Wat doe je als je bij KLS bent afgewezen??

Ik kan je redenering helemaal volgen, maar wordt 70% van de KLS' ers niet uiteindelijk aangenomen bij de KLM (na een wachtperiode). 70% kans op een baan!
De wachtlijst tijd is al weer jaren geleden, toen er ook nog daadwerkelijk een baangarantie was. De laatste jaren werd ca. 80% van de KLSers die bij KLM solliciteerden aangenomen bij KLM, sinds recentelijk na aanpassing van de KLS selectie en door de KLM selectie alleen maar te laten bestaan uit een COVA is dat zo'n 95%.

Maar goed, zodra KLM ook voor KLSers de deur dicht doet omdat er doodgewoon helemaal niet meer opgeleid gaat worden zullen ook zij ergens voor een paar maanden / jaren een (vlieg)baan moeten gaan vinden omdat de baangarantie er niet meer is.
 
Eventjes een dagje aan de kant blijven staan levert toch wat significante spikes op.

Spikes moet U hier zien als een metaphoor, welliswaar conventioneel, maar daarom niet minder excistent.

"Ik vind, naar mijn mening, eigenlijk is het zo, ik ben het er mee eens, ik niet", zijn methaphoren, conventioneel, maar ook,
"hij vind mijn antwoord onjiuist en dus niet terecht, hij zoekt alleen mijn zwakke punten op, de sterke laat hij links liggen, er is alleen maar krtiek op mijn standpunt", zijn structurele metaphoren.

Anders geformuleerd, in deze discussie hebben we te maken met wat men denkt te weten, tegenover wat anderen denken van die zelf geproklameerde kennis.

De relevantie van dit alles,? laten we even terug gaan naar de originele vraag van de topic opener.
"Wat doe je ?" En vraagt zich vervolgens af of zijn collega's wannabees, en let wel, de qualificatie wannabee is een industrywide acronym, hem kunnen voorlichten hoe of wat ze iets dergelijks hebben aangepakt.

Dus, als de KLS niet haalbaar is wat dan, en met welke consequenties, en zijn er ervaringen die hier gedeeld kunnen worden?
Dat was de vraag, en daar over moet de discussie gaan. Niet over welke school de beste is en zeker niet over met welk minimaal pretpakketje in woord en gebaar je zelf kan binnen praten bij willekeurig welke andere vliegschool.

De discussie daarover heb ik nog niet waar kunnen nemen. Wel heb ik een tendens gezien om meer van hetzelfde te poneren, gemeenheden die slechts te kwalificeren zijn onder het kopje, ruis, no substance.

Mijn uitdaging is nog niet opgepakt, dus, ik blijf even in de buurt.

Mijn reactie naar Iz, good lateral thinking, en een eye opener naar onze wannabees. Als zelfs Emirates een hire freeze heeft met honderdvijftig aircraft on order, dan komt de keuze en de naam van de vliegschool inderdaad in een heel ander daglicht te staan dan een jaar geleden voor mogelijk gehouden werd.

En, voor de Pocahontas die hards, een lening voor een vlieger opleiding was altijd al door de bankier gekwalificeerd als sub prime.
Het zou mij niets verbazen dat deze liquiditeits verstrekking vooralsnog niet meer beschikbaar blijkt te zijn, gezien het sub prime risico wat zich nu aftekent in de luchtvaart industrie. Als je al een baan kunt krijgen na afstuderen, via welke school dan ook, moet je ook nog een salaris kunnen genieten om 150K Euro af te lossen.
De vriendelijke bankmeneer die je de lening heeft aaangesmeerd is inmiddels ontslagen en je praat daarna met de bank afdeling, "afwikkeling".

Dus, niet bij de KLS? Then what, met je 150 K gaan shoppen,? be my guest, Zoals Iz zegt, het zou nog wel eens beter uit kunnen pakken, in the end, maar realiseer je dat je niet voor niets bent afgewezen. En als de vriendelijke bank vanaf vandaag de pilot desk sluit, dan ga er maar van uit dat je beter eerst nog een aanvullende hogere opleiding kan gaan volgen op kosten van de staat zodat je niet rond hoeft te fietsen met een subprime labeltje op je kraag, als aangeschoten wild.

En, even naar Morning Glory, was dat tonque in cheeck? Als je bij de KLS afgewezen bent ga je toch gewoon voor operationeel oorlogsvlieger, want dat is het toch, MG?? :cool:

Nog EEN keer terug naar het begin van de topic.
Wat doe je als je bij de KLS bent afgewezen, wat zijn de ervaringen van de mensen die een alternatieve weg hebben gevolgd.
Die ervaringen willen we hier graag horen.
Dan kunnen we misschien ook in staat zijn een interpolatie naar de toekomst te maken zoals Iz en Julien al hebben geprobeerd aan te geven.

Om een en ander nog te accentureren heb ik de Moderator gevraagd het 19 of 77 survival topic te verplaatsen naar Luchtvaart Algemeen zodat een groter aantal airworkers hier over mee kunnen disussieren.

Cheers
art








\
 
De wachtlijst tijd is al weer jaren geleden, toen er ook nog daadwerkelijk een baangarantie was. De laatste jaren werd ca. 80% van de KLSers die bij KLM solliciteerden aangenomen bij KLM, sinds recentelijk na aanpassing van de KLS selectie en door de KLM selectie alleen maar te laten bestaan uit een COVA is dat zo'n 95%.

Maar goed, zodra KLM ook voor KLSers de deur dicht doet omdat er doodgewoon helemaal niet meer opgeleid gaat worden zullen ook zij ergens voor een paar maanden / jaren een (vlieg)baan moeten gaan vinden omdat de baangarantie er niet meer is.

Maar er is toch wel sollicitatie-garantie? (dwz dat zodra de KLM weer mensen zoekt er een lijstje met KLS'ers wordt gepakt en dat de eerste 10 bovenop die lijst gebeld worden? )

Ik denk dat de KLS ers de komende jaren geduld moeten hebben. Maar uiteindelijk zullen ze toch worden opgeroepen, tenminste dat was wat ik begrepen had.
 
Ik zat even te lezen, maar ik zie altijd wel Epts of nls enz. langskomen . Geen mvvl.
Is dit een goede school??? Afgestudeerden mogen direct naar de kls om de cbc te doen.
En daarna sollicoteren bij de KLM.....

Dat staat inderdaad op de MVVL website, maar dat is een beetje verwarrend. Bel ze maar eens op om te vragen hoe het zit. MvvL levert alleen studenten aan de KLM als de KLS er te weinig levert.
 
Maar er is toch wel sollicitatie-garantie? (dwz dat zodra de KLM weer mensen zoekt er een lijstje met KLS'ers wordt gepakt en dat de eerste 10 bovenop die lijst gebeld worden? ) Ik denk dat de KLS ers de komende jaren geduld moeten hebben. Maar uiteindelijk zullen ze toch worden opgeroepen, tenminste dat was wat ik begrepen had.

In feite wel, al weet ik niet hoe de KLSers onderling die senioriteit hebben geregeld. In dat oogpunt hebben mensen van de luchtmacht, Marine en NLS ook een sollicitatie garantie, mits er geen KLSers genoeg zijn. Alleen moeten zij dan wel de gehele selectie doen. Dus je zit zeker niet slecht met KLS.
 
Staat er eigenlijk in het contract tussen de student en de KLS dat de student na de opleiding een garantie heeft om bij de KLM te mogen solliciteren ? Ik denk dat dit eigenlijk best wel een belangrijk gegeven is om op die vraag van kazeven in te gaan. Als het op papier contractueel staat vastgesteld dat student A een garantie heeft om bij de KLM te solliciteren hoef je je niet druk te maken.

Een ander verhaal wordt het natuurlijk als er alleen contractueel tussen de KLM en de KLS vaststaat dat de KLS als preferred supplier wordt gezien en er initieel uitsluitend ab initio's van de KLS mogen solliciteren bij de KLM.

Is er een KLS'er die kan bevestigen dat er in het contract tussen student en KLS staat dat je een garantie hebt om bij de KLM te solliciteren ?
 
Dan is de vraag of KLS'ers bij andere maatschappijen dan meer voordelen hebben dan bij een internationaal beter geprofileerde school als EPST. Persoonlijk denk ik van niet en zijn er zelfs twee nadelen die je als KLS'er hebt, simpelweg omdat de naam van een (concurrerende) airline op de school staat:
1) Waarom werk je niet bij KLM? Afgewezen? Niet goed genoeg?
2) Als KLM wel weer gaat aannemen, smeer je 'm dan weer bij onze airline?
In het verleden is het al diverse malen voorgekomen dat KLS'ers in mindere tijden ergens anders gingen werken (buitenland, ais vlieger of ops-medewerker of iets anders) en bij het eerste seintje van KLM direkt verdwenen waren. Zonder zelfs een opzegtermijn te respecteren of zelfs het bedrijf te laten weten dat je vertrekt. Zie je het al voor je, een Alitalia MD-80 aan de gate met passagiers en een captain en een lege rechter stoel? "Waar zou de F/O zijn?" (Die zat alweer in de auto naar Amstelveen)

Dus ja, hoe beter de reputatie van de school, hoe beter. Maar vergroot je scope alsjeblieft buiten NL want de markt hier is enorm krap. KLM en HV op slot, MP is nog totaal onbekend wat er mee gaat gebeuren dus veel is hier niet te zoeken.

Spreek je jezelf hier niet een beetje tegen? ik snap het idee van maatschappijen dat ze bang zijn dat klsers, zodra het maar even kan, naar KLM vertrekken. Maar je zegt zelf dat klsers wel degelijk een baan kunnen vinden in het buitenland. En is het argument ''Als KLM wel weer gaat aannemen, smeer je 'm dan weer bij onze airline?'' voor veel meer vliegers geldt dan alleen klsers. Ik denk dat er heel veel piloten rondvliegen die als ze de kans krijgen om bij KLM te vliegen, onmiddelijk vertrekken...
 
Er is natuurlijk wel een heel groot verschil tussen een KLS-er die afgewezen is bij de KLM en een KLS-er die nog niet is aangenomen omdat er een wachtlijst is bij de KLM sollicitaties.

De 1e groep moet natuurlijk uitleggen waarom hij/zij niet is aangenomen bij de KLM. De maatschappij hoeft echter niet bang te zijn dat de vlieger snel richting de KLM zal vertrekken omdat dit niet aan de orde is. In dit geval gaat het dus om de ervaringen van een bepaald bedrijf met (afgewezen) KLS-ers.

De 2e groep is natuurlijk moeilijker. Deze mensen hebben de KLM natuurlijk als 1e keus en zullen daarom ook een ander bedrijf verlaten wanneer ze bij de KLM aan de bak kunnen. Overigens is dit op dit moment helemaal niet aan de orde. Na de KLS loopt de sollicitatie binnen een paar maanden.
 
Je gelooft zeker zelf dat de KLS zoiets in het contract zou/kan zetten?

Hmm.. Stella kost 104.500,-. EPST101.950..

Als de Kles feitelijk niet eens garantie biedt om bij de Klem te mogen solliciteren, dan vraag ik me toch af waarom de Kles nou 117.500 moet kosten..

Ach waarschijnlijk zijn die blauwe stoeltjes die ze bij de open dag hadden heel duur..
 
Hmm.. Stella kost 104.500,-. EPST101.950..

Als de Kles feitelijk niet eens garantie biedt om bij de Klem te mogen solliciteren, dan vraag ik me toch af waarom de Kles nou 117.500 moet kosten..

Ach waarschijnlijk zijn die blauwe stoeltjes die ze bij de open dag hadden heel duur..
Bij de KLS is de CBC al inbegrepen, maar vanuit EPST / NLS moet je de KLS CBC nog aanschaffen als je als ab initio solliciteert bij KLM. Dus bij die 101.950 moet je nog 13.500 optellen voor de CBC, totaal 115.450 euro dus. Verschil valt dus wel mee, met een beetje extra rente die een EPSTer / NLSer kwijt is door het langer bezig zijn met de KLM selectie die de KLSer al gehad heeft zit je natuurlijk zo op hetzelfde bedrag.

Als je eenmaal bij KLM binnen bent krijgt iedereen overigens wel 11.520 euro bruto terug als rentecompensatie, zolang je nog een vliegschuld open hebt staan. In het geval van een EPSTer / NLSer die sowieso waarschijnlijk al een MCC had gedaan (ik neem aan dat de CBC voor KLSers een MCC is) is dat natuurlijk een beetje sigaar uit eigen doos, maar goed... dat betekent ook dat een KLSer in feite, voor een goede vergelijking, eerder rond de 112.000 euro kwijt is netto.
 
Last edited:
Hmm.. Stella kost 104.500,-. EPST101.950..

Als de Kles feitelijk niet eens garantie biedt om bij de Klem te mogen solliciteren, dan vraag ik me toch af waarom de Kles nou 117.500 moet kosten..

Ach waarschijnlijk zijn die blauwe stoeltjes die ze bij de open dag hadden heel duur..

ME
Stella: Piper seminole
KLS: Beechcraft baron

MCC
Stella: FNPT II
KLS: 737NG

Bridgecourse
Stella niet
KLS Bridgecourse/ITQ 28 uur MD11/777/747

Krijg je bij de KLS toch meer voor je geld
 
Art,
natuurlijk dikke tongue in dikke cheek.
Kan wel een lang eloquent lulverhaal op gaan hangen, maar ik bun moar een eenvoudige boerenlul, dus mijn samenvatting, zoals al eens eerder gepost:
"DE AANHOUDER WINT".
Cliches worden geen cliches als er niet tenminste een kern van waarheid in zit.
Ik heb een map vol afwijzingen en niet beantwoorde sollicitatiebrieven, maar toch een leuk gevuld en gevarieerd logboekje (of 4), omdat ik ben doorgegaan.
Oh ja, als je na je 8, 10 of 12 jarig contract van de KLu wederom wordt afgewezen door de KLM/KLS en dus geen Fokker 50 mag sturen ga je ook gewoon door en beland je misschien wel met je gat in een Jumbo (of zo).
(Hoezo gefrustreerd). De details deel ik graag eens op een airworkborrel als ik dan tenminste niet weer met m'n gat in het buitenland zit.

Oh ja, ook al eens verteld: tussen al die afwijzingen zit ook een brief van een niet nader te noemen vliegschool die mij veel succes wenste bij mijn carriere BUITEN de luchtvaart.
Moet daar nog vaak om lachen en het was destijds een goede motivator.
 
Last edited:
Je zult maar zo'n pauper van de vrije markt zijn en tóch bij KLM vliegen.... dan ben je pas ECHT goed ! ! ! :grijns: :grijns:
 
Bij de KLS is de CBC al inbegrepen, maar vanuit EPST / NLS moet je de KLS CBC nog aanschaffen als je als ab initio solliciteert bij KLM. Dus bij die 101.950 moet je nog 13.500 optellen voor de CBC, totaal 115.450 euro dus. Verschil valt dus wel mee, met een beetje extra rente die een EPSTer / NLSer kwijt is door het langer bezig zijn met de KLM selectie die de KLSer al gehad heeft zit je natuurlijk zo op hetzelfde bedrag.

Maar dat compenseer je weer door je opleiding in 17 maanden te doen ipv 2.5 jaar....

Uiteindelijk maakt het allemaal geen ruk uit...
 
Nog ff over de 'baangarantie' van KLS bij de KLM => die is er niet.

Zoals eerder in vorige posts kort is toegelicht, stond er voorheen een clausule in het contract met daarbij de strekking dat je bij de KLM mocht solliciteren/werken. In het verleden bleek dat er soms overschot was van KLS-ers ten opzichte van de aannames bij de KLM waardoor er mensen tussen wal en schip invielen. Uitgelopen op een rechtszaakje of iets dergelijks en daarna maar besloten om de woorden 'baangarantie' niet meer te vernoemen.

Ook nu geen 'baangarantie', maar de hele meute KLS-ers worden maximaal blauw gespoten omdat er momenteel zo'n 90/95 % bij de KLM wordt aangenomen.

Dan nog het volgende: Door een kleinere groei dan verwacht, werden een maandje of 3 terug de aannames stopgezet bij de KLM voor VrijeMarkters / CBC-ers. Op de KLS was hier vervolgens weinig van te merken omdat voor deze groep Ab-Initio's nog voldoende ruimte was.

Volgens mij hebben een aantal VM-ers een drietal weken geleden weer bericht gehad dat ze mogen solliciteren (Psycho & Grading enzo)
 
Back
Top