoe je baas er tegenaankijkt dat je bezig bent met een vliegopleiding kan je het snel of iets minder snel doen.

Ik zelf heb de mazzel gehad dat m'n baas me enorm gesteund heeft omdat hij er van overtuigd is dat je moet doen wat je wil doen in je leven en dat als ie je daar in tegen werkt alleen maar een minder gemotiveerde werknemer heeft. En dat als je weg wil je toch wel weg gaat. Ik heb dan ook zowel voor als na mij studie m'n stinkende best gedaan voor de firma, en ben nog bereid even een keer terug te komen om uit te helpen als ze me nodig zouden hebben!

Ik zit er aan te denken om een keer een verhaal te maken wat het mij allemaal precies gekost heeft om de modulaire weg te gaan, volledig uitgesplitst.

Maar goed, die berekening kan een ieder ook zelf maken en is sterkt afhankelijk van levensstijl en persoonlijke financiele situatie.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Last edited:
Quote"

Ik zit er aan te denken om een keer een verhaal te maken wat het mij allemaal precies gekost heeft om de modulaire weg te gaan, volledig uitgesplitst. Unquote."

Andre, niet te lang nadenken, dit soort info hebben we nodig.

Cheers
Art
 
Heb het nog niet eerder gezien, van de zeevaart naar de luchtvaart,

Een van de management vliegers bij Ryanair is jarenlang captain in de merchant navy geweest. Overigens ook een interessante wereld. In die jaren heeft hij duidelijk te weinig contact met andere mensen gehad, want als je een keer met hem in gesprek raakt, kom je nooit meer van hem af. Een van de aardigste mensen die ik ken overigens.:nicethread:

Overload heeft jaren geleden de som gedaan en kwam toen uit op zo'n 600 nieuwe vliegers per jaar op een totaal in Nederland van zo'n 4000. (!)
 
Een zeer groot gedeelte van de mensen bij KLM ops (loadcontrol, flightplanning) hadden zeevaartschool gedaan. M'n overbuurjongen was na afwijzing RLS/KLS ook de zeevaart in gegaan en stuurman geworden op de Holland America lijn. Later is ie nog een keer KLS gaan proberen en is er toen wel doorheen gekomen, geloof momenteel co 737. Ondanks het feit dat zeevaart mij totaal niet trekt zit er toch een beste link (af en toe) kennelijk.
 
Een zeer groot gedeelte van de mensen bij KLM ops (loadcontrol, flightplanning) hadden zeevaartschool gedaan.

Ja, die hadden ze bewust gerecruteerd, want de KLM dacht dat als je verstand had van navigatie en weight&ballance op zee, je ook goed een vliegplan en een LS kon maken.........
:rolleyes:

Erg leuke lui trouwens, met verhalen die bijna niet te geloven zijn.
 
Art,

Andre, niet te lang nadenken, dit soort info hebben we nodig.

Ik begrijp dat je het liefst vandaag nog de info wil hebben, alleen is het een heel karwei om alles bij elkaar te zoeken en op een rij te zetten. En als ik het dan al doe, wil ik voorkomen dat ik met een "half ass" verhaal aan kom zetten. Want zo werken we natuurlijk niet in de luchtvaart. Dan liever helemaal niet i.p.v. een half verhaal.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Art is of aan het wachten tot TEC en TD op vakantie zijn of zijn wonden aan het likken van alle negatieve reacties.
Hoe het ook zij:
AIS 40
DFA 20
KLS 140
NLS 120
Stella 250
ICA 10
Martinair 20
EPST 50
LLS 5
Modulair 40
Totaal:695!!!!
Welkom allemaal! (achter aan sluiten)
 
Art is of aan het wachten tot TEC en TD op vakantie zijn of zijn wonden aan het likken van alle negatieve reacties.
Hoe het ook zij:
AIS 40
DFA 20
KLS 140
NLS 120
Stella 250
ICA 10
Martinair 20
EPST 50
LLS 5
Modulair 40
Totaal:695!!!!
Welkom allemaal! (achter aan sluiten)

Het is zo dat de LLS de theorie uitbesteedt aan de AIS. De praktijk doet de LLS dan wel weer zelf.

Een vriendin van me zit bij de LLS, ik zal haar nog een keer vragen hoe het precies zit.

Groeten,
 
Ja voorheen werd de theorie van de LLS uitbesteed aan de CAE/NLS in hoofddorp. Praktijk is dan gedeeltelijk in Zuid-Afrika (CPL/IT) en dan conversie naar JAA standaard is natuurlijk gewoon in Nederland.
 
Back
Top