Wat een goede discussie!
Kritisch, klinkt een beetje bekend, je verhaal. Als ik even verschrikkelijk bot mag zijn...?
Ik ben ook in '96 begonnen en dat was werkelijk een ongelofelijke klotetijd ('99 klaar). Opleidingskosten inmiddels gerezen tot bijna het huidige astronomische niveau, en geen maatschappij die mensen aannam. En toch is nu 12 jaar verder iedereen die ik ken aan een goede baan gekomen, soms via een gigantische omweg, en heel wat geld armer.
De paar mensen die het niet is gelukt, hebben dit in mijn ogen volledig te danken aan zichzelf. Los van een ongewone hoeveelheid pech, ligt het toch aan persoonlijke motivatie, niet weten hoe zoiets aan te pakken, slechte brief, slechte presentatie. Sterker nog:
Als je met een kruiwagen niet binnenkomt, dan doe je echt iets niet goed.
Als er één ding is wat me is opgevallen, en al m'n collega's met mij, dan is het dat de mensen met de juiste drive er altijd komen. En daarmee wil ik meteen je dramatische verhaal nuanceren, zonder dat ik daarbij je ervaringen wil bagatelliseren, want het blijft natuurlijk ongelofelijk vervelend, op persoonlijk en financiëel niveau.
De tijd voor vliegers is op dit moment beter dan in de laatste 12 jaar. Ik zie met m'n eigen ogen dat mensen al door airlines worden aangenomen voordat ze klaar zijn met de opleiding! En daarbij zie ik ook dat sommige mensen het niet redden, en dat is vrijwel altijd op persoonlijk gebied toe te schrijven. Maar daar is wat aan te doen! Sollicitatietrainingen zijn een enorm goede tool om niet alleen beter te kunnen solliciteren, maar vooral om te leren hoe je zelf overkomt en dat is ongelofelijk belangrijk.
Flying83, leuk dat je je scriptie over dit onderwerp hebt gedaan. Maar wat is nou eigenlijk een "Airline Traffic Pilot" (zie LTEC website)