Vrouwelijke piloten... met kinderen!

bedankt voor jullie meningen en reacties!Hier heb ik wat aan. Alleen met sommige boerse zwartekousen-opvattingen kan ik niet zoveel...:p
 
bedankt voor jullie meningen en reacties!Hier heb ik wat aan. Alleen met sommige boerse zwartekousen-opvattingen kan ik niet zoveel...:p

Met die "boerse zwartekousen-opvattingen" kan je net zoveel als met die andere opvattingen, alleen wil je er niet zoveel mee.
Ga ik een eenvoudige vraag stellen.

Wie of wat dien je nu om (aankomend)moeder en tevens piloot te zijn?

je vliegmaatschappij?
je passagiers/vracht?
je (net afgestudeerde) mede-vliegers, die wel voor 100% de eerste jaren voor het vak willen gaan?
de economie?
en dan maar even als laatste, maar niet onbelangrijkste; je kind(in de begin jaren van zijn/haar ontwikkeling)?
Dien je jezelf ermee? (ook dat is serieus nog maar de vraag, als het vliegen uiteindelijk ook maar gewoon een beroep is geworden!)

Je zal er ook voor kunnen kiezen om eerst vlieger te worden en op een later tijdstip in je leven moeder te worden.
 
Helemaal met Boerharms eens hoor.
Wie neemt hier nu wie in de maling!
Het is overigens maar goed dat luchtvaartmaatschappijen geen eenmanszaken zijn want met deze houding zouden er een boel failliet gaan.
Maak een keuze. Moeders voeden kinderen op en piloten vliegen.
No hard feelings
 
En jezus liep op water, en Petrus zei "Gruwleeek!".

En jezus liep op water, en Petrus zei "Gruwleeek!".

Slappe hap boerharms.

Dat gaat toch ook op voor een man allemaal. Ik weet niet wat jouw inzicht daarover is maar als ik eventueel aan kinderen zou beginnen zou ik ze ook op willen (en kunnen) voeden. Wie je er verder mee dient is natuurlijk altijd jezelf omdat je kinderen wilt, net zoals je jezelf dient door vlieger te worden omdat jij dat wil en niet omdat een maatschappij, de vracht, passagiers, etc dat willen.

Het enige verschil tussen man en vrouw is de 9 maanden durende periode dat het kindje nog in de baarmoeder zit en eventueel de nasleep wat betreft medische keuringen voor het uitoefenen van je vak. En wat is dat nou voor argument over medevliegers dienen? Als die zelfde medevliegers enigszins collegiaal zouden zijn dan zouden ze ook hartstikke blij voor je zijn met je gezinsuitbreiding. Het leven draait niet alleen om vliegen.

Nee, met die boerse-zwartekousen houding wil ik niets mee.

Het enige waar ik het nog met je over eens zou kunnen worden is dat je wel positief je timing kan beinvloeden als vrouw zijnde wat betreft het zwanger worden. Net na de opleiding met anderhalve ton schuld en geen baan lijkt me dan ook geen goed idee. However, als je ergens in vaste dienst zit dan lijkt het me een persoonlijk keus die eenieder voor zichzelf uit zou moeten zoeken. Gelukkig denken de meeste maatschappijen en landen hier exact zo over daar er uitgebreide zwangerschapsverlof regelingen bestaan.
 
bballchick stelde een eenvoudige vraag of het wel te combineren met een baan als vlieger. Nou, ik weet zeker van wel en ken persoonlijk ook wat voorbeelden.

Sommige antwoorden zijn idd wel erg kortzichtig, we leven toch niet in China of Noord-Korea waar je niet voor jezelf mag beslissen??
Als je nu graag wilt vliegen zorg dan dat je een baan hebt zo snel mogelijk na je opleiding en ga daarna fijn wat jaartjes vliegen bijvoorbeeld en begin aan kinderen wanneer jij denk dat je er klaar voor bent. Kijk daarna maar weer verder wat je wilt, een ieder is daar helemaal vrij in.
 
@ boerharms: volgens mij lullen we langs elkaar heen... waarom denk je dat ik, zodra het me gelukt is om vlieger te worden, meteen weer thuis ga zitten om kinderen te baren! Dat zou toch nergens op slaan? Onder andere om een paar van de redenen die jij nu noemt. Natuurlijk ben ik van plan om na de opleiding een baan te vinden en veel te vliegen. En OOIT, op een LATER tijdstip in mijn leven, wil ik misschien wel kinderen ja! En als alles goed gaat, en daar ga ik vanuit aangezien ik net als mijn afgestudeerde medevliegers 100% voor het vak ga, ben ik tegen die tijd al 10 jaar aan het vliegen!
Misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt, dat ik al 35 ben en ik, terwijl mijn eierstokken op springen staan en eigenlijk het liefst 20 kinderen wil, nog ff gauw anderhalve ton erdoorheen jaag aan een vliegopleiding... integendeel, ik weet nog niet eens of ik later kinderen wil. Maar het zou gewoon stom zijn om niet over dingen na te denken die later wel eens veel invloed op je werk zouden kunnen hebben!! En wat maakt het uit dat ik als het kroost wat groter is, weer fulltime wil vliegen? In dat geval zal de vader voor ze moeten zorgen. Andersom gebeurt dat toch net zo!!?
 
Last edited:
Ik weet niet precies hoe oud je nu bent, maar ik denk dat je je goed moet realiseren dat de vliegwereld nog steeds een mannenwereld is. De jongere generatie gaat hier vrij relaxed mee om, maar wees niet beledigd als je een keer een wat vrouwonvriendelijker type tegenkomt. De rechtzaak waarover ik sprak op de eerste pagina zou je toch te denken moeten geven.

Tuurlijk, in theorie, zijn er allemaal goede dingen als zwangerschafsverlof, deeltijdwerken etc. Toch geeft het feit dat BA een rechtzaak tegen een van haar piloten heeft aangespannen wel te denken.

Ik denk dat alles om timing draait. Vergeet niet dat de eerste -pakweg- 5-10 jaar van je carriëre/opleiding je het heel druk gaat hebben. Het is dan misschien niet wenselijk/mogelijk om deeltijd te werken of zwangerschapsverlof op te nemen. Simpelweg omdat je geen senioriteit hebt, of omdat je nog niet voor een heel gerenommeerd bedrijf werkt, of omdat je nog geen baan gevonden hebt, of omdat je misschien met een typerating/linetraining bezig bent.

Groet KL
 
Last edited:
Punt is heel simpel: Bij bepaalde maatschappijen is het makkelijk om zwanger te zijn en andere maatschappijen niet. (Noot: ik zei "zwanger te zijn", niet "zwanger te worden")

Met het gegeven dat er geen garantie is dat je bij de eerste categorie terechtkomt moet je je opleiding gaan doen. Na een jaar of 5 na je opleiding moet je wel enigszins weten of het ooit nog goed met je komt qua vliegbaan en kan je dan beslissen of je het vliegen combineert met ouderschap, dat je geen kinderen wil krijgen of dat je wel kinderen wil krijgen en stopt met vliegen (wanneer financieel haalbaar).
 
een excuses van mij is hier wel op zijn plaats, ik voelde me nog steeds een beetje aangevallen door je eerste reactie en die van FD erachteraan. stom van me! ik zal m even aanpassen want het staat totaal niet netjes op een serieus forum als dit!
 
Back
Top