Baan

Ik vind het heerlijk om hier in het buitenland te wonen. Elk land heeft wel wat, maar ik voel me hier in Frankrijk echt thuis. Zou ook voor geen goud naar Nederland meer willen. Zelfs niet als de KLM me een Direct Entry positie op de F50 wilt geven :D .

Ik voel me meer een toerist in Nederland dan een Nederlander :grijns: . Maarjah, het avontuur is iets wat weinig mensen meemaken als ik gewoon naar een gemiddelde werknemer kijk.

En jaa, elke ochtend een Franse croissant, daar doet iedereen het natuurlijk voor he! :D
 
Laatste off-topic bericht :eek:fftopic:

Als ik in Nederland ben en dat ben ik zelden, praat ik eigenlijk meteen Frans, omdat het een automatisme is. En als je dan Nederlands praat met een Frans accent, dan staren ze je met grote ogen aan van: ''Die meneer kan Nederlands praten''! .

Maargoed, ontopic :)
 
Ik vind het in ieder geval erg interessant om te horen hoe iedereen tegen zo'n ingrijpende verandering aankijkt. De één vindt het niets, de ander vindt 't het einde van de wereld.

Ik heb sterk het gevoel dat ik mij later het beste kan gaan settlen (huisje, boompje, beestje) in mijn geboorteland: Nederland. En waarom dat zo is, kan ik moeilijk uitleggen.
Ik heb er denk ik geen probleem mee om 'even' in het buitenland te vliegen, maar zodra ik mijn 'reproductieve' leeftijd heb bereikt zou ik toch echt in Nederland een baan willen. Hoe zit het dan, als je eenmaal (beetje) ervaring hebt, met het aanbod van banen in Nederland?
 
Ok bedankt,..
maar dat vroeg ik niet. Ik vraag wat het aanbod is als je eenmaal wat ervaring hebt. Wordt je dan veel sneller/sneller/'vul zelf in' verkozen boven AI's ? Ik weet niet hoe dat in z'n werk gaat en daarover heb ik niet veel gelezen..
 
Bij KLM word je niet zo snel verkozen boven AI's. Je komt bij KLM over het algemeen met ervaring binnen als je NLS hebt gedaan, uitzonderingen daar gelaten.

Bij Transavia kun je gewoon solliciteren, die nemen van alles aan. Arkefly kun je solliciteren (volgens mij werkt Viper1983 daar), je zou bij MP kunnen solliciteren, maar die hebben volgens mij al een hele lange tijd niemand aangenomen.
 
Ok bedankt,..
maar dat vroeg ik niet. Ik vraag wat het aanbod is als je eenmaal wat ervaring hebt. Wordt je dan veel sneller/sneller/'vul zelf in' verkozen boven AI's ? Ik weet niet hoe dat in z'n werk gaat en daarover heb ik niet veel gelezen..

En daar doelt KL dus op....als je het forum gewoon eens door gaat spitten hoef je dit soort vragen niet te stellen, en ook niet met de 'attitude' zoals Iz al aantipt te komen. Er worden hier vragen beantwoord door mensen die het klappen van de zweep kennen, en wannabe's voor de instinkers willen behoeden.

Hoeveel ex-studenten van NLS heb jij gesproken? Of heb je alleen maar ja lopen knikken naar het (verassenderwijs:duh:) niet heel negatieve praatje van iemand die jou iets wil verkopen?
 
Waar de fuck ligt Nederland anyway?

dito,

Die mening van je kan nog wel eens veranderen. Hoe lang heb je in het buitenland gezeten? 3x een paar weken per jaar?

Ga nu jaar 6 in, en moet er niet aan denken in NL te wonen. Duurde wel een goede 2 jaar voordat ik tot die conlclussie kwam.

Julien,

Frankrijk is een prachtig land. Denk dat ik echter beter niet op CDG kan rondlopen daar ik een kleine Amerikaanse (naast mn Nederlandse) vlag op mn koffer heb zitten. Ben bang dat ik rotte eieren naar mn kop krijg als ik daarmee op Parijs rond loop.. Wanneer ga je long haul vliegen? zie die 340's van jullie elke dag in mn achtertuin hier...

FD
 
Is de hoofdstad van Amsterdam, of was Europe nou "..a country, right?" :D
 
Maar om weer op het onderwerp terug te komen.

Als jij in het buitenland een werkgever treft, heb je weinig keus door niet te gaan als vlieger, beter gezegd Ab Initio. Je hebt een studieschuld en die moet kosten wat het kost worden afbetaald en niet door patat te frituren bij de lokale frietboer. Daar bovenop komt ook nog dat je ervaring moet boren, om te stranden bij een maatschappij waar jij je prettig bij voelt. Is dat KLM, doe dan KLS of NLS en ga dan niet hopen dat er over 2 jaar nog steeds een BC is met jouw school, want tijden veranderen heel snel in de luchtvaart.

DiTo, eigenlijk heb je gewoon geen keus. Kies je voor dit beroep, dan kies je ook voor alles erom heen.

Naar het buitenland gaan vergt heel veel rompslomp, nieuwe taal leren, huisje kopen of huren, verzekeringen, belasting, noem maar op. Voor de belasting moet je gewoon een goede belastingadviseur in handen nemen als je in het buitenland werkt, aldus mijn mening.

En door te zeggen ik wil niet naar het buitenland, omdat ik in Nederland wil blijven maar ik weet eigenlijk niet waarom, is eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd. Als het goed is, moet het je niet boeien waar je werkt, al werk je op een booreiland, als je maar vliegt!

EDIT: Bovenstaande vind ik dus ook een reden om een vliegopleiding te kiezen die een periode in het buitenland opleidt.
 
Last edited:
Hey DiTo,

Wat ik denk is dat we het allemaal niet vervelend bedoelen maar je vooral voor een tegenslag willen behoeden.
Heel veel succes ermee.

Naud
 
Ik voel me meer een toerist in Nederland dan een Nederlander :grijns:

Heeft elke limbo (mijzelf inclusief) dat niet als hij boven de rivieren komt? :D

Momenteel is de markt goed en is inderdaad de kans dat je een baan in Nederland KUNT krijgen groter dan een paar jaar geleden. Maar de luxe om te zeggen dat je alleen een baan in Nederland accepteert heb je niet als je een lening van €115.000 hebt! Als je lekker in je geboortedorp wilt wonen dan moet je maar ambtenaar bij je plaatselijke gemeente worden.

Veel vliegers die al een X aantal jaar in het buitenland vliegen willen voor geen goud wisselen voor een Nederlandse maatschapij omdat ze dan weer behoorlijk salaris en senioriteit inleveren. Met commuten kun je altijd nog terug komen als je af en toe je moeder wilt zien. Als vlieger moet je gewoon niet honkvast zijn, daarvoor is de luchtvaart te dynamisch. Als je daar niet tegen kunt moet je een ander beroep kiezen.

Ik was 20 toen ik naar Oostenrijk verkasste en heb daar (maar) 2 jaar gewoond. Ik heb ik die 2 jaar meer levenservaring opgedaan dan in de 20 jaar daarvoor. Het was een geweldige ervaring die ik nooit zou willen missen en ik denk dat de meeste collega's die hun vliegcarriere in het buitenland zijn begonnen dit kunnen beamen.

Dus als je na je opleiding naar het buitenland ''moet'', dan moet je dit zien als een verrijking. En als je in het buitenland zit dan zul je zien dat Nederland helemaal niet zo geweldig is dan dat je eerst dacht.
 
Back
Top