Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Tip 1:
Als alles anders zou zijn gelopen was het toestel hier veilig geland.

db20.jpg
 
Zoals bijna altijd was ook dit ongeval te wijten aan een combinatie van factoren. Het betrof de DC-3 PH-TBO die op 6 november 1946 tijdens de nadering naar Croydon in slecht zicht tegen een heuvel vloog. De route was niet alleen onjuist, maar ook waren de hoogtemeters niet op de juiste barometric pressure ingesteld....
Gelukkig heeft iedereen het overleefd.

Hier lees je het hele verhaal.

Om 2 redenen: a)antwoord kan niet missen en b)moet zo weg om aan oude vliegtuigen te prutsen plaats ik maar meteen de volgende:

Je ziet 2 personen die niets maar ook weer alles met elkaar te maken hadden, alletwee een beroemdheid:
raad1.jpg

raad2.jpg

1- Wie zijn het?
2- Welke gebeurtenis verbond hen in de geschiedenis, waar en wanneer?
3- Welk luchtvaartikoon was bij deze gebeurtenis betrokken?
4- Wat was de oorzaak?
5- Welke maatregel die we nu nog steeds in de luchtvaart kennen was het gevolg?

Greetz,
TD
 
Last edited:
bommetje.jpg


Dat brengt nu nog eens wol op de klos, snelle actie terwijl mij het hoofd overloopt. Joost kan de port nu brengen, want de tompoezen zijn hier en ook daar in dat andere raadtopic mooi bezig.

En ja, hij is goed TD :biertje:
 
No joy today?

OK, dan een hint (wel naar de verpakking kijken en niet naar de inhoud beste heren!):
remove-tee_lg2.jpg


Greetz,
TD
 
Last edited:
Damn, had ik graag geraden wat de inhoud was: pront cupje 34C? Of toch een B-tje :p
Ze zijn allemaal hetzelfde, die piloten
 
Damn, had ik graag geraden wat de inhoud was: pront cupje 34C? Of toch een B-tje :p
Ze zijn allemaal hetzelfde, die piloten

Hahaaa, zit wat in, maar ook stressbestendig genoeg om even te focussen op de tekst op het shirtje, toch? Daar zit meer hint in dan je denkt.

Die 'Remove Before Flight' vaantjes vinden wij (terecht) heel gewoon en nuttig. Toch zijn die er niet altijd geweest, en zoals zo vaak was een ongeval de aanleiding voor het ontstaan ervan.

Combineren en deduceren, hulp van Ome Google moet toch naar de gevraagde gebeurtenis leiden. De mevrouw was een nachtegaal en meneer's overgrootmoeder was koningin Victoria.

Greetz,
TD
 
Last edited:
1- Wie zijn het?
2- Welke gebeurtenis verbond hen in de geschiedenis, waar en wanneer?
3- Welk luchtvaartikoon was bij deze gebeurtenis betrokken?
4- Wat was de oorzaak?
5- Welke maatregel die we nu nog steeds in de luchtvaart kennen was het gevolg?


1. Grace Moore en Prins Gustaf Adolf Duke of Västerbotten.
2. Het neerstorten van de PH-TCR DC-3 van de KLM nabij Kastrup te 26 januari 1947.
3. Gerrit Johannes Geyssendorffer.
4. Locked elevator.
5. Remove before flight felgekleurde wimpels, hoewel het in die tijd ook al een bestaand voorschrift was, maar men nam het destijds blijkbaar niet zo nauw met regels.

Open vloer.
 
'Locked Elevator' suggereert een defect en dat was niet de oorzaak, maar wel een vergeten gustlock.
En inderdaad goed verder

Greetz,
TD
 
dombo201.gif


Gutteguttegut! De vloer is weer open, Jumbo!!! Helpie, helpie!

Oké, ben ik weer ;)

raadplaat0302111.jpg



1. Wie zien we hier?
2. Waarmee verwierf hij bekendheid?
3. Waarom was dit in zijn geval wel extra bijzonder?
3. Wat maakte hem ook nog eens berucht?
4. Uiteraard ook nog even de vragen: welk vliegtuig en wanneer?
 
Als eerste hint breng ik het vliegtuig waar deze meneer voor staat maar eens wat duidelijker in beeld:

raadplaat0302112.jpg


De tweede hint is op deze foto eveneens in beeld :radar:
 
dombo201.gif


raadplaat0302111.jpg


1. Wie zien we hier?
We zien hier Baron Willy Coppens de Houthulst

2. Waarmee verwierf hij bekendheid?
Met heel veel. Hij was de hoogst scorende Belgische ACE met vooral het neerhalen van ballons. Maar ook met een hoogterecord. En, waar je hier op doelt denk ik, zette een hoogterecord met parachutespringen.

3. Waarom was dit in zijn geval wel extra bijzonder?
Omdat hij één been moest missen. Parachutespringen met maar één been is twee keer zo riskant...

3. Wat maakte hem ook nog eens berucht?
Uh.. ook heel veel denk ik. Bedoel je zijn hoge score in WW1, het neerhalen van ballons? Kijk even naar zijn korte biografie http://nl.wikipedia.org/wiki/Willy_Coppens_de_Houthulst
Er is trouwens een verhaal dat hij eens óp een ballon is geland, de motor uitzette en toen de ballon neerstortte er van af gleed, de motor startte (windmill denk ik..) en weer verder vloog.

4. Uiteraard ook nog even de vragen: welk vliegtuig en wanneer?
Op deze foto is voor zijn Hanriot HD1 (een afdankertje van de geallieerden, maar Willy kon daar dus nogal goed mee overweg) en dat zal in ieder geval na 1916 zijn. Maar de foto zelf heb ik niet kunnen vinden.

Wat een verhalen zeg, ik heb met rode oortjes over die mijnheer zitten lezen ...
 
Ja, het was me er wel een, die Willy. Toen hij destijds zijn brevet ontving wist hij niet eens dat starten en landen tegen de wind in gaat. Op 01/05/1917 beleefde hij zijn eerste luchtgevecht met niet minder dan vier Duitse jachtvliegtuigen. Toen hij landde bleek de Sopwitk 1,5 Strutter die hij toen vloog door 32 kogels te zijn doorboord. Datzelfde jaar ging op 15/07 zijn droom in vervulling en werd hij overgeplaatst naar het 1e jachtescadrille op De Moeren. Hij vloog regelmatig en maakte zelfs loopings boven zijn ouderlijk huis in Brussel, maar slaagde er niet in ook maar één Duits vliegtuig of een Duitse ballon neer te schieten. Op 25/04/1918 schoot hij eindelijk boven Slype een Duitse eenzitter neer en toen was er geen houden meer aan: er volgden nog twee vliegtuigen en 35 ballonnen totdat hij op 14/10/1918 zelf getroffen werd door een brandkogel in zijn linkerbeen. Met de moed der wanhoop lukte het hem toch nog een noodlanding te maken. Met mijn vraag 2 doelde ik er inderdaad op dat hij de hoogst scorende Belgische ACE was met vooral het neerhalen van ballons. Al ik kan me goed voorstellen dat het hem zeker aan de Duitse zijde berucht maakte ;)
Willy maakte zich berucht met een boek dat hij over de M.L. schreef. Hij ontzag daarin niets of niemand en gaf ongezouten zijn mening, wat hem niet in dank werd afgenomen.
De foto vond ik hier:
http://www.google.nl/images?q=willy...tle&resnum=5&ved=0CEUQsAQwBA&biw=1760&bih=770

Goed.
The Floor is yours, Geff. Maak er iets leuks van :biertje:
 
Dank je B747 :biertje: :yeehaa:

Jmm.. deze heb ik nog ergens in mijn archief gevonden. Misschien is dit er dan één die niet direct te goegelen valt ;)

raadplaatje-1.jpg


1. Welk vliegtuig?
2. Wat is hier zo bijzonder aan?
3. Wie vloog hier in?
4. Waardoor weet bijna iedere vlieger tegenwoordig nog zijn naam?
5. Bonus: hoeveel PK leverde deze bijzondere koffiemolen?

Een moeilijke denk ik ... hoop ik ... gezien de kennis hier aanwezig ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren. Zo niet, morgen gaan we tippen.

Succes!
:nicethread:
 
Wilde gok, zonder opzoeken
Red Barron, Fokker dr1 , rotatie motor, machine-guns kennel door
Prop schieten
 
Je zit met met je wilde gok al aardig dicht in de buurt! Maar niet de Rode Baron, en niet de Dr.1, en het gaat het me hierbij ook niet om de synchronisatie.
 
Ok, tijd voor een hintje dan? De piloot zat wel bij hetzelfde team als de genoemde beroemde Baron, maar al eerder. Hier een plaatje van deze zeer beroemde heer:

raadplaatje-2.jpg


Nou moet het toch wat herkenbaarder worden ... succes !!
 
bullebas.jpg


Donders, wat nu weer te beginnen? Regel is dat er in iedere 24 uur tenminste één tip komt, dat zullen wij hier maar eens even netjes opschrijven, zodat wij dat altijd netjes tegen die Airworkers kunnen gebruiken. En verder kan ik het ook niet helpen. Zo'n koffiemolen moet verboden worden, als daar nog mee gevlogen wordt, wordt dat een mooi verbaaltje. Is het wel een vliegmasjien wat wij hier zien? Is het niet een van de eerste kunstnieren, niet bedacht door Willem Kolff maar door Alexander Pieps?
 
Mijn weledelgestenge waarde,

Deze contraptie is welzeker een vliegmasjien! Welliswaar uit de roemruchte eerste dagen, toen vliegmasjiens van doek en vliegmijnheren van staal waren, maar het heeft bevlogen vluchten gemaakt!

Dit alles is zelfs door één van onze illustere lands- en lotgenoten gewrocht, degene uit wiens brien ook al de eerder genoemde drievleugelige houten vogel is ontsproten.

professor.jpg


Een tip van het witte linnen gespanlakte laken wordt hierbij opgelicht: deze vervaarlijke constructie is de voorzijde van een wel zeer beroemde vliegmasjien, die misschien wel als de eerste echte jachtvogel ooit mag worden beschouwd. Een echte plaag was deze aan het westelijke front! Een klacht van met name de afgebeelde aviateur was wel dat het jagen met één vliegmasjienegeweer zo moeilijk is ...
 
Niemand? Een hint dan:

Zo zag de machine er uit als alles er op zit:
raadplaatje-3.jpg


Mwah.. nou moet het toch gaan lukken !!
 
Back
Top