Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Correct en het beetje nieuwswaardigheid komt van het feit dat Sheppard momenteel als laatste UPT basis in de Verenigde Staten aan het converteren is van de Mighty Tweet naar de T6.
Haar laatste uren zijn dus (helaas) geteld.
TEC en Vipert: wie het eerst komt, die het eerst maalt.
 
OK ik was te laat met Bob Hoover.
Hier is de volgende:

dr_strangelove_warplan.jpg



1) Welke kist speelt een hoofdrol in deze film?
2) Welke acteur speelt 3 meesterlijke rollen in deze film?
 
Geweldige film!

OK, komt ie...... wie is de vlieger op de foto en na welke vlucht waarmee hij een record maakte is deze foto genomen?
wie.jpg
 
Uh.....DH-108 Swallow
De zoon van Geoffrey De Havilland na een snelheids record maar voordat hij verongelukte op weg naar Mach 1...close?

DH_108_Swallow_tg283.jpg
 
Blijkt lastiger te zijn dan ik dacht, gezien de reacties....dus ook hier maar een hint:
Foto is genomen op vliegbasis Leeuwarden 2 dagen nadat ik 3 jaar was geworden. En mijn geboortedatum kunnen jullie vinden! Leeuwarden suggereert tevens een vaderlands feit. Nou als dat niet helpt weet ik het ook niet meer!
 
Last edited:
Op 7 november 1946 kwam fabriekspiloot Greenwood tot 971 km/u, maar het was Group Captain Wilson van de RAF die met het record aan de haal ging: 975 km/u. Op 7 september 1947 bracht zijn collega Donaldson het op 991 km/u dankzij de opgevoerde Derwents van zijn langvleugelige ‘Star Meteor’ Mk.4. In Nederland kwam majoor ‘Snelle Jan’ Flinterman pas twee jaar later tot 953 km/u met een gewone Mk.4.

ik denk dus Jan Flinterman... op 15 aug 1949
 
Last edited:
Op 7 november 1946 kwam fabriekspiloot Greenwood tot 971 km/u, maar het was Group Captain Wilson van de RAF die met het record aan de haal ging: 975 km/u. Op 7 september 1947 bracht zijn collega Donaldson het op 991 km/u dankzij de opgevoerde Derwents van zijn langvleugelige ‘Star Meteor’ Mk.4. In Nederland kwam majoor ‘Snelle Jan’ Flinterman pas twee jaar later tot 953 km/u met een gewone Mk.4.

ik denk dus Jan Flinterman... op 15 aug 1949

Ik ga hem goed rekenen, ook al was het op 15 augustus 1949 geen snelheidsrecord maar een hoogterecord van 14821 meter. Inderdaad is het 'Snelle' Jan Flinterman de toenmalige commandant van 323SQN. Je ziet op de foto hoe koud die kist is geworden, de condens staat nog op het plexiglas.

Was wel een lastige vraag kennelijk. Moeten we toch een beetje aan werken hoor, onze nationale luchtvaartgeschiedenis!

BR heeft de Floor!
 
haha, grappig, ik herkende de beste man om een of andere manier, echt waar
nooit ontmoet maar zal wel door een of ander boek komen...
wellicht heeft ie ook bij 324sq gevlogen en daar heb in als rakettenboer in West Duitsland een poos deel van uit gemaakt...

ennieway, ik dwaal af, de vraag is:

welk vliegtuig type jatte de eigenaar van deze hoed om te ontsnappen (eigen foto):

dsc01444xi7.jpg
 
Last edited:
Zo zo, ik heb deze middag nog het Bob Hoover artikel gelezen op Wikipedia en kan dus bevestigen dat het inderdaad om een Fw190 gaat.

TEC is gewoon veel te snel :biertje:

Ha ha, heb mister Hoover persoonlijk ontmoet en ik ken zijn verhaal, maar dat wil nog niet zeggen dat ik al zijn hoeden herken??...(al loopt ie wel altijd met dit soort hoeden rond)..
 
Back
Top