Vlieger over 30 jaar

Ik denk eerder dat er over 30 jaar juist veel méér een beroep gedaan wordt op de "knoppendrukkers". Waarom zou je in een zwaar geautomatiseerde cockpit geen taken van b.v. dispatch over kunnen nemen? 24h internet link met het intranet, kan je mooi tijdens de cruise voor de volgende vlucht een vluchtplannetje in elkaar schroeven, loadsheets maken, fuel orders de deur uit sturen, en ondertussen de administratie van de afgelopen week nog effe bijwerken. Truly an office with a view! Op de 150K schuld kan ook nog wel een Engineers opleiding, kan je zelf ook tussendoor nog een beetje sleutelen om je kantoortje in de lucht te houden.

Het gaat niet om de technische ontwikkelingen maar de manier waarop een luchtvaart maatschappij en de autoriteiten met de beschikbare techniek omgaan. De techniek is er al lang en kan zo geïnstalleerd worden (zie hierboven post WvdB).

Waarom het een en ander hier afgedaan moeten worden als zwartkijkerij, doem denken, cynisme etc. is mij niet duidelijk. Er zal misschien veel veranderen de komende 30 jaar, wellicht is het beroep van verkeersvlieger tegen die tijd onherkenbaar veranderd. Is dat per definitie een slechte zaak?? Misschien valt het wel mee... ik wil er in elk geval bij zijn om het mee te maken, want intressant wordt het zeker!!

Groeten
Ditched
 
Ok,
Jetcap dat is dus uit ervaring maar denk je echt dat piloten dan massaal op straat komen te staan? en hoe realistisch denk je dat er op korte termijn drastische veranderingen plaats zullen vinden?
Ik ben al ruim een jaar actief bezig met de keuze tot lijnvlieger en aangenomen bij de EAA en heb nu komende week nog de selectie bij de NLS. Dit om risico's te berperken en voor een gerenormeerde school te kiezen. Alleen als ik dit allemaal moet geloven ben ik een slechte keuze aan het maken....
We hebben hier in 1 week 4 airlines verloren, de grote 5 nemen niet meer aan and furloughen piloten die net een paar maanden terug zijn. Niet mijn idee van een stabiele baan. De keuze is aan jouw, als je piloot wilt worden zul je, zeker in het begin, behoorlijk wat tegenslagen te verwerken hebben. Je kan geluk hebben, maar om daar op te gokken is een grote fout. Als je altijd piloot hebt willen zijn en je doet het voor de juiste redenen dan zal het je misschien wel lukken. Maar doe het niet voor de show en het geld, dat bestaat allang niet meer. Ik doe het nog steeds omdat ik het leuk vind, en ook omdat ik nu zelf bepaal hoe en wat :)
 
Er zal misschien veel veranderen de komende 30 jaar, wellicht is het beroep van verkeersvlieger tegen die tijd onherkenbaar veranderd. Is dat per definitie een slechte zaak??
Als je er harder door moet werken en minder door gaat verdienen? JA!

Mensen worden over het algemeen naar mate van verantwoordelijkheid en bekwaamheid/skills betaald. Weinig verantwoordelijkheid (knoppendrukker) + weinig bekwaamheid (automatisering) = veredelde trein/buschauffeur met dito arbeitsvoorwaarden/salaris. Bekijk nou eens de afgelopen 30 jaar en probeer die trend eens 30 jaar vooruit te projecteren... Da's toch geen rocket science neem ik aan? :duh:
 
Waarom zou je in een zwaar geautomatiseerde cockpit geen taken van b.v. dispatch over kunnen nemen? 24h internet link met het intranet, kan je mooi tijdens de cruise voor de volgende vlucht een vluchtplannetje in elkaar schroeven, loadsheets maken, fuel orders de deur uit sturen, en ondertussen de administratie van de afgelopen week nog effe bijwerken. Truly an office with a view!
Dus als ik het goed begrijp een soort bus/treinchauffeur ala Debiteuren Crediteuren met juffrouw Jannie die de koffie komt brengen? En dan na de vlucht nog zeker ook nog effe vlug de Bentley van de baas wassen?

"Troelie an offis wis a fjiew!" En dat zie jij wel zitten zeker?

Arbeiders! :mad:
 
Als de baan zo simpel zou worden als in sommige gevallen geschetst wordt, zal ook de opleiding simpel worden, en dus goedkoop. Het probleem ligt hem op de overgangsfase in dat geval: de mensen die een dure opleiding betalen, en een baan met weinig verantwoordelijkheid en creativiteit (lees: diepgaande kennis van luchtvaart en luchtvaartuig) krijgen.

Het beste voor de piloten wat kan gebeuren, is dat de baan van piloot weer als baan wordt aangemerkt, geen 30 jaar vakantie met een mega salaris. Mijns inziens is dit forum een goede bijdrage daaraan, dus wat reklame voor het forum zal zeker helpen in dat geval.

Daarnaast denk ik dat een vakbond, of op zijn minst een juridisch kantoor wat de arbeidsvoorwaarden en contracten van piloten tegen een redelijk tarief kan scannen een goede zaak. Als de piloot namelijk niet verwacht wordt een grote verantwoordelijkheid te dragen, mag hij ook niet verantwoordelijk gesteld worden in geval van accidents maar de leveranciers of de eigenaren van het toestel.
Als de piloot wel verantwoordelijk wordt geacht voor de veiligheid van zijn toestel en pax, zal daar in alle redelijkheid ook de juiste beloning bij moeten horen.
 
Dus als ik het goed begrijp een soort bus/treinchauffeur ala Debiteuren Crediteuren met juffrouw Jannie die de koffie komt brengen? En dan na de vlucht nog zeker ook nog effe vlug de Bentley van de baas wassen?

"Troelie an offis wis a fjiew!" En dat zie jij wel zitten zeker?

Arbeiders! :mad:

haha, nee die Bentley stopt 'ie maar mooi in de wasstraat... :biertje:

Automatisering betekend volgens mij niet dat je minder moet kunnen en weten. Tenzij je je graag beperkt tot "dit knopje doet dit, en dan gebeurt er dat", vraagt automatisering meer achtergrond- en systemen kennis. Ik heb ooit moeten leren wat de wiskundige werking is van een stuurautomaat, hoe je een PID regelaar insteld voor een complex derde orde proces, en meer van dat soort dingen. Knap ingewikkeld en in elk geval behoorlijk abstract (het was iets met "poolparen" die zich langs reeële en imaginaire assen bewegen)... toch wel leuk om een idee te hebben van wat er achter die knopjes zit...

We mogen toch hopen dat een verkeersvlieger over 30 jaar is een hoog opgeleide, vakbekwame piloot is die zowel praktisch als theoretisch donders goed in de gaten heeft waar hij/zij mee bezig is (en daar ook naar betaald krijgt).

Als je mij de keuze geeft tussen 12 uur wolkjes kijken of bezig zijn, dan heb ik liever wat te doen. Dus ja, dat zie ik inderdaad wel zitten...

mvg,
Ditched
 
Last edited:
Met de olie zal het wel meevallen; zodra de nood echt hoog is, komen er nieuwe technieken. Die tijd hebben we nu nog niet bereikt.

Zie WOII, ontwikkelingen gaan het hardst in tijden van oorlog of nood. Dan is het gehele volk daar namelijk op gefocust, inclusief de rijksbegroting. Voorbeelden van ontwikkelingen in slechts 5 (!) jaar:

- de atoombom
- straalmotor
- de raket
- etc

Verder wordt er voorspeld dat er rond 2035 een technische singulariteit zal plaatsvinden. Dat wil zeggen dat de "artificial intelligence" de menselijke intelligentie zal overstijgen. . Let wel, de technologische ontwikkeling gaat exponentieel, de gebeurtenissen in de 21e eeuw zou je dus kunnen voorstellen als de 20e eeuw in het kwadraat.

Wat dat betreft leven wij (en dan in het bijzonder de jongere generatie) in dé eeuw waarin het gaat gebeuren. Ook in de lucht en -ruimtevaart...

Meer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Our final century: http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/42

Ray Kurzweil: http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/38

Burt Rutan and future of spaceflight: http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/4 <--- Zeer interessant praatje btw, fantastische kerel!
 
realiseer me iets: als er over 30 jaar door de ruimte wordt gevlogen... wie denk je dat die vluchten gaat besturen...... juist de piloten die nu aan hun opleiding beginnen (mits ze nog willen werken) :)

probeer het positief te houden

leuke linkjes cuircuitbreker
 
Luisterde afgelopen week even naar het nieuws op "1008" op FL390 en hoorde dat de brazilianen zojuist een giga olievooraard hebben aangeboord in de atl. oceaan!

Toch geen vervroegd persioen misschien dan;)
 
Back
Top