Pilotentekort vs. werkloze piloten

Toch is in het 2e rapport naamsbekendheid geen issue, net als modulair vs integrated....

Scherp! Dat was mij ook al opgevallen, Het is jammer dat ze niet de vragenlijsten hebben bijgevoegd. Wellicht is het niet aan de orde gekomen. Anyhow, toch durf ik te beweren dat de naamsbekendheid toch een rol zal spelen. Dan kan je je aan de andere kant afvragen of er écht slechte scholen zijn, KLS, NLS, EPST, Stella, allen leveren goede vliegers, en al hun vliegers voldoen aan JAR/FCL normen,dus de maatschappijen (KLM niet mee beschouwd) zullen dan toch letten op de naam én hun vliegers mede daarop selecteren. Bijvoorbeeld een Lufthansa Cityline kan bijvoorbeeld erg gecharmeerd zijn van EPST studenten terwijl Transavia bijvoorbeeld weer meer gecharmeerd is van NLS studenten vanwege ervaringen met die studenten. Maar dit zijn natuurlijk speculaties.
 
MOOI! ;)

Puntje m.b.t. leeftijd is wel wat minder! :huilt:

Tsja, Toch wordt ook dit probleem minder! Zag net in mijn scriptie een advertentie van aer Lingus, die zoeken F/O van 21 tot 60 jaar!!!!!!! absurd toch:pWel 1500 total flight time en minimaal 500 on type.

Blijven proberen!;)
 
Het is net zoals in het "echte" bedrijfsleven: werkgevers willen mensen met de beste opleidingen, het liefst zo jong mogelijk met de levenservaring van een captain, de meeste uren en tegen een zo laag mogelijk salaris.

Iedereen weet dat die mensen niet bestaan. Echter als je er helemaal voor wilt gaan, is er altijd een mogelijkheid. Het gaat om de juiste attitude die je brengt waar je naar toe wil.

En, even terug naar het onderwerp, "als" er al sprake zou zijn van krapte op de arbeidsmarkt, zul je zien dat de eisen bijgesteld worden.
 
Het gaat om de juiste attitude die je brengt waar je naar toe wil.

Helemaal mee eens :)

En, even terug naar het onderwerp, "als" er al sprake zou zijn van krapte op de arbeidsmarkt, zul je zien dat de eisen bijgesteld worden.[/QUOTE]

Zie bijvoorbeeld dat de eisen voor ogen van -3,00 al naar -6,00 is gegaan... dat is al een voorbeeld! Vereiste aantal vlieguren gaan ook naar beneden! Gaat prima zo, hopen dat het voolopig zo blijft!;)

gr flying
 
Achja, uitdeindelijk kun je in de luchtvaart waarschijnlijk elk jaar een soortgelijke discussie voeren, en waarschijnlijk is het onderzoek van flying83 nu al weinig meer waard (niet om het af te vallen). Voor hetzelfde geld voer je nu deze discussie en heb je over 2 jaar een situatie als na 9/11 dan kun je al je meningen weer overboord gooien.

Het is puur hopen op een goede markt, dat het blijft groeien, een goede inzet, motivatie en wat geluk, dan kom je er toch wel. Een tekort is er niet en zal er voorlopig ook niet komen, aangezien het beroep "piloot" nog steeds grote aanzien heeft, het voorlopig die status zal behouden en er in (west)europa meer dan voldoende opleidingscapaciteit is.
 
Ik vraag me ook al jaren af hoeveel piloten er, uiteindelijk, afhaken. Mijn partner is overigens degene die een vliegopleiding heeft gedaan. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk heeft hij zijn vliegdroom, met 125.000 euro schuld, aan de wilgen gehangen en is met succes, toen het nog kon, een nieuwe carrière begonnen bij een grote bankinstelling. Veel van zijn collega’s zijn bij de kleine Nederlandse maatschappijen blijven hangen, nu al een jaartje of tien. Zij zullen niet meer doorstromen en altijd weinig verdienen. Het is niet het einde van de wereld maar zuur is het wel zeker als je een grote schuld moet aflossen. Het is dus lastig om in kaart te brengen hoeveel het niet redden. Dat gaat zo geleidelijk. Je weet van te voren dat je er een jaartje of tien voor uit moet trekken voordat je echt goed zit, maar wanneer zeg je nu: het is me niet gelukt? Ik ken er zat die na jaren en jaren nog altijd voor maar 3000 euro in de maand vanuit Nederland in Europa vliegen en al te oud zijn om door te stromen. En dan hebben ze nog geluk gehad, vinden ze…..

Op de vraag is er nu wel een ernstig tekort of niet kan ik heel simpel antwoorden: zolang je er nog zelf voor moet betalen is het overschot aan piloten GROOT. Vliegscholen als Stella zijn gewoon klantjes aan het werven. Zolang er zwart op wit geen baangarantie is, KLM geen interesse in jullie heeft en je het nog allemaal zelf moet betalen moet je je geen illusies maken. Ook constructies als bij EPST zijn niet te vertrouwen. Als het puntje bij paaltje komt, blijkt in de kleine lettertjes weer iets te staan, waardoor je geen aanspraak kan maken op refund.

Er is pas een dreigend tekort als de vliegmaatschappijen een scholingsfonds invoeren, waar ze collectief geld instorten om piloten op te leiden en als er daarna een officieel opleidingtraject volgt, betaald door de maatschappij, van werken en leren, waarbij je alleen hoeft terug te betalen als je vroegtijdig overstapt naar andere werkgever. Maar daar is nog helemaal geen sprake van, dus blijkbaar blijft het overschot nog wel een jaar of 5, 10, 15 gehandhaafd. En een vliegschool als KLS stuurt al een jaar of 12 (zolang volg ik het) twee keer per jaar een persbericht uit over DREIGEND TEKORT PILOTEN GROOT PROBLEEM. Het moet nog komen…En de media nemen het kritiekloos over……Zucht. Omdat het particuliere opleidingen zijn hoeven ze geen verantwoording af te leggen aan het ministerie van Onderwijs over afstemming arbeidsmarkt – onderwijs, zoals hbo-instellingen en roc’s e.d. wel moeten. Ze kunnen dus roepen wat ze willen en net zo veel mensen opleiden als ze willen / aankunnen.

Hoe kom je aan een baan? Sollicitaties gaan allemaal online, dus je verpletterende brief, je geweldige sociale vaardigheden en knappe kop zullen je niet helpen. En die truc met een smoes binnenlopen bij P&O kennen ze ook wel. Je zult een hele goede kruiwagen moeten hebben. En dan nog ken ik echt genoeg voorbeelden van piloten die zelfs met kruiwagen niet verder kwamen: vader captain bij KLM..... beste vriend ouders hoofd P&O bij Martinair.... En nog geen resultaat. Daarbij kun je beter niet in Nederland starten, dus de kans is klein dat je een netwerk hebt die zich uitstrekt tot over de grens.
De kleine maatschappijen in Nederland zijn een risico omdat je er in kunt blijven hangen. Je moet zelf voor een typerating betalen, waar je weinig aan hebt. Dan maak je wel veel uren, maar wat heb je eraan? Over Amerikaanse uren zal ik maar helemaal niets zeggen.

Reken in ieder geval NIET op je vliegschool, ongeacht welke. Brevet is brevet, waar en hoe dan ook gehaald. Het gaat om je uurtjes, waar je die gemaakt hebt en op welk vliegtuig. Je school is irrelevant. Qua contacten bieden de scholen, ondanks hun beloftes die dus niet zwart op wit staan en ondanks de mooie praatjes, niets. Nog geen sollicitatiegesprek, grading niets. Wachten heeft geen zin, want je wacht nergens op. Dat geldt voor Stella, EPST, KLS, ga zo maar door. Ik denk dat veel piloten die het uiteindelijk opgeven, omdat het geld of krediet bij de bank op is bijvoorbeeld, geen enkele behoefte hebben aan zo’n forum als dit. Blijkbaar hebben degenen die wel doorstromen geluk? Natuurlijk stromen er piloten door. Besef echter wel dat het loterij is. De knapste, de beste, de manager, de leider, de netwerker. Maakt weinig uit. Het is echt ieder voor zich. Een veel te groot deel blijft ‘hangen’ bij de kleinere maatschappijen omdat de branche zich niet verantwoordelijk voelt voor het opleidingsbeleid van piloten. Het financiële risico ligt geheel bij de particulier. De ministeries van Onderwijs en Verkeer en Waterstaat maken zich ervan af met: het zijn particuliere scholen die niet onder de verantwoordelijkheid van de ministeries vallen. Dus kunnen we er niets aan doen. En zo word je dus als piloot met een droom vogelvrij verklaard.

Hadden we toen (1996) geweten, wat we nu weten.... Maar ja, toen was internet nog niet zo booming.

Dus als je nu er voor kiest om toch verder te gaan met de opleiding. Prima. Maak je droom waar! Maar dan doe je het bij deze wel met open ogen en goed geïnformeerd.

Zo dit moest ik even kwijt.
 
Last edited:
@kritisch, bedankt voor je verhaal. Maar 2 dingen,

1 Bij welke school heeft je partner nou zn brevet gehaald?

2 Ooit wel eens over de grens gedacht?
 
1. Gymnasium, toen NAV en EPST.
2. Uiteraard heeft hij aan het buitenland gedacht. Hij heeft zich suf gesolliciteerd in allerlei talen, maar het heeft nooit tot een concrete sollicitatieprocedure geleid, zelfs EPST heeft niets gedaan (ondanks de prachtige beloftes, de hoge cijfers en ze zo enthousiast over zijn persoonlijkheid waren...) Heb geduld, zeiden ze steeds.... Het komt goed.... ja ja.

Dat was de frustratie. Als je eenmaal maar op gesprek bent en/of een grading mag doen, dan heb je het weer zelf in de hand. Als het dan niet lukt is het je eigen schuld. Maar als het zover niet eens komt. Uiteindelijk toch een typerating betaald in Nederland. Je moet toch blijven vliegen.... Jarenlang heeft hij in Europa rondgevlogen. Prachtige avonturen beleefd, maar daarmee los je schuld niet af en op een gegeven moment wil je toch ook op andere fronten verder met je leven.

Verder geef ik liever geen details, want het wereldje is klein en hij heeft er een streep onder gezet.
 
De enige "amerika" uren waar je vandaag de dag niks aan hebt zijn de uren die je vliegt in de VS als co-piloot op een Beach 99 waar je 100 op hebt gekocht als co-piloot. Vroeger wilde dat nog werken, nu niet meer.

Voor het overige kan ik je verzekeren dat 1 uur op een "normale" Tprop of jet gewoon 1 uur is, los van in welk land het is.

FD
 
Goed verhaal!
Jammer dat zo'n verhaal het niet haalt bij de (pre)(aspirant)piloten en een marketing verhaal van de vliegscholen/telegraaf wel.

Helemaal mee eens! Ik weet ook niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van informatiebronnen als Airwork.nl.

Aan de andere kant, als je niet eerst de moeite neemt om te onderzoeken wat het nu echt allemaal inhoud, dan ben je naief genoeg om in al die mooie praatjes te geloven en zonder pardon een schuld aan te gaan van een ton Euri. Handig joh, dat garantiefonds!:dozey:

Voor al die mensen heb ik een geheimpje: Sinterklaas bestaat niet! :radar:
 
Zo gauw er 500 afgestudeerden van alleen al stella voor de deur staan, zou ik ook gek worden...

Terug komend op de 500 van Stella of de leerlingen van de Martinair vliegschool welke de volledige opleiding in Nederland gedaan hebben. In hoeverre beheersen ze de Engelse cultuur/taal goed genoeg om enigszins een kans te maken, bij een Engelse maatschappij, de selectie succesvol te voltooien?
 
Last edited:
Dat is een goede vraag.
Ik ben genoeg piloten tegen gekomen die zeer slecht en overstaanbaar engels praten.
Maar in hoeverre moet je bekend zijn met de engelse cultuur? Ik kan me wel voorstellen dat het een voordeel is omdat je dan waarschijnlijk beter bij het bedrijf past (je bent geen buitenbeentje). Dat is natuurlijk per persoon verschillend.
Misschien kan jij (jumbo) daar wat meer over vertellen?
 
Verwacht, dat als je met de Nederlandse directheid de antwoorden op een interview beantwoord, dat snel word geïnterpreteerd als een arrogante houding (voorbeeld KLS-BA verhaal 3 jaar geleden). Ik doelde dus met cultuur vooral op de omgangsvormen die men in Engeland hanteert. Dit komt met name naar voren tijdens groepsopdrachten en interviews. Waar taal voornamelijk naar voren komt op het interview (slecht kunnen verwoorden van je voorbeelden) en een test als “verbal reasoning” (pure taal en Engelse uitdrukkingen).
 
Ik zit in Vwo5
En ik wilde graag na mijn Vwo proberen toegelaten te worden op een luchtvaartschool.
Maar nu ik dit lees. Twijfel ik een beetje:S
Dit klinkt niet echt positief...
Na de eerste bladzijde te hebben gelezen, dacht ik: Oh Azie geen probleem.
Maar na de post van Kritisch. Twijfel ik nog meer.
Ik heb wel een Cambridge Certificaat gehaald.
Hechten de luchtvaartmaatschappijen daar waarde aan?
 
Wat een goede discussie!

Kritisch, klinkt een beetje bekend, je verhaal. Als ik even verschrikkelijk bot mag zijn...?

Ik ben ook in '96 begonnen en dat was werkelijk een ongelofelijke klotetijd ('99 klaar). Opleidingskosten inmiddels gerezen tot bijna het huidige astronomische niveau, en geen maatschappij die mensen aannam. En toch is nu 12 jaar verder iedereen die ik ken aan een goede baan gekomen, soms via een gigantische omweg, en heel wat geld armer.

De paar mensen die het niet is gelukt, hebben dit in mijn ogen volledig te danken aan zichzelf. Los van een ongewone hoeveelheid pech, ligt het toch aan persoonlijke motivatie, niet weten hoe zoiets aan te pakken, slechte brief, slechte presentatie. Sterker nog: Als je met een kruiwagen niet binnenkomt, dan doe je echt iets niet goed.

Als er één ding is wat me is opgevallen, en al m'n collega's met mij, dan is het dat de mensen met de juiste drive er altijd komen. En daarmee wil ik meteen je dramatische verhaal nuanceren, zonder dat ik daarbij je ervaringen wil bagatelliseren, want het blijft natuurlijk ongelofelijk vervelend, op persoonlijk en financiëel niveau.

De tijd voor vliegers is op dit moment beter dan in de laatste 12 jaar. Ik zie met m'n eigen ogen dat mensen al door airlines worden aangenomen voordat ze klaar zijn met de opleiding! En daarbij zie ik ook dat sommige mensen het niet redden, en dat is vrijwel altijd op persoonlijk gebied toe te schrijven. Maar daar is wat aan te doen! Sollicitatietrainingen zijn een enorm goede tool om niet alleen beter te kunnen solliciteren, maar vooral om te leren hoe je zelf overkomt en dat is ongelofelijk belangrijk.

Flying83, leuk dat je je scriptie over dit onderwerp hebt gedaan. Maar wat is nou eigenlijk een "Airline Traffic Pilot" (zie LTEC website) ;)
 
Wat een goede discussie!

Kritisch, klinkt een beetje bekend, je verhaal. Als ik even verschrikkelijk bot mag zijn...?

Ik ben ook in '96 begonnen en dat was werkelijk een ongelofelijke klotetijd ('99 klaar). Opleidingskosten inmiddels gerezen tot bijna het huidige astronomische niveau, en geen maatschappij die mensen aannam. En toch is nu 12 jaar verder iedereen die ik ken aan een goede baan gekomen, soms via een gigantische omweg, en heel wat geld armer.

De paar mensen die het niet is gelukt, hebben dit in mijn ogen volledig te danken aan zichzelf. Los van een ongewone hoeveelheid pech, ligt het toch aan persoonlijke motivatie, niet weten hoe zoiets aan te pakken, slechte brief, slechte presentatie. Sterker nog: Als je met een kruiwagen niet binnenkomt, dan doe je echt iets niet goed.

Als er één ding is wat me is opgevallen, en al m'n collega's met mij, dan is het dat de mensen met de juiste drive er altijd komen. En daarmee wil ik meteen je dramatische verhaal nuanceren, zonder dat ik daarbij je ervaringen wil bagatelliseren, want het blijft natuurlijk ongelofelijk vervelend, op persoonlijk en financiëel niveau.

De tijd voor vliegers is op dit moment beter dan in de laatste 12 jaar. Ik zie met m'n eigen ogen dat mensen al door airlines worden aangenomen voordat ze klaar zijn met de opleiding! En daarbij zie ik ook dat sommige mensen het niet redden, en dat is vrijwel altijd op persoonlijk gebied toe te schrijven. Maar daar is wat aan te doen! Sollicitatietrainingen zijn een enorm goede tool om niet alleen beter te kunnen solliciteren, maar vooral om te leren hoe je zelf overkomt en dat is ongelofelijk belangrijk.

Flying83, leuk dat je je scriptie over dit onderwerp hebt gedaan. Maar wat is nou eigenlijk een "Airline Traffic Pilot" (zie LTEC website) ;)



Kijk, een dergelijke boodschap geeft de burger moed! Dank!

Laats werd mij hetzelfde verteld, waar een wil is is altijd een weg. De mensen met de benodigde papieren die geen baan kunnen vinden zijn daar zelf debet aan.

Toch denk ik dat je een flink portie geluk moet hebben en inderdaad, een goede kruiwagen werkt altijd nog het beste. Dus Iz, prettig kennis gemaakt te hebben! ;)

Als het met een goede kruiwagen niet lukt, dan ligt het zeker aan jezelf en dan kun je maar beter geen tijd meer verdoen aan sollicitaties bij vliegmaatschapijen maar enkel nog rondvluchten gaan verzorgen... :dozey:

Greetz,
PH-FLY
 
IZ,

Het zou kunnen dat het aan hemzelf lag. Ik vind van niet, maar dat kan ik (gezien het resultaat) niet hard maken. Het zou kunnen dat je gelijk hebt en dat maar een heel klein percentage gestopt is. Ik kan dat niet controleren, maar jij hebt het antwoord evenmin.
Ik weet wel dat het in dit wereldje not done is om toe te geven dat iets niet gelukt is. Het is toch een macho-cultuurtje.

Een knul die na 10 jaar nog bij kleine maatschappij op Europa vliegt voor 3000 euro per maand zegt dan bijvoorbeeld dat het zijn eigen keus is. Dat hij intercontinentaal vliegen te saai vind. Ja hoor, tuurlijk. Dat is het. Altijd de schijn ophouden... Op het moment dat 'ie het vertelt geloof je het nog bijna ook. Juist deze groep is naar mijn idee groot. Ongeacht opleiding, leeftijd en achtergrond. Maar ikheb geen cijfers. Jij ook niet.

Misschien dat het nu iets beter gaat. Zou kunnen. Maar als je naar de feiten kijkt, kan het niet meer zijn dan marginaal en dan kan het zo weer omslaan.

Van die sollicitatietraining vind ik echt een grote dooddoener. Die beginnen pas bij je presentatie. Maar hoe je binnen komt?????? Ja een goede brief schrijven.... Daar heb je wat aan als je online via database moet solliciteren. Die trainingen (schellinger geloof ik) waren toen al zwaar achterhaald.
 
Last edited:
Ik kijk naar de feiten:
Risico ligt volledig bij piloot.
Er is geen vervolgtraject na voltooien basisopleiding
Er is niets collectief geregeld.

...

En als jij, die uitzondering volgens jouw zeggen, een trap na wil geven door arrogant te stellen dat het puur hun eigen schuld is. Prima. Dit bedoel ik nu met 'ieder voor zich' -mentaliteit.

Je zet inderdaad de juiste feiten op een rijtje en onderstreept daarmee meteen de kern van de zaak; uiteindelijk ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het traject tijdens/na je vliegschool en je carriere en moet je nooit vertrouwen op je vliegschool. Alle hulp is meegenomen maar moet niet op worden gerekend.

Het is daarom juist niet arrogant (??) of een 'trap na' (?) door te stellen dat het grotendeels aan die mensen zelf ligt als ze, zelfs met een kruiwagen, het niet tot een goed einde weten te brengen.
Juist als je al weet dat je er alleen voor staat ligt de hoofdoorzaak van het niet behalen van een baan bij jezelf. Het kan kort duren, het kan lang duren... maar mensen met de juiste instelling en een goede drive komen er.

Overigens vind ik het vreemd dat een paar vrienden van je partner al 10 jaar in de 'kleinere' luchtvaart blijven hangen en nog steeds niet hogerop kunnen komen.
Ik ken een paar bedrijven in de 'grotere' luchtvaart die staan te springen om mensen met ervaring (niet heel veel uren vereist) en wat hogere leeftijd en niet weten waar ze die vliegers vandaan moeten halen.
Om heel eerlijk te zijn vind ik hier de gemakzucht of gebrek aan capaciteiten eerder de waarschijnlijke boosdoener dan de slechte markt.

Afgezien bovenstaande ben ik wel erg blij dat er eens een onderbouwende en kritische noot komt op alle peop-verhalen over het zogenaamde pilotentekort.

Niet iedereen weet het tot een goed einde te brengen en die verhalen mogen ook wel eens bekend worden.
Jongens en meisjes wannabe's; lees dit soort verhalen goed en overweeg alle risicos voor je een keuze maakt die de rest van je leven gaat bepalen.
 
Back
Top