Waarom verdienen piloten zoveel geld?

- Grote mate van verantwoordelijkheid
- Onregelmatigheid
- Dure studie
- Vergoeding voor het blootgesteld worden aan overmatige straling :grijns:
 
Vertel dat eens aan de jongens en meisjes van Amsterdam Airlines.
Beter nog, laat hen het je vertellen hoe het zit!
 
Zoek maar eens met zoekterm Amsterdam Airlines... Misschien kom je dan wat verder :)
Verder sluit ik me aan bij Avian
gr
 
Hoeveel % gaat er eigenlijk naar de belastingen ?

Dat hangt geheel af van het land waar je je belastingen betaalt.

In Nederland is het zo:

tot en met € 17.319 33,65%

van € 17.320 tot en met € 31.122 41,40%

van € 31.123 tot en met € 53.064 42,00%

vanaf € 53.065 52,00%
 
Verantwoordelijkheid.

Vliegers worden ook goed betaald vanwege zwijggeld voor affaires (chemtrails, 9/11 enz)
 
Sinds wanneer verdienen piloten zo veel geld?
Ik zou de vraag anders stellen: waarom moeten piloten zo achterlijk veel geld betalen om te mogen werken?
 
is mijn vraag zo goed, dat het een aparte thread word:)

Pff, nu is het wel heel ernstig duidelijk dat er achterlijk veel belasting moet worden betaald!
de helft ben je kwijt, dan is van die 120.000 die je verdient niet veel over.
maarjah dat zijn we wel gewend van dit landje.
 
is mijn vraag zo goed, dat het een aparte thread word:)

Pff, nu is het wel heel ernstig duidelijk dat er achterlijk veel belasting moet worden betaald!
de helft ben je kwijt, dan is van die 120.000 die je verdient niet veel over.
maarjah dat zijn we wel gewend van dit landje.

120 000 is wel een erg hoog bedrag , wat slechts als voorbeeld diende omdat dat in me opkwam. Je zult als piloot niet zo snel 120k verdienen. Kijk o.a. naar het take home pay topic hier op airwork.
 
maar jah dat zijn we wel gewend van dit landje.


Long-haul gaan vliegen en buiten Nederland gaan wonen (tenminste als beide aantrekkelijk zijn).

Voor mij buiten NL ja, Long-haul nee
 
de helft ben je kwijt, dan is van die 120.000 die je verdient niet veel over.

Suggest you have a look at the salary thread - very few people making that much money.

The important number is your "take home"(net) salary.

I'm making about what you seem to think we earn in $ - that's after 23 years in the industry.
 
Het is laat, ik kom net thuis (m'n echte woonkamer is de kroeg) maar bij deze toch een poging een serieus antwoord te geven:

1) Verantwoordelijk werk. Laten we er vanuit gaan dat door de bekwaamheid iedere vlieger veilig is richting de passagiers. Het is niet zo dat je op het randje tussen leven en dood vliegt, maar je moet het toch maar even doen. Ook is het verdomd makkelijk een kist te slopen zonder dat iemand het merkt. Rekening houdende dat een (airline) jet tussen de 60 miljoen $ en 300 $ kost (waarom verkoopt Airbus trouwens haar kisten in euro's???), ben je toch verantwoordelijk voor een aanzienlijk kapitaal. Simpel gezegd; normaal gesproken zijn de mensen die over dat soort bedragen gaan verantwoordelijk voor duizenden banen, wij vliegen er iedere dag weer mee. Iets wat volgens mij door veel mensen wordt onderschat, maar wat een belangrijke factor is.

2) De doorsnee passagier wil niet door een mongool gevlogen worden, maar door een hoog gekwalificeerd persoon, i.e. HAVO+, oftewel na de afronding van de studie op z'n minst HBO-NIVEAU (niet voor niets in hoofdletters geschreven). Bij een HBO niveau hoort een marktconform salaris. Daar vliegers een strenge selectie moeten doorlopen, waar bepaalde eigenschappen worden getest die niet iedereen heeft, bevinden zij zich aan de bovenkant van de salarisschaal van de doorsnee HBO-er. Let wel, vroeger werd er zelfs WO niveau verwacht. Het is een beroep dat niet iedereen kan, dat telt zwaar mee. Hoe makkelijk het tegenwoordig ook lijkt, er is een hoge mate van bekwaamheid nodig. Ook een autopilot is een zeer complex systeem, waar je diepe kennis van nodig hebt voor je er normaal mee om kunt gaan. Een onregelmatigheidstoeslag hoort er ook bij.

3) Er zijn maar weinig mensen die een studie doen waar een studieschuld bij komt die meer dan 100000 euro is. Ik krijg een leuk salaris, kan doen wat ik wil, heb vorige week nog een nieuwe schuit gekocht, maar ook bij mij gaat er 1100 euro per maand naar de bank. Nog 16 jaar lang, en dan ben ik een zeer ouwe lul, met vrouw en kinderen (hopelijk een paar lekkere geslachtsrijpe dochters). Ik ken geen één studie waar dit ook het geval is.

4) Halfjaarlijkse test om te kijken of je de 'skills' die je hebt verworven nog steeds kent. Zowel praktijk, als theorie. Ik ging laatst met een dokter de discussie aan dat zij dat ook hadden, maar helaas wordt van hen slechts verwacht dat ze eens in de zoveel tijd een seminar, congres o.i.d. bijwonen, zonder risico van verlies van 'beroepsbevoegdheid'. Als iemand dit kan verbeteren hoor ik het graag.

Nu heb ik hier uitgelegd hoe het zou moeten zijn. Niet overal, maar zelfs deze basisregels gelden helaas niet bij bepaalde maatschappijen. Een slechte zaak, waar hopelijk snel verandering in komt.

gr

Q.

(Hey Arnold, je mag deze post copy/pasten voor je nieuwe column. Groeten van Q-Nimbus :))
 
Back
Top