Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Ik ben gewoon lekker bij pappie en mammie blijven wonen tot ik ergens echt binnen was, dat scheelde een hoop. Wel handig dat zij ook dichtbij Schiphol woonden natuurlijk. Alleen maar motor, geen auto. Dus kon ook goed naar 16hoven door de files in m'n Tulip Air tijd. OV was geen optie, duurde veel te lang. Rest van m'n schuld in de overwaarde van m'n huis/hypotheek (ook goede investering) gestopt, dat scheelt ook weer.

Elke situatie is weer anders. Als je nog wat van je maand over hebt aan het einde van je geld kom je vanzelf erachter dat het uitgave patroon ergens aangepast moet worden, daar heb je geen papa Julien of budgetcoach (kost ook weer geld) voor nodig om dat uit te vogelen. Ik zie overigens ook niemand die daar een probleem van maakt hier, alleen maar iemand die liever geen schuld / hypotheek heeft. Ik zie dat als een dure maar goede investering (helemaal bij KLS), maar je moet je er wel goed bij voelen natuurlijk.
 
Inderdaad. Julien serieus. Zoals Co-Co Flanel al (zeer beschaafd) doet, kan ik ook weer 's al je puntjes quoten en er stuk voor stuk een etiketje 'heeft het niet begrepen' opplakken.

Horizon maakt een paar woorden tellend grapje, jij hapt direct weer keihard.

"Een 17-jarige scholier kan deze beslissing niet maken. Punt uit!" Hoeveel hebben er dat al met goed gevolg gedaan vraag ik je.

Jouw budgetcoachberekening raakt ook kant noch wal.. Besparing van 5000 euro (auto) beslaat meer dan een kwart van je totale besparing. Goh hoeveel jongens kachelen elk weekend op en neer naar EEL in een Suzuki van 5 HONDERD euro.. Aardig wat. Een laptop achterwege laten.. Ja inderdaad, twee jaar (waaronder half jaar USA) afgesloten van alles wat je 'je sociale leven' nog kan noemen. Oja ik vergeet even dat jij pas sinds kort van die term gehoord hebt, aangezien je uit een streek komt waar je elkaar alleen tegenkomt in een 'bierschuur' bij de buurman in z'n wei.

"Biertje geven ? Dacht het niet, blijf maar lekker egoïstisch." Och Julien, al hoofdschuddend sla ik m'n hand voor m'n mond hier. Och, och, och. Nu besef ik pas met wat voor persoon we hier te maken hebben. Ik moet bijna overgeven nu ik snap wat voor 'jeugd' (including je twintigerjaren) jij gehad moet hebben. Wat zielig zeg. Ik maak geen grap, ik bedoel zielig in de letterlijkste zin van het woord.

"Kinderen (jaa dat zijn jullie als je niet met geld om kunt gaan) zijn en blijven toch altijd eigenwijs, maar boontje komt voor zijn loontje Laat ze maar lekker ploeteren! Pijn lijden, keihard werken en dan weten ze pas hoe ze met geld om moeten gaan."

Och, och, och.. Wat een misplaatste alwetenheid.

Zoals ik een tijdje terug in een reactie op een post van jou al zei: Julien, echt fantastisch voor je dat je in een prima positie bij AF verkeert. Grote kans dat je dit verdiend hebt (dat meen ik). Maar laat dit feit alleen jou nou alsjeblieft niet hallucineren dat jouw 'persoonlijke kijk en adviezen' automatisch in het rijtje 'hier heb ik echt wat aan' thuishoren. Ik zou jou graag willen verzoeken alle spontane gedachten die er elke dag in je opkomen na het lezen van dit forum gewoon lekker in een schriftje op te schrijven (je weet wel, met een mooie vulpen, zoals brave kindjes doen) en cadeau te doen aan je kinderen voor hun verjaardag in plaats van het op dit onder vaak naieve wannabe's populaire forum te posten.

What can I say more. Incroyable eh?
 
Julien,

Ik ben het volledig met je eens dat je een gedegen financieel plan moet maken en dat veel studenten een overdreven luxe leven leiden. Verder vind ik je hele pleidooi echt zwaar overdreven.
Als eerste heb jij een mening over hoe een student zich hoort te gedragen financieel gezien. Wanneer deze personen je advies niet navolgen wens je deze personen gelijk toe dat ze op hun smoel gaan. Ik vind dit zeer oncollegiaal, en in mijn optiek riekt dit behoorlijk naar frustratie. Baal je ervan dat jij dingen niet hebt kunnen doen die zij wel doen?
Ten tweede vind je iedereen die niet aan jou magere manier van leven voldoet gelijk kinderachtig. Dat vind ik niet helemaal terecht. Deze jongens en meisjes maaken veelal bewuste keuzes om bepaalde hoeveelheden geld uit te geven. Dit is ook meestal met ouders en banken overlegd, en de personen in kwestie zijn zelf verantwoordelijk voor de terugbetaling daarvan. Het feit dat de overgrote meerderheid van de studenten van KLS/NLS/EPST zonder al te veel problemen hun schuld kunnen aflossen betekent mijns inziens dat er dus niet altijd onverantwoorde risico's genomen worden.
Als laatste wil ik je er op attenderen dat je met een KLM salaris in je eentje makkelijk het geld kan aflossen. Ik begrijp dat ik me op glad ijs bevind met de volgende opmerking omdat het persoonlijk is, maar ik kan me herrinneren dat jij vrij vroeg kinderen hebt gekregen. Of dit een bewuste keus of niet is weet ik niet, maar het heeft wel gevolgen voor je (gehad). De onzekerheden en verantwoordelijkheid nemen dan enorm toe. Ik hoef jou hier niets over te vertellen, maar wil wel zeggen dat jou situatie dus niet geheel vergelijk baar is met een 21jarige met 150000E schuld die bij de KLM begint. Sterker nog. Die woont waarschijnlijk graag in dat kuttige appartementje boven de kroeg. Is er tenminste wat te beleven.

No hard feelings, just my 2 cents...

vR
 
"Biertje geven ? Dacht het niet, blijf maar lekker egoïstisch." Och Julien, al hoofdschuddend sla ik m'n hand voor m'n mond hier. Och, och, och. Nu besef ik pas met wat voor persoon we hier te maken hebben. Ik moet bijna overgeven nu ik snap wat voor 'jeugd' (including je twintigerjaren) jij gehad moet hebben. Wat zielig zeg. Ik maak geen grap, ik bedoel zielig in de letterlijkste zin van het woord.

Waar slaat die reactie nou weer op ? Ik denk dat je daar helemaal niets van af weet en dat zou ik graag zo willen hebben en laten we het vooral niet persoonlijk worden. Als je een afkeer tegen me hebt of dit zo nodig moet melden, doe het dan via PM. Door dat zo neer te zetten, zegt wat mij betreft meer over jou dan over mij. Dit soort reacties including "the Lima Zulu affair'' neigen mij gewoon om niet meer te posten op dit forum.

Zoals ik een tijdje terug in een reactie op een post van jou al zei: Julien, echt fantastisch voor je dat je in een prima positie bij AF verkeert. Grote kans dat je dit verdiend hebt (dat meen ik). Maar laat dit feit alleen jou nou alsjeblieft niet hallucineren dat jouw 'persoonlijke kijk en adviezen' automatisch in het rijtje 'hier heb ik echt wat aan' thuishoren. Ik zou jou graag willen verzoeken alle spontane gedachten die er elke dag in je opkomen na het lezen van dit forum gewoon lekker in een schriftje op te schrijven (je weet wel, met een mooie vulpen, zoals brave kindjes doen) en cadeau te doen aan je kinderen voor hun verjaardag in plaats van het op dit onder vaak naieve wannabe's populaire forum te posten.

Wie zegt dat ik zeg dat MIJN adviezen in de categorie ''hier heb ik wat aan'' horen. Ik geef alleen mijn visie op bepaalde dingen en een van die dingen is het feit dat ik het belachelijk vind dat mensen zo makkelijk over 150K praten. Vooral jonge mensen weten niet wat voor nasleur dat kan hebben in je verdere leven (kinderen, vrouw, eigen huis, etc.). In mijn tijd (9 jaar geleden) heb ik iets van 80.000 euro betaald waarvan mijn ouders rente e.d hebben opgevangen tot ik een baan gevonden had. Binnen 6 jaar had ik het afbetaald, maar ik was dan ook zeeeer gelukkig. Als je wilt weten hoe, PM je me maar, want het is niet bepaald voor de hand liggend.

En bij deze verzoek ik je onderstaande quote te verwijderen.

Biertje geven ? Dacht het niet, blijf maar lekker egoïstisch." Och Julien, al hoofdschuddend sla ik m'n hand voor m'n mond hier. Och, och, och. Nu besef ik pas met wat voor persoon we hier te maken hebben. Ik moet bijna overgeven nu ik snap wat voor 'jeugd' (including je twintigerjaren) jij gehad moet hebben. Wat zielig zeg. Ik maak geen grap, ik bedoel zielig in de letterlijkste zin van het woord.

Als eerste heb jij een mening over hoe een student zich hoort te gedragen financieel gezien. Wanneer deze personen je advies niet navolgen wens je deze personen gelijk toe dat ze op hun smoel gaan. Ik vind dit zeer oncollegiaal, en in mijn optiek riekt dit behoorlijk naar frustratie. Baal je ervan dat jij dingen niet hebt kunnen doen die zij wel doen?

Wat ik er mee bedoel duidelijk te maken is dat ik vind dat veel studenten te makkelijk over geld denken. Als je dan op je smoel gaat, dan heb je dat geheel aan jezelf te danken, maar bovenal leer je met geld omgaan. 150K is gewoon ontzettend veel geld en als mensen er zo ontzettend makkelijk over kunnen denken, dan denk ik bij mezelf van ''potverdorie, het is wel 150K. Probeer het minimaal te houden in tijden van zwaar weer''. Veel studenten leven m.i op een roze wolk en dat is dus precies datgeen dat hen fataal zou kunnen worden. Wat dat betreft moet die roze wolk een paar maanden een grijze wolk worden, zodat die studenten meer gaan letten op hun financiën en dingen gaan besparen.

Ten tweede vind je iedereen die niet aan jou magere manier van leven voldoet gelijk kinderachtig. Dat vind ik niet helemaal terecht. Deze jongens en meisjes maaken veelal bewuste keuzes om bepaalde hoeveelheden geld uit te geven. Dit is ook meestal met ouders en banken overlegd, en de personen in kwestie zijn zelf verantwoordelijk voor de terugbetaling daarvan. Het feit dat de overgrote meerderheid van de studenten van KLS/NLS/EPST zonder al te veel problemen hun schuld kunnen aflossen betekent mijns inziens dat er dus niet altijd onverantwoorde risico's genomen worden.

Ik heb niet gezegd dat ze kinderachtig zijn, maar dat veel studenten zich gedragen als eigenwijze kinderen die denken te weten hoe ze met geld om moeten gaan. Veel studenten hebben nog nooit zo'n groot bedrag uitgegeven, dus lijkt het mij volkomen normaal om risico's te overzien en dan ook je schuld te minimaliseren. Te denken valt aan steun van ouders, werken, op dingen besparen.

Ik begrijp dat ik me op glad ijs bevind met de volgende opmerking omdat het persoonlijk is, maar ik kan me herrinneren dat jij vrij vroeg kinderen hebt gekregen. Of dit een bewuste keus of niet is weet ik niet, maar het heeft wel gevolgen voor je (gehad). De onzekerheden en verantwoordelijkheid nemen dan enorm toe. Ik hoef jou hier niets over te vertellen, maar wil wel zeggen dat jou situatie dus niet geheel vergelijk baar is met een 21jarige met 150000E schuld die bij de KLM begint.

Dit zijn tenminste geen afkerende persoonlijke opmerkingen. Mijn situatie was niet ideaal nee. Hadden kleine op komst, blijkt het een tweeling te zijn. Nooit spijt van gehad hoor, al was het wel flink op een houtje bijten. In die periode zijn mijn ogen dan ook open gegaan hoe je het meest efficient om kan gaan met geld. Vooral als je vrouw net begint met haar baan, niet veel verdient en jezelf ook een schuld hebt en niet super verdient.
 
Julien,
Ok dan. Duidelijk wat mij betreft.

All,
Zonder mensen die staan te popelen om te reageren de pas af te snijden stel ik dan maar voor om terug te gaan naar het onderwerp. Dat was namelijk: Wat doe je als je bij de KLS bent afgewezen? en dus niet: KLSers geven absurd veel geld uit!?!?

Cheerio,
vR
 
Last edited:
Julien, mag ik even kwijt dat je nu zelf ook enigszins als een klein kind reageert. Eerst kom je met allerlei toch wel redelijk serieuze en harde teksten waarbij je alles en iedereen die ooit op de kls heeft gezeten in een hokje stopt, en dit naar aanleiding van een grap!!!!!!
Vervolgens krijg je zelf wat commentaar dat niet eens echt ongefundeerd is en reageer je op deze manier, als je zulke reacties niet wilt hebben moet je ze ook niet uitlokken. Beetje Paul de Leeuw gedrag dit, hard andere mensen afzeiken en zielig gaan zitten doen als iemand iets over jou zegt. Al deze dingen die jij hier over KLS-ers beweert kun jij ook niet weten, net zoals maskem dat over jou niet kan weten. Als je niet tegen kritiek kan na zelf zulke ferme taal uit te slaan kun je hier idd misschien maar beter weg blijven,

just my 2 cents, greetz FK, die keurig werkte in zijn kls tijd, maar stiekem wel in zn gratis en 20 jaar oude automobiel richting zn ouders karde, en ook wel eens wat centjes in groningen uitgaf.
 
Last edited:
Ik hap.

Waarde topicstarter,

In 2006 ben ik aangenomen bij KLM Flight Academy en hoorde bij de (toen nog) circa 20% van de mensen die door de selectie van deze school kwam.

Aangezien ik het een grote stap vond die ik ging maken, besloot ik om niet direct de vliegopleiding te gaan doen die mij 2 (of iets meer) jaar bezig zou gaan houden. Ik besloot om de alternatieve route van AP&M te volgens, waarbij je een Bachelor in het ingenieursschap erbij krijgt. Nadeel: Je bent 2 jaar langer bezig.

In mijn eerste jaar HBO heb ik veel getwijfelt. Niet over het willen vliegen of piloot worden etc. Maar meer over de grote zorgen/stress die het grote geldbedrag met zich meeneemt. 150.000 euro is een bedrag waarmee de gemiddelde nederlander huilend van blijdschap weg zou lopen bij Deal or no deal.

Ik heb toen besloten om voor mijn gemoedsrust te kiezen. Ik houd er niet van om bij mensen schuld te staan. En al helemaal niet om zoveel schuldig te zijn bij een bank.

Zodoende heb ik nu een baan en ben ik begonnen om mijn ppl te halen. Geschatte kosten voor mijn vliegopleiding in de eerste fase: 13.000 euro. Aan de economie/verhalen/kredietcrisis te zien niet eens zo'n onverstandige keuze.

Daarna zien we wel weer. Tot die tijd kan ik vliegen en dat is wat ik altijd wilde.

Immortal

ps: mijn grootmoeder zei altijd: "Een slak ziet meer van de weg dan de haas".

En ik denkend dat ik de enige was. Mooie post!:biertje:

Voor ik op Airwork strandde staarde ik blind op een opleiding tot verkeersvlieger. De werkelijkheid bleek echter veel minder rooskleurig dan ik voor ogen had en kreeg er steeds minder trek in. Jarenlang een torenhoge schuld staan, rekening houden met verhuizen naar het buitenland, aflossingsbedragen waar je elke avond wakker van ligt...

Vliegen kan ik immers ook bij de club om de hoek, zonder schuld te staan en toch te genieten van hetgeen wat ik het liefst doe, zonder mijn vriendin en vrienden ajuus te zeggen. Ik vind het dan ook jammer dat er dan direct op dergelijke, blijkbaar afwijkende gedachten, moet worden gereageerd met dingen als slechte motivatie en dronkenschap.

Ik sta gewoonweg niet te springen om een schuld van 150K, onder geen enkel beding.
 
Kan ik nog een bloemetje aanbieden voor beledigde mensen ?
x113.gif


Overigens nam ik de KLS gewoon als voorbeeld hoor. Mensen van NLS, EPST, Stella, noem ze maar op moeten ook zo veel geld over de balk smijten.

En FK ik heb nergens persoonlijk mensen af zitten zeiken. Heb alleen in misschien wat harde taal mijn mening gegeven. De enige die persoonlijk mensen zit af te zeiken is Papa Hotel. Maar om nu niet het eigenwijze kind te spelen die met het vingertje wijst naar Papa Hotel, schud ik hem de hand en nemen we een biertje
s211.gif
:biertje:

Wil overigens niet zeggen dat ik van mening ben veranderd.

Kusje!
kussie.gif
 
En ik denkend dat ik de enige was. Mooie post!:biertje:

Voor ik op Airwork strandde staarde ik blind op een opleiding tot verkeersvlieger. De werkelijkheid bleek echter veel minder rooskleurig dan ik voor ogen had en kreeg er steeds minder trek in. Jarenlang een torenhoge schuld staan, rekening houden met verhuizen naar het buitenland, aflossingsbedragen waar je elke avond wakker van ligt...

Vliegen kan ik immers ook bij de club om de hoek, zonder schuld te staan en toch te genieten van hetgeen wat ik het liefst doe, zonder mijn vriendin en vrienden ajuus te zeggen. Ik vind het dan ook jammer dat er dan direct op dergelijke, blijkbaar afwijkende gedachten, moet worden gereageerd met dingen als slechte motivatie en dronkenschap.

Ik sta gewoonweg niet te springen om een schuld van 150K, onder geen enkel beding.

Mooi om is een keertje zo'n mening te lezen. Ik ben net aangenomen bij KLS en heb hele andere kijk op die schuld. Ik heb het geluk dat mijn ouders levensonderhoud betalen dus dat mijn schuld relatief ''laag'' is. 117.000 euro is een boel geld. Maar dat is de inverstering die het kost om van een hobby een beroep te maken. Betaald worden om te vliegen. mooier kan toch niet??? Het is een inverstering die er voor zorgt dat ik niet ma t/m vrijdag van 9 tot 5 hoef te werken. Dat ik een prachtige werkplek op 10km hoogte ga krijgen. Ik vind het die inverstering meer dan waard. En de belasting helpt ook nog wel een handje mee om die schuld af te lossen.
Maar als je idd elke dag wakker ligt van die schuld kan je er beter niet aan beginnen. Je moet tenslotte iets doen dat je leuk vindt. En niet iets waar je alleen maar bang voor bent dat je aan de schuld ten onder zal gaan.
 
Budgetcoach.

Een (ik geloof 21 jarige), nieuwe co hier leased een Aston Martin voor €3000,- per maand. Maar hij loopt wel te klagen dat het leven zo duur is hier en dat hij elke week stby heeft en dan niets verdient op z'n Brookfield contract. Sommige mensen moeten de waarde van geld leren kennen denk ik. (Overload bedacht laatst dat hij per maand nu ruim meer verdient dan in z'n hele eerste jaar bij KLM OPS, toch kwam hij daar toen prima van rond op de een of andere manier)(Dat waren mooie tijden met Nosig en Eikie........)
 
TO DO GUIDE: What to do na afwijzing op de KLS

stap1: Wordt afgewezen op de COVA

stap2: Bel Dhr D. voor uitleg: de man vertelt je dat je niet geschikt bent om verkeersvlieger te worden, en er maar eens goed over te denken om uberhaupt een andere selectie te proberen omdat het misschien jouw ding toch niet is..

stap3: Doe EPST selectie

stap4: Wordt F/O A320 bij British Airways 1 maand na afronding EPST



Sorry, dit moest ik even kwijt.. alsnog bedankt voor uw advies meneer D. :p:
 
Last edited by a moderator:
TO DO GUIDE: What to do na afwijzing op de KLS

stap1: Wordt afgewezen op de COVA

stap2: Bel Dhr D. voor uitleg: de man vertelt je dat je niet geschikt bent om verkeersvlieger te worden, en er maar eens goed over te denken om uberhaupt een andere selectie te proberen omdat het misschien jouw ding toch niet is..

stap3: Doe EPST selectie

stap4: Wordt F/O A320 bij British Airways 1 maand na afronding EPST



Sorry, dit moest ik even kwijt.. alsnog bedankt voor uw advies meneer D. :p:

Toch ben je er nog niet over heen en lichtelijk gefrustreerd. En elke keer als er weer een KLM toetstel voor je taxied hoor je weer die afschuwelijke woorden van Dr. D! Omdat het toch altijd wel een tijdje duurt voor jullie aan de beurt zijn voor de T/F klaring vind jij het gelijk een goed onderwerp om het gesprek te beginnen met je Captain.
Nadat jij je, tot in de puntjes geperfectioneerd verhaal (na die 1000 takeoffs), hebt gedaan en de Kaptein de verwachte woorden"that's ridiculous" heeft uitgesproken voel jij je toch weer een beetje happy!

Ik heb met je te doen hoor..
 
Last edited:
Horizon
taxi to holding point


Locatie: Amsterdam
Airworker sinds: May 2007
Berichten: 62
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -

Zegt voor mij genoeg en hou 'ns op met dat gestook van je.
 
Ok back to topic. Lijkt me wel interessant topic zolang er geen :eek:fftopic: berichten worden gepost.

Is er leven na de KLS ? Tuurlijk, maar iedereen zal dat anders gaan invullen. De een zal gaan studeren in Amsterdam aan de universiteit om het na z'n studie weer over te doen. De ander probeert het direct bij een andere school en weer een ander gaat een jaar naar het buitenland en probeert het daarna bij een andere school. Ik vind dat je ieders keuze gewoon moet respecteren, iedereen is immers anders. De een wil uitsluitend bij KLM werken, de ander wil het liefst DC3 vliegen in Alaska en de ander maakt het allemaal niet uit zolang hij / zij maar kan vliegen.

Ik moet er eigenlijk wel van grinniken als ik sommige reacties lees dat mensen kritiek hebben op mensen die uitsluitend bij KLM willen vliegen. Jaa hallo, het biedt financiële zekerheid als je bij een legacy van je 21e tot je pensioen kunt vliegen en de KLS heeft een garantiefonds! Als ik de keuze had tussen direct KLM of 9 jaar ploeteren bij een regional om vervolgens bij Lufthansa ofzo te worden aangenomen en onderaan de ladder te beginnen, dan kies ik voor direct naar KLM na afstuderen. Met belastingaftrek zul je je schuld dan wellicht na 10 jaar geheel hebben afbetaald en verdien je misschien iets van 100.000 euro bruto per jaar en heb je mooi huis. Daar zou ik wel voor tekenen. En het risico dat je loopt dat je wellicht niet bij KLM wordt aangenomen, moet je maar nemen. Als 5% wordt afgewezen, moet je gewoon hard werken om te worden aangenomen en gewoon kritisch durven zijn.

Ik heb zelf ook nog een topic gemaakt over mijn situatie dat gewoon echt een hel was. In die periode heb ik wel spijt gehad dat ik geen KLS gedaan had, maar nu absoluut niet. Wat betreft de keuze van Immortal. Als je bent aangenomen bij de KLS, dan heb je juist wél financiële zekerheid. Je hebt een ontzettend grote kans om bij KLM te vliegen + je hebt recht op belastingaftrek. Na een goede 10 jaar zou je het wellicht al afbetaald hebben en anders wel in 15 jaar. Hoe oud ben je nu ? 19 of 20, dan heb je het zeker voor je 37e afbetaald en kun je heerlijk genieten van het leven als vlieger. Maar ik hoop dat je je voor jezelf een goede keuze hebt gemaakt en die respecteer ik natuurlijk.
 
Back
Top