Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Het is alweer geruime tijd open vloer, dus ik probeer nog maar eens een uitdaginkje.

Onderstaand is welliswaar geen foto maar een artists impression.
De vraag is, wie attacked wie hier en wie was de organisator van deze "light brigade" attack.

Bonuspunten voor diegene die weet waarom deze organisator in WW2 door de RAF als volunteer geweigerd werd.

attac.jpg


Cheers
Art
 
Ik wist dat ik er van gehoord had...dus ik zoeken op Zweedse graaf en Eritrea...niets!
Na wat zoeken op het type toestel vond ik het...niet Eritrea, maar Biafra dus!

One of the relief pilots was a Swede, Carl Gustaf von Rosen, who decided to take a more active approach to helping the Biafrans. Working with the Biafrans, he obtained five MFI-9Bs, with the aircraft assembled in Gabon in the spring of 1969. They were given a green camouflage paint scheme, a simple gunsight, and pylons to carry a rocket pod under each wing, with each pod containing six French SNEB 68-millimeter (2.68-inch) unguided folding-fin rockets with armor-piercing warheads, for a total of 12 rockets per aircraft. The aircraft were called "Biafra Babies".



The Babies began attacks in May 1969, hitting targets such as Nigerian MiG fighters and Ilyushin bombers on the ground. There were originally three Swedish and three Biafran pilots for the fleet, and they learned to conduct strikes at dusk and dawn, coming in low over the treetops, maintaining radio silence until the last moment, firing at ranges of a few hundred meters, and then departing as quickly as possible. The Babies made an insufferable nuisance of themselves. The exact details of their operations remain a bit unclear, with a few shot down and some North American AT-6 Texans joining the fleet. The Biafran rebellion was finally stamped out in early 1970.

En waarom Von Rosen geweigerd werd als vrijwilliger in de RAF?
Hij was de zwager van Goering....dat wist ik nog
 
Merci....en mag ik opmerken dat een opgave zoeken voor deze rubriek niet meevalt?
Toch maar n poging wagen:

Van welk vliegveld zien we hier het stationsgebouw afgebeeld?
In welke periode was dat?
Hint: Diegenen die het veld heden ten dage nog kennen, zullen het vast nog wel kunnen zien...
vliegveld.jpg
 
Gezien deze foto:
vroeger.jpg

Moet het Eelde zijn. Die net zichtbare twee letters EE op jouw foto verraden veel.

De periode? Ik gok op rond de 2e wereldoorlog

Greetz,
TD
 
Ik reken het helemaal goed!
het is 1950.
De oorlogs-schade is nog te zien op het gebouw...die EE had ik even over het hoofd gezien :)
 
zal ik dan maar?
Vraag1(de makkelijkste) Welk type toestel zie je hier?
Vraag 2: Waar bevindt dit toestel zich?
Vraag 3: Met welk doel is dit veld ooit aangelegd?

857800.jpg
 
1. Een Beechcraft 18 of lookalike
2. Castaway Cay, Bahama's. Een eiland dat nu helemaal eigendom is van de Walt Disney Company en dat je met een cruise kunt bezoeken.
3. Het vliegveld werd vroeger, toen het eiland nog Gorda Cay werd genoemd, gebruikt door drug runners. Nu wordt het vliegveld niet meer gebruikt of onderhouden, maar dient als fiets- of wandelpad voor een bezoek aan het adults-only deel van het eiland ;)

Leuke puzzle, maar minstens zo leuk om over dit eiland te lezen. Meer info o.a. op http://en.wikipedia.org/wiki/Castaway_Cay.
 
Vraag 1...goed!
Vraag 2...goed
Vraag 3...niet volledig :)

Ik ben er geweest, erg leuk om te zien.
Er staan in totaal 2 beeches op het eiland.
De Strip wordt nog vermeld in de AIP van de Caribean, met deze opmerking:
Only use in case of an Emergency, caution, buses and pedestrians on runway :-D

En dat brengt me naar het doel van de aanleg van de strip:
In WO2 is het veld aangelegd als overloop/uitwijk/noodveld voor Bombers/cargo planes op ferry vluchten.

Het veld is door de vorige eigenaar van het eiland nog wel gebruikt en daarna kwamen de drugrunners...
Anyway, omdat CP 80% goed had, geef ik hem de vloer...
 
N-1, ik had inderdaad gemist waarom het vliegveld gebouwd was. Alles bij elkaar een leuke historie.

Doe ik een poging voor een nieuwe raadplaat over een - naar mijn mening - onbekend en onderbelicht stukje luchtvaarthistorie. Eerst maar de foto:

Watisdit27.jpg


De vragen:
1. Wie is dit (Dutch Lou reken ik natuurlijk niet goed)?
2. Voor wat voor vliegtuig is de foto genomen?
3. Voor welke organisatie werkte de piloot en wat was het doel van de organisatie?

Ben benieuwd . . .
 
Last edited:
naam weet ik niet....ze staat voor een Spit(fire) en de organisatie was opgericht met het doel om toestellen te ferrie-en tussen de fabriek en de eindgebruiker, de squadrons...

Let wel, bovenstaand antwoord is ZONDER google gegeven he :)
Het zou dus zo maar 1 of meerdere fouten kunnen opleveren
 
N-1, je bent halverwege. Het toestel is inderdaad een Spitfire, dus vraag 2 is beantwoord. De organisatie heeft - naast andere doelen - inderdaad als functie om toestellen over te ferryen.

Maar nu dus nog de naam van de organisatie (en als het even kan nog een doel) en de naam van de piloot. Als je die ook geeft zal ik het verhaal erachter wel vertellen. Dus nog een klein beetje doorzoeken, of in jouw geval gewoon Google gaan gebruiken ;)
 
Het is Louise Schuurman, ook wel 'Dutch Lou' genoemd. Ze was een van de vrouwelijke vliegers van de ATA, de British Air Transport Auxiliary die de noodzakelijke Ferry-vluchten uitvoerden van militaire vliegtuigen. De gevechtsvliegers waren zelf veel te hard nodig om dit er ook nog eens bij te doen.

ReturningHome.jpg

Op de foto zie je Louise in het midden.

Louise was de dochter van de voormalige consul-generaal van Nederlands(ch) Indië en woonde in New Orleans waar ze door Jackie Cochran is benaderd om te gaan vliegen. Ze had bij de toetreding tot de ATA 227 uur gelogd en inmiddels ook haar instructiebevoegdheid gehaald. Ze diende bij de ATA tot juli 1945.

Louise is na de oorlog omgekomen bij een crash.
 
Last edited:
TD, helemaal goed!

Ik geef jou de vloer vanwege het volledige antwoord. Het enige dat ik nog toe kan voegen is dat ze de enige piloot met Nederlandse nationaliteit in de ATA was. De eervolle vermelding is voor N-1, die dit uit het bolle hoofdje deed ;)
 
dank! met die eervolle vermelding ben ik al heel tevreden hoor!
en daarnaast: ere wie ere toekomt, de vloer is ook wat mij betreft aan TD...

en bij deze...posthume hulde aan 'Dutch Lou' ... bewonderenswaardig wat ze deed!
 
Hier zien jullie een vliegtuig dat is gebruikt bij een wel heel bijzondere operatie. De meesten verbinden dit vliegtuig niet met die operatie, maar denken daarbij meteen aan een andere kist.

opeenrijtje.jpg


1- Naam en doel van de operatie?
2- Leider van de operatie?
3- Wanneer en waar uitgevoerd?

Go For It

TD
 
1-Bevrijding Benito Mussolini
2- Otto Skorzeny
3- 12 september 1943 Gran Sasso, Abruzzi(Italië)

Glider is een type DFS230?
 
Last edited:
N-1, je hebt bijna alles goed met je eerste antwoord, alleen de naam van de operatie geef je niet, maar ach.....

Neem de vloer maar zou ik zeggen.
 
Back
Top