Nass

Hey mensen, ik ben nieuw op airwork, en heb dankzij jullie me redelijk goed kunnen voorbereiden, dus hierbij mijn verhaal:

ik heb vandaag de nass gehad. En poeh het was best pittig zeg!
ik heb geen lekker gevoel bij mijn score van 3.7 Memory, dat is persoonlijk een zwak punt van me, voor mn gevoel heb ik redelijk veel velden ingevuld, maar je weet nooit natuurlijk. Tevens het grote lap engelse tekst vond ik erg moeilijk. Er stonden zo ontzettend veel feiten in om het allemaal te onthouden! Heb hier wel een aantal foutjes gemaakt. Hoop niet dat ze hier streng op zijn.

Numerical ability heb ik de laatste aantal niet kunnen maken door de abnormale tijdsdruk(gem. 34 seconde per vraag), maar de rest ging prima. 3.3 Verbal field independence heb ik voor mn gevoel voldoende gemaakt.

Wiskunde en natuurkunde vond ik een heel apart niveau hebben, redelijk laag maar toch hele vage opdrachten zaten erin(mede door de engelse technische vaktermen) met de tijdslimiet kwam ik niet heel erg in de problemen. Ik heb een technische hbo opleiding, dus berekenen is het enige wat ik doe, maar ik vond het in het engels wel heel erg wazig allemaal.

3.5 ruimtelijk inzicht heb ik uitstekend gemaakt voor mn gevoel, ik had hier totaal geen problemen mee, en verwacht op dit onderdeel een hoge score. Ik heb heel vaak flight sim gespeeld, en dit helpt heel goed in je ruimtelijk inzicht, en de metertjes van de cockpit goed te begrijpen.

Bij Multi-tasking had ik ontzettend veel ruzie met die onwijs slecht gepositioneerde numkeypad toetsenbordje. Wat een grafding zeg! Hij is een stuk smaller dan de doorsnee numpad op de normale toetsenbord, dus oefen hier van te voren goed mee, dit is essentieel! Af en toe op de verkeerde toetsen geslagen, wat mijn score vast niet ten goede zal komen. Maar over het algehele onderdeel heb ik wel voldoende gemaakt.

De cijfers onthouden bij 3.7 memory ging in het begin prima, maar de laatste 2/3 kon ik niet bijhouden, al met al een voldoende denk ik. De english profiency check vond ik wel redelijk te doen, ik kreeg een aantal vragen waarin ik goed onderscheid moest maken tussen Carry out/Carry on/Carry trough/Carry off. Dit onderdeel ging ook wel OK.

Bij 3.9 heb ik de opgaven goed gemaakt. Ik ging de fout in toen ik dit moest doen met een tijdsdruk erop. TIP: de opgaven(fouten zoeken in cijferreeksen) met tijdsdruk zijn precies hetzelfde als zonder tijdsdruk, dus probeer de antwoorden te onthouden, nadat je ze ingevuld hebt!

3.10 bij de oefening met hand oog coördinatie was ik niet te stoppen, voor mijn gevoel foutloos en uitstekend! Ik hoop dat dit lekker zwaar meetelt in de NASS. Vooral de crosshairs op het kruisje gericht houden deed ik zonder moeite foutloos nonstop. Bij dit onderdeel is het belangrijk om wanneer je in het kruisje zit, hele hele voorzichtige correcties maak om hierop te blijven, want hoe dichter bij je het kruisje komt, hoe gevoeliger het stuur en pedalen worden.

Het gesprek ging goed voor mn gevoel, dankzij mijn hbo opleiding kon ik alle motivaties, disciplines, sterke zwakke punten, leiderschap, teamplayer vragen goed beargumenteerd beantwoorden. En kon ik vele praktijkvoorbeelden geven. Je moet hier goed over nadenken, want vele vragen zijn best pittig, dus denk hier van tevoren goed over na.

Al met al heb ik een neutraal-OK gevoel over het geheel. Er is me verteld dat ik in verband met vakantieperiodes waarschijnlijk 2-5 weken moet wachten op de uitslag! Zwaar balen vind ik dat. Ik irriteerde me trouwens ook mateloos aan het onwijs slecht gesproken engels tijdens de nass, ik kon me gewoon niet concentreren met die rare Hollandse stem haha.

Nog 1 ding voor mensen die de nass moeten doen, een echte aanrader: veel flight simulator spelen! Is goed voor je vliegtuigkennis, ruimtelijk inzicht en alles eromheen. Het heeft mij heel goed geholpen bij het 3.5 ruimtelijk inzicht onderdeel. Nou ik hou wel op met lullen want anders blijf ik bezig, ik heb nu al een onwijs lap tekst hahah!
 
Last edited:
binnader, laat ff wat weten als je bericht hebt van je uitslag, ik ben een maandje geleden medische goedgekeurd en mag dus gaan beginnen in Januari.
houdoe!!
 
ik heb net bericht gekregen, en ben aangenomen!!!! ik voel me heerlijk!!!! wat een last van mn schouders! woehoeeewww:rt:
 
@binnader

ik lees het net dat je aangenomen bent, en van harte gefeliciteerd :D

Welke vliegschool ga je aan de slag en wanneer?
 
ik begin in juli 2010. omdat ik na de zomer nog moet afstuderen (hbo werktuigbouwkunde) dus dan ben ik rond januari februari 2010 klaar. dan nog 4 maandjes rustig aan doen, alles regelen voor de opleiding, medische keuring, miss nog ff tijdje werken enzo.
wie zit er nog meer in de klas van juli 2010???
 
@mensen die medische keuring hebben gehad.

wat wordt er precies allemaal "gekeurd" aan je, in de medische keuring?

EDIT: ik heb et al gevonden in de kennis bank.:grijns:
 
Dag airworkers!

Vorige week 12 augustus NASS gehad en ook ik ben door! Ook ik kom in AI1003. Kreeg vandaag het nieuws te horen, ben super blij!:D Score:
Vliegaanleg: >78%
Niveau: >78%
En ik had er nog wel een slecht gevoel bij! Het gesprek ging goed mede dankzij schellinger!
Als iemand nog tips nodig heeft pm me dan gerust!

Kev
 
Heey lui,
Beetje laat aangemeld maar goed. Ook ik begin in maart in klas AI1003. Aanname scores waren miss beetje matig maar goed. 2x 61-77%...Heb er iig hartstikke veel zin in. Gaat een top tijd worden met zn allen!!!

Grtz. Ronald
 
Hier eentje voor Juli! Maar wordt denk ik september ivm diploma. Even navragen na de medische keuring.

Scores Niveau > 78% en vliegaanleg >78%

Best blij mee :D Nu de medical nog.
 
Hallo allemaal,

Ik heb twee vragen over de nass test, maar voordat ik die ga stellen wilde ik even zeggen dat ik hier eerder heb meegelezen en ik vind zelf dat het een goede site is waar veel mensen aan wat kunnen hebben.

Mijn vraag dan: Ik vroeg me af wat voor vragen je ongeveer krijgt op het onderdeel wiskunde en natuurkunde. Zijn er nog onderwerpen van dit onderdeel waar ik nog wat kan doornemen en wat aan heb op de selectie? En in het nass boekje staat een onderdeel die je ook krijgt en dat heet Perception en begrijp niet helemaal wat hier mee bedoeld wordt. Kan iemand me daar meer over vertellen?

Bij voorbaat dank.
 
Wiskunde is allemaal heel standaard. Je krijgt wat sommetjes waar je moet werken met percentages e.d. ... als je vwo of havo hebt gehad met wiskunde A of B moet dat lukken. Daarnaast krijg je tijdens simulator wat hoofdrekensommetjes. Ook niet moeilijk.

Natuurkunde kan ik met niet zo goed meer herinneren, maar ik kan me herinneren dat er een hefboom vraag in zat, en de vraag waarmee flux te maken had. Magnetisme dus. Iets in die trend.. echt basiskennis vraagjes..

Kortom, dit is allemaal niet heel moeilijk mits je je middelbare school heb afgerond. Wat het echter wel uitdagend maakt is dat je dit allemaal onder tijdsdruk moet doen. Je hoeft dus niet meer je boeken open te slaan om dingen te leren, maar ga vooral sommetjes maken en dan zo snel mogelijk!

Natuurkunde en Wiskunde is niet het moeilijkst... ik vond zelf de geheugentestjes met reeksen en instrumenten het moeilijkst. En de engels test is ook wel pittig.

Heel veel succes.
 
Helemaal mee eens. Ik had zeker al 5 jaar niets meer met havo wiskunde gedaan en bij mij was dit onderdeel ook goed. Laat je niet uit het veld slaan als je bij wiskunde de sommen niet af hebt binnen de tijd. Gewoon met volgende onderwerp doorgaan. Ik herinner me dat ik na die 20 min sommen pas 3/4 gemaakt had maar het toch gehaald had.
Engels vond ik ook lastiger maar dat kwam voornamelijk omdat er woorden inboor kwamen waarvan ik nog nooit gehoord had!
Maar laat je bij de NASS niet uit het veld slaan! Gewoon je best doen en onthouden dat je niet meer dan dat kan doen.
Succes!!
 
Back
Top