Motivatie

Jij hebt vast meer ervaring dan ik ( aan je typeratings etc te zien) maar ik had het zo tog echt begrepen bij de opendag van de kls. misschien heb ik een afslag gemist of zo??:passed:

Niet opgelet zeker? Kwam na het verhaal over het vliegerstekort.......en voor de pensioneringsgolf-legende.


Sorry, maar die was te makkelijk.
 
Ik had een grondfunctie bij een maatschappij. Daar had ik het prima naar mijn zin, maar ik zag me dat niet de rest van mijn leven doen. Toen begon ik te denken, wat is de meest relaxte baan binnen dit bedrijf? Dat was natuurlijk vrij duidelijk.

Ontslag genomen, en 2 jaar later was ik weer terug op het oude honk. In dat opzicht was het voor mij meer een carrieremove; ik raakte toevallig in het luchtvaartwereldje terecht, en had verder helemaal niets met vliegen.

Uiteraard speelden het reizen, zuipen en al die andere dingen natuurlijk geen rol. :grijns:
 
Ik heb even een paar mensen gekwoot, om aan te geven dat ik denk dat heel veel mensen met de 'verkeerde' /naïeve houding naar een selectie gaan. Een goede selecteur gaat het helemaal niet om het letterlijke antwoord dat je geeft. Het gaat erom dat je van tevoren dieper over je antwoorden nagedacht hebt, en dat je dus ook de mogelijke volgende vragen geanticipeerd hebt.

Is mijn motivatie een beetje goed?
- geen negen tot vijf kantoorbaan, maar afwisselende werktijden
- goeie carriere mogelijkheden als piloot
- overal ter wereld je beroep uitvoeren
- en tot slot hoop ik om iets van de wereld te kunnen zien.

Een selecteur zou dit heel makkelijk 'af kunnen schieten', als je de vervolgvraag niet geanticipeerd hebt.

Voorbeeld:

Selecteur: Zo mijnheer Cyberboy, u wilt dus piloot worden? Kunt u misschien uitleggen waarom?

Cyberboy: Ja, dat kan ik. Ik wil geen baan waarbij je van 9 tot 5 werkt, ik wil goede carriëremogelijkheden, ik kan mijn beroep overal ter wereld uitoefenen en ik hoop heel veel van de wereld te zien.

(Cyberboy denkt nu, YES dat was kat in het bakkie, dat kan niet meer stuk, want ik had dit van tevoren uit mijn hoofd geleerd)

Selecteur (die dit dus geanticipeerd heeft): Goh mijnheer Cyberboy, dus u denkt dat het aantrekkelijk is om 3 keer in de week om 2 uur 's nachts door het bedrijf uit bed gebeld te worden voor een 14 uur duty. Denkt u niet dat dit heel erg vermoeiend kan zijn? Ik krijg hier de indruk dat u het vak van piloot erg onderschat. Heeft u zich er van tevoren wel in verdiept?

Cyberboy (compleet perplex): Ja uhm heu nou kijk euh

Selecteur: U heeft het over goede carriëre mogelijkheden. Kunt u een ander beroep opnoemen waarbij er 100.000 Euro geïnvesteerd moet worden, voordat u aan een baan kunt komen. Waarbij het mogelijk is dat je NOG een keer geld moet betalen voor een typerating, en waarbij u een salaris krijgt van € 2200,- in de maand.

Cyberboy (die zich probeert te herstellen): Ja, een dokter moet ook veel geld investeren voordat hij zijn vak uit kan oefenen.

Selecteur: Maar een dokter krijgt studiefinanciering, zijn universiteit wordt betaald etc. Is het niet iets voor u om dokter te worden? Dan hoeft u dat geld niet te investeren.

Cyberboy (nog steeds herstellende): Nee, ik wil liever niet 12 jaar studeren voordat ik met mijn vak kan beginnen.

Selecteur: Dus u wilt eigenlijk niet teveel moeite doen? Ik krijg hier weer de indruk dat u het vak piloot onderschat. Dit is nu al te tweede keer in het gesprek. Wat denkt u dat ik als advies ga uitbrengen?.....

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het gaat erom dat je over dit soort situaties nadenkt. Het helpt als je dit vantevoren gedaan hebt.

Motivatie:
Altijd interesse gehad in vliegen, mooi om met zo’n enorm apparaat de zwaartekracht overwinnen (vogelvrij)
Vakken paket aanpast
Wat aanspreekt:
- verantwoordelijkheid
- techniek en mensen gecombineerd
- werk overal ter wereld
- geen 9 tot 5 baan (GAAP)

Motivatie waarschijnlijk niet origineel, maar wel eerlijk

********** ON TOPIC **********


Selecteur2: Hallo mijnheer KoningRoel. Welkom. Vertelt u eens, waarom wilt u piloot worden.

KoningRoel: Nou, dan heb je veel verantwoordelijkheid, je combineert techniek met mensen en werkt over ter wereld en niet van 9 tot 5.
(Ook KoningRoel denkt, zo die is binnen)

Selecteur2: Dat is een heel goed antwoord mijnheer KoningRoel.

(KoningRoel denkt wederom YESSS)

Selecteur2: Maar kunt u misschien iets uitleggen, waarom heeft een piloot zoveel verantwoordelijkheid? Als lijnpiloot wordt de catering voor de vlucht aan boord gebracht, de vluchtplannen worden voor je gemaakt, het vliegtuig wordt door een engineer nagekeken, de brandstof wordt door de tankboer getankt, de stewardessen kijken de cabine na op security items en of de brandblussers het doen. De piloot heeft dus eigenlijk helemaal niet zoveel verantwoordelijkheid. Hij hoeft alleen te doen wat OPS hem heeft opgedragen. Waarom heeft die piloot dan volgens u zoveel verantwoordelijkheid?

(KoningRoel is inmiddels het huilen nabij)

KoningRoel: Ja heu uhm nou, u heeft gelijk de piloot heeft niet zoveel verantwoordelijkheden. maar daar hou ik ook wel van hoor.

Selecteur2: U laat zich wel makkelijk ompraten mijnheer KoningRoel. Reageert u ook zo als u naast een captain ziet, waarvan u vindt dat hij iets gevaarlijks doet?

Etc. etc.

-------

Deze post is niet bedoeld om mensen persoonlijk de grond in te boren. Ik wil hiermee illustreren dat je wat dieper over een selectie na kunt denken, en er misschien anders tegenaan moet kijken, dan je nu doet. Het gaat niet zozeer om wat je letterlijke antwoord is. De selecteurs zitten, als het goed is, lang genoeg in het vak om alle antwoorden al een keer gehoord te hebben. Zij zijn erop uit om te kijken of ze je het zo moeilijk mogelijk kunnen maken. Natuurlijk verwachten ze dat je dingen hebt voorbereid. Ze weten dus dat als ze vragen wat je motivatie is, dat je met een pasklaar antwoord komt. Het gaat erom of je geanticipeerd hebt wat ze daarna kunnen zeggen. Er is voor ieder antwoord dat je geeft een mogelijkheid om je te testen. Zeg je dat je verantwoordelijkheid belangrijk vindt, kunnen ze proberen je te overtuigen dat je geen verantwoordelijkheid hebt. Zeg je dat je niet van een 9-tot-5 baan houdt, kunnen ze zeggen dat onregelmatig werk heel vermoeiend is, en dat het alleen maar een nadeel is. Ga zo maar door.

Over DIT soort situaties moet je dus nadenken, nadat je je antwoorden voor jezelf hebt geformuleerd.

Groet KL
 
Bedankt voor je reactie is een hele goede tip om er verder over na te denken sta je ook minder met je mond vol tanden. Zo had ik er nog niet over na gedacht
 
Hoe leg je aan een psycholoog uit dat jetfuel gewoon lekker ruikt?

Dit is een serieus probleem voor de fanatici. Het is makkelijk de jongens die zeggen 'het vliegen wel een uitdaging te vinden' uit te lachen, maar het bovenstaande is vele malen moeilijker.
 
check avatar

"Ow, meneer Onassis, dus u houdt alleen in de ochtend van kerosinelucht? U beseft toch wel dat u als piloot niet alleen in de ochtend vliegt? Hoe denkt u straks te kunnen functioneren als het middag, of misschien wel avond wordt?"

Maar even "op het topic": Het is denk ik verstandig om voor een dergelijk gesprek veel mogelijke vragen voor jezelf op papier te zetten, met daaronder een kopje "waarom" en het antwoord daarop weer een "waarom". Zo minimaliseer je het "metjemondvoltandenzitten" effect. Zo heb ik het gedaan en dat werkte voor mij persoonlijk erg prettig.
 
Dat is een goede Co-Co. Zo kom je voor jezelf erachter wat écht van jou is en heb je overal wel een woordje voor klaar.

Deze manier ga ik zeker gebruiken ter voorbereiding op de COVA :)
 
Is deze tip ook relevant voor de psychologische test, of gaat het daar vooral om je karakter en minder of je motivatie nou goed is of niet?
 
Is deze tip ook relevant voor de psychologische test, of gaat het daar vooral om je karakter en minder of je motivatie nou goed is of niet?

Het heeft inderdaad allemaal met elkaar te maken. Dus deze vraag vind ik zelf een beetje vreemd. Door mijn bovenstaande manier van aanpak, kreeg ik op zowel mijn PO, als Cova-gesprek complimenten over mijn motivatie. Dus dat verklapt het antwoord op je vraag eigenlijk al. Zorg er gewoon voor dat je weet wat je wilt zeggen en hoe je over wil komen.
Het valt me wel op dat je nogal onzeker overkomt m.b.t. je motivatie. (Ik kan het fout hebben)
Maar als twijfelt of je het allemaal wel goed kan omschrijven en daardoor onzeker bent, kun je misschien een sollicitatie training overwegen. Bijv. bij Schellinger trainingen. Het is maar een idee...

Vriendelijke groeten,
 
Ik ben niet zo zeer onzeker over mijn motivaitie, maar inderdaar hoe ik die mensen moet overtuigen dat ze mij aan moeten nemen en niet een ander.
 
Ja dat blijft altijd lastig.

In dat geval altijd proberen vernieuwend uit de hoek te komen, dus niet die cliché dingen zeggen, maar dat is al eerder voorbij gekomen.

Anders moet je wat boeken gaan lezen over 'piloot worden' (zoals die van Schellinger)... Misschien helpt je dat je motivatie beter te verwoorden...
 
Ik heb in een restaurant als (hulp)kok gewerkt waarbij ik kokskleren moest dragen. heb dus al ooit een uniform gedragen. Het is hier ook zaak dat je goed met de andere koks communiceert zodat de gerechten tegelijkertijd klaar zijn. Communicatie is dus belangrijk. Soms moet een gerecht heel snel opnieuw gemaakt worden. Dan mag ik niet meer na gaan denken wat er ook al weer in moest. Ik heb dus al ervaring met een uniform, kan goed communiceren en anticiperen. Zo is er bij elk beroep wel iets te bedenken dat bij het beroep als piloot van pas kan komen. :rt:
 
Vakkenvullen is teamwork. En discipline, de schappen moeten er netjes uit zien, dag in dag uit. En what about klantgerichtheid, je wordt 100 keer per dag naar de doperwtjes gevraagd.
 
Hmmm, het kan heel vervelend zijn als je het maandverband tussen de bierkratten stopt.

Anyway, Schellinger move over here comes KL solicitatie training. Goed nadenken over wat je gaat zeggen. Ga droogtrainen met een bekende, doe desnoods een sollicitatietraining. (Hoeft heus niet "aviation approved" te zijn)

Of post je motivatie hier op Airwork. Als dat hier niet afgeschoten wordt, sta je wel heel stevig in je schoenen. En nog gratis ook.
 
Ik zou inderdaad een beetje uitkijken met lukraak beroepen gaan noemen die geen verantwoordelijkheid kennen. Ik ben ook op 15 en 16-jarige leeftijd vakkenvuller geweest en toch kwamen er jongens die twee tot drie jaar ouder waren dan ik naar me toe om te vragen wat ze moesten doen en om te vragen of ze dan en dan vakantie mochten. Je hebt vakkenvullers en je hebt vakkenvullers...
 
Back
Top