Helpt zweefvliegen wel of niet - deel zoveel

Bovenstaande berichten zijn verplaatst uit de thread Gothic Pilot.

----------------

Even buiten de discussie of zweefvliegen wel of niet helpt tijdens een selectie, zou ik willen voorstellen aan vliegscholen om de selectie te verplaatsen naar een paar dagen zweefvliegen. En dat zowel in de lucht als op de grond.

Bij mijn zweefvliegclub lopen altijd diverse jongens en meisjes rond die verkeers-/luchtmachtvlieger willen worden. Bij een enkeling kan ik meteen al het vakje "ongeschikt" aanvinken. Gaat met z'n rug naar het vliegbedrijf zitten omdat hij liever met z'n gezicht in de zon zit, wél voorzien van een heuse pilotenbril uiteraard; ziet "het werk" niet (kabels die afgehaakt moeten worden, vliegtuigen die weggeholpen moeten worden); ziet nooit de vliegtuigen op final en indien wel, snapt niet dat hij dat vliegtuig moet ophalen omdat dat zíjn vliegtuig is bij de volgende kabel; gaat eerder weg omdat hij geen zin heeft om de kisten te wassen en naar de hangaar te brengen (maar heeft nog wel tijd om op een terras nog een paar colaatjes te drinken); flikkert alle tipwielen en trekstangen met grof geweld in de aanhanger, zonder te bedenken dat dat materiaal door ons allemaal betaald wordt; luistert liever naar z'n mp3-speler dan dat hij probeert wat te leren/te helpen, etc. etc.

Dit zijn meestal ook degenen die het na één seizoen voor gezien houden. Voor mij onbegrijpelijk, want zo'n kans om te zweefvliegen is toch echt uniek, zeker als je 15 of 16 bent (en helemaal als je verkeersvlieger wilt worden).

Daartegenover staan de enthousiaste mensen die alles over het vliegen in zich opzuigen en die niet alleen snel solo zijn, maar ook binnen no-time snappen hoe het werkt op een druk vliegveld met para's, motorkisten, kisten die netten komen oppikken, etc. etc. Het zijn die mensen die je maar één keer iets hoeft uit te leggen en actief meehelpen op het veld, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat als de laatste kisten binnenkomen. Het zijn ook díe mensen die daadwerkelijk de selectie halen en piloot worden.

Leuk stukje. Ik probeer zelf ook steeds meer deze assertieve leefgewoonte aan te nemen. Je kan het in kleine dingetjes zien. De vaatwasser uitruimen voor je moeder erom vraagt. Iets wat op de trap ligt meenemen naar boven en niet doorlopen en denken "dat doet een ander wel".

Voor mij is het helaas onhaalbaar om te zweefvliegen. Mijn voetbal, school en werk vergt te veel tijd om ook nog 1 of meerdere dagen in de week te zweefvliegen. Ik heb er wel aan gedacht om in zomervakantie 2009 te zweefvliegen, maar als ik dit jaar door de selecties van de KLS kom moet ik die zomer mijn natuurkunde certificaat bij het James Bosswel Instituut halen.
 
Als je piloot wilt worden, vindt je vliegen en alles daar omheen uiteraard heel leuk, waarom zou je het anders willen worden. Als je vliegen leuk vindt, kan je uiteraard niet wachten te gaan zweefvliegen en een PPL te halen voordat je met je middelbare school klaar bent.
Dat gaat uiteraard voor voetbal en andere sociale verplichtingen. Het is immers je passie en hat gaat om je toekomst.
 
Dat gaat uiteraard voor voetbal en andere sociale verplichtingen. Het is immers je passie en hat gaat om je toekomst.


Je kunt ook te ver gaan, ik wil heel graag piloot worden maar mijn vrienden en sociaal leven hebben toch echt voorang totdat ik op de opleiding zit. begrijp me niet verkeerd ik zeg wel een feestje af opdat ik fit wil zijn voor de GVSS en een boekje daarvoor moet leren maar ik ga niet stoppen met hockey of iets dergelijks omdat ik zo graag piloot wil worden. je moet er gewoon een goede middenweg in vinden.
 
Volledig eens met Tijmen_1990. Het heeft een hoge prioriteit, maar er zijn meer dingen in het leven.
 
Vergeet niet dat je bij het zweefvliegen ook veel nieuwe vrienden zult maken;). Sociaal zit het dus wel goed.
 
De vraag of zweefvliegen bijdraagt aan een succesvolle toekomst als piloot kan niet volledig beantwoord worden omdat er nooit onderzoek naar gedaan is.

Wel kan ik je zeggen dat de zwevers, die ik ken, het beter doen dan hun klasgenootjes in de eerste fase van het vliegtraject. Deze mensen worden niet snel luchtziek, hebben de speciale manoeuvres eerder gedaan, maken sneller een plaatje van het gebied etc. Kortom, zijn reeds vertrouwd met het vliegen.

Ik ben er van overtuigd dat zweefvliegers een voordeel hebben boven klasgenoten die starten met vliegen.
 
Wat is dan het voordeel?
Een vliegopleiding is zo opgesteld dat Janlul met nul-komma-nul ervaring binnen een jaar zijn brevet haalt. It's no big deal. Heb je al vliegervaring, dan is dat leuk voor jou: de eerste tien vlieguurtjes kun je lekker freewheelen en de held uithangen (kijk eens hoe goed ik bochtjes kan draaien meneer de instructeur!). Maar voordat je het weet zitten jouw klasgenootjes op hetzelfde nivo en wordt het weer ouderwets knokken!

Overload en Diana hebben het een en ander al mooi verwoord. Het is niet het zweefvliegen dat in je voordeel werkt, het is je enthousiasme voor het vak. Die enthousiasme kan zich uiten in zweefvliegen (of motorvliegen, of spotten, MSFS etc.). Liefst in die volgorde en niet andersom!

Dat gezegd hebbende, het verbaast me al lang niet meer dat mensen zonder aantoonbaar enthousiasme voor het vak aan een vliegopleiding beginnen, die afmaken en terecht komen op een mooie glimmende jet... Zoals gezegd, het is geen rocket science! Hoe ze vervolgens omgaan met de verveling is mij een raadsel :).
 
Het is een feit dat i-flyers na een jaar zweefvliegen beter presteren op de EPST Compass-test (ze krijgen die test voor en na dat jaar). Maar dat zegt inderdaad niets over de rest van je carriere. Ik geloof onmiddellijk dat zweefvliegers het motorvliegen gemiddeld sneller onder de knie hebben, simpelweg omdat ze in meer of mindere mate een vlieggevoel hebben ontwikkeld (dit verschilt per persoon, op elke zweefvliegclub heb je hopeloze gevallen en hotshots door elkaar). Maar deze voorsprong is inderdaad al vrij snel verwaarloosbaar klein.

Ga alsjeblieft niet zweefvliegen omdat je denkt dat je dan meer kans hebt om een selectie door te komen. Dan heb je grote kans dat je ook een van die lamzakken wordt die Diana beschrijft (echt hilarisch en herkenbaar dat verhaaltje, by the way. Die gasten zijn gelukkig vrij snel alweer weg idd). Je moet het doen omdat het je leuk lijkt, omdat je gek bent op alles wat vliegt, en jaaah ook om aan je sociale vaardigheden te werken :p waar halen gasten als Tijmen en Rippie het toch vandaan dat je als zweefvlieger in een soort sociaal isolement zit?
Je gaat om met mensen uit alle lagen van de bevolking en van alle leeftijden. Je leert dat je elkaar nodig hebt om te kunnen vliegen. Je leert ontzettend veel over de luchtvaart en je hoort first-hand wat het inhoudt om piloot te zijn (Heel belangrijk, na een paar jaar zweefvliegen weet je daardoor zeker of je dat zelf ook wilt, (wel of niet) piloot worden! En die twijfel 'is vlieger wel echt wat voor mij?' kom ik heel veel tegen op dit forum, voornamelijk bij mensen die nog nooit echt te maken hebben gehad met de luchtvaart!). En ja, je ontwikkelt vlieggevoel, je leert over navigatie, meteo en dat soort dingen. Dit zijn allemaal dingen die, als je ze interessant vindt, je bevestigen dat jouw toekomst in de luchtvaart ligt.

Tip voor Tijmen: stop met hockey, ga basketballen want dan valt de bball zomerstop samen met het zweefvliegseizoen, en de winterstop van zweefvliegen valt dan samen met het basketball competitieseizoen ;) oja, en bball is gangsta!!:D :grijns:

Of je voordeel hebt van zweefvliegen als je selectie voor eea wilt doen, weet ik niet. Of het voordeel heeft voor jezelf (in het algemeen), weet ik wel zeker. Daar kan ik uren over ouwehoeren!
 
Leuk stukje. Ik probeer zelf ook steeds meer deze assertieve leefgewoonte aan te nemen. Je kan het in kleine dingetjes zien. De vaatwasser uitruimen voor je moeder erom vraagt. Iets wat op de trap ligt meenemen naar boven en niet doorlopen en denken "dat doet een ander wel".

Voor mij is het helaas onhaalbaar om te zweefvliegen. Mijn voetbal, school en werk vergt te veel tijd om ook nog 1 of meerdere dagen in de week te zweefvliegen. Ik heb er wel aan gedacht om in zomervakantie 2009 te zweefvliegen, maar als ik dit jaar door de selecties van de KLS kom moet ik die zomer mijn natuurkunde certificaat bij het James Bosswel Instituut halen.

Waarom wordt je dan geen prof voetballer?
Dit zegt voor een heleboel piloten al genoeg...
 
Leuk stukje. Ik probeer zelf ook steeds meer deze assertieve leefgewoonte aan te nemen. Je kan het in kleine dingetjes zien. De vaatwasser uitruimen voor je moeder erom vraagt. Iets wat op de trap ligt meenemen naar boven en niet doorlopen en denken "dat doet een ander wel".

owwjee, probleem. Dit is wat ik iedere dag NIET doe!
 
waar halen gasten als Tijmen en Rippie het toch vandaan dat je als zweefvlieger in een soort sociaal isolement zit?


Zo bedoelde ik het niet maar ik heb nu mijn sociale contacten bij hockey en zeilen zitten als ik met 1 van die sporten moet stoppen dan weet ik bijna zeker dat die contacten verwateren en dat wil ik niet want dat zijn gewoon heel goed vrienden.

en dan nog iets :p basketbal is niks voor mij ben 176 lang en heb het springvermogen van een baksteen
 
Zo bedoelde ik het niet maar ik heb nu mijn sociale contacten bij hockey en zeilen zitten als ik met 1 van die sporten moet stoppen dan weet ik bijna zeker dat die contacten verwateren en dat wil ik niet want dat zijn gewoon heel goed vrienden.

Een beetje sociaal iemand zorgt er natuurlijk voor dat dit niet gebeurd wanneer zij/hij stopt;). Je kan toch gewoon afspreken met je hockey/zeil maten als je stopt?
 
Ga lekker voetballen, zeilen, zweefvliegen of wat voor sport je ook doet. Alles draagt bij in hoe jij gevormd wordt en dat is uiteindelijk wat ze willen zien op een selectie dag of interview.
Geef eens een voorbeeld dat je effectief in een groep gewerkt hebt.
Geef eens een voorbeeld dat je leiderschap hebt moeten gebruiken
Geef eens een voorbeeld dat je het niet eens was met een beslissing die gemaakt werd.
enzovoort enzovoort

Ik ben zelf begonnen met zweefvliegen toen ik 17 jaar was en heb er ten eerste heel veel vrienden mee gemaakt, heb een goede basis mee gekregen qua vliegen en 3x raden bij m'n interview bij mijn airline waar het over ging inderdaad zweeflvliegen. en meest belangrijke, ik vond en vind het super leuk om te doen.

Maak je niet teveel zorgen of er van je GVSS, simulator test, of wat voor test ze ook doen, meer van je verwachten. zweefvliegen is anders dan motorvliegen maar je draagt al een goede basis mee.

en zo is het met elke sport als jij lekker wilt gaan zweefvliegen, zeilen of voetballen etc gewoon doen alles waarbij je met andere mensen omgaat is goed voor je algemene ontwikkeling en goed voor je baan later.

ik vlieg nu voor mijn beroep een aantal jaar en er is geen enkel moment geweest dat ik dacht had ik nu maar niet aan zweefvliegen gedaan, ik vond het jammer dat ik het niet eerder wist, want je mag al zweefvliegen vanaf je 14e.

cheerio,

PS'99
 
Ben het helmaal eens met wat Pilotsince99 zei. Voor mij precies hetzelfde verhaal. Ik baal er soms ook van dat ik niet op mijn 14de ben begonnen maar 4 jaar later.

Door de contacten die ik op de zweefvliegclub heb opgedaan ben ik via EPST de opleiding ingegaan, om eerlijk te zijn voordat ik met zweefvliegen begon had ik nog nooit van ze gehoord, maar door de lovende verhalen van clubgenoten over de snelheid waarmee ze mensen plaatsten bij een airline ben ik, eerst voor de luchtmacht en daarna voor de EPST selectie gegaan.

Tijdens de opleiding was het inderdaad waar wat hierboven omschreven is. Het vliegen met een piper is precies hetzelfde als vliegen in een zweefvliegtuig. Het is zelfs makkelijker omdat je nu je eigen thermiek regelaar hebt (noemen ze dan plots throttle). Enige wat even wennen was, de hoeveelheid voeten die je in een moterkist geeft is een stuk minder dan in een zweefvliegtuig.

In het begin van de praktische vliegopleiding zie je duidelijk dat je een voordeel hebt op de rest van je collega's. Dit voordeel neemt af naarmate je dichter bij je CPL brevet komt.

Maar zelfs als je de opleiding gehaald hebt heeft het zweefvliegen voor mij nog voordelen gehad. Allereerst alle adviezen van collega zweefvliegers over wie aan het aannemen was en alle andere dingen mbt een baan vinden. Toen tijdens het interview waar, zoals Pilotsince99 al zei, een groot gedeelte van de tijd aan zweefvliegen besteed werd met de vragen zoals hij deze al omschreef
(
•Why did you want to become a pilot
•Are you a team player and give an example
•Give an example of; Have you ever given sensitive news (related to aviation)
).

En toen de baan eenmaal binnen was hielp het dat ik actief bleef vliegen na de opleiding, ik moest 6 maanden wachten na de opleiding voor ik daadwerkelijk aan de type kon beginnen, wat zeker geholpen heeft met het behouden van mijn skills.

En op het moment heb ik helaas weinig tijd om het te doen, maar iedere keer dat ik in een zweefvliegtuig stap is het weer genieten van de vrijheden. Voor mijn gevoel heeft zweefvliegen mij zeker wel geholpen tot waar ik nu ben, maar het belangrijkste van alles, ik heb het gedaan omdat ik (zweef)vliegen leuk vind en heb dus van mijn hobby mijn beroep kunnen maken en niet andersom.

Cheerio

Jumbo

Ps Pilotsince99 hoe is ie, veel te lang niet gesproken / gezien.
 
Last edited:
Waarom wordt je dan geen prof voetballer?
Dit zegt voor een heleboel piloten al genoeg...

Ik voetbal maar 2 of 3x in de week hoor. Ik ga niet voor het prof voetballen. Maar ik heb er net als Tijmen_1990 gewoon vrienden, die je daarnaast niet zal zien. Dat contact zal dan verwateren.
 
Dat weet je niet, of dat gebeurt. Het is in ieder geval bij mij niet gebeurd. heb 7 jaar ops couting gezeten en moest voor het zweefvliegen scouting opgeven, voorlopig heb ik al mijn vrienden nog + die van de zweefclub:)
 
het valt mij op dat diegenen die de meeste kritiek hebben zelf nog geen uur gevlogen hebben.
ik heb vanaf mijn 14e zweefgevlogen op Terlet Ik heb veel basiskennis opgedaan , veel plezier gehad, met veel airline-piloten gesproken enz. enz .
daarna de KLS gedaan en nu vlieg ik bij de KLM .
Kortom : zweefvliegen is zeer nuttig geweest
 
Maar ik heb er net als Tijmen_1990 gewoon vrienden, die je daarnaast niet zal zien. Dat contact zal dan verwateren.

Wat een onzin reden is dit zeg. Natuurlijk is het niet zo dat je contacten met je vrienden ''verwateren'' als je stopt met voetbal. Een sociaal ingesteld persoon zal makkelijk kunnen voorkomen dat dit gebeurd. Je kunt met je vrienden genoeg afspreken en leuke dingen etc. doen.

Iemand die van écht van vliegen houdt zou niet zo lang na hoeven te denken over deze vraag. Je hebt de kans om al vroeg in je leven met de luchtvaart kennis te maken; pak deze dan ook! Ik zelf zweefvlieg sinds mijn 14e en ik kan me geen leukere sport meer voorstellen. Ik vind het prachtig om met al die KLM/Transavia/KLu piloten en KLS-studenten te praten naast het zweefvliegen. Als je van iemand veel kunt leren dat is het van hen! Waar vind je veel van dit soort mensen? Juist, op een (zweef)vliegclub. Inmiddels ben ik bijna 16 en zal het niet zolang meer duren voordat ik mijn brevet zal halen. Welke asprirant-verkeersvlieger wil dat nou niet?

Ik kan je vertellen dat ik heb gehockeyd op zeer hoog niveau. Ben uiteindelijk gestopt vanwege blessures vlak voordat ik begon met zweefvliegen. Ik mis het hockey dan ook totaal niet omdat ik nu ook nog een schitterende hobby heb. Wellicht zal dat met je voetbal hetzelfde zijn.
 
Zoals hierboven allemaal al gezegd is, raad ik je ook aan om te zweefvliegen. Toen ik 15 was, ben ik ook begonnen met zweefvliegen. Echter (en dat is een heel ander verhaal), door een ongeluk heb ik ruim een jaar lang moeten revalideren en kon ik niet meer zweefvliegen. Had toen iets van 19 starts gemaakt en ik was stinkend jaloers op al die anderen die wel konden zweefvliegen. Maargoed, hier kon ik natuurlijk niets aan doen. Over de sociale contacten. Ik heb nu ook nog contacten met de club (terwijl ik er niet meer vlieg), dus daar zit het wel goed mee. Ik denk dat je bij jezelf ook na moet gaan, wat je écht wilt ? Wil je voetballen of vliegen ? Denk ook na of je je vrienden van het voetballen nodig hebt om piloot te worden. Vrienden die je opdoet bij een vliegclub zou je later ook wellicht tegen kunnen komen in je latere carrière. Niet dat je je voetbalvrienden links moet leggen, want contacten onderhouden lijkt me niet echt een probleem voor een sociaal aangelegd persoon. Ik kan nu nog steeds zweefvliegen (geen problemen met klasse 2 keuring), maar prioriteiten liggen nu toch nog wel op de gezondheid. Ik ben dan ook wel stiekem jaloers op diegene die nu lekker kunnen genieten van het zweefvliegen
 
Back
Top