KLS Selectie PO2 - deel 2

Ik zag in topic 1 dat een handje vol personen tegen het persoonlijke interview opzagen.

Voor mijn opleiding heb ik basis gespreksvoering gehad. Ik heb dit geleerd aan de hand van dit boek: Praktische gespreksvoering van Wim Donders. Het kost Eur. 24,50. Persoonlijk vond ik dit een goede handreiking om een gesprek soepel te laten verlopen.

Overigens is het ook zo dat psychologen ervoor zijn opgeleid om met elk individu een goed gesprek te kunnen voeren. Uit bepaalde zinnen of woordkeuze kunnen ze vrij veel van je persoonlijkheid afleiden.

Voorbeeldje (gesprek tussen persoon X en een psycholoog):
Ik heb toen een opdracht moeten uitvoeren. Ik werkte samen in een groep en de anderen in de groep maakten steeds fouten, vooral spelfouten... Ja en toen we de presentatie moesten houden... Nou ik had het super voorbereid maar de rest zoog alles uit hun duim. Er klopte niets van! Naja en dankzij hun had ik toen een onvoldoende!
Hieruit valt op te merken dat persoon X een narcistische persoonlijkheids trek heeft. De persoon is helemaal vol van zichzelf. Hij of zij kent ook de volgende eigenschappen: gebrek aan inlevingsvermogen, egoistisch, dominant en ambitieus.

Deze karaktertrek zou later in het gesprek bevestigd kunnen worden. De psycholoog schrijft dan ook het kenmerk narcistisch op met daarachter de motivatie (waarom?).

Het is heel erg belangrijk dat je lekker jezelf bent in een gesprek. Uit ervaring weet ik dat als je je anders voor doet dat ze dit zullen merken, hierop in gaan, erop doorvragen en uiteindelijk toch een beeld krijgen van de echte jij.
Een veel gemaakte fout bij een "attitude interview" (persoonlijk gesprek) is dat de kandidaat denkt dat de psycholoog al zijn oordeel klaar heeft liggen voordat het gesprek geeindigd is. Dit is onjuist. De psycholoog vormt zijn oordeel pas na het gesprek. De psycholoog let niet alleen op wat je zegt maar ook hoe je binnenkomt, hoe je jezelf presenteerd (kleding, houding, etc.), of je je voorstelt, hoe je zit, waar je naar kijkt, wat je gezichtsuitdrukkingen zijn, je toonhoogte (wisselend, monotoom, etc.), je stem volume, wat je zegt, hoe je op jezelf reflecteert, je woordkeuze, je zinsopbouw, je reactie, je reactietijd, en nog heel wat meer dingen.

Als je naar al deze dingen kijkt dan zie je dat wat je zegt maar een klein deel is van het geheel. Zou je liegen dan verraad je lichaamstaal je (je gaat je anders gedragen, ineens ga je aan je neus zitten, je gaat je voeten bewegen, etc.).
Uiteraard is het wel mogelijk om met een leugen er doorheen te komen. Maar wat heeft dat voor nut? Je zal dan later heel erg in de problemen kunnen komen.

Als ik daar zit... dan ben ik gewoon eerlijk en mezelf. Kom ik er niet doorheen, dan kan het zijn dat het beroep niet iets voor mij is. De test is tenslotte ook erg van belang voor jezelf.
 
Uitgebreid verhaal. Ik begrijp dat zo'n voorbereiding met een boek goed kan helpen. Ik denk dat je wel moet oppassen dat als je op al die verschillende punten heel erg gaat letten tijdens een gesprek, je juist minder jezelf kunt zijn? :wegkwijt:
 
Je moet helemaal nergens op letten, want dan kan het inderdaad verkeerd gaan. Uiteindelijk komt communicatie gewoon neer op:
- Luisteren;
- Nadenken over wat er is gezegd;
- Doorvragen over onduidelijkheden;
- Een goede reactie geven op wat er is gezegd/gevraagd;

Dat staat ook in dat boek.
 
Vraagje PO 2
Is degene die bij de groepsopdracht moet presenteren vaak de persoon met de beste papieren of juist omdat diegene zich meer moet bewijzen?
 
Dat bespreek je met de groep. Diegene (die presenteerd) wordt niet door de psychologen gekozen.
 
het is volgens mij wel een plus punt als je inititatief toont. Je moet het niet forceren dat jij de presentatie persé wilt gaan doen. Bij mij waren die andere jongens zo stil als een hondje, dan is het natuurlijk voor de hand liggend dat ik maar gelijk vroeg of ik het zou doen... Maar je overlegt binnen het groepje wie het gaat presenteren
 
Gooi in de groep of er iemand is die dit graag als een leermoment ziet en graag wilt leren presenteren. als iedereen zijn mond houdt doe je t zelf.. maaar zo zal het niet lopen aangezien je als je gaat lunchen toch wel oevrleg pleegt met je groep...

onthoud.. de anderen zijn niet je vijanden maar collega's. ga elkaar niet t leven zuur maken daar... help elkaar en stuur elkaar.. dan maak je een lekkere beurt
 
Wij waren maar met z'n tweeen (en twee psychologen, omdat we anders met te weinig mensen zouden zijn...). Ik werd wel aangewezen door de psycholoog, maar denk dat dat een uitzonderlijk geval was...
 
Gooi in de groep of er iemand is die dit graag als een leermoment ziet en graag wilt leren presenteren. als iedereen zijn mond houdt doe je t zelf.. maaar zo zal het niet lopen aangezien je als je gaat lunchen toch wel oevrleg pleegt met je groep...

onthoud.. de anderen zijn niet je vijanden maar collega's. ga elkaar niet t leven zuur maken daar... help elkaar en stuur elkaar.. dan maak je een lekkere beurt

Met de psychologe of een vrouwelijke collega??;):kiss:
 
Toen wij de vraag "wie wil het presenteren?" rondgooide, was er 1 zo "slim" om te zeggen "ik doe het liever niet!" :1855:

Tip: Als je niet presenteert, blijf dan wel alert en probeer de gene die presenteert aan te vullen als je denk dat het zinvol is (en niet de presentatie over willen nemen door van alles en nogwat te roepen) en probeer te helpen als diegene vastloopt!
 
Wij waren met 4 jongens. We zeiden eigenlijk tegelijk dat we het allemaal wel wilden presenteren. Maar 1 jongen zei dat hij het dan wilde doen. Nou wij stemden daar wel in mee. Toen ik een vraag kreeg, gaf ik daar antwoord op. Maar een andere jongen zei dat hij het daar niet mee eens was. Dus ik zei tegen hem: Mag ik even mijn verhaal afmaken, dan mag jij daarna zeggen wat je niet vindt kloppen aan mijn uitleg.
Hij wilde mij dus afkappen ofzoiets, maar ik liet dat niet toe. Dat is voor de psychologen een teken dat je gewoon duidelijk direct bent, en niet bang bent om je mond open te doen. Btw hij was niet door, maar ik wel...:)
 
Heb afgelopen dinsdag een middagje Schellinger achter de rug en ik moet zeggen dat het idd een erg goede voorbereiding is op je POII en Cova. Geez wat is het vaag zeg, om jezelf op een tv te zien en jezelf allemaal fouten te zien maken :D. Het geeft je gewoon een heel goed beeld van hoe je overkomt op de interviewers, wat er goed en niet goed is aan je voorkomen. Het heeft me uiteindelijk 225 euro gekost maar ik vond het het meer dan waard!
Leuke bijkomstigheid: aanvankelijk stonden er 3 mensen ingepland, maar door het noodweer van afgelopen dinsdag was ik in m'n eentje. Heb 1-op-1 begeleiding gehad voor 225 euries, el cheapo! Ik zou Schellinger zekers aanraden!
 
tuurlijk kijken ze naar je werkervaring, dat zegt veel over jezelf en het lijkt me vanzelfsprekend dat daar naar gekeken wordt.
 
heeft er iemand nog tips voor PO2 en vooral de voorbereiding daarvan of over het maken van de levensbeschrijving? tips van harte welkom
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Heb een hoop gelezen en ik moet zeggen dat de topics over PO1 en PO2 erg nuttig zijn!

Ik heb vorig jaar ivm topsport een psychologische test moeten afleggen, waarvan één van de vragenlijsten (die waarbij je moet kiezen tussen stellingen die je het meest aanspreken) exact dezelfde stellingen had als die ik hier als voorbeeld gebruikt zie worden. Ik vroeg me af of jullie weten of ze eigen tests gebruiken en zo niet; weten jullie de namen dan nog?

BTW. Ik doe volgende week woensdag m'n PO1, de week erna heb ik twee wiskunde herkansingen dus ik ben aardig op stoom.

Sam
 
Volgens mij zijn die vragenlijsten niet hun eigen tests. Die tests zijn voor psychologische instituten gewoon 'te koop' op de 'markt' voor tests als het ware. Kan dus heel goed zijn dat de test die je al gedaan hebt exact dezelfde is als bij de KLS
 
Back
Top