Engelstalige RT check?

scsirob

New member
Ik hoorde een tijdje geleden een gerucht dat iedereen eens in de zoveel tijd (drie jaar?) een soort examen moet doen om te laten zien dat hij/zij de Engelstalige RT nog machtig is. :blabla:

Ik heb er alleen naderhand niets meer van gezien of gehoord. Is dat inmiddels echt een eis? Zo ja, door wie en in wat voor vorm wordt dat dan afgenomen, en moet daar weer een IVW papierronde (met leges) voor afgelegd worden?
 
Dat is inderdaad wat ik voorbij zag komen. Maar uit dat document wordt niet duidelijk hoe of door wie die taaltest afgenomen gaat worden voor degenen die na 5 maart zijn RT behaalt.

Ik kan ook niet terugvinden of dit een éénmalig gebeuren is, of dat er daarna om de zoveel jaar een test gedaan moet worden om 'current' te blijven. Ook ben ik benieuwd of het IVW vervolgens voor deze aantekening weer leges in rekening brengt.
 
Vage berichten? Helaas is dit harde werkelijkheid, en wel met name voor mensen in opleiding: die moeten sinds 5 maart een LPE test doen voordat ze het PPL papiertje krijgen.

Zie: http://atc-comm.nl/ tabblad 'LPE'. Dit is op dit moment helaas de enige aanbieder van de test (200 euro), en ik heb er inmiddels kennis mee mogen maken. Wil je weten hoe die test gaat (IFR versie, maar VFR is vergelijkbaar qua opzet): http://www.relta.org/proficiencytests.html

edit: zie ook http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8399
 
Last edited:
Dat ziet er nog vrij heftig uit.. Als dat voor iedereen geldt dan denk ik dat het rustig wordt in de sportvliegerij 8(

Trouwens een rare zaak dat je (volgens de proefles) de test moet afleggen als zijnde tower controller. Dan ben je meer bezig met het bedenken van de kretologie dan met het Engels zelf. Hoe heb jij het er vanaf gebracht, RDN?
 
Als het goed is zijn er meerdere varianten, Twr-controller, Acc-controller, VFR-vlieger, IFR-vlieger. Ben zelf alleen bekend met de Acc-variant, maar in principe is het allemaal erg simpel..gewoon de plaatjes voorlezen. (Alleen op het eind een verhaal uit je mouw schudden)
 
Dat ziet er nog vrij heftig uit.. Als dat voor iedereen geldt dan denk ik dat het rustig wordt in de sportvliegerij 8(

Trouwens een rare zaak dat je (volgens de proefles) de test moet afleggen als zijnde tower controller. Dan ben je meer bezig met het bedenken van de kretologie dan met het Engels zelf. Hoe heb jij het er vanaf gebracht, RDN?

Ik denk dat je per ongeluk bij RELTA for ATC kijkt, en niet bij pilot.
Zelf nog in afwachting van het resultaat (duurt 3 weken).

Groet,
 
Het is alweer een tijdje geleden dat we het er hier over gehad hebben, maar ik ben benieuwd naar de stand van zaken op dit moment.

Ik heb een paar vraagjes:
-Is het de bedoeling dat je het LPE examen doet vóórdat je op praktijkexamen gaat voor RT?

-Zijn er tegenwoordig al wat meer aanbieders van het LPE examen?

-Heeft iemand ervaring met het aanvragen van erkenning voor het afnemen van de LPE examens? Ik weet bv dat de RT-opleidingsinstellingen tegenwoordig zelf de RT-examens afnemen en dat het aanvragen van deze erkenning niet zo heel spannend is.

-Is het LPE examen ook nodig voor zweefvliegers met RT-aantekening op hun GPL?
(GPL wordt nl. niet vernoemd in het rijtje van brevetten).

Bvd, greetz TEC
 
Last edited:
Het is alweer een tijdje geleden dat we het er hier over gehad hebben, maar ik ben benieuwd naar de stand van zaken op dit moment.

Ik heb een paar vraagjes:
-Is het de bedoeling dat je het LPE examen doet vóórdat je op praktijkexamen gaat voor RT?

-Zijn er tegenwoordig al wat meer aanbieders van het LPE examen?

-Heeft iemand ervaring met het aanvragen van erkenning voor het afnemen van de LPE examens? Ik weet bv dat de RT-opleidingsinstellingen tegenwoordig zelf de RT-examens afnemen en dat het aanvragen van deze erkenning niet zo heel spannend is.

-Is het LPE examen ook nodig voor zweefvliegers met RT-aantekening op hun GPL?
(GPL wordt nl. niet vernoemd in het rijtje van brevetten).

Bvd, greetz TEC

- Je kunt het LPE examen doen voordat je het VFR-RT examen doet, het kan ook daarna. Het gaat erom dat je pas de radio mag bedienen als je beide examens met succes hebt afgerond.

- Er komen steeds meer aanbieders van LPE examens. Verschillende vliegscholen zijn er mee bezig of hebben de begeerde "Language Assessment Body" aantekening al in huis. Ik heb geen compleet overzicht maar weet uit ervaring dat Air Service Limburg een door IVW aangewezen Language Assessment Body (LAB)is.

- Het aanvragen van de LAB aantekening is niet eenvoudig. Ook voor IVW is het nieuwe materie en men is voorzichtig in het afgegeven van dit soort aantekeningen. Sterker nog, men is bijzonder terughoudend.

- Vliegscholen die al jaren RT-opleidingen doen hebben relatief makkelijk toestemming gekregen om ook examens af te nemen. Een parallel met LPE is er niet ! LAB-aantekeningen worden alleen na het aanbieden van de complete test en een volledig uitgeschreven syllabus uitgereikt. Nogmaals, dit is geen "walk in the park".....

- LPE is een ICAO bedacht ding.... Als je een RT-bewijs hebt, moet je ook een LPE examen afleggen. Voor gebrevetterden is er een overgangsregeling. Die is bekend. Ik ga ervan uit dat ook zweefvliegers met een RT-bewijs een dergelijk examen moeten afleggen. Ik heb hier geen JAR-FCL regelgeving bij de hand maar zal later kijken wat er geschreven staat.

LPE examen bijs ASL kost € 150,00. Examens zijn vrij van BTW !

Groet,
Flush
 
Even relativeren, maar hoe hebben we ooit RT kunnen halen als we geen luchtvaart-engels spraken.
Kortom, we moeten opnieuw een examen afleggen voor iets wat we allang hebben gedaan en daar moet je dan nog flink voor betalen ook.
Na dat examen moet men nog steeds aanvraag doen om de motor te starten, ctr's te crossen etc. etc. op dezelfde manier zoals men het al jaren doet.
Of gaan we nu opeens hele conversaties in het engels houden over de radio.
Daar is toch juist de RT voor uitgevonden; kort en bondig in luchtvaart-engels met elkaar "spreken" over de radio.
En wat de veiligheid betreft..., men is vooralsnog in het circuit niet op-elkaar geklapt omdat men geen goede RT hanteerde, maar omdat er nog altijd velden bestaan waar RT niet verplicht is en men zelf vreselijk goed moet uitkijken om niet uit de lucht te worden gevlogen.
Het relativerende in het geheel is dat ik gewoon jan l*l de sportvlieger ben die zelfs zonder RT-aantekening mag vliegen als ik daar voor kies.
Kijk mijne dames/heren, daar ligt mijn inziens de fout en het gevaar.
Die hele overgangsregel is gel*l ! Als men wil testen of iemand engels spreekt, moet men dat voor het RT-lesprogramma doen ! Daar kan men vandaag al mee starten met de nieuwe "recruten". Maar vliegers verplichten examen te doen voor iets waar men allang voor geslaagd is en al jaren goed mee werkt stinkt vreselijk naar oplichterij.
 
Thanx FR,

In België zeggen ze het volgende:

Voor wie geldt de verplichting?
-alle bestuurders van luchtvaartuigen die de boordradio moeten gebruiken
-alle luchtverkeersleiders
-alle operatoren van een luchtvaartstation
moeten een operationeel taalkennisniveau bewijzen voor het gebruik van de Engelse taal in radiotelefonische communicatie.

Die verplichting geldt niet voor de bestuurders van vrije ballons, van zweefvliegtuigen en van ultralichte motorluchtvaartuigen.

en IVW schrijft:

Door de ICAO wordt een taalvaardigheidsaantekening vereist op de bewijzen van bevoegdheid voor privévliegers (PPL), voor beroepsvliegers (CPL), voor boordwerktuigkundigen (CFEL) en voor verkeersvliegers (ATPL) die de boordradio bedienen, dat wil zeggen de algemene bevoegdverklaring RT hebben

Vandaar dat ik dat ik niet zeker weet of zweefvliegers met een GPL (glider pilot license) met een RT-aantekening daar ook aan moeten voldoen. Ik zou het logisch vinden indien het wel moet, maar juridisch gezien volgens mij (nog) niet.
 
Ik heb net bericht terug gekregen van het IVW.
Op mijn vraag of zweefvliegers met RT-aantekening op hun GPL ook een LPE-check moeten doen, kreeg ik het volgende antwoord:

Nee de eis voor LPE geldt voor vliegbewijzen van PPL en hoger. Houders van een RPL of GPL hebben de verplichting niet.

Greetz TEC
 
Bij ons op de vliegclub is ook iets geregeld om en-masse het LPE examen te kunnen afnemen: komend weekend is er een examinator die 2 dagen lang kandidaten gaat testen. One of them is me.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er nederlanders, die een beetje opleiding hebben genoten de laatste 30 jaar, zijn die niet een 5 of een 6 zullen halen. Nederland is behoorlijk op de Engels/Amerikaanse markt gericht, en de TV programma's die ingekocht worden worden niet nagesynchroniseerd zoals in Duitsland en Frankrijk.
 
Test is idd een eitje, je moet alleen een beetje een leuk verhaal uit je mouw kunnen schudden op het eind (Iig bij de RELTA-variant) ken niemand die onder de 5 heeft gescoord bij ons.
 
Ik heb net bericht terug gekregen van het IVW.
Op mijn vraag of zweefvliegers met RT-aantekening op hun GPL ook een LPE-check moeten doen, kreeg ik het volgende antwoord:

Nee de eis voor LPE geldt voor vliegbewijzen van PPL en hoger. Houders van een RPL of GPL hebben de verplichting niet.

Greetz TEC

Okay, dat is een duidelijk antwoord. Wel erg onlogisch, iedereen moet een LPE aantekening bezitten maar houders RPL en GPL niet, alsof deze vliegersgroep geen Engels gebruikt bij het bedienen van de radio.... Wie kan dat uitleggen ?:haha:
 
Test is idd een eitje, je moet alleen een beetje een leuk verhaal uit je mouw kunnen schudden op het eind (Iig bij de RELTA-variant) ken niemand die onder de 5 heeft gescoord bij ons.

Bij Air Service Limburg heeft ook nog niemand een onvoldoende gehaald. Alle kandidaten scoorden 4, 5 en 6. De test duurt daar ongeveer een uur en de meeste kandidaten vinden de test pittig maar goed te doen..
 
Back
Top