Soms gaat het mis en soms wordt het een enorme puinhoop

Ghostly

New member
Hallo allemaal,

Ik werd door Julien geattendeerd om mijn verhaal op dit forum te plaatsen mits ik er geen bezwaar tegen heb. Ik ken hem al jaren en het is een toffe peer, maar hoe eigenwijs ik ook was, ik heb nooit naar zijn advies geluisterd om naar de KLS ofzo te gaan.

Op 18-jarige leeftijd ben ik zonder mijn VWO-diploma, was gezakt voor eindexamen en had geen zin om weer een jaar door te ploeter, naar Amerika gegaan. Mijn doel was om daar te blijven en piloot te worden. Ik had geen diploma niets, alleen wat ervaring in het boerenland of ook wel limboland (maar geboren in Rusland;)) genoemd. Ben daar in beginsel letterlijk op de bonnefooi heengegaan, was in juni 2001 (nog voor 9/11). Heb daar 3 maanden gewerkt bij een boer in Ohio tegen kost en inwoning en een GED (examen voor highschool drop outs, alleen dan volgens Amerikaanse standaarden) gehaald . Hierna weer teruggegaan naar Nederland aangezien ik anders problemen kon krijgen met immigrations. In Nederland nog een jaar gewerkt en tijdens dat jaar ben ik me in alle informatie gaan verdiepen omtrent het studeren in Amerika en piloot worden in Amerika. Aangezien het nu na 9/11 was en er veel chaos was in de economische wereld, was ik er wel bijna zeker van om een back-up plan te maken en dat was om naar Amerika te gaan en te studeren in university en tijdens mijn vrije tijd m'n PPL halen en in de zomer uren boren en doorgaan tot mijn CPL, IR, CFI, CFII en MEI. Er was een probleem, de financiën. Vliegbrevetten halen was voor nog geen $40,000 mogelijk, maar studeren aan een university in de VS is zeer kostbaar, voor vier jaar ongeveer $100,000 levensonderhoud, ziektekostenverzekering, etc. bij inbegrepen ook huisvesting. We hebben $150,000 geleend destijds. Destijds was het makkelijker om aan zo'n lening te komen en mijn vader stond dan ook borg voor mij. We zijn er echter met onze eigen ogen ingetuind bij een bank in limburg (zal geen namen noemen). De eerste vier jaar waren in principe geen probleem. Mijn vader zou die vier jaar de rente maandelijks betalen voor mij, zodat mijn schuld niet nog hoger zou zijn als ik was afgestudeerd.

Mijn doel was altijd om in Amerika te blijven en er een leven op te bouwen en tijdens mijn tijd op university ook gretig op zoek gaan naar vrouwelijk schoon voor je green card :grijns: . Ik deed major in criminal justice en minor in Spanish. Tijdens mijn tijd op college ben ik bij een local FBO vlieglessen gaan nemen en mijn PPL had ik part time binnen ongeveer 3 maanden. Goed begin voor hour building dus. During graduate year heb ik mijn CFI, CFII en MEI gehaald en ik was dus volledig gebrevetteerd volgens FAA standaarden. Ok, dan sta je daar met al je brevetten en je diploma in criminal justice en je rente is gedurende die vier jaar gewoon afbetaald en daar waren geen problemen in ondervonden. Op mijn 23e getrouwd en green card was als het waren binnen 5 maanden binnen! Ik kon eindelijk werken en TT had ik ongeveer 700 met ongeveer 100 ME. Heb heel even als part time flight instructor gewerkt, maar pay sucked en ben wanhopig op zoek gegaan naar een regional job. Ben aangenomen bij GoJet voor een hongerloontje van iet svan 20 bucks per hour voor 70 uur per maand werken. You can do the math. 1,400 bucks per maand daar kun je voor geen goud je schuld mee afbetalen en met al een achterstand van 3 maanden begon het niet bepaald goed. Schikking kunnen regelen met bank dat ik een jaar lang nog geen aflossing hoef te betalen, maar het opeenvolgende jaar. Ok, zo gezegd zo gedaan. Elke maand ongeveer 400 bucks opzijleggen waar mogelijk en vrouwlief hielp ook wat mee. Dat ging redelijk en had het naar m'n zin bij GoJet, woonde in Orlando met z'n velen sexclubs :grijns: en was iets van 12 dagen per maand thuis. Het eerste jaar ging lekker, lekker veel gevlogen en op de kleine beetjes gelet. We konden dus ''makkelijker'' gaan aflossen en rente afbetalen. Salaris ongeveer 30 bucks per hour, dus dat ging wat beter. Ik hield altijd wel van actieve sporten en het was me gelukt om een surfboard onder de knie te halen en daarna ben ik ook gaan kitesurfen. Misschien dat jullie hem al aan voelen komen, maar ik ben dus verongelukt geraakt tijdens het kitesurfen en heb ongever een week op de IC gelegen met onderandere inwendige bloedingen, een hersenschudding, water in de longen en twee gebroken ribben. Heb werkelijk moeten knokken voor mijn leven en heb ongeveer een maand in het ziekenhuis gelegen. Ouders overgevlogen naar de States, maar de post verliep altijd via mijn vader met de bank, aangezien ik hem gemachtigd had. We hadden een maand lang dus geen overzicht van de post dat binnenkwam van de bank. Jaa hoor, na een maand weer naar huis en ouders naar huis en daar lag een brief van de bank dat de rente omhoog was gegaan voor 5 jaar vast. Kom je uit het ziekenhuis en een paar dagen moet je je daar weer in gaan verdiepen. Er kwamen zoveel dingen bij kijken, waarschijnlijk zou ik medisch niet goedgekeurd worden of moest ik sowieso een jaar of wat gaan wachten, sowieso omdat ik revaliderende was. Daar kwam ook nog eens bij dat mijn moeder een paar weken nadat zij terug waren gevlogen, is overleden aan een hartinfarct. Tjaa, niets zit dan mee, maar de tijdbom tikt als het ware gewoon voort. We hebben diverse malen contact gehad met de bank, maar onze LOL verzekeraar wilde niet uitkeren aangezien ik een extreme sport uitoefende en dat was een reden om de opleidingskosten niet uit te keren en dit was dan alleen de 40,000 bucks voor de vliegopleiding. Via advocaten hebben een schikking getroffen en de opleidingskosten van 40K bucks kregen wij terug gelukkig. Maar dan zit je alsnog met een schuld, die je niet kunt af betalen. Mijn vader had een goed pensioen en besloot maandelijks alleen de rente op te vangen. De bank wilde nergens aan meewerken en we zijn weer via een advocaat overgestapt naar een andere bank die wel meewerkte. Een jaar later ging het qua gezondheid goed, maar ben toch afgekeurd volgens de FAA class 1 keuring. Heb je zoveel moeite genomen en dan word je afgekeurd! Voor een class 2 keuring kwam ik wel in aanmerking, wat was het nou, door mijn ongeluk, is het zicht van mijn linkeroog beschadigd en dus niet voldoende, ben dus in principe slechtziend aan mijn linkeroog en dat kan niet gecorrigeerd worden door een bril of lenzen. Rechteroog zie ik perfect mee. Na zoveel ellende moet je je passie als beroepsvlieger stop zetten en doorgaan, maar dat is niet het enige. Je schuld tikt nog aardig door en je moet dus een goede baan vinden. Heb toen een baan gevonden bij de police en dat was erg leuk, maar niet wat ik voor ogen had. Na dat jaar heb ik met veel geluk een zeer decent job kunnen vinden als legal assistent bij een advocatenkantoor. Pay's good, schuld kon afbetaald worden en dan wordt alles weer een grote puinhoop. Mijn vader is verongelukt bij een auto-ongeluk en njets mocht meer baten. Dit is nu 3 maanden geleden en in die 3 maanden geleden ben je gewoon meer bezig met je financiën dan met de dood van je bloedeigen vader. Als enigskind had ik de mogelijkheid om het huis te verkopen en de opbrengst gebruiken om mijn schuld helemaal af te lossen. Dit heb ik gedaan en nu staan we weer bij nul. De afgelopen jaren zijn een rollercoaster geweest, maar er is gelukkig toch wel een lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Ik ben legal assistent bij een advocatenkantoor in Miami en ben nu druk bezig met mijn aanmelding bij law school, om zo eigenlijk als het ware je tweede passie te bereiken. Ben nu net 26 jaar geworden, dus hoop dat het wat wordt. In ieder geval beter dan 1,400 bucks per month!

Julien heeft me op deze site geattendeerd, anders had ik er nooit over nagedacht om dit verhaal zo uit de doeken te doen, maar er zijn een aantal punten waar je heel goed op moet letten:

1. Besef heel goed waar je aan begint. Je begint aan een school in Nederland van 150K euro. Rentepercentage zal nu wel rond de 7,1% zijn denk ik, dus een klein rekensommetje maakt van die 150K euro een uiteindelijke schuld van ongeveer 172K! Je rente alleen zal in het eerste jaar al zo'n 1.100 euro dan zijn! Das niet niets, vooral voor deze NederAmerikaan, dat is voor mij ruim 1,600 bucks! In Europa zul je ook veel tegenvallers krijgen. Er loopt hier een topic over Orange bijvoorbeeld, nou do the math zou ik zeggen! Mits je het geld zo klaar hebt liggen, zou ik er niet over beginnen om naar Amerika te gaan of naar een school te gaan die geen garantiefonds heeft, een goed doordacht garantiefonds dat wel.

2. Laat je ouders er niet voor opdraaien! Je ouders moet je er buiten laten. Vaak zijn het onwetende mensen die met je enthousiasme meegaan, maar licht ze ontzettend goed in. Desnoods maak je een PowerPoint presentation, maar ze moeten van alles op de hoogte zijn en niet alles op infoavonden!

3. Mits je baangarantie hebt, zorg voor een backup plan! Dat is zo belangrijk. Een garantiefonds kan je schuld wel voor een tijdje overnemen, maar je moet het daarna ook weer kunnen oppakken. Misschien type ratinkje erbij en dan word je doodziek, boem, pats, weg droom! Dan is het of vakken vullen bij de AH, een bijstandsuitkering of studeren. Studeren kost geld, dus zorg ervoor dat je een backup plan hebt!

Ik wil niet opdringerig overkomen hoor en iedereen moet vooral weten wat hij / zij doet, maar de luchtvaart is keihard en nu ben ik toch wel op een punt gekomen van, nieuwe start, nieuwe career, maar dat proces is echt pijnlijk. Als je iets met passie doet, dan is het zeer pijnlijk om dat op te geven.

Goh, ik denk dat ik toch beter naar Julien had moeten luisteren en naar de KLS had moeten gaan. Nee hoor, zonder dollen. Ben letterlijk bont en blauw van alle malaise, maar zou het in principe zo opnieuw doen, mits zonder financiële malaise, gezondheidsproblemen, etc, maar gelukkig kan ik altijd nog vliegen voor privédoeleinden!

Cheers,

Nicolai
 
Last edited:
Nicolai,

Wat een verhaal, petje af voor wat je allemaal hebt moeten doorstaan en vooral dat je hier je verhaal hebt gedaan. Het is een eye opener en een waarschuwing voor datgene wat iedereen zou kunnen overkomen. Een vliegcarriere is soms net een zeebbel lijkt het wel, kan er zelf ook over meepraten al ben ik zelf maar een paar maanden 'unservicable' geweest.

Een verhaal als dat van jou zou verplicht leesvoer moeten zijn voor mensen die een vliegopleiding overwegen. Niet als afschrikmiddel maar eerder een realistisch worst-case scenario want op Airwork lees je bijna alleen maar de 'goede verhalen'. Je geeft ook goede tips; spot on!

Ik hoop van harte dat je ooit nog eens kan vliegen, eventueel als PPL-er, ben je economisch gezien nog beter af ook mischien.

cheers
 
Nicolai,

Respect dat je je verhaal hier hebt gepost. Helaas heb je in die paar jaar meer mee moeten maken dan sommigen hun hele leven niet meemaken!

Ik wens je veel sterkte met het verwerken van alles en hoop dat je, samen met vrouwlief, je draai zult kunnen vinden.

Groetjes
 
Hallo Nicolai

Het is een verhaal van doorzettingsvermogen, sadness, hoogtepunten en diepe dalen. Je hebt heel veel te verwerken gekregen en ik vind het erg knap dat je er zo mee om hebt kunnen gaan. Je bent niet de enige waarbij het vliegen niet het einddoel is geworden. Om diverse redenen ken ik op twee handen de personen niet tellen waarbij het om de een of andere reden op een persoonlijk 'drama' is uitgelopen (medisch, financieel en ook psychisch).

Ik wens je heel veel succes met lawschool, maar dat moet voor een doorzetter als jij geen enkel probleem geven. Wie weet wordt je top advocaat en steek je ons allemaal de loef nog eens af als je over een paar jaar een update plaatst en ons kunt melden dat je het bericht al in concept had opgesteld in een lederen stoel vóór danwel achterin je eigen corporate jet.

Succes!!

Windshear
 
Jo Nic,

Je vergeet te zeggen dat deze jongeman je gitaarles heeft geleerd om zo nog een paar bucks extra per maand binnen te harken! :grijns:

Wanneer kom je weer eens langstoeven, kunnen we weer ff wat leuke verhalen delen :cool: .

Succes in ieder geval buddy en keep me updated. Waar wil je je eigenlijk in gaan specialiseren ? Dacht dat je nu werkt als legal assistent (veredelde naam van hulpje ? :grijns: ) bij een law firm gespecialiseerd in criminal law ? In die suburb van jou is in ieder geval veel geld te verdienen om criminelen te verdedigen, goed genoeg in ieder geval om met een corporate jet ff langs te toeven! Liefst met vrouwlief, die van jou zeurt tenminste niet zo! :grijns:
 
Nicolai,
Wat een verhaal, petje af ..... economisch gezien nog beter af ook mischien.
cheers

Wat je over verplicht leesvoer zegt, is ook de reden dat ik dit verhaal zo neer zet. Het is natuurlijk niet de reguliere manier die aspirantvliegers doorlopen om hun brevetten te halen, maar qua financiën is het toch echt wel hetzelfde tenzij je natuurlijk een garantiefonds ter beschikking hebt van een vliegschool. Als je dan nagaat van iemand van 17 of 18 jaar die begint en op z'n 20e klaar is, is het enige waar je ''veel'' geld in kunt verdienen, vliegen. In principe kan er dan van alles gebeuren en vooral als je er geen garantiefonds garant staat voor die kosten en ook nog eens de vraag of het het bedrag uitkeert 3 jaar na afstuderen bijvoorbeeld. Daar heb je natuurlijk je LOL voor, maar je huisvesting, levensonderhoud, etc. tijdens je opleiding vallen er niet onder en als je dus om wat voor reden dat niet kunt afbetalen, ben je toch echt wel het haassie. Dat is iets waar iedereen zich zo goed in moet gaan verdiepen en natuurlijk moet je lol hebben op je vliegopleiding, maar zorg ervoor dat je zo min mogelijk risico's loopt en eventueel een backup plan hebt. Als jij een studie economie hebt gevolgd, dan kun je altijd meer verdienen dan 1.100 euro vakkenvullen bij de AH ofzo.


Nicolai,

Respect dat je je verhaal hier hebt gepost .... samen met vrouwlief, je draai zult kunnen vinden.

Groetjes

Datgeen wat ik heb meegemaakt, zal in ieder geval ten goede komen voor een carrière in de advocatuur! :biertje:

Hallo Nicolai

Het is een verhaal van doorzettingsvermogen, sadness, hoogtepunten en diepe dalen. Je hebt heel veel te verwerken gekregen en ik vind het erg knap dat je er
..... ons kunt melden dat je het bericht al in concept had opgesteld in een lederen stoel vóór danwel achterin je eigen corporate jet.

Succes!!

Windshear

Toevallig ken ik zelf een persoon hier in de States die ook niet aan het vliegen kon geraken. Hij had z'n opleiding in België gedaan en daarna naar de States, niets mocht baten en deze persoon zit nog steeds in de schulden en werkt nu in de horeca. No offence, verder hoor, maar als ik dat zo aanhoor van hem, dan is het beste advies dat ik kan geven van zorg voor een school met een goed garantiefonds, zorg voor een backup plan of zorg dat vermogen hebt van meer dan 10.000 euro, kun je het eerste jaar hard nodig hebben om je rente en aflossing af te betalen!

Jo Nic,

Je vergeet te zeggen dat deze jongeman je gitaarles heeft geleerd om zo nog een paar bucks extra per maand binnen te harken! :grijns:
...... genoeg in ieder geval om met een corporate jet ff langs te toeven! Liefst met vrouwlief, die van jou zeurt tenminste niet zo! :grijns:

Jo Jul,

Geloof het of niet, maar die gitaar heb ik hier nog steeds liggen, hoewel die wel aan vervanging toe is :grijns: .

Heb je m'n nieuwe adres niet ontvangen ofzo ? Speciaal een kaartje naar die krot van jou gestuurd! ;) Woon nu ff buiten Miami, lekker weertje hier hoor :cool: . Maar uh, kan beter zeggen wanneer jij langs komt! :grijns:

Ennuh, Juultje, ik ga voor het echte mannenwerk, criminal law dus. Dit kantoor is gespecialiseerd in criminal law, maar ook civil law (burgers onderling dus en familiezaken). Nee zonder dollen, is echt serieus werk hoor. Ben aantal keer meegeweest naar een trial en voor DUI (Driving Under Influence) is het al heftig, maar vooral cases waar geweld in voorkomt of verkrachting, daar kan het heel heftig aan toegaan. Je moet je bekkie dan ook aardig mee hebben, anders ben je dood aan het eind van de tunnel. Werkdagen van 70 uur zijn geen uitzondering, maar pay's good, dus wat zit ik nou te zeiken ! Doe de groeten aan je vrouw en de kids ennuh, wanneer is het eens tijd dat je vrouw Nederlands gaat leren of in ieder geval Engels ??! :grijns:
 
Fok ee , moet ik dan m'n kites toch maar laten liggen?
Zwaar verhaal zeg , maar je bent wel behoorlijk tough geweest en je hebt je er niet onder laten krijgen.
Alle goeds man ,en sue the pants off'em.
 
Ghostly, heb je dat ongeluki net zo gedaan als die gozer een paar weken geleden in Ft. Lauderdale?

Ok, voor wie dat niet gezien heeft: er is een hurricane op komst en de palmbomen breken reeds zowat af. Zijn er een aantal van die idioten die in deze storm (windkracht 8 ongeveer) willen kite surfen. Je ziet het al aan komen. Windstoot grijpt de parachute(?) van een van die gozers, hij springt een keer of twee en gaat dan met een rotgang over het strand, tegen de boardwalk omhoog, tegen een auto en vervolgens plat tegen een muur. Een wonder dat hij nog niet dood was maar het scheelde zeer weinig.
 
Wat een verhaal....................

Bedankt voor het delen man! Zoals de anderen al zeiden, respect!

Succes met je nieuwe loopbaan en wie weet nog ooit wat heerlijke uurtjes door de lucht zweven!!

Michiel
 
Hey tnx for sharing!

Een echte doorzetter dus :) Dat met law school gaat vast helemaal goed komen.

Mag ik vragen wat er tijdens het kiten is mis gegaan?
Ik ben zelf ook aan het kite surfen en heb ook al 1 maandje niet kunnen vliegen door een ongeluk. Trouwens, om hier even op door te gaan.
Zijn er goede aanvullende verzekeringen die het letsel door "extreme" sporten wel dekken?

Succes met je nieuwe carriere!
 
Ik had tzt een aparte ongevallen verzekering naast de loss of license vanwege motorrijden bij AJ Driessen luchtvaartverzekeringen, zoiets kan handig zijn. www.ajdriessen.nl
 
1. Besef heel goed waar je aan begint. Je begint aan een school in Nederland van 150K euro. Rentepercentage zal nu wel rond de 7,1% zijn denk ik, dus een klein rekensommetje maakt van die 150K euro een uiteindelijke schuld van ongeveer 172K! Je rente alleen zal in het eerste jaar al zo'n 1.100 euro dan zijn! Das niet niets, vooral voor deze NederAmerikaan, dat is voor mij ruim 1,600 bucks! In Europa zul je ook veel tegenvallers krijgen. Er loopt hier een topic over Orange bijvoorbeeld, nou do the math zou ik zeggen! Mits je het geld zo klaar hebt liggen, zou ik er niet over beginnen om naar Amerika te gaan of naar een school te gaan die geen garantiefonds heeft, een goed doordacht garantiefonds dat wel.

2. Laat je ouders er niet voor opdraaien! Je ouders moet je er buiten laten. Vaak zijn het onwetende mensen die met je enthousiasme meegaan, maar licht ze ontzettend goed in. Desnoods maak je een PowerPoint presentation, maar ze moeten van alles op de hoogte zijn en niet alles op infoavonden!

3. Mits je baangarantie hebt, zorg voor een backup plan! Dat is zo belangrijk. Een garantiefonds kan je schuld wel voor een tijdje overnemen, maar je moet het daarna ook weer kunnen oppakken. Misschien type ratinkje erbij en dan word je doodziek, boem, pats, weg droom! Dan is het of vakken vullen bij de AH, een bijstandsuitkering of studeren. Studeren kost geld, dus zorg ervoor dat je een backup plan hebt!

Absoluut mee eens.

Met een FAA Class 2 medical kan je nog steeds een heleboel doen in de luchtvaart.
Class 1 heb je alleen nodig "to excercise the priviliges of the ATP".
Je kan dus gewoon je ATP halen, je mag alleen geen PIC zijn in een operatie waar ATP voor nodig is.
Ben nog niet helemaal wakker vandaag, maar dat betekent zoveel dat je gewoon nog zakenjets kan vliegen op een Class 2.
Carriere in de luchtvaart is dus niet helemaal van de baan.
Maar goed, dat weet je waarschijnlijk zelf ook al.
 
Hallo Nicolai,

Ontzettend bedankt voor het sharen man. Ongelooflijk, ik las het verhaal met grote verbazing van wat jij allemaal had moeten doormaken op relatief jonge leeftijd nog. Echt super respect en hier haal ik zeker inspiratie uit. Ik hoop dat je levensweg vanaf nu alleen nog maar omhoog gaat.

Succes,

Jazz
 
Hoi Nicolai,

Hier ook een states ganger die nu zijn eerste baan heeft op een jet (of eigenlijk turboprop ;)! :yeehaa: .

Ik vind het echt goed dat je dit verhaal hier zo neerzet en mogelijke gevolgen aankaart. Ik was me er zelf ook nooit echt van bewust van de negatieve kant, natuurlijk hoor je het van anderen, maar als je het zelf ervaart is het meer een eye opener. Een backup plan is dan ook sowieso belangrijk, ik heb ook maanden zonder baan gezeten en al ongeveer 2 jaar een baan dat niet bepaald fatsoenlijk betaalt. Beetje FI, traffic watch en charters voor iets van $15 per uur dat je in de lucht zit, dus al die uren dat je op de grond zit, krijg je niet uitbetaald. Per maand iets van 100 uur vliegen, dus $1,500 per maand, uitrekenen per jaar is $18,000 per jaar, omgerekend naar euro's iets van 13.000 euro per jaar! Dat is dan de Amerikaweg, maar in Europa gebeuren dit soort praktijken ook en je betaalt veel meer voor een opleiding zoals jij al zegt, aan het eind van de rit iets van 170K schuld, markt slecht en dan koop je een typerating van iets van 30K, totale schuld 200K en je krijgt ter vergelijking met Amerika een fatsoenlijk loon van iets van 2500 euro bruto, maar je maandlasten zijn ontzettend hoog! 200K schuld tegen rente van iets van 6,8 % is dus aan uitsluitend rente het eerste jaar iets van 1100 euro!! Ruim de helft van je werkelijke maandsalaris bijvoorbeeld!

Nogmaals, piloot zijn is de mooiste job ever en ben ook trots dat ik het ben, maar mensen moeten wel beseffen wat voor risico's het met zich meeneemt.

Succes met je verdere carrière!
 
Last edited:
Zo hier ben ik weer. Hoewel het niets met luchtvaart te maken heeft, moet ik toch even vertellen dat ik volgend jaar augustus zal starten aan Columbia University in New York voor J.D program, ofwel Law School. Lijkt wel alsof er nu een enorme last van mijn schouder valt en ik toch nog een mooie carrière tegemoet zal gaan! :cool:

Nosig, het moeten natuurlijk werkweken van 70 uur zijn he :grijns: . Werkdagen van 70 uur ga ik gelukkig ook niet redden :grijns:

Metrodriver en Viper, gelukkig was mijn ongeluk niet zo ''erg'' als dat ongeval ja. Ik heb het ook gelezen, wonen vlakbij Fort Lauderdale namelijk. Tijdens het kitesurfen raakte ik een zandbank toen ik wilde aankanten en ben toen op het strand (hele grote val gemaakt) gevallen met kite en al op mijn buik. Vandaar dat ik ook mijn ribben gebroken had. Ik mag me gelukkig prijzen dat ik ''slechts'' op het zand terecht kwam dat toch wel de val een ''klein'' beetje op ving. Toen ik in het ziekenhuis lag, kwam ik in contact met nog een kiter, maar hij had een dwarslaesie opgelopen. Ik krijg er nog rillingen van als ik er aan terugdenk, maar sinds een paar maanden ben ik wel weer actief met kitesurfen hoor. Eerste paar keer er ff doorheen al heb ik me wel laten checken bij een sportarts. Mag me overigens gelukkig prijzen dat wij zeer goed verzekerd waren voor health insurance. Het is hier namelijk normaal dat je anders nog een rekening thuis gestuurd krijgt van duizenden dollars.

Imo, na het ongeluk ben ik het ook allemaal gaan uitpluizen en kwam toen ook tot die conclusie. Echter, mij werd wel verteld dat je ATP nodig hebt bij zakenjets als je eenmaal captain wilt worden. Ik weet het niet precies, maar ik dacht alleen dat je SIC mocht zijn in vliegoperaties. Maargoed, ik ben nog steeds actief als private pilot hoor. Heb instrumentaantekening toch en ME ook, dus kan van alles huren. Ben overigens van plan om aerobatics cursus te gaan volgen, enige tips qua (goedkope) scholen ? Trouwens Imo, is het ook nog mogelijk om bijvoorbeeld part time flight instructing te doen ? Daar heb je dachtik class 2 voor nodig right ?

Jazzflight, inspiratie eruit halen ? Hoop niet dat je een soort zelfde situatie hebt meegemaakt ?? :eek!:
 
Echter, mij werd wel verteld dat je ATP nodig hebt bij zakenjets als je eenmaal captain wilt worden. Ik weet het niet precies, maar ik dacht alleen dat je SIC mocht zijn in vliegoperaties.

Bijna wet, uit de EASA FCL regels (dus geen FAA, maar ik vermoed dat het niet veel scheelt?):

FCL.305 CPL Privileges and conditions
(a) Privileges. The privileges of the holder of a CPL are, within the appropriate aircraft category, to:

(1) exercise all the privileges of the holder of a PPL;
(2) act as pilot-in-command or co-pilot of any aircraft engaged in operations other than commercial air transportation;
(3) act as pilot-in-command in commercial air transport of any single-pilot aircraft, subject to the restrictions specified in FCL.060 and in this Subpart;
(4) act as copilot in commercial air transportation.


Nou dacht ik dat "vroegah" het CPL meer met het gewicht (max 5700 kgs) te maken had, maar dat is kennelijk niet meer zo. Zolang het een single pilot kist is (wat je volgens mij veel ziet met zakenjets in de US) mag het dus als PIC. Zodra het multi-crew wordt alleen als co.
 
Back
Top