Ik heb even een paar mensen gekwoot, om aan te geven dat ik denk dat heel veel mensen met de 'verkeerde' /naïeve houding naar een selectie gaan. Een goede selecteur gaat het helemaal niet om het letterlijke antwoord dat je geeft. Het gaat erom dat je van tevoren dieper over je antwoorden nagedacht hebt, en dat je dus ook de mogelijke volgende vragen geanticipeerd hebt.
Is mijn motivatie een beetje goed?
- geen negen tot vijf kantoorbaan, maar afwisselende werktijden
- goeie carriere mogelijkheden als piloot
- overal ter wereld je beroep uitvoeren
- en tot slot hoop ik om iets van de wereld te kunnen zien.
Een selecteur zou dit heel makkelijk 'af kunnen schieten', als je de vervolgvraag niet geanticipeerd hebt.
Voorbeeld:
Selecteur: Zo mijnheer Cyberboy, u wilt dus piloot worden? Kunt u misschien uitleggen waarom?
Cyberboy: Ja, dat kan ik. Ik wil geen baan waarbij je van 9 tot 5 werkt, ik wil goede carriëremogelijkheden, ik kan mijn beroep overal ter wereld uitoefenen en ik hoop heel veel van de wereld te zien.
(Cyberboy denkt nu, YES dat was kat in het bakkie, dat kan niet meer stuk, want ik had dit van tevoren uit mijn hoofd geleerd)
Selecteur (die dit dus geanticipeerd heeft): Goh mijnheer Cyberboy, dus u denkt dat het aantrekkelijk is om 3 keer in de week om 2 uur 's nachts door het bedrijf uit bed gebeld te worden voor een 14 uur duty. Denkt u niet dat dit heel erg vermoeiend kan zijn? Ik krijg hier de indruk dat u het vak van piloot erg onderschat. Heeft u zich er van tevoren wel in verdiept?
Cyberboy (compleet perplex): Ja uhm heu nou kijk euh
Selecteur: U heeft het over goede carriëre mogelijkheden. Kunt u een ander beroep opnoemen waarbij er 100.000 Euro geïnvesteerd moet worden, voordat u aan een baan kunt komen. Waarbij het mogelijk is dat je NOG een keer geld moet betalen voor een typerating, en waarbij u een salaris krijgt van € 2200,- in de maand.
Cyberboy (die zich probeert te herstellen): Ja, een dokter moet ook veel geld investeren voordat hij zijn vak uit kan oefenen.
Selecteur: Maar een dokter krijgt studiefinanciering, zijn universiteit wordt betaald etc. Is het niet iets voor u om dokter te worden? Dan hoeft u dat geld niet te investeren.
Cyberboy (nog steeds herstellende): Nee, ik wil liever niet 12 jaar studeren voordat ik met mijn vak kan beginnen.
Selecteur: Dus u wilt eigenlijk niet teveel moeite doen? Ik krijg hier weer de indruk dat u het vak piloot onderschat. Dit is nu al te tweede keer in het gesprek. Wat denkt u dat ik als advies ga uitbrengen?.....
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het gaat erom dat je over dit soort situaties nadenkt. Het helpt als je dit vantevoren gedaan hebt.
Motivatie:
Altijd interesse gehad in vliegen, mooi om met zo’n enorm apparaat de zwaartekracht overwinnen (vogelvrij)
Vakken paket aanpast
Wat aanspreekt:
- verantwoordelijkheid
- techniek en mensen gecombineerd
- werk overal ter wereld
- geen 9 tot 5 baan (GAAP)
Motivatie waarschijnlijk niet origineel, maar wel eerlijk
********** ON TOPIC **********
Selecteur2: Hallo mijnheer KoningRoel. Welkom. Vertelt u eens, waarom wilt u piloot worden.
KoningRoel: Nou, dan heb je veel verantwoordelijkheid, je combineert techniek met mensen en werkt over ter wereld en niet van 9 tot 5.
(Ook KoningRoel denkt, zo die is binnen)
Selecteur2: Dat is een heel goed antwoord mijnheer KoningRoel.
(KoningRoel denkt wederom YESSS)
Selecteur2: Maar kunt u misschien iets uitleggen, waarom heeft een piloot zoveel verantwoordelijkheid? Als lijnpiloot wordt de catering voor de vlucht aan boord gebracht, de vluchtplannen worden voor je gemaakt, het vliegtuig wordt door een engineer nagekeken, de brandstof wordt door de tankboer getankt, de stewardessen kijken de cabine na op security items en of de brandblussers het doen. De piloot heeft dus eigenlijk helemaal niet zoveel verantwoordelijkheid. Hij hoeft alleen te doen wat OPS hem heeft opgedragen. Waarom heeft die piloot dan volgens u zoveel verantwoordelijkheid?
(KoningRoel is inmiddels het huilen nabij)
KoningRoel: Ja heu uhm nou, u heeft gelijk de piloot heeft niet zoveel verantwoordelijkheden. maar daar hou ik ook wel van hoor.
Selecteur2: U laat zich wel makkelijk ompraten mijnheer KoningRoel. Reageert u ook zo als u naast een captain ziet, waarvan u vindt dat hij iets gevaarlijks doet?
Etc. etc.
-------
Deze post is niet bedoeld om mensen persoonlijk de grond in te boren. Ik wil hiermee illustreren dat je wat dieper over een selectie na kunt denken, en er misschien anders tegenaan moet kijken, dan je nu doet. Het gaat niet zozeer om wat je letterlijke antwoord is. De selecteurs zitten, als het goed is, lang genoeg in het vak om alle antwoorden al een keer gehoord te hebben. Zij zijn erop uit om te kijken of ze je het zo moeilijk mogelijk kunnen maken. Natuurlijk verwachten ze dat je dingen hebt voorbereid. Ze weten dus dat als ze vragen wat je motivatie is, dat je met een pasklaar antwoord komt. Het gaat erom of je geanticipeerd hebt wat ze daarna kunnen zeggen. Er is voor ieder antwoord dat je geeft een mogelijkheid om je te testen. Zeg je dat je verantwoordelijkheid belangrijk vindt, kunnen ze proberen je te overtuigen dat je geen verantwoordelijkheid hebt. Zeg je dat je niet van een 9-tot-5 baan houdt, kunnen ze zeggen dat onregelmatig werk heel vermoeiend is, en dat het alleen maar een nadeel is. Ga zo maar door.
Over DIT soort situaties moet je dus nadenken, nadat je je antwoorden voor jezelf hebt geformuleerd.
Groet KL