Nass

Ik heb zojuist de bijgewerkte kennisbank doorgenomen.. Ik weet inmiddels dat ik mijn NASS begin maart heb. Maar begrijp ik deze dingen nou goed?

"Je ziet nu een aantal cijfers, ook deze moet je na een aantal seconden invoeren. Hier verschilt het aantal cijfers van 6 tot 12 cijfers."

Bedoelen ze hiermee dat je in enkele seconde 12 cijfers moet kunnen na typen als ze uit het beeld zijn verschenen? (ik heb een redelijk geheugen maar dit is wel extreem geloof ik).

Ook bestaat de test nu dus uit 2 rekentesten?
(3.2 Numerical Ability (met tijdslimiet, in engels) en 3.4 Physics and mathematics (tijdslimiet, in engels)) eigenlijk 3 zie: multi tasking.)

Ik merk dat er redelijk luchtig gedaan wordt over dit alles maar als ik dit zo lees komt het toch vrij pittig over... Werken ze ook met een punten systeem dat je toch één onderdeel relatief slecht kunt maken en dan toch nog door kan gaan?

Groetjes,
Sorageru
 
RE: NASS

RE: NASS

空ゲル;181126 said:
Ik heb zojuist de bijgewerkte kennisbank doorgenomen.. Ik weet inmiddels dat ik mijn NASS begin maart heb. Maar begrijp ik deze dingen nou goed?

"Je ziet nu een aantal cijfers, ook deze moet je na een aantal seconden invoeren. Hier verschilt het aantal cijfers van 6 tot 12 cijfers."

Bedoelen ze hiermee dat je in enkele seconde 12 cijfers moet kunnen na typen als ze uit het beeld zijn verschenen? (ik heb een redelijk geheugen maar dit is wel extreem geloof ik).

Ook bestaat de test nu dus uit 2 rekentesten?
(3.2 Numerical Ability (met tijdslimiet, in engels) en 3.4 Physics and mathematics (tijdslimiet, in engels)) eigenlijk 3 zie: multi tasking.)

Ik merk dat er redelijk luchtig gedaan wordt over dit alles maar als ik dit zo lees komt het toch vrij pittig over... Werken ze ook met een punten systeem dat je toch één onderdeel relatief slecht kunt maken en dan toch nog door kan gaan?

Groetjes,
Sorageru


Hoi daar,

het is inderdaad niet simpel om die memory test te doen. Dat was het moeilijkste omdat je druk bent in de NASS en je een aantal seconden verschillende cijferreeksen ziet. deze moet je onthouden en even later weer invoeren. Je moet je dus goed concentreren.

mijn dag ging best goed alleen miste ik in die memory test een paar reeksen.

bereid je gesprek goed voor door dit thuis te oefenen. motivatie en voorbereiding spelen een grote rol en b.v. of je iets op school of in je sportvereniging gedaan hebt als organisator. b.v. leerlingenraad etc of sporttoernooi georganiseerd.

doe je best en misschien tot in september (nagenoeg vol) of in november bij de start van de opleiding.

gr.

Barry:radar:
 
Ze testen gewoon hoeveel cijfers je maximaal in een korte tijd kan opnemen. Dat hoeft echt niet 12 cijfers te zijn lijkt mij, hoe meer cijfers je kunt opnemen, hoe beter.

Voor elk onderdeel krijg je inderdaad een score in de vorm van onvoldoende/zwak/voldoende/ruim voldoende/goed.

Succes!

P.S En inderdaad, het is er kwa niveau denk ik wel op vooruit gegaan. Maar dat mag denk ik ook wel na wat ik allemaal hoorde over de oude NASS. Bijna 2/3 van de mensen kwam door de NASS, dat is nu denk ik wel stukken minder.
 
Ze testen gewoon hoeveel cijfers je maximaal in een korte tijd kan opnemen. Dat hoeft echt niet 12 cijfers te zijn lijkt mij, hoe meer cijfers je kunt opnemen, hoe beter.

Voor elk onderdeel krijg je inderdaad een score in de vorm van onvoldoende/zwak/voldoende/ruim voldoende/goed.

Succes!

P.S En inderdaad, het is er kwa niveau denk ik wel op vooruit gegaan. Maar dat mag denk ik ook wel na wat ik allemaal hoorde over de oude NASS. Bijna 2/3 van de mensen kwam door de NASS, dat is nu denk ik wel stukken minder.

Gelukkig wel, als je ziet wat er af en toe rond loopt
 
Ahh okay, goed om te weten.
Ik vroeg me ook nog af... Als je door de NASS bent en de Medical dan ben je toch nog niet ingeloot tot een bepaalde klas of zoiets? Bij de KLS moest je geloof ik 6k betalen als je er door kwam en dan toch niet aan de opleiding begon. Bij de NLS is dit niet en zijn alleen de 700€ vooraf dan gewoon voor eigen rekening.
Hoelang is dit zeg maar geldig? dus vanaf het moment dat ik ben aangenomen totdat ik me ook moet inscrhijven bij de NLS? (is volgens mij al redelijk lang aangezien de normale wachttijd al bijna een jaar bedraagd).

Groetjes,
空ゲル
 
Die 700 is inclusief je medical. Je medical heb je sowieso nodig voor welke opleiding dan ook en kan je doen waar je wil (de prijzen van je initiële klasse I keuring schelen per instituut). Dat geld (ca. 400 dus) ben je sowieso kwijt, de kosten voor de NASS test moet je dacht ik ook sowieso betalen.

Voor zover ik weet heeft NLS niet de capaciteit vermindert, maar een belletje naar de NLS zou je toch wel een verwachting moeten geven?
 
空ゲル;181634 said:
Ahh okay, goed om te weten.
Ik vroeg me ook nog af... Als je door de NASS bent en de Medical dan ben je toch nog niet ingeloot tot een bepaalde klas of zoiets? Bij de KLS moest je geloof ik 6k betalen als je er door kwam en dan toch niet aan de opleiding begon. Bij de NLS is dit niet en zijn alleen de 700€ vooraf dan gewoon voor eigen rekening.
Hoelang is dit zeg maar geldig? dus vanaf het moment dat ik ben aangenomen totdat ik me ook moet inscrhijven bij de NLS? (is volgens mij al redelijk lang aangezien de normale wachttijd al bijna een jaar bedraagd).

Groetjes,
空ゲル

Ik weet niet hoe je daar bij komt, selectie KLS is 175 euro ex medical (á 400nogwat euro), en je medical betaal je alleen maar als je aangenomen bent. Als je de selectie met positief gevolg hebt afgelegd kom je ook niet eerst in een loting.

Het lijkt me ook echt ontzettend sterk dat dit bij de NLS wel het geval is...
 
Ik weet niet hoe je daar bij komt, selectie KLS is 175 euro ex medical (á 400nogwat euro), en je medical betaal je alleen maar als je aangenomen bent. Als je de selectie met positief gevolg hebt afgelegd kom je ook niet eerst in een loting.

Het lijkt me ook echt ontzettend sterk dat dit bij de NLS wel het geval is...

Selectie KLS is 175 euro + 200 euro voor accomodatie tijdens grading. De medical wordt voorgeschoten, tevens is dat de laatste stap in de selectie. Haal je de selectie dan betaal je je medical wel degelijk zelf, deze wordt in de financiering opgenomen. Haal je je medisch niet, dan betaalt KLS/KLM deze (toch lief van ze). Haal je je medisch wel maar besluit je toch niet te beginnen, dan betaal je alle selectie kosten (1500 euro). Zie ook http://pilootworden.nl/hasflash/10/page/6309/ Dus inderdaad, als je niet aangenomen bent kom je ook nooit aan de fase voor het medical. In feite geldt hetzelfde bij NLS. Als je niet door de NASS komt heb je ook niets meer aan een medische keuring.

Je medical betaal je dus sowieso altijd zelf (KLS / NLS), behalve als je deze niet haalt wanneer je deze via de KLS gedaan hebt bij KLM health services als laatste stap in de selectie daar.

Los daarvan zijn de selectie kosten bij KLS dus ca. 375 en bij NLS ca. 340 euro.
 
Ja okay ik was vergeten de medical *van de KLS) bij het eerste bedrag op te tellen (ik ben nooit tot de medical gekomen van de kls)..
Maar wat ik me dus nog afvraag is als ik wel door die medical bij de NLS kom of ik dan metteen ben ingeschreven voor een klas (ware het in 2010) of dat ik dat zelf nog moet doen. En zo ja: hoeveel tijd ik hiervoor heb. Er kunnen voordelen zijn om nog een jaar te wachten alvorens ik met de opleiding begin.. Maar ik zal de NLS binnekort bellen (of ik vraag het daar over 2 weken natuurlijk).

Zo ben ik er bijvoorbeeld nog steeds niet uit of ik dit wil doorzetten. Als ik dit forum lees komt het echt over alsof je later geen baan kan krijgen en met een schuld van 140k zit...
Wat meer tijd om hierover na te denken zou helpen.

Groetjes,
空ゲル
 
Last edited:
Tijdens het interview wordt er gevraagd - mocht er een positief advies worden uitgegeven - welke klas je wil starten ;)..

En je kunt na het behalen van je medical altijd van klas switchen, tenzij je, je contract al hebt getekend. Dit kan wel tot maximaal 1,5 jaar na je keuring aangezien de NASS uitslagen voor een bepaalde termijn geldig zijn.

Grt!
 
Ja, ik heb het net nog voor de zekerheid gechekt bij de NLS.
Het (positieve)resultaat van de NASS is 2 jaar geldig en contracten hoeven pas ondertekend te worden 3 maanden voor aanvang van de eerste les...
Komt wel mooi uit eigenlijk,..
Eerst jaartje Japan doen en alles nog is goed bekijken voor het definitief is :)
 
Hmm heb de NASS deze week gehad en ik kan zeggen dat het eigenlijk best tegen viel...
Met name de Natuurkunde test was echt zeer pittig (formules en termen die ik met V6 (9 voor natuurkunde) niet gehad heb en natuurlijk engelstalig. En ja je mag een"rekenmachine en kladpapier" gebruiken maar dat is gewoon zo'n ding op je monitor en aan een kladpapier heb je ook niet echt super veel aangezien je alleen een numeric keypad hebt).

Ook de Memory test was zeer pittig maar dat kan ook wat over mijn geheugen zeggen :grijns: Stuk of 4 frequenties onthouden + snelheid + temp. lukt mij niet in 5 seconde....

Die Engelish Proficiency Check die is gewoon gemaakt voor vloeiend engels sprekende mensen (ik ben nagenoeg vloeiend 10 examen + mondeling 9,8 VWO niveau ) maar had toch moeite met deze test met name de synoniemen (voorbeeld achtig iets: apyrous: -atrichia - pyromania - inflamable -pelagic) ik verzin hier maar wat woorden die ik lastig vind maar dat zullen iig woorden zijn die de gemiddelde HAVO/VWO leerlingen iig zeker niet kunnen vertalen...

Ook snel opnemen van informatie in zowel in het korte als lange termijn geheugen wordt getest. 2 pagina's tekst met feitjes over een verhaal (in het engels natuurlijk) dat je met tijdsdruk moet lezen en dan vragen beantwoorden.

Verder lijkt 't me belangrijk dat je de numeric keypad snel en blind kan gebruiken aangezien je dit veel nodig hebt.


Vraag me af hoe andere mensen dit doen... Moest overigens wel lachen, de inleiding van elke test wordt voorgelezen in het engels door iemand met een zeer sterk Nederlands accent om het zo maar is te zeggen :grijns:

"We have eh a very large (...) emergency atm..." tee-hee
 
Last edited:
vraag me af of je niet te slim bent voor piloot;) haha!
Maar die NASS heb je blijkbaar wel ingekopt als ik dit zo lees!
Neem aan dat het hier gaat over de vernieuwde NASS? Volgens mij is de NASS positief veranderd!
 
Volgens mij is de NASS positief veranderd!

Zeker, ook in de zin van de moelijkheidsgraad. Gelukkig maar! Want wat ik hoorde is dat 2vd 3 mensen door de (vorige) NASS heen kwam. Is leuk als kandidaat, maar komt de kwaliteit niet ten goede. Denk dat de NLS met deze nieuwe software een goede stap heeft gezet.
 
Zeker weten!
In mijn tijd was het belangrijkste onderdeel van de selectie de vraag hoe je het financieel gaat regelen en of dat geen probleem zou zijn!:passed:
 
Zeker weten!
In mijn tijd was het belangrijkste onderdeel van de selectie de vraag hoe je het financieel gaat regelen en of dat geen probleem zou zijn!:passed:

Hehe die vraag is mij niet eens gesteld geloof ik :p:
Maarja 't zou me niet verbazen als ik er niet door ben.. Maar we zullen zien :593:

Ik weet natuurlijk ook niet wat de minimum score is om door te gaan (ze kijken vooral naar hand/oog/voet coordinatie etc.). Maar het zal iig een stuk minder worden nu hehe

edit:
Net de uitslag gekregen, ben er inderdaad door :) nu is na gaan denken hoe ik 't komende jaar is zal doorbrengen hehe
 
Last edited:
Voor zover ik weet start iedere 2 maanden gewoon een nieuwe klas van 24 personen...........

Heb verder niets gehoord over kleinere klassen ofzo.
 
Okee! Ja er stond in een brief van de NLS dat er sprake is van een Juni en Juli klas, dus weet niet of hier meer over bekend is?
 
Ik had vorige week dinsdag de NASS test gedaan. En gister hoorde ik het nieuws, Ik ben door!! :)

Nu nog de medische keuring. Dat is niet zo moeilijk of onderschat ik het dan??

Ik begin dan hoogst waarschijnlijk in klas 1001 :D
 
Back
Top