Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Antwoord 1. Plaatijzer met klinknagels.

Antwoord 2. Naar USA teruggevlogen.


Serieus BR, hier hoort een flinke begin hint bij of wat meer plaat.

Cheers
Art
 
Fairnuf, maar het hoeft niet altijd een makkie te zijn.



1. Wat zien we hier? (wel, klinknagels misschien, plaatijzer nee)
2. Wat heeft deze kist gedaan als eerste sinds Vietnam? (terug gevlogen uiteindelijk maar vooral gevaren en niet als eerste sinds Nam)
 
Well done, goed genoeg!

Foto is (vorig jaar) genomen in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles International Airport, de companion facility van het Museum aan de National Mall. In dit grote museum kan je lopen op een soort van hangen de brggen, neer kijken op (grote) vliegtuigen is erg gaaf, het lijken net speeltjes... Maar goed, de story (en take it away TEC!):

The National Air and Space Museum's Tomcat (BuNo. 159610) was built as an F-14A-85-GR and was one of the few Tomcats that was modified as an F-14D(R) in the early 1990s. It is credited with one MiG kill which was earned on January 4, 1989, near the coast of Libya.

On January 4, 1989, near the Libyan coast, Two VF-32 F-14As flying CAP from the USS John F. Kennedy (CV-67) are alerted to a pair of Libyan Mikoyan-Gurevich MiG-23 Floggers. The MiG-23s had taken off from Al Bumbaw Airfield near Tobruk. The F-14s locked the MiGs with their powerful AWG-9 radar. Normally such a radar lock resulted in the MiGs retreating back to Libya--not this tme. The Tomcats were threatened by the AA-7 Apex missile-carrying Floggers and were cleared to engage the MiGs. During a lengthy six- to eight-minute air battle, the MiGs continued to threaten the Tomcats and finally, after several attempts to evade the MiG radar threat, the incoming pair of MiG-23s were declared hostile and the F-14 crews were cleared to engage. The crew of the lead F-14A, AC202 fired an AIM-7 Sparrow missile which did not stike its target, while the second F-14A's, AC207 (BuNo. 159610) AIM-7 found its target destroying one of the MiG-23s. The lead F-14 re-engaged the remaining MiG-23 firing an AIM-9 Sidewinder heat-seeking missile which detonated in the tailpipe of the Flogger. Both MiG pilots ejected safely from their destroyed aircraft. Transferred by the United States Navy.
 
Oké, dan ben ik your guest, TEC, :biertje: en kaap ik de vloer.

raadplaat3108.jpg



1. Wie is deze vrouw?
2. Vliegtuigen?
3. Waarmee werd ze bekend?

Bonusvraag: wat is een inspirerende uitspraak van haar?

De kist op de achterzijde laat overigens ook een indrukwekkend stukje plaatijzer met klinknagels zien :D
 
1. Amelia Earhart (gespeeld door Hilary Swank in de film http://www.imdb.com/title/tt1129445/)
http://en.wikipedia.org/wiki/Amelia_Earhart
Verdween in een Lockheed Electra ergens in de Pacific

2. Onder andere:

  • Curtiss JN-4 ( op leren vliegen, instructrice was Anita Snook)
  • Kinner Airster biplane (haar eerste vliegtuig)
  • Avro Avian 594 Avian III
  • Pitcairn PCA-2 autogyro
  • Lockheed Vega 5b

De foto is volgens mij de Lockheed Electra 10E:
Mantz%2C_Ae%2CManning%2C_Noonan.jpg


3.
  • Woman's world altitude record: 14,000 ft (1922)
  • First woman to fly the Atlantic (1928)
  • Speed records for 100 km (and with 500 lb (230 kg) cargo) (1931)
  • First woman to fly an autogyro (1931)
  • Altitude record for autogyros: 15,000 ft (1931)
  • First person to cross the U.S. in an autogyro (1932)
  • First woman to fly the Atlantic solo (1932)
  • First person to fly the Atlantic twice (1932)
  • First woman to receive the Distinguished Flying Cross (1932)
  • First woman to fly non-stop, coast-to-coast across the U.S. (1933)
  • Woman's speed transcontinental record (1933)
  • First person to fly solo between Honolulu, Hawaii and Oakland, California (1935)
  • First person to fly solo from Los Angeles, California to Mexico City, Mexico (1935)
  • First person to fly solo nonstop from Mexico City, Mexico to Newark, New Jersey (1935)
  • Speed record for east-to-west flight from Oakland, California to Honolulu, Hawaii (1937

Bonus vraag:

  • aviation is no longer just for daredevils and supermen
  • I want you to understand I shall not hold you to any midaevil code of faithfulness to me nor shall I consider myself bound to you similarly
(brief aan haar man)

th_DancingSmiley.gif
 
Brakes released: 1 van de 2 weapons officers van deze F14's heeft van mij leren instrument vliegen (en zijn commercial) toen hij op het Pentagon werkte begin jaren 90. Later is hij basis commandant geworden van een basis in Japan. Wat hij nu doet? Geen idee.
Deze F14's vlogen ook door de Bekaa Vallei en werden regelmatig beschoten. Dit was een feit dat niet publiekelijk bekend was op het moment dat hij les kreeg. Wat wel bekend was dat op dat moment de eerste vliegers die in de eerste golfoorlog hadden gevlogen terugkwamen en met heel veel trots hun camera filmpjes lieten zien waarin ze van grote afstand geleide projectielen door deuren en schoorstenen lieten vliegen. Het grote verschil was dat er nooit teruggeschoten werd, iets wat wel gebeurde met de F14's
 
Hulde voor jou, Imo! Je antwoord is helemaal goed en bovendien heel volledig. Daarom krijg je niet alleen de vloer maar ook nog een 'plaatje':

images


Over hoe Earhart aan haar eind is gekomen gaat overigens nog een ander verhaal dan dat ze in zee is gestort. Volgens die lezing is ze op een eiland van de Mariana Eilanden geland, daar door de Japanners gevangen genomen en op verdenking van spionage geëxecuteerd.

Er zijn nog meer memorabele uitspraken van deze vliegende dame, ik had deze uitgekozen:

Begrijp alsjeblieft dat ik me heel goed bewust ben van de risico's. Ik wil het doen omdat ik het wil doen. Vrouwen moeten dingen proberen, zoals mannen dingen hebben geprobeerd. Als ze falen, is hun mislukking alleen maar een uitdaging voor anderen.

Nog een leuke actiefoto van haar toe:

si-81-1431a.jpg
 
Last edited:
He MetroD, geinig. Ik vlieg nu regelmatig met een voormalige AMI F-104S driver. Mooie verhalen, bleek ook nog eens heel toevallig met hem een biertje gedronken te hebben 21 jaar geleden in de off mess van Twenthe tijdens het bespringen van het wiel tijdens een squadron rotatie....
 
Boeing, was vrij makkelijk, ik heb de film net gezien.:D
Ze was niet bepaald mooi om te zien maar dit is toch echt de fraaiste foto:
AE.jpg



Ben een beetje bezorgd met TEC en Brakes Released in de running maar hopelijk ehbben jullie hier wat moeite mee, hier gaan we:

raadplaatje-1.jpg


1. Welk type kist is dit?
2. Welk squadron vloog ermee?
3. Welke drie taken werd deze kist(en) voor gebruikt?
 
Ook niet echt moeilijk hoor, want het type is wel heel duidelijk herkenbaar. Daar zijn TEC en BR niet voor nodig ;)

Maar het is dus:
1. Een Boeing B-17 Flying Fortress, buitgemaakt door de Duitsers na een noodlanding in Frankrijk en toegevoegd aan de inventaris van
2. het Luftwaffe Test and Evaluation Squadron op Rechlin (Duitse naam weet ik nog even niet), en later Luftwaffe Kampfgeschwader KG200 op Rangesdorf,
3. waar het toestel gebruikt werd voor trainingen en geheime missies in mei en juni 1944.

Bron: hierzo.
 
OK....:D alles goed. Was even de historische kennis van Chaseplane vergeten.
In de link van Chaseplane een plaatje van hetzelfde serienummer zelfs.

During World War II, after crash-landing or being forced down, approximately 40 B-17s were captured and refurbished by the Luftwaffe with about a dozen put back into the air. Given German markings, the captured B-17s were used to determine the airplane's vulnerabilities and to train German interceptor pilots in tactics. Others, with the cover designation Dornier Do 200, were used as long range transports by the special duties unit Kampfgeschwader 200, carrying out agent drops and supplying secret airstrips in the Middle East and North Africa. They were chosen for these missions as more suitable for the role than available German aircraft and not in an attempt to deceive the Allies, being operated in full Luftwaffe markings. One of the B-17s of KG200, bearing Luftwaffe markings A3+FB, was interned by Spain when it landed at Valencia airport, 27 June 1944, and remained there for the rest of the war. Some B-17s kept their Allied markings and were used in attempts to infiltrate B-17 formations and report on their position and altitude. The practice was initially successful, but the Army Air Force combat aircrews quickly developed and established standard procedures to first warn off, and then fire upon any "stranger" trying to join a group's formation

Draadmodelletje om de Duitse piloten te trainen:

Bundesarchiv_Bild_101I-657-6304-24%2C_Luftwaffe%2C_Modelle_eines_Bombers_und_J%C3%A4gers.jpg






Bron van al deze kennis, hoe kan het ook anders: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-17_Flying_Fortress#The_Luftwaffe
 
Chaseplane, o gij, soms zo snelle rakker met reageren op een zoekplaat, ik mis deze snelheid nu met het bieden van een raadplaat. Ik heb nog iets, pardon, iemand in de aanbieding:

raadplaat030910.gif


1. Wie is deze man?
2. Vliegtuig?
3. Bijzonderheden?

Lijkt me een makkie gezien de aanwezige kennis hier op 't forum!

Imo, wat betreft de fraaiste foto van Earhart kan ik je niet anders dan gelijk geven. Alleen eh... zal hij niet gefotoshopt zijn? Hij (zij dus) ziet er wel héél gelikt uit.
 
Hey B747, ik dacht dat ik 2 x 24 uur had om een plaatje aan te bieden? Volgens mij ben je stiekem lekker fanatiek ;) Anyway, laat deze maar staan. Ik probeer 'm ook wel te vinden.

Imo, grappig dat model van het "fliegendes Stachelschwein". Had zoiets nog nooit gezien, maar z'n rol is meteen duidelijk. Deze blijft ook leuk:
800px-Flying_Fortress_Cartoon.jpg
 
@B747: Ik heb 'm. Da's wel erg toevallig, want het was exact de persoon waaraan ik ook gedacht had om die hier in de raadplaatjes op te nemen! Wie het is stuur ik je wel even per PM, maar ik plaats het nog niet in het forum zodat anderen ook nog kunnen zoeken.

Succes allemaal!
 
Chaseplane: allereerst: :eek: :eek: :eek:
En wat de raadplaat betreft: dit is dus een typisch voorbeeld van twee zielen één gedachte.
Zullen we om beurten een tip geven?
 
Back
Top