Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Dat is hem Taildragger, nu aan jullie om het raadplaatje op te lossen, dan kan ik weer als een haas van die akelige vloer af....
 
Dat is hem Taildragger, nu aan jullie om het raadplaatje op te lossen, dan kan ik weer als een haas van die akelige vloer af....

Beetje plankenkoorts Joep? Hij staat er nu mooi op, leuke raadvraag.
Kan de TD-factor er niet goed op loslaten, veel verder dan:
1+2+1=4 en het is een som van drie cijfers kom ik niet.....:D

Dacht eerst even dat je toen er nog geen foto bij stond de Constellation bedoelde, KLM's beste 3-motorige vliegtuig....

Greetz,
TD
 
Gezien de titel van deze thread moet er natuurlijk wel een uitleg bij gevraagd worden, anders past ie beter in de 'Raadplaatjes'.
Joep ik neem aan dat je geen simpel antwoord verwacht met daarin het juiste type, maar wel degelijk een verklaring van het 'waarom' van de bijzonderheid waar jij op doelt. Om de zaal wat op weg te helpen hieronder een toepasselijke afbeelding:

boost.jpg


Go for it
 
Taildragger heeft hem al helemaal door.
Het toestel in kwestie moest eigenlijk de tegenhanger worden van de B-727.
De 727 was (en is nog steeds) een krachtpatser en kan van korte banen vertrekken.
Het te raden toestel bleek echter een slapjanus te zijn op korte banen.
De oplossing hiervoor gaf het toestel zijn bijnaam "eerste driemotorige kist met 4 motoren". Het plaatje van Taildragger vertelt de rest.....
 
Oeps, was niet de bedoeling om het antwoord te geven met dat prentje. Joep, kennelijk blij dat ie van het podium af mag, geeft zelf het volledige antwoord prijs.....

Open vloer dan maar weer!

Greetz,
TD
 
Nog even wachten met dansen, ik heb de naam van het toestel nog niet voorbij zien komen....
 
Kom op TD, kop 'm eens in. Je hebt er al zo'n mooie botsmuts voor . . .

[YOUTUBE]RTU2ao7kJdI[/YOUTUBE]

Dat is 'm dan, de Hawker Siddeley HS 121 Trident. De Rolls Royce Spey motoren bleken niet zo heel veel vermogen te leveren. Dit was met name een nadeel op korte of natte runways. Typisch Engelse oplossing was het aanbrengen van een vierde motor als 'Booster Engine'. Deze motor, een RB162, werd voornamelijk in de start gebruikt maar zorgde er ook voor dat er minder brandstof kon worden meegenomen zodat het vliegbereik van de Trident tegenviel.
Het vliegtuig was om meerdere redenen bijzonder. Zo werd het eerste compleet automatische blindlandingssysteem, de 'Autoflare', in dit vliegtuig gebruikt.

Op de video zie je duidelijk de Booster Engine net onder het rudder. Ook is duidelijk te zien dat de lift van de highspeed wings bij lage snelheden niet optimaal was om het maar zachtjes uit te drukken. De climbrate imponeert niet.

Euhhhh Chase, het is wel een originele Belgische 'smakhoed' :haha:

Wie pakt de vloer?

Greetz,
TD
 
Waar of niet waar, de "Winnie Mae" die vloog rond 1930, was uitgerust met een groundspeed indicator.

(en indien waar, hoe zou deze dan gewerkt hebben?)
 
Capt. K. Makkie this one. Althans voor degenen die hun klassieken kennen.

A. Is waar.

B. Hoe? Zie hieronder.

The Gatty Navigation Instrument. Harold Gatty invented a special combination
wind drift and ground-speed indicator to assist with his navigation duties during the 1931 world flight.

The principle utilized for determining ground speed was based upon comparing the rate of passage of terrain, as viewed through an eyepiece and two prisms, with the rate of passage of a series of red marks placed on a film strip, moved by a clock mechanism at a fixed speed.

The eyepiece was raised or lowered until the two rates were optically the same. Gatty then read off the distance above the film to which the eyepiece had been moved and consulted a table he had previously made in test flights with the Winnie Mae at known altitudes and ground speeds.

All Gatty needed to know to use the instrument for ground speed was the altitude of the airplane above the ground (which could be determined by flying down and climbing to the cruise altitude or by using the altimeter that was set in accordance with the previous takeoff point). The instrument was useful over land or water. For wind drift, grids of the eyepiece were turned until objects on the earth's surface flowed parallel through the lines of the grids.

The angle of "crab" across the surface could then be directly read by Gatty. The instrument was mounted near Gatty's seat in the Winnie Mae and the ground viewing portion extended through the right side of the fuselage where the external portion was encased in a teardrop fairing.

{Aero Digest, January 1932, p. 57-58.)

abcud.png


Indien goed, vloer is open.

Cheers
Art
 
24 uur zonder nieuwe? Doen we wat aan:

pod.jpg


1- Van welk vliegtuig?
2- Wat was er zo bijzonder aan deze motoren (of aan het gebruik ervan)?

Greetz,
TD
 
Time for some hints......

1- Cpt. Kebab's vraag op 17-09 geeft de fabrikant prijs
2- De motoren: Craig Breedlove en de Spirit of America
3- Het vliegtuig: nickname o.a. 'Magnesium Overcast'

Nou wil ik nog weten wat er eigenlijk zo bijzonder was aan deze motoren op specifiek DIT vliegtuig.

Greetz,
TD
 
24 uur zonder nieuwe? Doen we wat aan:

pod.jpg


1- Van welk vliegtuig?
2- Wat was er zo bijzonder aan deze motoren (of aan het gebruik ervan)?

Greetz,
TD

1. Welke vliegtuig?
Convair B-36D

2. Bijzonderheid?
Het vliegtuig gebruikt zowel jet-engines (GE J47) als gewone props.
De props, P&W R-4360 Wasp Major, waren andersom gemonteerd. Hierdoor werd inkomende lucht niet verwarmd, waardoor de carburateur niet genoeg lucht binnenliet in verhouding tot brandstof bij ijsvorming. Dit leidde tot brand omdat het mengsel te veel brandstof bevatte. Bij een brand leidde dit voor de eerste keer tot het verlies van een nucleair wapen.

Indien goed: open floor.

http://www.vermontel.net/~tomh/Sawit.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Convair_B-36
http://en.wikipedia.org/wiki/R-4360

Een mooi pagina met het klokkenhok: ;)
http://www.projectrho.com/rocket/rocket3ad.html
http://www.flickr.com/photos/cv_dusty/2930958612/
 
Last edited:
Als je had gezged Thunderbirds had ik het ook geloofd, had prima als decor in de film gepast.....

Dat was ook mijn eerste zoekterm. Ik heb het origineel echter gevonden op http://www.vermontel.net/~tomh/Sawit.html . De beschrijving luidt:

Starboard jet pod photo showing
color details and closed intake
doors for the two J-47 engines.
Blue Jeans rolled way up were "in"

Kortom: er zit nog een deurtje voor, waardoor het er vreemd uit ziet.
 
Back
Top