Vlieger over 30 jaar

Bonusunit

New member
Hoe denken jullie over het beroep vlieger over 30 jaar? Ooit wordt olie zo zeldzaam, dat het niet meer te betalen is. Wat voor gevolgen heeft dit op de luchtvaart? Moet er worden over gestapt op andere technieken? Zal er minder worden gevlogen?
Of is vliegen juist de toekomst als je kijkt naar de naderende brandstofcrisis?
 
Zwevende auto's op waterbrandstof, vliegtuigen die sneller zijn dan het licht.:grijns:
Ik kijk te veel films. :D
 
Ik denk dat het allemaal zon vaart niet zal lopen. Volgens experts zijn de huidige oliebronnen die we gebruiken nog niet eens 40% van de totale wereldvoorraad. Het punt is dat de rest relatief moeilijk te winnen valt, waardoor het op dit moment nog niet rendabel is. De techniek is er wél. Uiteindelijk zal de olie niet opgaan zoals iedereen beweerd, het is een product van moeder aarde en zal daarom blijven ontstaan/bestaan!

Daarnaast is een groot deel van de olieprijs gebaseerd op emotie. Zodra er weer iemand is die roept dat de olie op gaat binnen nu en zoveel jaar, stijgt de prijs weer.

Zodra er minder gevlogen wordt (wat ik sterk betwijfel) zal ook het beroep misschien weer iets 'elitairs'. Vliegen alleen voor de rijken etc. etc. Misschien dat de piloten in amerika (welke maatschappij was het ook alweer? :D) dan wél hun eis van 50% salarisverhoging in vervulling zien gaan ;).
 
Wat betreft brandstof: Boeing heeft deze week voor het eerst met een vliegtuig op waterstofenergie gevlogen. Wie weet kan dat wat bieden voor de toekomst. Duidelijk moet wel zijn dat het hier dan gaat om kleine vliegtuigjes. Een commercial jet zal er nooit op gaan vliegen. Maar toch: als ieder sportvliegtuig op waterstof gaat vliegen, zal dat de olie voorraad alleen maar ten goede komen.
 
Ontwikkelingen gaan hard genoeg, met de kennis over techniek dat we nu beschikken is het allang mogelijk om op alternatieve brandstoffen etc. te vliegen. het is alleen een kwestie van produceerbaarheid en markttechnische plaatsing. Concurrentie is het grote probleem. M.a.w wie gaat als eerste 'Feet wet' ?
 
En what about nucleaire aandrijving? Het zal nog wel ff duren, maar amerikaanse subs varen er al jaren mee, en het voordeel is dat je er met een volle tank ook maanden op kan varen.

Nu zijn ze nog veel te groot, maar wie weet past zo'n ding over 30 jaar wel in de nieuwe boeing.

587 keer de aarde rond zonder te tanken zegmaar...

Tis maar een wilde gedachtegang...
 
En what about nucleaire aandrijving? Het zal nog wel ff duren, maar amerikaanse subs varen er al jaren mee, en het voordeel is dat je er met een volle tank ook maanden op kan varen.

Nu zijn ze nog veel te groot, maar wie weet past zo'n ding over 30 jaar wel in de nieuwe boeing.

587 keer de aarde rond zonder te tanken zegmaar...

Tis maar een wilde gedachtegang...

Leuk concept, gelukkig hebben ze die niet de toren in geboord in New York. Heb je niet alleen de torens te pakken maar ook een contamination zone met een straal van minstens 250km ;)

Ik zeg, we kunnen het beter aan de experts overlaten:biertje:
 
Hallo,

Ik kom nog net van de buis en heb nog net gezien dat er een vliegtuig is die wordt bestuurd door een computer. Nee het is geen RC oid de vliegtuig is op maat van een A320 en het is een gevechtsvliegtuig. De Global Havk. Wat wordt het later wel jongens?
 
Hallo,

Ik kom nog net van de buis en heb nog net gezien dat er een vliegtuig is die wordt bestuurd door een computer. Nee het is geen RC oid de vliegtuig is op maat van een A320 en het is een gevechtsvliegtuig. De Global Havk. Wat wordt het later wel jongens?

Je hebt waarschijnlijk ook gezien waarom men een passagiersjet liever niet door een computer laat besturen......? :D
 
De computer zal vast wel steeds meer taken overnemen (zie verdwijnen BWK), maar de mens zal er, vooralsnog in de nabije toekomst, als controlerende factor bij zitten.

Mijn nederige mening :)
 
De mens zal inderdaad aanwezig blijven voor het maken van beslissingen. De ontwikkelingen liggen vooral in het gebied van het samenwerken van mens en machine. Een zo goed mogelijke combinatie van beiden zal wel leiden tot werkdrukvermindering, maar een pilootloze cockpit zie ik er voorlopig nog niet inzitten, in de burgerluchtvaart althans :)
 
De mens zal inderdaad aanwezig blijven voor het maken van beslissingen. De ontwikkelingen liggen vooral in het gebied van het samenwerken van mens en machine. Een zo goed mogelijke combinatie van beiden zal wel leiden tot werkdrukvermindering, maar een pilootloze cockpit zie ik er voorlopig nog niet inzitten, in de burgerluchtvaart althans :)

En de automatisering/techniek dusdanig opvoeren dat de piloten zelf separatie gaan toepassen met overig verkeer. Alleen nog ATC in de drukke gebieden rond grote luchthavens en verder zoek je het zelf maar uit. Eigen navigatie, geen North Atlantic Tracks meer maar zelf bepalen of je gaat Grootcirkelen, danwel Loxodroom of een Composite Track pakt om voordeel uit de wind te halen.

Goede rust ruimtes voor de crew aan boord, tijdens de cruise één man/vrouw "op wacht" in een bepaald wachtschema (bv 6 uur, op 6 af), Captain komt erbij voor de T/O, climb tot cruise, descent, approach en landing, korte turn arounds, niet het hotel in maar aan boord tukken, 2 weken op, 1 week af.

Brandstof zal wellicht 3 keer zo duur zijn, maar daar tegenover staat dat er kostenreductie kan plaats vinden door schaalvergroting (A380 en opvolgers: 1000+ passagiers). Papieren tickets en vrachtpapieren kennen we alleen van vroeger, door alle administatie uitsluitend electronisch te maken worden jaarlijks miljarden bespaard (en minder boompjes omgehakt).

Slot coördination wordt gedaan door Greenpeace :bwah:

Plezier luchtvaart????

:cool: Ditched
 
:cool: ik verzin t ook maar bij elkaar hoor! ;)

Op maatje A320 kan je wellicht wat accomodatie kwijt in het voorste onder ruim, (wordt op longhaul A340 al gedaan). Men neemt toch voornamelijk handbage mee op Europse vluchten (want ruimbagage betaal je voor) dus kan er wel wat ruimte af daar beneden.

cheers
 
Ik ben ervan overtuigd dat we over 30 jaar op FL300000 vliegen ipv F350. De commerciële ruimtevaart begint zich nu goed te ontwikkelen en het is bovendien een stuk sneller...

Je kan nu al een retoutje ruimte boeken voor 100.000 euro bij Virgin Galactic, dat is duur maar wel betaalbaar voor veel mensen...

Amsterdam- Sydney in 1,5 uur? Technisch is het mogelijk, alleen de juiste aandrijving moet nog uitgevonden worden zodat het ook economisch te doen is...
 
Back
Top