EHHV goes Asphalt

En er is nieuws van het front.

EDIT

Zomaar even wat commentaar:

Ruim honderdvijftig Hilversummers hebben afgelopen maandagavond op een
bijeenkomst van GroenLinks geprotesteerd tegen méér geluidsoverlast in
Hilversum-Zuid.
Hilversum ongerust

Bij mijn weten heeft mijn stad wel 83.096 inwoners. (Bron). Niet heel Hilversum is ongerust. Op de bijeenkomst was maar 1,8 promille (!) van de inwoners aanwezig. Als dat de opkomst was bij een referendum dan was het niet representatief, maar nu is het de wil van het volk.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------​
Wat de mensen op de bijeenkomst willen:
niet willen dat de geluidsoverlast van Loosdrecht naar Hilversum wordt verplaatst.

Wat mevrouw Logtenberg graag wil horen:
...een knoop moeten
doorhakken over verlegging en verharding van een landingsbaan op
vliegveld Hilversum. Volgens Logtenberg is het nodig dat de bewoners van
Hilversum-Zuid duidelijk maken dat ze dát niet willen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------​
Pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet:
Fractievoorzitter Johan van Damme wees erop dat de gemeente Hilversum
haar bewoners op nog geen enkele manier heeft geïnformeerd over de
mogelijke gevolgen van de plannen met het vliegveld.

Het plan Ter Sype is al 25 jaar oud! Jarenlang heeft Groen Links de mogelijkheid gehad dit ter sprake te brengen en hebben ze niks gedaan. Als de partij fundamenteel tegen was, had deze dat 25 jaar terug moeten laten weten. Ga jullie schamen, publiciteitsgeile onmensen! Ga niet een ander (de Gemeente Hilversum) de schuld in de schoenen schuiven van eigen laakbaar gedrag.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------​
Hij (SVH voorzitter dhr. Driessen) probeerde aan de hand van rekenvoorbeelden duidelijk te maken dat de
geluidsoverlast nauwelijks zal toenemen, maar dat werd door de meeste
aanwezigen niet geloofd.'Kom op zondagmiddag maar eens bij me in de
achtertuin zitten. Dan kun je zelf zien en horen wat het betekent als er
in een uur tijd 27 van die dingen overkomen', zo merkte een
bewoner van Hilversum-Zuid op. De opmerking van Driessen dat de
(les-)piloten zich aan de voorgeschreven hoogte van 300 meter houden,
werd door aanwezigen min of meer weggehoond

Mensen die niet naar de andere kant van het verhaal luisteren en met je spotten verdienen het niet naar geluisterd te worden.
 
Last edited:
'Verscheidene organisaties boden hun medewerking en expertise aan.' Beroepsdemonstranten naar ik vermoed. ;)
 
Nou nou, als ik dat zo lees is het een flink kippehok geweest daar gisteren bij de bijeenkomst. Ben alleen bang dat het voor de tegenstanders geen zin heeft gehad gezien het feit dat de provincie en gemeente al behoorlijk ver zijn met het plan :grijns:. Bovendien wordt EHHV steeds belangrijker nu Soesterberg gaat sluiten en EHLE zich meer gaat richten op de 'professionele' luchtvaart.

Ben benieuwd wat het gaat worden :D:D:D
 
Er waren volgens de Gooi & Eemlander mensen die de voorzitter van het vliegveld niet geloofden. Uiteindelijk heeft zich een groepje opgeworpen dat actie gaat voeren. :eek!:
 
Hoe bedoelt u?

EHHV wordt belangrijker omdat EHLE (gedeeltelijk) professioneel worden gaat. Daardoor verwacht ik dat veel sportvliegers naar EHHV zullen komen. Wanneer dat gras er dan nog ligt, kun je verwachten dat de modderpoel die er nu soms al is, nog veel groter wordt. Met een asfalt baan is dat probleem verleden tijd.

Heb je er iets tegen de baanverharding van EHHV HansO??
 
EHHV wordt belangrijker omdat EHLE (gedeeltelijk) professioneel worden gaat. Daardoor verwacht ik dat veel sportvliegers naar EHHV zullen komen. Wanneer dat gras er dan nog ligt, kun je verwachten dat de modderpoel die er nu soms al is, nog veel groter wordt. Met een asfalt baan is dat probleem verleden tijd.

Heb je er iets tegen de baanverharding van EHHV HansO??
Nee hoor, integendeel.
Dat van EHLE is duidelijk, al hoop ik dat dat nog even meevalt. Ik doelde eigenlijk meer op jouw opmerking m.b.t. de sluiting van Soesterberg. Hoe zou dat van invloed kunnen zijn op EHHV? Zoveel civiel verkeer krijgen ze daar niet, hoogstens af en toe een medivac of een transplantatievlucht, en soms een 'verdwaalde' politie- of trauma-helikopter.
 
Wanneer komt de gemeente/provincie met een definitief oordeel over de toekomst van EHHV en omstreken? Er moeten knopen door gehakt worden! Al dat welles-nietes gedoe ben ik een beetje zat.
 
Tja, dit is nu wat men noemt democratie. Er wordt eerst heel lang gesoebat, en daarna volgt er nog eens een protestronde.

Zolang géén van de wethouders in Hilversum zich er sterk voor gaat maken kan het nog wel een tijdje duren, protestakties kunnen tot in den treure uitgevoerd worden, tot aan de hoge raad toe.

De enige hoop om dit snel te laten gebeuren is, zoals gezegd, dat er vanuit de gemeente een besluit wordt genomen. Op dat besluit zullen weer protesten aangetekent kunnen worden, en zal de gemeente op de één of andere manier moeten bewijzen dat de gedupeerden òf geen recht van spreken hebben (bezwaren ongegrond verklaad), òf dat de gedupeerden gecompenseerd worden (water dan wel geld bij de wijn).
 
Ik denk dat ze al lang bezig zijn met plannen, maar pas als die officieel gedeponeerd worden bij de gemeente kunnen mensen gaan protesteren. Dat is wat er nu recentelijk is gebeurd voor zover ik begrepen heb.
 
Dat is waar natuurlijk.

Ik ken de zetelverdeling van Hilversum niet, maar ik denk niet dat er veel GL op het pluche zit in het Hilversumse. Dus als het op raadszaal beslissingen aankomt verliezen ze. Vandaar dat ze nu pas in aktie kunnen komen, door de bevolking te mobiliseren.
 
Ze hebben drie zetels. Dat is 8,1 procent.

Op zich, moet het kunnen dat, in het geval dat ze in de raadszaal niet gehoord worden, ze de mensen mobiliseren om hun standpunten kracht bij te zetten. Laat ze dat dan wel doen op basis van controleerbare feiten en niet de mensen bang maken met onzin. Angst is de meest krachtige menselijke emotie en daar maken ze nu misbruik van. Zeker iemand die niet thuis is in de luchtvaart kan je er alles over wijs maken.
 
Het beste argument was toch wel van de bewoner dat je maar eens op zondag in de achtertuin moest komen zitten. Een uitnodiging waar ik overigens vriendelijk voor bedank. :)

Wat een non argument! Dit ene geval is blijkbaar statitisch bewijs dat het vliegveld overlast veroorzaakt en dat iedereen daar problemen mee heeft. Het moet niet gekker worden.

De pech is dat een dergelijk kul argument de asphalt-sceptici wel doet neigen om goede argumenten volstrekt te negeren.
 
De pech is dat een dergelijk kul argument de asphalt-sceptici wel doet neigen om goede argumenten volstrekt te negeren.

Het ergste van alles is, dat de geitenwollen muilezels het Grontmij rapport NIET als wetenschappelijk aanschouwen.

Degene die in art. 28 commissie zitting heeft, heeft zich (spijtig genoeg) onthouden.
Reden: de geluidshinder/overlast veroorzaakt door Vliegveld Hilversum (nieuwe situatie), valt in het NIETS t.o.v. (ontsluiting) plan Ter Sype.

Er zijn m.i. drie (toekomst) senario's te bedenken:

1. Geen contract verlenning (Gemeente Hilversum) = sluiting en leeg opleveren veld.

2. Baan 31/13 wordt (dwingend) zonder compensatie(s) gesloten en baan 25/07 wordt verdraaid naar 21/03 (voorwaarde contract verlenning en realisatie plan Ter Sype)

3. Stichting Vliegveld Hilversum ziet af van een (verdraaide) geasfalteerde start- en landingsbaan met lengte van 800 x 23 meter (= uitbreiding) en kiest (alsnog) voor een (verdraaide) geasfalteerde start- en landingsbaan (binnen de bestaande terrein grenzen), met een lengte van 550/600 x 18/23 meter, waarop GEEN zwaardere vliegtuigen kunnen en(of) mogen landen dan 6.000kg (quota 2.000 per jaar).
 
Ach, volgens mij is dit gewoon een inkoppertje.

Wie is er nu niet tegen extra overlast? Ik heb zelf al 2 buurt-georganiseerde handtekeningenakties meegemaakt, waarbij je best wel sterk in je schoenen moet staan om meteen al tegen degene die met redelijk lijkende argumenten aankomt te zeggen dat je niet meetekent.

Dus het is voor GL Hilversum een perfekte kans om te tonen dat ze toegevoegde waarde hebben voor de gemeente (meer stemmen) en dat ze daarbij ook nog anderen het vuile werk laten opknappen. Dat heeft niets meer met goede argumenten of objectieve waarnemingen te maken, maar veel meer met politiek bedrijven.

*edit* deze post is als reaktie op Cessna Citation en Folberts

Ik denk dat er nog een 4de optie is GBOF: de gemeenteraad accepteert het rapport van de Grontmij wél als bewijslast, en na een bepaalde cool-down periode worden de plannen alsnog uitgevoerd. De gemeente is heel machtig in dit soort zaken, ze moet het echter ook wìllen. Er zijn namelijk legio mogelijkheden voor de gemeente om een ontheffing van een bepaalde regel te claimen.
 
Last edited:
Ik heb wel eens gehoord dat de Gemeente alleen niet mag besluiten over het sluiten van een vliegveld. En gelukkig maar. Anders krijg je zoiets als in Meigs field in Chicago.
Dat werd onverwacht gesloten. 's-Nachts had men daar met bulldozer een X op de baan gemaakt en dat was het einde. Het verhaal gaat dat men niet eens meer zijn eigen kist naar een ander veld kon vliegen en er in de ochtend een aantal beduuste leerlingen voor hun vliegschool stond en dat ze vanaf dat moment hun lessen elders dienden te volgen.

Zie ook :
http://en.wikipedia.org/wiki/Meigs_Field
http://www.aopa.org/whatsnew/newsitems/2003/03-1-157x.html
Zo zouden onze vrinden van GL het denk ik graag willen! ;)

Men zegt op EHHV wel eens voor de grap dat de enige periode dat het voortbestaan zeker was, gedurende WOII was en onze Oosterburen het gebruikten!
 
Last edited:
Ik denk dat er nog een 4de optie is GBOF: de gemeenteraad accepteert het rapport van de Grontmij wél als bewijslast, en na een bepaalde cool-down periode worden de plannen alsnog uitgevoerd. De gemeente is heel machtig in dit soort zaken, ze moet het echter ook wìllen. Er zijn namelijk legio mogelijkheden voor de gemeente om een ontheffing van een bepaalde regel te claimen.

Na de :cool: down periode is het GEEN Ministeriële ;) verantwoordelijkheid meer, maar een Provinciale verantwoordelijkheid :bwah:

RMK / de Hilversumse Groen Links fractie voorzitter, opper geitenwollensok en muilezel (Johan van Damme) :stapelge:, woont zo'n beetje naast (Noodweg 1) Vliegveld Hilversum (Noodweg 49).

En verder, de Gemeenten Hollandse Rading/Maartensdijk/Bilthoven/De Bilt en Utrecht alsmede de Provincie Utrecht is tegen uitbreiding.

RMK / in de wandelgangen wordt er ondertussen (gekscherend) gesproken over een (mogelijk) MLA/ULV en zwever veld.
 
Back
Top