Ditched
New member
Switchen
Switchen
Dat was ook mijn indruk, totdat ik de laatste keer bij mijn medische keruing kwam en de arts-assistente mij vertelde dat ze juist opvallend veel mensen uit de zeevaart ziet overstappen naar de luchtvaart. Ik ben dus zeker niet de enige! Voor mensen uit de zeevaart is de luchtvaart erg aantrekkelijk, vanwege de gunstige(re) werktijden, betere verlof schema's en daardoor een beter sociaal leven. Vak-inhoudelijk lijken de beroepen erg op elkaar, vind ik.
Om antwoord op je vraag te geven: Tijdens de middelbare school wilde ik piloot worden, of stuurman. Mijn ouders konden toen absoluuut niet garant staan voor de kosten van een vliegopleiding dus werd het zeevaartschool. Ik ben op mijn 23ste tweede stuurman geworden, ik heb dit een aantal jaren met veel plezier gedaan, maar zag mezelf niet tot m'n pensioen het water dun varen. Ik zat tegen promotie tot eerste stuurman aan, maar toen zag ik begin 2007 ineens een kans via de modulaire weg toch mijn droom waar te maken. Het was dus de keuze of doorgaan en promotie maken of switchen voordat leeftijd een nadelige rol zou kunnen gaan spelen. Ik ben nu 28, er zijn geen mensen die financieel afhankelijk van me zijn en ik huur een goedkoop appartementje in de randstad. 150k ton schuld durfde ik echt niet aan, nu zou ik het nog niet doen trouwens.
Al met al blijkt de keuze een goede te zijn geweest. Ik heb enorm veel plezier in het vliegen en de nieuwe contacten die ik overal opdoe. Hoewel de tijd nu wat minder is heb ik er goede hoop op een baan in de luchtvaart te vinden. Mocht het uiteindelijk dan toch niet lukken, kan ik altijd nog terugvallen op mijn vaarbevoegdheid.
@Columbus, toevoeging aan m'n PM (ik lees pas net je berichtje hierboven). Ik zou je aanraden zolang mogelijk te blijven werken (neem aan dat je op de heen-en-weer-bootjes zit?). Neem een eventueel wat lager tempo in je vliegopleiding voor lief. Zelf heb ik behoorlijk doorgezet met de vliegopleiding, maar dat heeft toch hier en daar wel wat cash-flow-problemen gegeven.
THAT'S ALL FOLKS
Ditched
Switchen
Hi Ditched,
Ook welkom in de discussie.
Heb je eerdere postings even doorgenomen en het ontbreekt je in ieder geval niet aan ambitie. Heb het nog niet eerder gezien, van de zeevaart naar de luchtvaart,
Wel de andere kant op, maar dat waren op leeftijd geraakte gezagvoerders die, meestal om hun tweede echtgenote of derde vriendin te imponeren, een zeilboot aanschaften.
Hoe oud ben je nu en heb je een familie die van je afhankelijk is?
Deze info alleen maar om het beeld van de life career change in het juiste perspectief te plaatsen.
Algemeen, interessante reacties dames en heren.
Wie volgt.
Cheers
Art
Dat was ook mijn indruk, totdat ik de laatste keer bij mijn medische keruing kwam en de arts-assistente mij vertelde dat ze juist opvallend veel mensen uit de zeevaart ziet overstappen naar de luchtvaart. Ik ben dus zeker niet de enige! Voor mensen uit de zeevaart is de luchtvaart erg aantrekkelijk, vanwege de gunstige(re) werktijden, betere verlof schema's en daardoor een beter sociaal leven. Vak-inhoudelijk lijken de beroepen erg op elkaar, vind ik.
Om antwoord op je vraag te geven: Tijdens de middelbare school wilde ik piloot worden, of stuurman. Mijn ouders konden toen absoluuut niet garant staan voor de kosten van een vliegopleiding dus werd het zeevaartschool. Ik ben op mijn 23ste tweede stuurman geworden, ik heb dit een aantal jaren met veel plezier gedaan, maar zag mezelf niet tot m'n pensioen het water dun varen. Ik zat tegen promotie tot eerste stuurman aan, maar toen zag ik begin 2007 ineens een kans via de modulaire weg toch mijn droom waar te maken. Het was dus de keuze of doorgaan en promotie maken of switchen voordat leeftijd een nadelige rol zou kunnen gaan spelen. Ik ben nu 28, er zijn geen mensen die financieel afhankelijk van me zijn en ik huur een goedkoop appartementje in de randstad. 150k ton schuld durfde ik echt niet aan, nu zou ik het nog niet doen trouwens.
Al met al blijkt de keuze een goede te zijn geweest. Ik heb enorm veel plezier in het vliegen en de nieuwe contacten die ik overal opdoe. Hoewel de tijd nu wat minder is heb ik er goede hoop op een baan in de luchtvaart te vinden. Mocht het uiteindelijk dan toch niet lukken, kan ik altijd nog terugvallen op mijn vaarbevoegdheid.
@Columbus, toevoeging aan m'n PM (ik lees pas net je berichtje hierboven). Ik zou je aanraden zolang mogelijk te blijven werken (neem aan dat je op de heen-en-weer-bootjes zit?). Neem een eventueel wat lager tempo in je vliegopleiding voor lief. Zelf heb ik behoorlijk doorgezet met de vliegopleiding, maar dat heeft toch hier en daar wel wat cash-flow-problemen gegeven.
THAT'S ALL FOLKS
Ditched
Last edited: