Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Het is de General Motors P-75 waarvan er nog eentje bestaat in het USAF Museum in Dayton, zie plaat:
070313-F-1234P-011.jpg


Het vliegtuig werd aangedreven door een Allison V-3420 24 (!) cilinder motor met een inhoud van maar liefst 56 liter.
De vleugels (buitenzijde) kwamen van de P-51 Mustang, de staart van de Douglas A-24 (SBD), het landing gear van de F4U Corsair en de algemene lay-out van de Bell P-39 Airacobra. Zowaar een samenraapsel waartoe alleen een heersende oorlog toe noopt.

Vanwege onverwacht snel opduikende visite laat ik het hier eventjes bij....

Greetz,
TD
 
Ik ben net door de kids mijn hangmat uitgewerkt dus ik zal eens neusen.....

df0b9d76aa794f1f86e25c003045a2db


De fabuleuze naam van dit toestel en wat maakt dit vliegtuig bijzonder?
 
Last edited:
Het is de Goodyear Inflatoplane, zoals de naam al zegt.... het ding moest worden opgeblazen als een kinderzwembadje.
Aanvankelijk ontwikkeld voor de US Army werd het project toch nog afgeblazen omdat de opdrachtgevers uiteindelijk het toch maar niks vonden dat dit vliegtuig met 'Pijl en Boog' zou kunnen worden neergehaald.
Er is nog een exemplaar bewaard in het Smithsonian Institute in Washington (Jongens, wat is het daar smullen trouwens):
Goodyear_inflatoplane.jpg


Greetz,
TD
 
Fotografisch bewijs dat meegeleverd werd was zo overtuigend dat de jury dacht dat verdere toelichting niet nodig was.

Anyway mijn excuses en ja, het is correct.

TD, nieuw plaatje in de aanslag?
 
Even vanuit de heup geschoten:

raar.jpg


1- Welk vliegtuig is dat?
2- Wie was de constructeur
3- Waardoor is dit vliegtuig uniek?
4- Wanneer en waar heeft het gevlogen?

Greetz,
TD
 
Even vanuit de heup geschoten:

raar.jpg


1- Welk vliegtuig is dat?
2- Wie was de constructeur
3- Waardoor is dit vliegtuig uniek?
4- Wanneer en waar heeft het gevlogen?

Greetz,
TD
1-Coanda1910
2-Coanda
3-eerste "straalmotor" voortgestuwde vliegtuig
4-In Frankrijk, tijdens het aanslingeren in de hens gevlogen
 
Nee, ik was nog aan het puzzelen. Ik denk dat het ergens in Pakistan is, maar de link met luchtvaart is nog even zoek . . . ;)

Maar serieus, volgens mij wil CK inderdaad aangeven dat de vloer weer hartstikke open ligt. Dat wordt weer jagen naar geschikte raadplaatonderwerpen.
 
Nee, ik was nog aan het puzzelen. Ik denk dat het ergens in Pakistan is, maar de link met luchtvaart is nog even zoek . . . ;)

Maar serieus, volgens mij wil CK inderdaad aangeven dat de vloer weer hartstikke open ligt. Dat wordt weer jagen naar geschikte raadplaatonderwerpen.

:) wie weet.
Was trouwens geweldig om je eens in levenden lijve te ontmoeten!
Onze terugvlucht was fantastisch vanmiddag. Prachtige luchten, we zijn langs de kust terug gegaan..

Greetz,
TD
 
Nou, TD, dat was wederzijds! Erg leuk om nou eens kennis te maken met de persoon achter de nickname. En zeker ook voor herhaling vatbaar - volgende biertje is van mij. Doe je de groeten aan mevrouw TD?

Onze terugreis zaterdag was IFR via Pampus. Ook zeker de moeite waard, al zie je op 3000 voet in de prut natuurlijk wat minder van de omgeving.

CP
 
Aha, de vloer is behoorlijk open als ik naar het plaatje van c.K. kijk.
Ik denk dat de kanonnen van de raadplaten even opzettelijk in de luwte zijn gaan staan om ons mindere Goden ook eens mee te laten doen. Waarvoor dank en bij deze, om de vloer weer te dichten.

Welk vliegveld is hier eind 1944 platgebombardeerd wat tevens einde oefening voor dit veld betekende.

Toen een ex collega mij deze foto liet zien wist ik het meteen, dus, moet het voor de speurneuzen van Airwork niet al te moeilijk zijn.
Here goes:

plat.jpg


Cheers
Art
 
Back
Top