Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Hmmm, Genk is het iig niet, die heeft maar 1 strip ;)

En voor alle duidelijkheid: zelfs Limburg heeft geen bergen, alleen maar heuveltjes, niettegenstaande de namen die af en toe gegeven worden aan de molshopen hier. Nee, die rotsklomp linksachter ligt echt niet in Nederland.

Zo te zien aan de hardstands links op de foto is het een (ex-) militair veld, verder zou ik het niet weten.
 
whoa, ik geloof mijn ogen niet! zowel Art als TEC hebben het fout!!!!

(alhoewel, ik zie nu net de knipoog pas....)

tipje van de sluier, de berg is 2917m ten noord-noordoosten van het veld
 
Komt er eentje:
veldje.jpg


- waar is dit?
- wat was het?
- waar werd het voor gebruikt?

Greetz, TD
 
En het is ook niet in het buitenland,dus niet echt moeilijk te vinden.
Hierbij nog een plaatje van de grond af genomen, wellicht helpt dat:
veldje2.jpg
 
Gokje:
- De Peel
- Helikopterverkenningsoefeningen
- Recentelijk als oefenbasis voor virtuele oorlogsoefening.
 
Pittige puzzel. Ik houd het erop dat het een Duits (schijn)vliegveld is uit de Tweede Wereldoorlog. De locatie vind ik niet, maar vanwege de hoogte van 30 meter zal het waarschijnlijk in de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe of het Zuid-Oosten van het land zijn.
 
Pittige puzzel. Ik houd het erop dat het een Duits (schijn)vliegveld is uit de Tweede Wereldoorlog. De locatie vind ik niet, maar vanwege de hoogte van 30 meter zal het waarschijnlijk in de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe of het Zuid-Oosten van het land zijn.

Ja, hij schijnt inderdaad pittiger te zijn dan ik dacht!

- het is géén schijnvliegveld, ook nooit geweest
- het ligt WEL op de Veluwe!
 
Tsja, het ligt bij schietterrein 't Harde... Misschien een heli landingsplaats?

TEC heeft de eerste vraag in elk geval voldoende beantwoord.
Het ligt inderdaad bij het Artillerie Schiet Kamp (ASK) ' t Harde en er kwam wel eens een heli, maar dat was een vreemde eend in de bijt. En trouwens, voor een heli hoef je toch geen in- en uitvliegstroken te kappen?

Blijft over twee vragen, wat was het nou precies en waarvoor werd het gebruikt?
Hint: Golf Papa Lima Victor

Ben ik nou écht zo oud en de rest écht zo jong dat niemand er meer van weet?????OMG!!!:eek!::eek!::eek!:
 
Last edited:
Jongens, we gaan er zo echt niet komen, dus zal ik de sluier maar oplichten.

In elk geval heeft TEC het antwoord gegeven op basis van zijn eigen onderzoek zodat hem de Floor wordt gegund.

Het is het vliegveld (ja echt) Oldebroek vlakbij het artillerie schietkamp 't Harde. Hier werden Pipers van het GPLV, meestal 300SQN, geplaatst die gebruikt werden voor de oefeningen van de Artillerie op het ASK. De Pipers werden gevlogen door KLu vliegers en achterin zaten Leger Luchtwaarnemers al dan niet in opleiding. Zij moesten de artillerie van informatie voorzien over de juiste plaatsing van hun kanonschoten.
Ik heb zelf een keer een vlucht van dit veld mogen maken en kan je vertellen dat iedere landing een precisie shortfieldlanding moest zijn. Je kwam aan door de uitgekapte aanvliegstroken en moest met de hakken (Ja, Pipers hebben hakremmetjes) vol in de remmen om op tijd tot stilstand te komen.
Talloze KLu vliegers hebben dit veldje in hun hart gesloten, evenals hun waarnemers!
Zowaar, een toch rijke historie. Jammer dat bijna niemand hiervan op de hoogte was, nu wel dus....

TEC, your controls!
 
Back
Top