JO,
eeuwige discussie,
Ben als 14 jarig manneke begonnen met zweven, nu baas 744
Er zit een wereld van verschil tussen zweven en de grote luchtvaart. Maar er zijn ook dingen die in de gehele luchtvaartwereld gelijk zijn.
ik ben gevormd door mn tijd op het zweefveld, sommige zullen zeggen misvormd:dozey:.,vooral op persoonlijk vlak en gedeeltelijk op vliegtechnisch vlak
hele dag op het veld voor 3 startjes van 6 minuten, sjouwen, lieren, tijdschrijven, kabels rijden, aanhaken etc.
op een zweefclub krijg je snel verantwoordelijkheid toegewezen, en wordt verwacht dat je je serieuze steentje bijdraagt aan de zweef operatie.
op vliegtechnisch gebied, leer je jong vliegerschap aan of niet. stick and rudder vliegen.
vliegerschap, het maakt niet uit of je een grasmaaier met shute vliegt of een jumbo. dat blijft gelijk. hoe ga je met de sport/vak om en welke beslissingen neem je op welk moment.
nu de grote luchtvaart.
- geen stick en rudder vliegen maar procedureel, bijna alles ligt vast in de boeken
- ligt een nadruk op andere dingen, bv, tijdmanagement, economie, commercieele beslissingen nemen etc. niet een belletje uitdraaien op zaterdag middag
Toen ik begon met mn beroepsopleiding heb ik zeker wat gehad aan mn zweven in het VFR gedeelte, circuits/landingen/navigatie,
Het IFR gedeelte was compleet nieuw. ie procedureel vliegen en dat ging op hetzelfde tempo als mn mede leerlingen die niet gezweeft hebben
Multi eng ging ook ophetzelfde tempo.