Vrouwelijke piloten... met kinderen!

bballchick

New member
Aan alle vliegende ladies op dit forum...

hebben jullie kinderen of zijn jullie die van plan ooit te krijgen? Valt dit te combineren met het werk van een beroepsvlieger? Ik neem aan dat t ook afhangt van bij welke maatschappij je werkt!

grtz, bballchick
 
bballchik welkom,

volgensmij hangt geheel van jezelf af, er zijn ook mannelijke piloten die kinderen hebben, waarom zou een vrouwelijke piloot het niet kunnen? (er vanuitgaande dat de man dan vaker/regelmatiger thuis is...)
 
als ze eenmaal wat ouder zijn zal t ook wel loslopen denk k, maar hoe zit t als je eenmaal een tijdje vliegt, en je wilt kinderen! Dan zul je toch met verlof moeten, en ben je een hele tijd 'uit de roulatie'! Ik kan me voorstellen dat je werkgever dan moeilijk gaat doen...
 
als ze eenmaal wat ouder zijn zal t ook wel loslopen denk k, maar hoe zit t als je eenmaal een tijdje vliegt, en je wilt kinderen! Dan zul je toch met verlof moeten, en ben je een hele tijd 'uit de roulatie'! Ik kan me voorstellen dat je werkgever dan moeilijk gaat doen...

Je werkgever mag bij sollicitatie niet vragen naar zwangerschap etc.

Je hebt uitgebreide (verplichte) verlofregelingen bij zwangerschap, ook voor de man (minder).

De werkgever mag je vanwege of tijdens een zwangerschap of het hiervoor en hierna te genieten verlof niet schorsen of de arbeidsovk. opzeggen. Een rechterlijke ontbinding kan ook niet, want de rechter toetst ambtshalve aan de opzegverboden (waaronder zwangerschap valt).
 
Wel even vermelden dat niet elk land zulke mooie wetten en regels heft, en de kans dat je in NL aan de bak komt matig is.
 
Wel even vermelden dat niet elk land zulke mooie wetten en regels heft, en de kans dat je in NL aan de bak komt matig is.

Klopt zonder meer, het sociale stelsel in NL is uitermate uitgebreid op dit vlak. Echter, het Europese recht ziet hier meer en meer op, dus de kans dat in andere (EU) landen soortgelijke stelsels gelden omtrent opzegverboden bij zwangerschap is aannemelijk.

Daarnaast een minder juridisch argument: je bent een dure kracht waarin op het moment dat je een paar jaar in dienst bent (veel) is geinvesteerd. Ik geloof niet dat men je eruit kegelt op het moment dat je met kindjes bezig bent. Dit is niet erg goed voor de naam van de maatschappij...en ik wist het wel als ik als vrouw het vermoeden zou hebben vanwege zwangerschap te worden opgezegd!
 
Maar binnen europa over het algemeen wel.

Je mag, vanaf de dag dat je weet dat je zwanger bent, niet meer vliegen. Dus alles bij elkaar kan dat best oplopen. Hier in Duitsland heb je aansluitend recht op maximaal 3 jaar moederschapsverlof. Per kind. (Onbetaald, maar wordt door de staat gedeeltelijk vergoed)

Als je langer dan 1 jaar niet vliegt, moet je wel aansluitend de typerating opnieuw volgen.
 
moet je voor die typerating dan zelf weer een zak geld meenemen? ik neem niet aan dat je werkgever dit voor je gaat betalen, alleen maar omdat je zwanger bent geweest
 
Bij gebrek aan replies van ladies..

Gedurende de zwangerschap mag je niet vliegen. Negen maanden lang mag je je beroep dus niet uitoefenen. Dat staat los van zwangerschapsverlof. De voorbeelden die ik heb gezien, werkten in die periode allemaal 'op kantoor'. D.w.z. ze kregen tijdens de zwangerschap een administratieve taak toegewezen, of ze regelden recruitment etc. etc. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit juridisch geregeld is, zal het eens opzoeken. Per land verschillen deze zaken gigantisch.

Wat er na de zwangerschap gebeurt lijkt mij volledig afhankelijk van de persoonlijke situatie van de vrouw. Waar je ook werkt als piloot, je zult doorgaans vroeg beginnen, laat thuiskomen, dagenlang van huis zijn, of een combinatie hiervan. Aan kinderopvang heb je dus niks. Je zult iemand nodig hebben die meedeelt in de zorg voor het kind. Een lieve zachte man of zo.

Ik ken een dame die gestopt was met vliegen toen ze kinderen kreeg. Haar man was ook piloot...bad combination! Maar goed, toen de kinderen wat groter werden en manlief met pensioen ging is zij weer aan de slag gegaan als piloot (bij een andere maatschappij).

In de Linda van een maand of drie/vier/vijf geleden stond een interview met een vrouwelijke KLM-piloot. Heb het zelf niet gelezen, dus weet niet of er wat nuttigs in stond.

Maar hoezo? Jij wilt vliegen en je wilt kinderen? Troost je, andersom is het ook niet makkelijk. Ik zie zoveel mannen die elke week hun vrouw dagenlang achterlaten met het kind. Niet leuk voor de vrouw en zeker ook niet leuk voor de man. Daartegenover staat wel dat je als piloot soms wat meer vrije tijd hebt dan gemiddeld..
 
Je werkgever mag bij sollicitatie niet vragen naar zwangerschap etc.

Je hebt uitgebreide (verplichte) verlofregelingen bij zwangerschap, ook voor de man (minder).

De werkgever mag je vanwege of tijdens een zwangerschap of het hiervoor en hierna te genieten verlof niet schorsen of de arbeidsovk. opzeggen. Een rechterlijke ontbinding kan ook niet, want de rechter toetst ambtshalve aan de opzegverboden (waaronder zwangerschap valt).

JudgeKing, dat is heel leuk op papier, maar hoe werkt het in de praktijk. Ik weet dat er zeer kort geleden nog een rechtzaak was tussen BA en een vrouwelijke piloot die zwanger werd toen ze nog geen 1500 uur op type had. De vrouw wilde parttime gaan werken, omdat ze voor haar kind wilde zorgen. BA vond dat ze nog niet genoeg ervaring had om 'veilig' te gaan parttimen. De vrouw heeft de rechtzaak gewonnen. Maar ja, of je nog een command krijgt, met het bedrijf dat je voor de rechtbank gesleept hebt...
 
Last edited:
Hoi bbalchick,

Ik ben dan wel een man mét kinderen (een tweeling nog wel), maar mijn vrouw is stewardess dus misschien dat het te vergelijken valt. Gedurende de zwangerschap heeft zij niet gevlogen, maar op de grond gewerkt dus. Ze kreeg hiervoor betaald die 3 of 4 maanden dat het waren en daarna is ze gestopt met werken tot 2 jaar na de bevalling. We hebben na de bevalling een soort van au-pair in huis genomen. Ik was namelijk veel weg, maar als ik terug was, was ik ook langer thuis dan een gemiddelde werkende man. Nu zijn mijn zoontjes alweer 6 (wat vliegt de tijd voorbij zeg!) en mijn vrouw vliegt nog steeds als stewardess. Het is soms moeilijk te combineren, maar op dit moment hebben we drie keer in de week een au-pair in huis en de andere dagen zijn mijn schoonouders er als wij werken. En hier in Frankrijk lunchen ze op school, dus het is niet zo als in Nederland dat ze van 12:00 tot 13:00 thuis een broodje moeten eten en er dus iemand thuis moet zijn.

Voor je kinderen is het niet leuk, maar er staat wel tegenover dat als wij in het weekend vrij zijn allebei dat we dan altijd wat leuks gaan doen, dagje naar Disneyland ofzo.

Overigens, zou ik heel anders naar de zaken gaan kijken als blijkt dat een van je kinderen (ernstig) ziek blijkt te zijn.
 
Ik weet dat er zeer kort geleden nog een rechtzaak was tussen BA en een vrouwelijke piloot die zwanger werd toen ze nog geen 1500 uur op type had. Hoe en wat kan ik me niet precies meer herinneren, misschien dat iemand anders me hier kan invullen?

Ze wilde part time, minder werken. BA vond haar niet ervaren genoeg hiervoor. Of iets dergelijks.
 
Ik ken wel een vrouwelijke purser met 3 kinderen die long haul vliegt bij KLM. Dit is wellicht niet helemaal te vergelijken met een vrouwelijke piloot, maar desondanks ben je even lang van huis meestal. Dit is neem ik aan het belangrijkste obstakel, de tijd die je van huis bent en d us niet bij je kinderen bent.

Als stewardess die zwanger is mag je bij KLM de eerste 3 en de laatste 3 maanden van de zwangerschap niet vliegen geloof ik, en een zwangere piloot mag helemaal niet vliegen. Maar dit verschilt per maatschappij.

Het is in ieder geval prima te combineren, ook na de zwangerschap/geboorte, zeker als je echtgenoot niet óók vliegt en een béétje vaderlijk is aangelegd ;) Succes met je keuze.
 
Je moet je overigens wel beseffen als je kinderen wilt dat je man je 100% steunt. Het moet niet zo zijn dat hij er vandoor gaat en jou alleen laat met de kinderen. Dan heb je denk ik een probleem als je piloot bent, maar ook zeker wat betreft je studieschuld.
 
Of je kunt er vandoor gaan en je man achterlaten met de kinderen, 't is maar hoe je het bekijkt. Die man draagt toch al de meeste zorg! :D
 
tja allereerst wil ik vliegen idd, en net als 99% van de bevolking wil ik ooit wel kinderen ja. Dus ik vroeg mij af of dit voor grote problemen zorgt bij vrouwelijke vliegers, met name of het moeilijk is om weer terug aan t werk te gaan nadat je kind al is geboren. Gaat dat je een hoop moeite kosten en geld als je idd weer een typerating moet doen, medical checkup etc.
Dit lijkt mij zeker iets om over na te denken als je een meisje bent. Voor mannen ligt het toch een stuk makkelijker denk ik, ook al geldt voor iedereen dat je door onregelmatige werktijden en veel van huis zijn, misschien minder tijd met je kids door kunt brengen dan je zou willen. Dat moet dus gecompenseerd worden door die 'lieve zachte man' in mijn geval, en voor de meesten een lieve zachte vrouw :p , over dat onderwerp genoeg op dit forum, maar dat gaat niet over het probleem waar ik misschien ooit tegenaan loop. dus, dames...zijn er ervaringsdeskundigen aanwezig?

Edit: @49015 whahah ik zal dit maar niet aan mn vriend laten lezen...
 
moet je voor die typerating dan zelf weer een zak geld meenemen? ik neem niet aan dat je werkgever dit voor je gaat betalen, alleen maar omdat je zwanger bent geweest

nouja, ik weet niet of het hier wettelijk is, maar Cityline betaald gewoon de rekening. Nu moet ik eerlijk zeggen, waarom ook niet?

Ik bedoel, iedereen (vrouwen én mannen) heeft het recht (of plicht) te werken (tenzij je niet in de maatschappij wilt leven, maar daar gaan we maar even niet van uit).
Toch moet diezelfde maatschappij voor haar eigen continuiteit zorgen, dus vrouwen krijgen kinderen. Dan is het eigenlijk ook de verantwoordelijkheid van de bedrijven (binnen die maatschappij) daar mee om te gaan. Dat ze dat niet altijd bevalt, kan wel kloppen, maar als het daar naar ging, werkten wij hier allemaal voor nada, want dát zou ze pas echt goed bevallen!

Beetje stomme vergelijking misschien, maar als iemand (man of vrouw) langdurig ziek is, dan krijgt hij/zij ook van de werkgever die typerating weer betaald (tenminste hier in Duitsland, maar kan me niet voorstellen dat dat bijv. bij de KLM anders is). Die typerating wordt gezien als "gereedschap" dat je voor je werk nodig hebt. In het buro hoeft er ook niemand voor z'n PC te betalen, of voor verplichte cursussen.
 
Het is echter wel af te raden om als Ab Initio kinderen te gaan nemen! Je moet tot die beslissing komen als je bij een stabiel bedrijf zit en waar jij jezelf tot aan je pensioen ziet zitten! Het is immers een hel voor kinderen om heen en weer te verhuizen en vooral naar het buitenland!

Maarjah de enige kosten die je moet doen is een medical check-up en je TR wordt betaald door je maatschappij (bij die van mij tenminste).

En ik wil niet lullig doen, maar vaak werkt de man ook lange dagen. Ken weinig mannen die part time werken, dat zijn vooral de vrouwen. Dus vindt maar zo een man!

Nog iets wat je zeker in je achterhoofd moet houden, is dat je niet van je kinderen moet gaan vervreemden, omdat je ze weinig ziet en weinig dingen met ze doen. Zodra je kinderen hebt, kun je niet na een lange trip ff duffen. Nee, dan ga je met ze voetballen, dagje pretpark, tekenen, films kijken en noem maar op. Je moet eigenlijk de dingen inhalen na een trip die andere ouders met hun kinderen doen.
 
Back
Top